AndroidHealthClinic

Sticky Metabolisme: aankomen en afvallen

@Jwdoetookmee
Heb je enige ervaring of info over bulken als je darmen niet goed functioneren (beschadigde darmflora en daardoor voedingsstoffen niet goed op kunnen nemen).

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.103
@Jwdoetookmee
Heb je enige ervaring of info over bulken als je darmen niet goed functioneren (beschadigde darmflora en daardoor voedingsstoffen niet goed op kunnen nemen).

Wat wil je precies weten?
En welke voedingsstoffen?

Dit Ja. Vraag is erg vaag, kan je hem wat beter kaderen? En het antwoord zal waarschijnlijk zijn "meer eten" of "zorgen dat je minder energie verbrandt". Want hoe dan ook, als je wil aankomen moet je een energie overschot hebben. Als jij halve aardappels uitpoept en je moet er 3 binnenkrijgen op een dag moet jij er dus 6 eten.

Ik vind dat het per persoon verschilt, of je koolhydraten voor of na de training gebruikt.
Ik kan zelf heel goed functioneren op eiwitten en vetten, ook met KT.
En mijn carbs eet ik na mijn KT.
En dit gaat niet ten kosten van mijn trainingsintensiteit.
Zelf merk ik, dat mensen niet meer zonder koolhydraten kunnen, en hun energie niet meer uit vetten kan halen.

Vat dit niet te persoonlijk op.

Ik heb zelf een jaar lang bffm gedaan, en de eerste 2 maanden werkt dit voeding- patroon goed, maar daarna ging mijn VP omhoog
En ik werd dik. en kreeg een buik. Ik zat onder mijn onderhoud qua verbruik, en op 1 of ander manier bleven de Koolhydraten hangen.
Dus voor mijn geen bffm.
.
Internet heeft zijn voordelen, maar ook zijn nadelen.
Als de ene studie dit zegt, spreekt de ander dit weer tegen.

Er is altijd wat,morgen is vis slecht, en volgende week is brood weer slecht voor de mens.

Wat na jaren voor jou de ideale voeding is, voor of na het sporten, en je hebt er baad bij, hou dit lekker vol.
Wat een ideaal hulp middel is, is een dag boek.
Hersenen bijvoorbeeld kunnen alleen glucose als brandstof gebruiken. Anaeroob metabolisme bestaat ook enkel uit koolhydraten (KT)

De mens heeft nood aan alle nutriënten, zoals al reeds aangegeven in meerdere posts van TS.

Eiwitten: antilichamen, cytoskeletaal structuurelement, bindweefsel, pezen, ligamenten, botmatrix, spiervezels, enzymen,...

Koolhydraten: glycocalix (herkenning), proteoglycanen, brandstof,..

Vetten: membraanlipiden, vetweefsel, hormoonsecretie, zenuwcellen, bescherming, isolatie, oplosmiddel,..

Een van deze stoffen minimaliseren of ontzeggen is lichamelijke functies ontzeggen.

Dit Ja. Vraag is erg vaag, kan je hem wat beter kaderen? En het antwoord zal waarschijnlijk zijn "meer eten" of "zorgen dat je minder energie verbrandt". Want hoe dan ook, als je wil aankomen moet je een energie overschot hebben. Als jij halve aardappels uitpoept en je moet er 3 binnenkrijgen op een dag moet jij er dus 6 eten.
Veel voeding (eigenlijk alles wat je eet) komt onverteerd weer tevoorschijn inderdaad. Maar meer eten zorgt alleen maar dat er meer onverteerd wordt doorgevoerd (dus meer naar de wc)... en nog meer eten geeft meer problemen qua lichamelijke klachten als buikpijn, opgeblazen gevoel, misselijkheid, krampen en veel last van darmen. Dat maakt aankomen dus, lijkt het, onmogelijk..(ik zeg lijkt.... omdat het gewoonweg niet lukt)

De vraag is dus meer van of en hoe kan dit herstellen. Wat kan je doen om je darmen weer beter te laten werken zodat ze wel weer voeding op kunnen nemen.

@Jwdoetookmee
Lichtverteerbaar voedsel eten. Daarmee bedoel ik: voeding die passief diffundeert naar het lichaam. Simpele koolhydraten, kleine eiwitten, weinig vetten.

De makkelijkste oplossing is uiteraard gewoon meer eten.

Veel voeding (eigenlijk alles wat je eet) komt onverteerd weer tevoorschijn inderdaad. Maar meer eten zorgt alleen maar dat er meer onverteerd wordt doorgevoerd (dus meer naar de wc)... en nog meer eten geeft meer problemen qua lichamelijke klachten als buikpijn, opgeblazen gevoel, misselijkheid, krampen en veel last van darmen. Dat maakt aankomen dus, lijkt het, onmogelijk..(ik zeg lijkt.... omdat het gewoonweg niet lukt)

De vraag is dus meer van of en hoe kan dit herstellen. Wat kan je doen om je darmen weer beter te laten werken zodat ze wel weer voeding op kunnen nemen.
Jijzelf? Waarschijnlijk niks. Wat is de oorzaak van je aandoening?

Darmflora transplantatie geen reeele optie?

• #1.109

Heb je crohn's of andere IBD

Lichtverteerbaar voedsel eten. Daarmee bedoel ik: voeding die passief diffundeert naar het lichaam. Simpele koolhydraten, kleine eiwitten, weinig vetten.

De makkelijkste oplossing is uiteraard gewoon meer eten.

Jijzelf? Waarschijnlijk niks. Wat is de oorzaak van je aandoening?
Lichtverteerbaar eten wordt al gedaan. Witte rijst en rijstmeel. Vetten zitten wel hoog.
Meer eten gaat niet echt... zit al erg hoog en nog meer levert dus meer wc gangen op..
Oorzaak.. eigenlijk geen idee.. maar zal mogelijk wel te maken hebben met een periode veel en slecht eten ?(als in elke dag pakken koek, repen chocolade, kaas, worst naast normale maaltijden.. )

Darmflora transplantatie geen reeele optie?
Die optie heb ik nog nooit gehoord...
Mogelijk volgt er eerst nog verder onderzoek..
Heb je crohn's of andere IBD
Crohn is het niet... IBD geen idee.. mogelijk dat er uit verder onderzoek nog wat komt.
Voor nu is het voeding steeds aanpassen en kijken wat wel en niet aanslaat.

• #1.111
Lichtverteerbaar eten wordt al gedaan. Witte rijst en rijstmeel. Vetten zitten wel hoog.
Meer eten gaat niet echt... zit al erg hoog en nog meer levert dus meer wc gangen op..
Oorzaak.. eigenlijk geen idee.. maar zal mogelijk wel te maken hebben met een periode veel en slecht eten ?(als in elke dag pakken koek, repen chocolade, kaas, worst naast normale maaltijden.. )

Die optie heb ik nog nooit gehoord...
Mogelijk volgt er eerst nog verder onderzoek..

Crohn is het niet... IBD geen idee.. mogelijk dat er uit verder onderzoek nog wat komt.
Voor nu is het voeding steeds aanpassen en kijken wat wel en niet aanslaat.
Zou het tot de bodem laten uitpluizen. Wel eens endoscopie gehad?

Hoe zit het met vochtafdrijving? Ik houd momenteel vocht vast van wat high carb dagen. Nu wil ik morgen een low carb dag in lassen met 347/33/97 ekv en 2300 kcal.

Wat vind je van die macro verdeling en gaat dit helpen? Verder nog tips of adviezen mbt vocht?

Zou het tot de bodem laten uitpluizen. Wel eens endoscopie gehad?
Aantal jaren terug al (geloof wel al bijna 10 jaar terug) Toen zeiden ze dat er niets aan de hand was.
maar inmiddels is het van kwaad tot erger gegaan en lukt er nu (lijkt het) helemaal niets meer.
Dus mogelijk komt er een vervolg.. niet dat ik er zin in heb ofzo.. maar wil het wel eens weten nu..

Maar ik dacht mogelijk zijn er nog dingen die niet geprobeerd zijn... vandaar de vraag

• #1.114
Aantal jaren terug al (geloof wel al bijna 10 jaar terug) Toen zeiden ze dat er niets aan de hand was.
maar inmiddels is het van kwaad tot erger gegaan en lukt er nu (lijkt het) helemaal niets meer.
Dus mogelijk komt er een vervolg.. niet dat ik er zin in heb ofzo.. maar wil het wel eens weten nu..

Maar ik dacht mogelijk zijn er nog dingen die niet geprobeerd zijn... vandaar de vraag

kunnen we hier erg weinig over zeggen, dit theoretisch benaderen heeft weinig zin zonder het echt te laten testen; ik zou flink voet bij stuk houden en ervoor zorgen dat er een naam op zit. Dan kan je van daaruit gaan kijken wat er wel of niet mogelijk is met voeding; om nu maar met wat giswerk dit uit te zoeken is een naald in een hooiberg

kunnen we hier erg weinig over zeggen, dit theoretisch benaderen heeft weinig zin zonder het echt te laten testen; ik zou flink voet bij stuk houden en ervoor zorgen dat er een naam op zit. Dan kan je van daaruit gaan kijken wat er wel of niet mogelijk is met voeding; om nu maar met wat giswerk dit uit te zoeken is een naald in een hooiberg
Thanks. :)
was t proberen waard. we zijn ermee bezig maar je weet maar nooit of er iemand ervaring mee heeft.

Thanks. :)
was t proberen waard. we zijn ermee bezig maar je weet maar nooit of er iemand ervaring mee heeft.
Heb je dus problemen met absorptie in de darmen, of enzymatische problemen? Is je ontlasting heel vet of zijn de vetten wel opgenomen?
Is ook moeilijk te zeggen of je darmen herstellen als je niet weet wat de oorzaak is.
Ik heb meer ervaring met problemen aan de pancreas en dus vertering en absorptie daardoor. Niet qua darminfecties of intolerantie/allergieën.

Al getest op glutenintollerantie?

Heb je dus problemen met absorptie in de darmen, of enzymatische problemen? Is je ontlasting heel vet of zijn de vetten wel opgenomen?
Is ook moeilijk te zeggen of je darmen herstellen als je niet weet wat de oorzaak is.
Ik heb meer ervaring met problemen aan de pancreas en dus vertering en absorptie daardoor. Niet qua darminfecties of intolerantie/allergieën.
Aborptie hoe dan ook. Want hoe meer ik eet hoe meer erdoorheen gaat... Veel toilet bezoek. Het is ook lastig.. ochtend na het ontbijt moet ik eerst zeker 15 min thuis blijven... loop dan compleet leeg.. dan kan ik pas "veilig" van huis gaan... :o
Dank je voor het meedenken in ieder geval.

Al getest op glutenintollerantie?
Ik ben gluten intolerant en lactose intolerant en heb een pinda allergie. Dus daar hou ik al rekening mee.

• #1.119
Aborptie hoe dan ook. Want hoe meer ik eet hoe meer erdoorheen gaat... Veel toilet bezoek. Het is ook lastig.. ochtend na het ontbijt moet ik eerst zeker 15 min thuis blijven... loop dan compleet leeg.. dan kan ik pas "veilig" van huis gaan... :o
Dank je voor het meedenken in ieder geval.

Ik ben gluten intolerant en lactose intolerant en heb een pinda allergie. Dus daar hou ik al rekening mee.
dat klinkt meer als conditionering; ik moet ook altijd schijten als ik mn pwo op heb

dat klinkt meer als conditionering; ik moet ook altijd schijten als ik mn pwo op heb
Ik neem alleen geen PWO ;) Ik meen dat PWO er vaker om bekend staan dat dit op de darmen kan werken toch?

en het wisselt gewoon enorm sterk... van knetterhard tot leeglopen... soms gewoon geen peil op te trekken.

Terug
Naar boven