XXL Nutrition

Sticky Metabolisme: aankomen en afvallen

Galen had hier wel eens over geschreven: http://peterbond.nl/kun-je-creatine-en-cafeine-samen-nemen/

conclusie:
"Wat mij betreft is het vrij simpel. Creatine en cafeïne kun je prima samen nemen. Zorg er alleen in alle gevallen voor dat je niet langer dan 12 uur geen cafeïne in je mik hebt gehad (tenzij je überhaupt nooit cafeïne neemt), want daar wordt niemand vrolijk of een betere atleet van. Dus blijf vooral consequent je cafeïne nuttigen."
Beste artikel ooit.

net discussie gehad, suikers zijn nutteloze kcal aldus de gymbro, denser krijg je het nie.

ik lulde hem alleen keer op keer klem

Ik heb ook eens zoiets meegemaakt; suikers zijn lege carbs/cal. leeg; leg uit? ja je hebt er niks aan. ok, out.
het ging zo van, ja, suiker zijn lege cal bla bla bla, je hebt er niks aan, ongezond etc, ik heb gelijk want ik doe een derde rangs PT opleiding. owja en bruinerijst is ook 10x zo goed als witte etc.

Gezond is het niet idd. Functioneel is t wel. Dus ergens heeft hij gewoon gelijk hoor.

Gezond is het niet idd. Functioneel is t wel. Dus ergens heeft hij gewoon gelijk hoor.
Dat is zeker zo, maar voor een BB met een ver bovengemiddelde energieinname volstaat het prima om een deel van je carbs met simpele suikers op te vullen. Zolang je maar genoeg complexe bronnen gebruikt om je micro's te halen maakt het weinig uit waar de rest vandaan komt. Alles suikers = slecht, deel uit suikers = prima

Dat is zeker zo, maar voor een BB met een ver bovengemiddelde energieinname volstaat het prima om een deel van je carbs met simpele suikers op te vullen. Zolang je maar genoeg complexe bronnen gebruikt om je micro's te halen maakt het weinig uit waar de rest vandaan komt. Alles suikers = slecht, deel uit suikers = prima

Klopt. :)

Ik merk dat ik gedurende de cut meer/langer nodig heb voor spieren om te herstellen (meer spierpijn), hetgeen opzich ook logisch is omdat je minder voedingsstoffen binnen krijgt (= je lichaam kan uit een kleinere bron energie tappen voor je herstel/groei). Ik ben wel benieuwd of er hier wat literatuur over zou komen m.b.t. het bevorderen van herstel / afnemen van spierpijn bijvoorbeeld. Vooral bij benen bijvoorbeeld heb ik soms na 3-4 dagen (in cut periode) nog wel eens spierpijn, terwijl ik binnen die tijd vaak al wel weer wil (of moet) trainen (sport). Ik vraag me dan bijvoorbeeld af of 1) die langer durende spierpijn puur gebaseerd is op het feit dat je cut, of dat je wellicht een bepaalde macro tekort komt (meer koolhydraten = bevorderend voor herstel bijvoorbeeld?), of 2) dat er bepaalde dingen zijn die je kunt doen om spierpijn/spierherstel sneller te laten doorlopen?

Stukje over factoren die spierpijn / spierherstel beinvloeden / kunnen bevorderen lijkt mij daarom geen overbodige luxe, mocht je tijd hebben om nog wat te schrijven over dat onderwerp zou ik dat erg waarderen :)

Zou het eventueel nog kunnen uitbreiden met een algemene beschrijving van het proces wat er precies gebeurt tijdens/na trainen (stuk maken van spieren, herstelperiode, sterker worden van de spiervezels etc. etc) en dan met betrekking tot welke factoren hier een positieve / negatieve invloed op hebben, maar je kunt het natuurlijk zo uitgebreid maken als je zelf wilt. Zou hoe dan ook voor mij iig van meerwaarde zijn.

Laatst bewerkt:
Ik merk dat ik gedurende de cut meer/langer nodig heb voor spieren om te herstellen (meer spierpijn), hetgeen opzich ook logisch is omdat je minder voedingsstoffen binnen krijgt (= je lichaam kan uit een kleinere bron energie tappen voor je herstel/groei). Ik ben wel benieuwd of er hier wat literatuur over zou komen m.b.t. het bevorderen van herstel / afnemen van spierpijn bijvoorbeeld. Vooral bij benen bijvoorbeeld heb ik soms na 3-4 dagen (in cut periode) nog wel eens spierpijn, terwijl ik binnen die tijd vaak al wel weer wil (of moet) trainen (sport). Ik vraag me dan bijvoorbeeld af of 1) die langer durende spierpijn puur gebaseerd is op het feit dat je cut, of dat je wellicht een bepaalde macro tekort komt (meer koolhydraten = bevorderend voor herstel bijvoorbeeld?), of 2) dat er bepaalde dingen zijn die je kunt doen om spierpijn/spierherstel sneller te laten doorlopen?

Stukje over factoren die spierpijn / spierherstel beinvloeden / kunnen bevorderen lijkt mij daarom geen overbodige luxe, mocht je tijd hebben om nog wat te schrijven over dat onderwerp zou ik dat erg waarderen :)

Zou het eventueel nog kunnen uitbreiden met een algemene beschrijving van het proces wat er precies gebeurt tijdens/na trainen (stuk maken van spieren, herstelperiode, sterker worden van de spiervezels etc. etc) en dan met betrekking tot welke factoren hier een positieve / negatieve invloed op hebben, maar je kunt het natuurlijk zo uitgebreid maken als je zelf wilt. Zou hoe dan ook voor mij iig van meerwaarde zijn.
Hoe train je dat je als ervaren lifter nog spierpijn krijgt? Minder rustdagen geprobeerd? En wat zijn je macros en dagelijks kcal tekort?

(stuk maken van spieren moet na de beginnerfase erg meevallen en spierpijn heeft meestal meer met een soort gevoeligheid te maken die met voldoende herhaling/gewenning afneemt)

Hoe train je dat je als ervaren lifter nog spierpijn krijgt? Minder rustdagen geprobeerd? En wat zijn je macros en dagelijks kcal tekort?

(stuk maken van spieren moet na de beginnerfase erg meevallen en spierpijn heeft meestal meer met een soort gevoeligheid te maken die met voldoende herhaling/gewenning afneemt)

Ik heb het ook vrijwel niet met KT, alleen direct na 'n periode dat ik bijvoorbeeld een tijd niet getraind heb door blessure of vakanties o.i.d. en terug in het ritme moet komen. daarentegen hockey ik ook op hoog niveau en merk ik dat ik met 3x trainen per week en zondags wedstrijd vaak (als ik daarnaast ook nog cut) niet volledig hersteld ben binnen 1-2 dagen voordat ik weer opnieuw moet trainen (resultaat: Benen voelen zwaarder dan normaal, je bent net die seconde slomer met starten, etc. kortom: ik presteer minder). Mijn conclusie (puur uit ervaring) is dan dus dat spierherstel langer duurt gedurende een cut dan gedurende een bulk. Een stuk literatuur daarnaast over hoe spierherstel te beinvloeden is en eventueel te stimuleren zou dus voor mij betreft heel fijn zijn. Nu is dit een bodybuilding forum dus schreef ik het vanuit het oogpunt van krachttraining, alhoewel mijn persoonlijke interesse dus vanuit mijn andere sport geschreven is inderdaad. Maar het lijkt mij niet zo heel ver gezocht om de vertaalslag te maken naar KT, want ook op dat gebied kan het bevorderen van spierherstel of in ieder geval begrijpen hoe dat proces werkt enorm van waarde zijn voor zowel amateur als professionele bodybuilders (ook met het oog op blessures of overtraining bijvoorbeeld).

Waar ik wel benieuwd naar ben, hoe zit het eigenlijk met eiwitten? Dat eiwitten iets van 30% van de energie alleen al nodig hebben om de eiwitten te verteren en carbs maar 10%. Het scheelt dan wel niet zo heel erg veel o.i.d., als je 800kcal aan carbs/vetten vervangt voor 200g eiwitten zou je theoretisch dus een tekort van 160 kcal meer hebben.

Leuk stuk weer. Zou alleen het blokje "My name is Jan Willem;" onderaan even checken op correct engels. Beginnen met "except" klopt daar niet ("besides"?) en de zinstructuur kan beter. Leest eigenlijk alsof het uit google translate komt, geen offensief :P

Interessant JW. Moet wel zeggen dat je artikel abrupt eindigt. NOAEL wordt getest bij dieren, factor 100.000 er overheen en dan moet het goed zitten.

Ik zie niet direct hoe dat een definitieve geruststelling is. Zijn die dierproeven te vertalen naar de mens en is het per see zo dat een fatale dosis met factor x verkleinen dan opeens wel ok is. Als je de max dosis consequent dagelijk inneemt, lange termijn effecten etc zijn daarmee toch nog niet inzichtelijk?

Verder zegt het iets over mogelijk biologische schade van een stof. Waar ik de bri-science wereld ook veel over hoor zijn de 'verslavende' effecten van E-nummers. Wordt er ook getest op of e-nummers bv afhankelijkheid kunnen veroorzaken?

Ik heb zelf geen e-nummer fobie, maar als advocaat van de duivel kan ik toch nog voldoende paniek zaaien rondom e-nummers wat niet wordt weerlegd in je stuk.

Verder interessante lees.

Terug
Naar boven