XXL Nutrition

LKK's log - Vijftiger doet Stronglifts/Madcow/Wendler

Lekker getraind man! mooie gewichten! blijft lekker consistent vooruitgaan hier.

• Topic Starter Topic Starter
Dank mannen! Ja, traag maar gestaag zullen we maar zeggen. Moet ook wel, want ik voel me wat ieletjes sinds die recente buffelpics van Daan...

Haha dankjewel :o ga jij voor de zomer nog pics maken? Ben wel benieuwd.

Ik vind wel dat je goed door blijf zetten na alle deloads van de afgelopen tijd... ik zelf werd er op een gegeven moment een beetje moedeloos van als je op een plateau komt vast te zitten ;) het geeft dan juist wel weer die kick als je een nieuwe PR pakt....

Drieënzeventigste SL 5x5 training

Squat:
2x8x20kg
5x50kg
5x60kg
3x70kg
2x80kg
5x92.5kg, PR
4x92.5kg
2x92.5kg

MP:
5x20kg
3x5x35kg

DL:
5x50kg
5x70kg
3x90kg
2x105kg
1x105kg

Chin-ups: 4xBW+5, 2xBW+5
Dips: 8xBW+5, 6xBW+5
L-flies: 2x8x6kg
Rek- en strekwerk
Thuis Foam Roller

Totaal 65 minuten

Was nogal zenuwachtig voor de eerste keer squatten boven de 90kg na steeds daarop te zijn blijven steken, maar het viel gelukkig reuze mee. Een paar van de vaste klanten hadden het gezien en spraken hun waardering uit. Eén vroeg zelfs: 'gebruik je eiwitten?'. Als dat geen compliment is... :)

MP geen probleem, kijken of de 37.5kg nu wel gaat lukken.

Bij Deadlift heb ik een buffel die 250kg kan tillen naar mijn vorm laten kijken, en inderdaad, mijn gevoel blijkt te kloppen: ik boog bij de tweede rep al wat door bij de onderrug. Ik ben me nu aan het beraden over die deadlift. Misschien ga ik nu eerst flink terug en dan wat meer setjes, en dan omhoog terwijl het volume vermindert. Iets als 3x5x80kg, 2x5x90kg, 1x5x100kg en dan steeds weer 1x5. Of anders hyperextensions erbij gaan doen, iemand nog ideeën?

Tenslotte: ik ben nu precies een half jaar aan het trainen! Ik ben erg blij dat ik het tot nu toe zo consequent heb volgehouden (in totaal slechts 4 trainingen gemist), en ben vast van plan de komende zes maanden zo door te gaan. Nu eerst lekker mijn maandelijkse update in de startpost bijwerken!

Maandag volgende training met 92.5kg Squat, 65kg BP, 57.5kg PR

---------- Post toegevoegd 17 April 2013 om 11:40 ----------

Haha dankjewel :o ga jij voor de zomer nog pics maken? Ben wel benieuwd.
Nee, geen pics ben ik bang. Het zal de leeftijd wel zijn, maar foto's en Internet, hu :)

---------- Post toegevoegd 17 April 2013 om 11:45 ----------

Ik vind wel dat je goed door blijf zetten na alle deloads van de afgelopen tijd... ik zelf werd er op een gegeven moment een beetje moedeloos van als je op een plateau komt vast te zitten ;) het geeft dan juist wel weer die kick als je een nieuwe PR pakt....
Dank je Koster! Ja, ik maakte me ook wel licht zorgen om al die deloads, maar aan de andere kant: ik heb geen haast. Maar toch ben ik wel erg blij dat de squat vandaag eindelijk weer omhoog is gegaan! Voorlopig hou ik nog volop vertrouwen in het SL programma. Op een gegeven moment moet ik naar 1x5, en als dat krakend en piepend tot stilstand ik gekomen ga ik over op Madcow. Dat zou toch ook zeker een half jaar moeten kunnen lopen (meerdere cycli), en dan zien we wel weer.

Maar inderdaad, als je leest hoe sterk anderen zijn, of hoe snel ze vooruitgaan, dan slaat de twijfel wel eens toe. Maar goed, ik doe het voor mezelf, en no 1 doel is nog steeds: blijven trainen!

Re: LKK's log - Veertiger doet Stronglifts 5x5

Netjes man mooie PR gezet weer al eens. Minder van de Deadlift maar wel goed dat je nu weet wat er gebeurt. Lijkt me dat hyperexstentions je zeker kunnen helpen om jer onderrug sterker te krijgen.:thumbup:

Maar inderdaad, als je leest hoe sterk anderen zijn, of hoe snel ze vooruitgaan, dan slaat de twijfel wel eens toe. Maar goed, ik doe het voor mezelf, en no 1 doel is nog steeds: blijven trainen!

Ik ben nun 9mnd bezig en wat ik fout doe weet ik niet, maar progressie maken kwa spiermassa zit er bij mij gewoon niet in?
volgens mijn voedingsschema zou ik volgens Harris-Benedict aan het cutten zijn, maar ik heb eerder het gevoel dat ik met een bulk bezig ben, zo reageerd mijn vetpercentage erop..
ik eet nu al tijden rond de 2600Kcal 33% Eiw 44% Kool en 25% vet.. en mijn zwembandjes lijken er alleen maar op te groeien...
mijn armen blijven steken rond de 37cm en mijn buik 100cm erg deprimerend allemaal, twijfel of ik weer eens een echte cut moet gaan doen, maar ik heb nu al het gevoel dat ik weinig eet... en dan kom ik helemaal geen massa meer aan.....

Snap niet waarom je twijfelt, gaat hier juist hartstikke goed, mooi beheerst consistente progressie, (ik kan nog wat van je leren :o) beter kan niet (behalve als je meer zou eten). Zou er trots op zijn, al helemaal als veertiger zijnde (no offence), dan gaat het allemaal nou eenmaal minder makkelijk.

Ik ben nun 9mnd bezig en wat ik fout doe weet ik niet, maar progressie maken kwa spiermassa zit er bij mij gewoon niet in?
volgens mijn voedingsschema zou ik volgens Harris-Benedict aan het cutten zijn, maar ik heb eerder het gevoel dat ik met een bulk bezig ben, zo reageerd mijn vetpercentage erop..
ik eet nu al tijden rond de 2600Kcal 33% Eiw 44% Kool en 25% vet.. en mijn zwembandjes lijken er alleen maar op te groeien...
mijn armen blijven steken rond de 37cm en mijn buik 100cm erg deprimerend allemaal, twijfel of ik weer eens een echte cut moet gaan doen, maar ik heb nu al het gevoel dat ik weinig eet... en dan kom ik helemaal geen massa meer aan.....

Die formules zijn niet te vertrouwen dat zijn slecht gemiddeldes. Niemand is gemiddeld. Je moet gewoon zelf bijhouden of je aankomt of niet. Kom je nu nog aan? En op 20% is het overigens helemaal niet zo'n slecht idee om eens te gaan cutten, ja je staat ff een paar maandjes stil, maar als je V% weer onder de 15% komt worden je gains qua verhouding ook beter (meer spier en minder vet) + je ziet er meteen een stuk beter uit :)

Je moet niet vergeten dat jij al wat ouder bent dan de gemiddelde jongen van 19-25. Je lichaam is niet meer de productie fabriek die het ooit was. Als je vooruit gaat, al is het langzaam, dan is het toch goed.

Focus je nog op percentages qua voeding.
houd 1.5-2gr eiwit/kg aan
1gr/kg vet
en vul de rest aan met KH

maak een mooi schema voor jezelf op 2600kCal en val je niet af, schroef het dan wat naar beneden.

Dank voor de steun mannen! Die twijfel is maar af en toe hoor, en ik denk dat iedereen dat wel eens heeft. Meestal ben ik heel tevreden.

@Koster: wat Daan zegt, die formules zijn maar gemiddelden. Als je niet afvalt ben je niet aan het cutten, en moet er eten af, of cardio bij. Als wilt cutten tenminste. Je doet sinds kort Wendler, toch? Dat kan ook flink helpen met de motivatie, als de gewichten weer omhoog gaan.

Ook lekker bezig zo te zien.:cool:

Vierenzeventigste SL 5x5 training.

Squat:
2x8x20kg
5x50kg
5x60kg
3x70kg
2x80kg
1x85kg
2x5x92.5kg
4x92.5kg

BP:
8x20kg
5x50kg
4x65kg
3x65kg

2x65kg

Pendlay Row:
2x50kg
3x5x57.5kg

Chin-ups: 5xBW
Dips: 8xBW
Hyperextensions: 3x8xBW
Rek- en strekwerk
Thuis Foam Roller

Totaal 70 minuten.

t*ring, wat waren de squats zwaar. De eerste set gaat dan nog wel, maar die 2e en 3e set... Ik durfde de allerlaatste rep niet meer aan, en ben een p*ssy geweest. Nu wel klein beetje spijt van.

Die spotter vorige keer heeft me toen dus echt wel geholpen al zei hij van niet. Nu, met betrouwbare spotter (mijn lieve echtgenote), kwam die 5e rep er toch echt niet.

Hyperextensions ingevoerd, en die voelden wel goed. We houden ze erin en kijken of het de Deads positief gaat beinvloeden.

Woensdag volgende training met 92.5kg Squat, 37.5kg MP, 105kg(?) DL

Vierenzeventigste SL 5x5 training.

Squat:
2x8x20kg
5x50kg
5x60kg
3x70kg
2x80kg
1x85kg
2x5x92.5kg
4x92.5kg

BP:
*knip*

Gaat lekker he.
Waarom durf je die laatste rep niet?? Er kan toch niks fout gaan? Je heb toch van die vijligheidsstangen aan de zijkanten. Gewoon lekker zakken en dan met spotter omhoog komen. Anders lekker beneden laten liggen!!

Maar je gaat nog steeds vooruit dus de goede kant op!!

Succes

Re: LKK's log - Veertiger doet Stronglifts 5x5

Mooie training weer man volgende keer verstand op nul en gaan met het squatten moet je kunnen!

Gaat lekker he.
Waarom durf je die laatste rep niet?? Er kan toch niks fout gaan? Je heb toch van die vijligheidsstangen aan de zijkanten. Gewoon lekker zakken en dan met spotter omhoog komen. Anders lekker beneden laten liggen!!

Maar je gaat nog steeds vooruit dus de goede kant op!!

Succes
Bedankt Flix! :)

Tja, waarom, ik heb daar eens wat over nagedacht. Behalve de gebruikelijke "excuses" (ik was al drie sets aan het lijden, alles deed zeer, ik hijgde als een ouwe stoomlocomotief, en mijn hartslag paste niet meer op de meter - als ik die had) kan ik drie psychologische redenen aanwijzen:
  1. Gemakzucht: ik was na de 5e rep 2e set eigenlijk al tevreden dat ik meer reps had gedaan dan de vorige keer.
  2. Ego: een harde fail op de squat is heftig en valt op: stang op veiligheidssteunen, squatter op zijn hurken eronderuit. Ik heb het al wel een paar keer gehad, maar probeer het te vermijden, vooral als er veel mensen aan het trainen zijn. En de kans op een harde fail was significant want 4e rep 3e set ging al op het tandvlees.
  3. De SQUAT: Squatten is een wrede oer-oefening. Je bent in gevecht met een gewicht dat *bovenop* je ligt, en dat je flink pijn kan doen. Bij zware gewichten is elke rep toch even een kijkje in de afgrond. Rationeel weet ik dat er met de steunen niets kan gebeuren, maar gevoelsmatig ligt dat toch anders. Bankdrukken heeft dat ook een beetje, maar Deadliften bv helemaal niet, want daar ben je zelf de bovenliggende partij. Begrijp me niet verkeerd, deads zijn nog zwaarder dan squats, maar ze hebben niet dat 'help een sabeltandtijger' oergevoel. Bij mij niet tenminste.
Desalniettemin toch wel tevreden. Maandag weer een poging!

---------- Post toegevoegd 19 April 2013 om 14:31 ----------

Mooie training weer man volgende keer verstand op nul en gaan met het squatten moet je kunnen!
Bedankt crash! Jep, maandag gaan we ervoor! :)

Bedankt Flix! :)

Tja, waarom, ik heb daar eens wat over nagedacht. Behalve de gebruikelijke "excuses" (ik was al drie sets aan het lijden, alles deed zeer, ik hijgde als een ouwe stoomlocomotief, en mijn hartslag paste niet meer op de meter - als ik die had) kan ik drie psychologische redenen aanwijzen:
  1. Gemakzucht: ik was na de 5e rep 2e set eigenlijk al tevreden dat ik meer reps had gedaan dan de vorige keer.
  2. Ego: een harde fail op de squat is heftig en valt op: stang op veiligheidssteunen, squatter op zijn hurken eronderuit. Ik heb het al wel een paar keer gehad, maar probeer het te vermijden, vooral als er veel mensen aan het trainen zijn. En de kans op een harde fail was significant want 4e rep 3e set ging al op het tandvlees.
  3. De SQUAT: Squatten is een wrede oer-oefening. Je bent in gevecht met een gewicht dat *bovenop* je ligt, en dat je flink pijn kan doen. Bij zware gewichten is elke rep toch even een kijkje in de afgrond. Rationeel weet ik dat er met de steunen niets kan gebeuren, maar gevoelsmatig ligt dat toch anders. Bankdrukken heeft dat ook een beetje, maar Deadliften bv helemaal niet, want daar ben je zelf de bovenliggende partij. Begrijp me niet verkeerd, deads zijn nog zwaarder dan squats, maar ze hebben niet dat 'help een sabeltandtijger' oergevoel. Bij mij niet tenminste.
Desalniettemin toch wel tevreden. Maandag weer een poging!

HAHAHA erg grappige omschrijving van je.
Je Ego moet je toch echt aan de kant zetten. Het is echt een heel slecht excuus van je. Voor wie train je in Godsnaam? Toch %^$ voor je zelf en niet voor al die andere patsers in de sportschool?? Hoeveel van hun doen nu na wat jij doet? In de gemiddelde sportschool doet 10% squatten en de rest traint geen benen omdat ze toch al voetballen. Of wat voor ander rukexcuus je ook hebben.
In de sportschool kom je om te knallen en op je bek te gaan. Als dat gebeurd moet je de volgende keer sterker zijn en zorgen dat dit niet weer gaat gebeuren.
Trouwens er zal niemand zijn die je uitlacht als je de 15e squat niet haalt hoor.
Tanden van elkaar en schreeuwen maar !!!

Gaan met dit banaan en de volgende keer gaat het beter
Succes

Vijfenzeventigste SL 5x5 training

Squat:
2x8x20kg
5x50kg
4x60kg
3x70kg
2x80kg
1x85kg
1x92.5kg
5x92.5kg
5x92.5kg
2x92.5kg

MP:
5x20kg
5x37.5kg
2x37.5kg
1x37.5kg

DL:
5x60kg
5x80kg
1x105kg

Chin-ups: 5xBW+5, 3xBW+5
Dips: 2x8xBW+5
Rek- en strekwerk
Thuis Foam Roller

Totaal 75 minuten

Slome, slappe training. Ook nu, anderhalf uur later en goed gegeten, nog moe en zwaar.

Squatten verliep merkwaardig. Opwarmen ging goed en probleemloos, maar 1e set 2e rep te ver naar voren geleund en meteen een harde fail. Weer opzetten, focussen, en de eerste set gehaald, maar met moeite. Ruime pauze voor de tweede set. Komt er een man bij staan met wie ik vaak een praatje maak. Ik ben daar eerst niet zo blij mee, maar mijn focus verbetert er enorm door. Hij zegt niks, en ik haal redelijk betrouwbaar de tweede set (wel met lange pauzes tussen reps). Derde set ben ik weer alleen (echt alleen, het was heel rustig), maar helaas harde fail op 3e rep.
Derde fail op dit gewicht, en het zou de derde deload worden (4e als je het lowbar avontuur meerekent), dus moet ik nu over op 1x5. Is wel wat eerder dan ik gehoopt had, maar werkt misschien ook wel goed, want zo moe als ik nu ben is ook niet goed vind ik. Ik ga dan wel iets meer volume in het opwarmen stoppen, beetje ramped sets a la madcow.

MP ook weer loodzwaar. Eerste set wel gehaald, maar wel wat actie in de knieën dus eigenlijk beetje gesmokkeld.

DL had ik nog 1 poging op 105kg, maar ook die weer loodzwaar. Die dus deload naar 95kg.

Chins en dips met verzwaring gingen gelukkig wel goed.

Woensdag volgende training met 95kg Squat (1x5), 65kg BP, 60kg PR

---------- Post toegevoegd 22 April 2013 om 13:09 ----------

Gaan met dit banaan en de volgende keer gaat het beter
Succes
Helaas is het deze keer niet beter gegaan, maar ik heb je peptalk wel ter harte genomen! Ik zal niet snel nog eens een laatste rep niet proberen!

mmm Klinkt niet echt als een top training.
Maar bedenk maar zo. Zonder dalen heb je ook geen pieken.

Volgende keer gaat t weer beter.

Zesenzeventigste SL 5x5 training.

Squat:
8x20kg
5x50kg
5x60kg
5x75kg
5x85kg
4x95kg

BP:
5x50kg
5x65kg, PR
3x65kg

3x65kg

(Pendlay Row) Rowmachine:
3x5x73kg

Chin-ups: 7xBW
Dips: 8xBW
Hyperextensions: 3x8xBW
Rek- en strekwerk
Thuis Foam Roller

Totaal 50 minuten.

Squats nu dus over op 1x5, en ik doe ramped sets van 5 vooraf vooruitlopend op Madcow. Ik moet zeggen dat dat wel heel goed bevalt. Kost minder tijd, en ben ook niet zo kapot na afloop. Benieuwd of het ook genoeg volume is om vooruit te gaan. Vijfde rep harde fail (het woord van Meester Flix indachtig), maar was close.

Bench eindelijk 5x65kg gehaald (net aan) in de eerste set, maar nu wel deload.

Weinig tijd en geen zin in Pendlays, dus in plaats daarvan de machine, wel op hoger gewicht.

Woensdag volgende training met 95kg Squat, 37.5kg MP, 95kg DL

Mooie gewichten weer man! 65kg bp, 95kg sq, 37,5kg mp nice.

Ben ook benieuwd of 1 setje genoeg is. Persoonlijk denk ik dat je nog niet toe bent aan madcow.
Een algehele deload, kan misch progressie met je huidige scheme meer stimulatie geven, maar als je echt vooruit wilt gaan... ietsjes meer eten :D

Terug
Naar boven