AndroidHealthClinic

Kloontje in haar Land van Ooit

Doe je ook cardio?

• Topic Starter Topic Starter
Om 1450Kcals langer vol te houden, terwijl je niet in eindfase zit is het jezelf alleen moeilijker maken.
True, op slechts 1450 kcal zitten zal het er idd niet makkelijker op maken, maar helaas wel nodig om verder in gewicht te zakken (vet% is nog steeds te hoog). Voor corona zat ik aan het einde van m'n cut op 1190, het is dus wel iets wat bij mij hoort.

Ik denk alleen dat de gedachte constant aan eten niet alleen is terug te voeren naar m'n kcal budget maar wellicht ook een verlengde is van m'n BED in 2007/een verstoorde relatie met eten.

Maar nogmaals, ik weet dit niet zeker. Het zou zomaar kunnen dat m'n hersenen een stofje vergeten aan te maken (obesitas patiënten krijgen soms Mysimba voorgeschreven bijvoorbeeld.

Tbh nee, ik zou het eigenlijk wel moeten doen, maar ik weet van mezelf dat ik door alle dingen die ook nog moeten mezelf niet kan zetten tot het doen van dagelijkse cardio.
Dagelijks een half uur stevig wandelen kan de honger/trek onderdrukken en geeft de ruimte om net iets meer te eten. Het is het overwegen waard, maar als je daar ècht geen tijd voor hebt, houdt het op natuurlijk.

Dagelijks een half uur stevig wandelen kan de honger/trek onderdrukken en geeft de ruimte om net iets meer te eten. Het is het overwegen waard, maar als je daar ècht geen tijd voor hebt, houdt het op natuurlijk.
Thanks voor je uitleg, appreciate it! Bedoel je dat een halfuur stevig wandelen sowieso het hongergevoel kan onderdrukken of wanneer je een eetbui voelt aankomen je het beste kan gaan wandelen? Ik probeer wel als ik een eetbui voel aankomen om mezelf dan af te leiden (huishouden oid) zou stevig wandelen hierin beter zijn?
Het is niet zo dat ik nooit een half uurtje tijd heb, maar ik weet van mezelf dat ik het lastig vind om standaard te doen

Je moet gewoon zoiets in je schema toelaten, liefst 45min. en op min.6km/u. met jou lange benen moet dat geen probleem zijn. Begin met een ronde te lopen en houd het bij met oa Strava app.
Zo kun je zien hoe ver je hebt gelopen en de snelheid. 1e paar keer zal het wat moeilijker zijn, maar je went er snel aan. Zet wat in je gedachte waar je heen wilt lopen en zet een timer op 25min. gaat je timer af loop je terug naar huis. Ik heb in elk geval de instelling dit te willen verbeteren, en uit te breiden. zo loop je na een weekje leuke ronde van uurtje.
(4km afstand is al zo 5000 stappen, en ~41 minuten)

Bedoel je dat een halfuur stevig wandelen sowieso het hongergevoel kan onderdrukken
Ja, het fysiek actief zijn onderdrukt het hongergevoel enigszins (en ook nog een tijdje daarna)

of wanneer je een eetbui voelt aankomen je het beste kan gaan wandelen? Ik probeer wel als ik een eetbui voel aankomen om mezelf dan af te leiden (huishouden oid) zou stevig wandelen hierin beter zijn?
Dat weet ik niet. Tenminste, als die eetbui een mentale kwestie is en niet met honger/trek heeft te maken. Maar ik kan me voorstellen dat een stuk gaan wandelen dan een goede afleiding is.

Verder weet ik niet hoe een volledige dag er bij jou uitziet, maar als de hoeveelheid beweging los van die paar krachttrainingen per week echt minimaal is (dus bijna alle verplaatsingen per auto doen, zittend werken en thuis ook weinig actief) dan is meer bewegen sowieso aan te raden uit gezondheidsoogpunt.

Dat zou idd helpen, maar niet realiseerbaar. Ik woon samen met mijn man en 2 kids, we hebben echt niet overdreven veel ongezonde dingen in huis. Maar bijv wel een zak chips, een rol koeken en een doos met snoepjes (en natuurlijk met de sint chocoladepepernoten, met die dingen is het vooral misgegaan.
Is dat op zo'n moment ook de trigger? Dat je bijvoorbeeld pepernoot ruikt en dan 'om' bent?
Of is het eerder andersom: dat je onbedwingbare trek in bijvoorbeeld zoetigheid hebt en dan opzoek gaat naar wat er in huis is?

Als het het het laatste is: voor bijna alles is wel een beter alternatief te bedenken. Vaak wat meer moeite, maar kan wel helpen.

Over dat mindful eten: ik denk dat het goed kan werken bij mensen die gedachtenloos veel eten naar binnen werken, en dat structureel doen. Dus altijd teveel avondeten opscheppen, gedachtenloos wat op de bank wegwerken, enz. Als ik jouw posts zo lees, doe jij wat anders.

Wat mij op dieet altijd helpt, is zorgen dat mijn bloedsuikerspiegel een beetje stabiel blijft. Ik reageer er best heftig op als die schommelt (zowel qua discipline als humeur). En njah gewoon groenten en genoeg vet uit noten enzo zodat ik langer verzadigd blijf. Ik maak vaak een bak met 3 paprika's, een komkommer, hele bleekselderij, winterwortel + beetje Italiaanse kruiden of een beetje feta olijf. Als dat een nacht staat is het imo een lekkere salade, en heb daar dan 4 dagen lol van.

Dat gezegd hebbende, met jouw lengte lijkt mij jouw kcal aantal echt waanzinnig weinig. Komt het niet gewoon omdat je op je ondergrens zit?

Misschien heb je nog iets aan deze Facebook-post van Bell-coaching:

Aldus de hongerkunstenaar.

Is dat op zo'n moment ook de trigger? Dat je bijvoorbeeld pepernoot ruikt en dan 'om' bent?
Of is het eerder andersom: dat je onbedwingbare trek in bijvoorbeeld zoetigheid hebt en dan opzoek gaat naar wat er in huis is?
Het is dat ik zin in heb in eten en dan op zoek ga (vaak weet ik wel wat ik in huis heb, dus dat zoeken is niet moeilijk). Zoals nu, heb ik mijn eiwitreep, een grote mandarijn en een kop thee op. Ik zit aan de keukentafel en ik weet dat in de la een zak chips ligt. Nu wil ik dus eigenlijk heel graag die chips hebben, dat gekraak in m'n mond en de smaak verlang ik naar. Vaak lukt het me om er niet aan toe te geven en iets anders te gaan doen (zoals nu) maar niet altijd. Als ik toe geef neem ik eerst een handje, maar dan nog 1 en nog 1 enz. Uiteindelijk weet ik dat wel weer te doorbreken maar heb dan zo 100 gram chips op.

Over dat mindful eten: ik denk dat het goed kan werken bij mensen die gedachtenloos veel eten naar binnen werken, en dat structureel doen. Dus altijd teveel avondeten opscheppen, gedachtenloos wat op de bank wegwerken, enz. Als ik jouw posts zo lees, doe jij wat anders.
Ik werk dus niet structureel veel eten weg, maar ik zou het wel kunnen 😅. Ik moet er bewust op letten dat ik niet eten pak wat in het zicht ligt.
Dat gezegd hebbende, met jouw lengte lijkt mij jouw kcal aantal echt waanzinnig weinig. Komt het niet gewoon omdat je op je ondergrens zit?
Dat zou natuurlijk heel goed kunnen dat dit een extra trigger, maar ik weet niet of ik het hier helemaal op kan gooien. Ik heb gedurende de dag niet echt een hongergevoel in mijn maag. Ik vermoed dat het dus echt hoofd- en/of mondhonger is.

Die van die salade klinkt wel lekker, die ga ik onthouden, ik wilde zelf een keertje coleslaw maken maar dan magerder. Ik zal jouw ingrediënten ook eens proberen.

Het zou natuurlijk best kunnen dat het gros van de mensen dit heeft, dat het komt omdat ik in een kcal tekort zit en me niet zo p*ssy moet doen maar gewoon een beetje ruggengraat moet tonen, dat kan natuurlijk ook...

• Heart
Waarderingen: BB_
Het zou natuurlijk best kunnen dat het gros van de mensen dit heeft, dat het komt omdat ik in een kcal tekort zit en me niet zo p*ssy moet doen maar gewoon een beetje ruggengraat moet tonen, dat kan natuurlijk ook...
Dat zou kunnen. Naar mijn mening zit er wel een verschil tussen vanuit een kcal tekort zin hebben in eten, of de obsessie met eten vanuit binge eating disorder.

Volgens mij heb jij een meer dan degelijke ruggengraat. :)
En ik stuur je wel een keer een pm.

Het is dat ik zin in heb in eten en dan op zoek ga (vaak weet ik wel wat ik in huis heb, dus dat zoeken is niet moeilijk). Zoals nu, heb ik mijn eiwitreep, een grote mandarijn en een kop thee op. Ik zit aan de keukentafel en ik weet dat in de la een zak chips ligt. Nu wil ik dus eigenlijk heel graag die chips hebben, dat gekraak in m'n mond en de smaak verlang ik naar. Vaak lukt het me om er niet aan toe te geven en iets anders te gaan doen (zoals nu) maar niet altijd. Als ik toe geef neem ik eerst een handje, maar dan nog 1 en nog 1 enz. Uiteindelijk weet ik dat wel weer te doorbreken maar heb dan zo 100 gram chips op.

Ik werk dus niet structureel veel eten weg, maar ik zou het wel kunnen 😅. Ik moet er bewust op letten dat ik niet eten pak wat in het zicht ligt.

Dat zou natuurlijk heel goed kunnen dat dit een extra trigger, maar ik weet niet of ik het hier helemaal op kan gooien. Ik heb gedurende de dag niet echt een hongergevoel in mijn maag. Ik vermoed dat het dus echt hoofd- en/of mondhonger is.
Heel herkenbaar.
Dacht altijd dat dat gewoon kwam door honger ofzo maar afgelopen jaar veel bezig geweest met bewustzijn en mijn eet of drinkgedrag. Kan alleen maar concluderen dat het gewoon een soort verslaving is waar je òf van moet afkicken òf mee moet leren leven.

Ik heb me er voor nu bij neergelegd en probeer te accepteren dat ik een negatieve associatie met zulke dingen heb.

Wat voor mij wel helpt is om soms gewoon rechtuit te zeggen op 'cheatday' : ok. nu ga ik dat eten en net zo veel als ik zelf wil. Gek genoeg ben ik dan in 9 van de 10 gevallen zo uitgegeten en is heel die drang ook weg.
Denk dat het ook iets mentaals is om zoiets te hebben, weten dat het niet goed is en dat je het beter niet kunt doen. Als je er dan voorzichtig aan toe geeft, is dat vaak een slechter resultaat dan ineens 'met de deur in huis vallen'.

Thanks voor je bericht!
Kan alleen maar concluderen dat het gewoon een soort verslaving is waar je òf van moet afkicken òf mee moet leren leven
Ik denk dat dit ook bij mij het geval is. Ik heb altijd zin in eten, ook op de momenten dat ik niet in een cut zit. Ook tijdens corona (toen ben ik 22kg aangekomen) had ik altijd zin in eten. Ik denk idd dat het een soort verslaving is (wellicht nog een restje van de Binge Eating Disorder).
Wat voor mij wel helpt is om soms gewoon rechtuit te zeggen op 'cheatday' : ok. nu ga ik dat eten en net zo veel als ik zelf wil. Gek genoeg ben ik dan in 9 van de 10 gevallen zo uitgegeten en is heel die drang ook weg.
Ik heb verder geen cheatday, ik eet nu elke dag een klein beetje van waar ik naar hunker (choola, drop, chips, speculaas o.i.d). Gewoon een klein beetje dat binnen m'n kcal/macro budget past. Dit gaat nu aleen tijd goed en ik merk dat de drang naar eten al iets minder intens is. Ik kan nu denken ok, prima dar ik er zin in heb... vanavond mag ik het.

Hoe gaat het hier ?
Het is erg stil zo

Hoe gaat het hier ?
Het is erg stil zo
Klopt, tis ook erg stil op het moment. Wel leuke ontwikkelingen maar sport heeft even op een laag pitje gestaan. 21 februari ga ik weer beginnen! Paar weken terug de knoop doorgehakt en ga weer aan de gang met een PTer van bell-coaching.
Zal vanaf dan weer wat meer loggen.

Klopt, tis ook erg stil op het moment. Wel leuke ontwikkelingen maar sport heeft even op een laag pitje gestaan. 21 februari ga ik weer beginnen! Paar weken terug de knoop doorgehakt en ga weer aan de gang met een PTer van bell-coaching.
Goed zo, blij dat je er nog bent. Er zijn afgelopen tijd veel leden vertrokken hier.

Wat een stilte hier :sad:

@Kloontje
Behoor jij tot de club van lange vrouwen? 1m90?

Terug
Naar boven