AndroidHealthClinic

LKK's log - Vijftiger doet Stronglifts/Madcow/Wendler

• Topic Starter Topic Starter
Dank mannen!

@mouss: het reizen gaat bij vlagen, de laatste tijd weer wat vaker (komende week bv weer 3 dagen weg). De hotels waar we zitten (wisselende ketens) hebben meestal wel een fitnessruimte maar de kwaliteit wisselt nogal. Ik laat het er meestal maar op aankomen.

Dertigste Madcow training (11-1), alleen hoogste set genoteerd

Squat: 5x95kg
BP: 5x60kg
Pendlays: 5x60kg

Hyper extensions, cable crunches, planks, face pulls

Nog slaaptekort vanwege weekend, dus de dubbele deload kwam goed uit. Squats laatste twee reps misschien niet diep genoeg. BP en PR maar meteen naar 60kg gedeload. Ik doe nog 1 aanloop naar de 70kg en dan houd ik Madcow voor gezien, denk ik.

Woensdag volgende training met: Squats licht, DL 107.5kg, MP 42.5kg

Eenendertigste Madcow training (11-2), alleen hoogste set genoteerd

Squat: 2x5x75kg
MP: 4x42.5kg
DL: 5x107.5kg, PR

Cable crunches, planks

Wederom PR op de Deadlift. Wel met pauzes tussen de reps, even rechtopstaan, maar toch. Onderrug voelt goed aan. MP stagneert, maar houd ik voorlopig toch maar zo. Een deload lijkt me weinig zin hebben.
Vanavond op reis en Vrijdagmiddag pas terug, dus de volgende training wordt waarschijnlijk zaterdag.

Vrijdag of zaterdag volgende training met: Squats 97.5kg, BP 62.5kg, PR 62.5kg, alles 3 reps

Top toch een PR neer gezet, geeft altijd weer een goed gevoel..
Maar dat je madcow voor gezien houd, komt dit door tegenvallende progressie of vind je het schema niet lekker trainen?
ik zelf probeer madcow zo ver mogelijk uit te melken, puur omdat ik nu lekker train en eigelijk geen zin heb om een fullbody schema los te laten...

Allebei een beetje. Ik train nu bijna een jaar, en heb al die tijd alleen SL en Madcow gedaan. Dus een jaar lang 3x per week FB training. Progressie is er wel maar gaat langzaam, hoogstens 2,5kg gewicht erbij per maand per oefening (alleen DL gaat nu even iets harder, maar dat is meer inhalen na techniekverbetering). Met Wendler zit je ongeveer op hetzelfde progressietempo (iets langzamer), maar dan gepland. Ook heb ik onderhand wel eens zin in iets anders. De Wendler UB/LB split geeft wat meer variatie in oefeningen en rep-ranges. En niet meer 3x per week squatten lijkt me ook wel wat hebben :)

Maar ik zal mijn vooruitgang zeker kritisch blijven bekijken. Ik doe nu nog ong 4 weken Madcow (tenzij ik over 4 weken nieuwe PRs zet, dan misschien nog 4 weken erachteraan), en dan Wendler UB/LB. Die dan 3 cycli (15 weken), en dan evalueren, en als het goed gaat: door!

Top toch een PR neer gezet, geeft altijd weer een goed gevoel..

Zeker. Vandaag haalde ik 1 x 47,5 kg op de MP. Mijn pr was 45. Van twee/drie jaar terug.

Zei ik vorige week nog dat er weinig verbetering meer inzat, vandaag zomaar pr. Heerlijk gevoel.
En ook de 42,5, die ik er vorige week nog uit moest persen, ging relatief gemakkelijk.

Heb ook nog 50 geprobeerd. Maar dat was vandaag net een maatje teveel. Maar wie weet!

Leuk om een doel te hebben.

Toch nog behoorlijk lang vol gehouden:thumb:
Soms is het ook lekker om weer eens wat anders te doen.
Ik doe nu ook Lb/Ub en dat bevalt op zich wel goed, probeer wel
progressie te blijven maken, is niet qua gewicht dan wel verhoging van reps.
Lukt dat niet, pech, als ik maar het gevoel heb de juiste spier groep gepakt te hebben.
Dus zorgen dat je bij elke oefeing de nadruk op de te werken spier legt en niet
alleen het verplaatsen van de kg:p

Tweeëndertigste Madcow(?) training (11-3), alleen hoogste set en afsluiter genoteerd

Squat: -
BP: 3x62.5kg, 8x52.5kg
Pendlays: -

Dips 8,6,4xBW dumbbell curls, shrugs
Leg Press, Leg Curl, Row machine

Vanwege reis op zaterdagochtend getraind. Hartstikke druk, Squatrek voortdurend bezet. Verder behoorlijk moe en slap, dus maar een soort geimproviseerde FB training gedaan, met de meeste oefeningen iets van 3x8 of 3x10. Bleh.

Maandag volgende training met: Squats 97.5kg, BP 62.5kg, PR 62.5kg alles 5 reps

Drieëndertigste Madcow training (12-1), alleen hoogste set genoteerd

Squat: 3x97.5kg, 8x75kg
BP: 5x62.5kg
Pendlays: 5x62.5kg

Hyper extensions, cable crunches, planks, face pulls

Gisteren slecht gegeten en kort geslapen, en dat merk je. Ook wat lage rugpijn rond aanhechting bilspier sie ik vroeger heel vaak had, maar tegenwoordig helemaal niet meer. Ik verdenk de leg-presses van zaterdag ervan. Heupen kennelijk toch iets gekanteld of zo.

Harde fail op 4e rep squats, dus voor squats dit maar een uitgestelde vrijdag-training van gemaakt. Komende vrijdag weer 3x97.5kg. Toch best lekkere training, geen problemen met de BP en PR deloadgewichten.

Woensdag volgende training met: Squats licht, DL 110kg, MP 42.5kg

Vierendertigste Madcow training (12-2), alleen hoogste set genoteerd

MP: 3x42.5kg
DL: 3x110kg

Cable crunches, planks

Drie reps gehaald op de Deadlift. Toch wel tevreden want techniek goed gehouden (iemand laten meekijken). Volgende week nog een poging. MP stagneert, dit zal moeten wachten op het 5/3/1 schema om hopelijk weer wat vooruit te gaan. Squats voelden zwaar al waren ze licht

Vrijdag volgende training met: Squats 97.5kg, BP 65kg, PR 65kg, alles 3 reps

Re: LKK's log - Veertiger doet Stronglifts/Madcow

Mooie trainingen man lekkere Deadlift!

Vijfendertigste Madcow training (12-3), alleen hoogste set en afsluiter genoteerd

Squat: 3x97.5kg, 8x80kg
BP: 3x65kg, 8x52.5kg
Pendlays: 3x65kg, 8x55kg

Dips -, dumbbell curls, shrugs

Squats op diepte laten controleren door lieve echtgenote bij voorlaatste set op 85kg. BP geen problemen. Pendlays bij afsluitende set iets te enthousiast geweest, voel het nu een beetje in onderrug. Bank was ook bezet waardoor Pendlays direct na Squats kwamen. Ook geen puf meer in dips direct na BP.

BW gisterochtend net boven de 85kg. Als dat na een week nog zo is gaat-ie in de stats. Ik ben dan in precies 12 maanden trainen precies 12kg aangekomen.

Maandag volgende training met: Squats 97.5kg, BP 65kg, PR 65kg, alles 5 reps

---------- Post toegevoegd 11 October 2013 om 11:40 ----------

Mooie trainingen man lekkere Deadlift!
Bedankt man. We boemelen vrolijk voort...

Erg netjes man! Is al paar keer gezegd, maar je blijft lekker constant progressie maken. Top! Kan je trots op zijn.

Zesendertigste Madcow training (13-1), alleen hoogste set genoteerd

Squat: 5x97.5kg
BP: 5x65kg
Pendlays: 5x65kg

Hyper extensions, cable crunches, planks
face pulls vergeten

Voelde me weinig energiek, maar toch sterke training. Squats waren nu allemaal iets onder par, op misschien de allerlaatste rep na. Ik heb nog niet eerder zo diep gesquat op dit gewicht, dus dat geeft hoop voor de zoveelste poging op 100kg a.s. vrijdag!
BP en Pendlays geen problemen.

Van het weekend wat minder gegeten, want voelde me wat opgeblazen. Nu wel weer gemotiveerd om alles wat moet naar binnen te werken!

Woensdag volgende training met: Squats licht, DL 110kg, MP 42.5kg (of mss deload op MP en dan 3x5 of zo)

---------- Post toegevoegd 14 October 2013 om 10:28 ----------

Erg netjes man! Is al paar keer gezegd, maar je blijft lekker constant progressie maken. Top! Kan je trots op zijn.
Bedankt Daan! Ik ben er ook erg blij mee. A.s. vrijdag train ik exact een jaar! Ik ga er een mooi overzicht van maken.

Als je vrijdag exact 1jaar traint dan moet je die 100kg wel pakken!

en 3x5 op de MP zou ik idd zeker maar eens proberen, ik ga zelf voorlopig niet meer terug naar minder sets, ook al verkracht ik het madcow schema zo een beetje, ik weet van me zelf dat ik hiermee wel door mijn benchpress plattoo heen ben gebroken...

Zevenendertigste Madcow training (13-2), alleen hoogste set genoteerd

MP: 2x5x37.5kg, 4x37.5kg
DL: 4x110kg

Cable crunches, planks, face pulls

Toch weer repje erbij op de deads, wel met uithijgen en rondlopen voor laatste 2 reps. MP gedeload en nu wat meer volume. Squats geëxperimenteerd met in de hole knieën heel iets naar elkaar toe bewegen (gezien op lifthard.com een site over Oly liften). Je kan dan inderdaad meer kracht zetten met je quads, maar weet niet zeker of het wel verantwoord is voor de knieën. Iemand hier ervaring mee?

Vrijdag volgende training met: Squats 100kg, BP 67.5kg, PR 67.5kg, alles 3 reps

Achtendertigste Madcow training (13-3), alleen hoogste set en afsluiter genoteerd

Squat: 1x100kg, 8x80kg
BP: 3x67.5kg, 8x52.5kg
Pendlays: 3x67.5kg, 8x55kg

Dips 8,6,6x(BW+5kg), dumbbell curls, shrugs

Squats harde fail op 2e rep wat ik niet had verwacht want de voorbereidende sets t/m 5x90kg voelden erg sterk en constant. Maar goed, die 1e rep op 100kg was 100% gegarandeerd diep genoeg, dus dat hebben we dan maar vast. BP en PR geen problemen, er is ook vooruitgang op de assistance.

Wel voel ik nu een lichte zeurende pijn midden in de onderrug. Dat heb ik al een tijd niet gehad, uitkijken dus. Of het door de Squat komt, of door het vele harde werk de laatste tijd achter het scherm weet ik niet. Volgende training is zondag al, want maandag ben ik met zoon op Legoworld in Zwolle. Zondag doe ik dan misschien een lichtere training.

Zondag volgende training met: Squats 100kg, BP 67.5kg, PR 67.5kg, alles 5 reps, of een lichte training

---

Precies een jaar training achter de rug! Jaaroverzicht volgt, hier en in de openingspost.

Jaaroverzicht 18 Oktober 2012 - 18 Oktober 2013

Totaal aantal trainingen: 145 waarvan 100 SL 5x5, 38 Madcow en 7 hersteltrainingen of geimproviseerde trainingen
Gemiste trainingen (buiten 2 weken zomervakantie): 4 vanwege reizen + 4 vanwege Kerst/Pasen/Pinksteren = 8 totaal
BW van 73kg naar 85kg
Kracht vooruit op alle oefeningen (allicht), maar SL begint heel laag en bouwt geleidelijk op. Het zou niet eerlijk zijn om de krachtvooruitgang vanaf de gewichten op dag 1 te meten. Als ik per oefening kijk vanaf het punt waarop de eerste deload optrad - na 3 a 4 maanden - krijg ik voor BP: 17% winst, SQ: 34% winst, DL 20% winst.
Huidige 5RM: SQ: 97.5kg, DL: 107.5kg, BP: 67.5kg, PR: 67.5kg, MP: 40kg

Doelen:
Doel 1 was Blijven Trainen. Dit is prima gelukt. De grootste winst dit jaar is de consistentie geweest. Ik heb weinig trainingen gemist, en degene die ik gemist heb waren door overmacht. Vaak had ik geen zin, toch ben ik altijd gegaan.
Doel 2 was Sterker Worden. Dit is redelijk gelukt. Kracht gaat vooruit maar wel heeeeel geleidelijk. Toch moet ik daarin realistisch zijn, ik ben nooit sterk geweest, ik voel me wel sterker en energieker dan ooit.
Doel 3 was meer spiermassa. Dit is behoorlijk gelukt. 12kg in 12 maanden is zonder meer goed. Zit wel wat vet bij, vooral rond navel, klein beetje love handles, en mijn bovenste abs worden de laatste weken ook minder zichtbaar, maar alle kleren passen nog en het lijkt me nog wat vroeg om te cutten. Naaste omgeving is ook positief over de verbetering in postuur.
Concrete doelen: de korte termijndoelen allemaal ruimschoots binnen 6 maanden gehaald, maar van de midden termijndoelen alleen een keer 12xBW dips gehaald. 5x100kg Squat zit ik op het randje, maar BP en DL gaan nog wel even duren. Ik ga geen nieuwe concrete doelen stellen wat kracht betreft, maar wil wel vooruit blijven gaan.

Vooruitblik: Ik doe nog 1 a 2 weken Madcow en zal me dan op een Wendler UB/LB splitschema storten. Ik verwacht dat ik dat schema - met af een toe een aanpassing - lange tijd zal kunnen volgen, zeker een jaar. Voorzichtige planning: verder cleanbulken tot iets van 90kg en dan een eerste cut naar iets van 87kg en dan weer cleanbulken naar 92 kg en dan weer cutten naar 89kg enz, om uiteindelijk uit te komen op een enigszins acceptabele 95kg met 2-pack of 4-pack. Dat einddoel zal nog wel een paar jaar kosten, en het zal ook veel uitproberen zijn, want ik heb nog nooit gecut, dus weet niet hoe dat zal gaan. Wel kost het me weinig moeite om minder te eten, dus afvallen op zich zal makkelijk gaan. Ik zie in elk geval uit naar de volgende 12 maanden!

Tussendoortraining

Front Squats, Incline DB press, DB row, planks, cable crunches, hypers

Nog wat wrak van eergisteren en nog een klein beetje last van onderrug. Leek me verstandig om niet vandaag al de Madcow training van maandag te doen (en morgen ben ik de hele dag weg). Geëxperimenteerd met Front Squats. Wat een K* oefening. Zelfs met 30kg dreigt de stang steeds van mijn schouders af te glijden. Zal eens wat filmpjes kijken, iemand nog tips?

Woensdag volgende training met: Squats licht, DL 110kg, MP 40kg

Terug
Naar boven