Fitness Seller

Sticky Metabolisme: aankomen en afvallen

Zit de laatste tijd een beetje te kloten met progressive overload. Stel je traint upper twee keer per week > training A pas je op Bench en pullups overload toe, en op B Flyes, OHP en rows. Is het dan nodig om ook nog overload toe te passen op je accessoires als pushdowns, curls, en lateral raises?

Wat betreft de diminishing returns bedoelde ik vooral dat je steeds minder spieren zal winnen naar mate je verder getraind raakt. Hoe hard je ook bulked of recomped of wat je ook doet, er komen steeds minder absolute kilo's bij per jaar. Kracht progressie gaat steeds moeilijker, het kost steeds meer werk voor minder winst.

Vet verlies wordt niet dramatisch anders omdat je hoger of lager vet% hebt, blijft bij hetzelfde effectieve tekort evenveel absolute kilo's afvallen. Dus op papier geen diminishing returns. Het is alleen steeds moeilijker dat tekort daadwerkelijk vol te houden.
Hoe zit dat dan als je bijvoorbeeld al 4 jaar traint en misschien maar 12kg PURE spiermassa hebt gepakt in die tijd en pakweg 80-90kg bencht, want hoe zit het nou in elkaar om te weten of je nog gaat groeien in massa/kracht?

• Topic Starter Topic Starter
  • #2.003
Zit de laatste tijd een beetje te kloten met progressive overload. Stel je traint upper twee keer per week > training A pas je op Bench en pullups overload toe, en op B Flyes, OHP en rows. Is het dan nodig om ook nog overload toe te passen op je accessoires als pushdowns, curls, en lateral raises?
Als je sterker wordt op je bench is het logischerwijs te verwachten dat je flyes ook sterker worden imo.
Los daarvan zou ik ook op fly een overload proberen toe te passen want meer progressie is beter dan minder.
Als het teveel gevraagd is kom je daar vanzelf achter.

Heb je die vid van maximum recoverable volume gezien?

• #2.004
JW, even korte vraag tussendoor... Kon er nog niets over vinden in dit topic. Wat is jouw mening over bodyfat set point? En dan met name qua vochthuishoudings als je lager cut dan dat je in lange tijd hebt gedaan.

Dat setpoint is er vgm wel degelijk en dan vooral ivm leptine; cut je lager dan je standaard setpoint, dan zal oa leptine lager zijn dan normaal, resulterend is oa meer honger dan normaal. Hoe dieper je gaat hoe erger oa de honger.
Qua vochthuishouding..hoe bedoel je dat? Of je vanzelf minder vocht vasthoudt ook?

Heren, ik begrijp het volgende mbt tot leucine niet helemaal. Is leucine het meest passende aminozuur dat tot spiereiwitsynthese leidt?. Wat mij er tot nu toe van bekend is, is bij een opname van 15-20gr. hoogwaardige(dierlijke) eiwittende leucine drempel word "overschreden". Is het van belang om deze leucine drempel te overschrijden? Daarbij is een richtlijn van 0,3gr/p.kg per maaltijd "belangrijk" om binnen te krijgen. Telt maaltijd frequentie en timing hierbij wel? Daarbij track ik altijd m'n totale aantal eiwitten uit alle producten uit. Echter als ik dan alleen de dierlijke eiwitten overlaat kom ik op sommige drukke werkdagen wel onder de 1,8gr/p.kg. En kan ik niet even "simpel" berekenen hoeveel leucine ik binnen krijg. Al met al mis ik gewoon wat informatie over. Iemand die wat richtlijnen heeft mbt dit onderwerp? Ps. Ik begrijp wel dat leucine de eiwitsynthese "activeert" binnen de spieren...

Ga ik binnenkort voor mn thesis een stuk meer over lezen, maar wellicht dat @Galen je al eea kan vertellen.
Ik denk dat ie leucine treshhold voor promotie van MTOR deels ook is omdat leucine t meest onderzochte aminozuur is. Wellicht bestaan er voor de andere aminozuren ook zulke treshholds.

Hoe zit dat dan als je bijvoorbeeld al 4 jaar traint en misschien maar 12kg PURE spiermassa hebt gepakt in die tijd en pakweg 80-90kg bencht, want hoe zit het nou in elkaar om te weten of je nog gaat groeien in massa/kracht?

Je mag er imo vanuit gaan dat je als natty NOOIT je natty limit behaalt. Er kan altijd wel iets beter of optimaler, however small the increase will be. 80-90 kg kan nooit je maximale kracht output zijn. Als je sterker wilt worden wellicht je manier van trainen upswitchen

Als je daarop wilt groeien wel :P Je zal alleen creatiever met sets en reps moeten zijn omdat je die vergeleken met een grote compound minder snel op gewicht kunt verhogen.

Je zal steeds meer progressie moeten maken in je training voor steeds mindere gains in massa, dus op weg om die 80-90 bench (en alle andere lifts) te verdubbelen komt er niet nog eens 12 kg spiermassa bij maar slechts enkele kilo's waarvan het meeste aan het begin van die verdere progressie.

Je kunt voor massa kijken naar ffmi potentieel formules of vergelijken met wat anderen halen maar je zit altijd met het geneuzel over wat voor middelen zij daarbij misschien hebben genomen of genetische variatie. Ik weet ook niet wat daarvan te geloven is, maar als je 24-25 ffmi benaderd weet je wel zeker dat er natty niet heel veel massa meer te winnen is, en als je rondkijkt naar sterke mensen zul je zien dat 80-90 bench nog wel te verdubbelen zou kunnen zijn. Waar je zelf precies uitkomt... geen idee

• #2.006
http://www.undisputed.com/fed-up-reacties/

Hier trouwens het artikel over de reacties op mn fed up artikel;

Verwacht niet dat veel van jullie dit heel interessant vinden, maar wou hem niet achterhouden!

Artikel over E-nummers staat naar mn verwachting deze week online! Die gaan jullie wel weer tof vinden :D

Ga je vanaf nu de artikelen posten op de website van Undisputed? In dat geval zou ik de artikelen die je hier eerder hebt gepost daar ook gewoon opzetten als ik jou was!

Als je sterker wordt op je bench is het logischerwijs te verwachten dat je flyes ook sterker worden imo.
Los daarvan zou ik ook op fly een overload proberen toe te passen want meer progressie is beter dan minder.
Als het teveel gevraagd is kom je daar vanzelf achter.

Heb je die vid van maximum recoverable volume gezien?
Nein?
Als je daarop wilt groeien wel :P Je zal alleen creatiever met sets en reps moeten zijn omdat je die vergeleken met een grote compound minder snel op gewicht kunt verhogen.
Meh ik vind dat kut. op bench of OHP wil ik me wel aan een strict rep/set schema houden, maar zoiets als flyes of lateral raises wil ik gewoon doorgaan tot ik een goeie pomp heb of satisfied ben. Of dat nou vier of acht setjes zijn.

Nein?

Meh ik vind dat kut. op bench of OHP wil ik me wel aan een strict rep/set schema houden, maar zoiets als flyes of lateral raises wil ik gewoon doorgaan tot ik een goeie pomp heb of satisfied ben. Of dat nou vier of acht setjes zijn.
Kwestie van hoe je die overload in reps/sets afstemt op wat je nu kunt en wat je nu dat lekkere resultaat geeft. Ik weet niet wat je 8 setjes doet maar misschien wat hogere reps opzoeken? 4 setjes rond de 20 reps of meer pomped toch prima?

Kwestie van hoe je die overload in reps/sets afstemt op wat je nu kunt en wat je nu dat lekkere resultaat geeft. Ik weet niet wat je 8 setjes doet maar misschien wat hogere reps opzoeken? 4 setjes rond de 20 reps of meer pomped toch prima?

Dit inderdaad. Ik zie ook geen reden om 5+ setjes te doen om eerlijk te zijn. Al helemaal niet als je gewoon 'een pompje wil pakken' :o

Omdat ik het gewoon leuk vind en een voldaan gevoel wil.

[notsrs]ikwildiespierslopuuh[/notsrs]

Wat gaat 25 reps voor hypertrofie doen?
Meer dan 10 reps. Hoeveel kilo's denk je ooit van je leven op die oefeningen te kunnen? Hoeveel workload progressie ga je dan uit low reps halen? Wat had hypertrofie ook alweer met workload te maken? Iets met dose response? Oh nee gaat om de reps he en alles boven 5 reps is cardio type1 spiervezels :o

Meer dan 10 reps. Hoeveel kilo's denk je ooit van je leven op die oefeningen te kunnen? Hoeveel workload progressie ga je dan uit low reps halen? Wat had hypertrofie ook alweer met workload te maken? Iets met dose response? Oh nee gaat om de reps he en alles boven 5 reps is cardio type1 spiervezels :o
Daarom vind ik het ook kut om te overloaden, omdat ik niet straks twintig of dertig kg side raises kan gaan doen. En dacht altijd dat 15+ reps meer voor uithoudingsvermogen was inderdaad.

Daarom vind ik het ook kut om te overloaden, omdat ik niet straks twintig of dertig kg side raises kan gaan doen. En dacht altijd dat 15+ reps meer voor uithoudingsvermogen was inderdaad.
Progressive overload gaat niet alleen om gewicht verhogen, het is zeker een belangrijke factor maar het gaat ook om hoeveel werk je met dat gewicht verricht (en er is nog de factor tijd). Zeker als pomp een gewenst effect is kun je aan tot nog wel 30 reps denken, zelfs op zware compounds. Het is niet alsof je oppeens geen hypertrofie krijgt omdat het te veel reps worden. :)

Als je met je huidige gewichten sessie na sessie een paar sets tot in de 20 reps opbouwt, maybe more, zul je denk ik al aardig wat merken van wat dat geeft!

Ga ik binnenkort voor mn thesis een stuk meer over lezen, maar wellicht dat @Galen je al eea kan vertellen.
Ik denk dat ie leucine treshhold voor promotie van MTOR deels ook is omdat leucine t meest onderzochte aminozuur is. Wellicht bestaan er voor de andere aminozuren ook zulke treshholds.

Oké thnx!

Jongens ff vraagje over snelle koolhydraten en complexe koolhydraten.
Ik eet zelf voor 90% aan snelle koolhydraten, aardappels, witte rijst, witbrood en dat soort shit.
Ik merk zelf dat mijn metabolisme sneller is, dan wanneer ik complexe koolhydraten eet.

Mijn vraag is: krijg je meer spiermassa met complexe koolhydraten, of is het zo, dat carbs zijn carbs?

Terug
Naar boven