Fitness Seller

Sticky Metabolisme: aankomen en afvallen

maar nieuwe spieraanmaak gebeurd uit echt maar enkele grammen boven het behoud en de maximale anabole respons van proteine bereik je ook al met maar enkele grammen bcaa's per paar uur dus ruimte zat bij hoge proteine inname..

Is het proces voor nieuwe spieraanmaak zo zuinig ja?
Waar heb je dit vandaan klinkt interessant, zou er graag meer over weten.

Is het proces voor nieuwe spieraanmaak zo zuinig ja?
Waar heb je dit vandaan klinkt interessant, zou er graag meer over weten.
Verbaasd dat 300gr proteine per dag geen 9kg gainzz per maand geeft? :P 1kg gains per maand = ~30gr lbm per dag inclusief merendeel water en nog wat glycogeen, trygliceride, etc. Blijft er een paar grammen over nieuw uit proteine. En 1kg is al heel veel gains.

De anabole respons gewoon uit proteine, bcaa, timing, studies. Worden vaak gebruikt om (onterecht) te zeggen hoeveel proteine je maximaal kan opnemen en hoe belangrijk bcaa's zijn of juist niet. Ik heb dan vooral opgelet op hoe lang en bij welke hoeveelheid die studies peak respons laten zien en hoe weinig daarvoor per paar uur al genoeg is om een ruw idee te krijgen. Misschien kun je van hieruit wat relevante info vinden: http://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/1550-2783-10-5 bespreekt en linkt veel over hierbij betrokken onderwerpen en studies.

Dat samen komt ook mooi uit op de minimale hoeveelheid proteine om massa te behouden, 1 gr/ kg zal dan al zat zijn. De resterende 2-3gr van 3-4gr / kg is er in een tekort dus eigenlijk alleen maar om die paar gr te beschermen in de energiebalans. En in een bulk om minder ruimte voor vet inname en dus leanere gains te hebben.

Hoe geven overtollige kcal een signaal voor verhoging van eiwitsynthese dan? Dacht dat training en aminozuren dat deden en dat overtollige kcal resulteerde in netto vetopslag.

En gaat het in een overdreven bulk van een ervaren KTer niet ook om kleine beperkte spiermassa gains?
Het is vooral dat een energietekort de eiwitsynthese remt, niet zo zeer dat een overvloed aan kcal het stimuleert.

heb wel eens van die dagen dat ik veel koolhydraten eet (cut) en dan ben ik direct die morgen erna zo een kilo zwaarder is dat gewoon vasthoudend vocht of gaat dat niet zo snel ?

Hallo @Jwdoetookmee even een vraagje, waar jij hopelijk (ik ga er vanuit) wel antwoord op hebt.

Ik ben nu een +/- dag of 10 aan het cutten (eet niet heel veel onder onderhoud, zo'n +/- 350 Kcal's), en ben toch al zo'n 1,5 kilo kwijt.
Taille is zo'n 1,5 tot 2 cm geslonken. Nu ga ik er vanuit dat dat deels vocht is.

Ik wil het graag begrijpen, maar snap er geen zak van :o
Kun jij mij zeggen hoe het mechanisme werkt (ik lees immers wel vaker dat mensen in de eerste week van de cut zomaar 1 kg verliezen), dat je zo snel vocht verliest ?
Je beperkt immers alleen (enigzins) je cal inname.
____________________________________________________________________________________________________

By the way, ik zie nu dat @Borstkas een soortgelijke vraag stelt

Hoe is je carb inname? Drastisch lager dan ervoor?

heb wel eens van die dagen dat ik veel koolhydraten eet (cut) en dan ben ik direct die morgen erna zo een kilo zwaarder is dat gewoon vasthoudend vocht of gaat dat niet zo snel ?

Dat kan inderdaad ja. Ik merk soms ook vrij heftige verschillen per dag. Vooral op een maandag (na weekend) merk ik vaak verhoogde verschillen door andere voeding en of rustdagen in het weekend oid

400 kcal minder carbs? Dat is dus 100 gram minder en ongeveer 400 gram aan vocht minder dacht ik..

• Like
Waarderingen: Inb4
Het is vooral dat een energietekort de eiwitsynthese remt, niet zo zeer dat een overvloed aan kcal het stimuleert.
Toch wel, thanks! Ik kan in deze http://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12970-016-0118-y studie lezen hoe dat werkt, maar weet je ook of er data is waar we een idee van kunnen krijgen in welke mate dit in de praktijk gebeurd? Zijn er richtlijnen te bedenken voor vet% en kcal balans waarbij je optimale/minder/geen eiwitsynthese kunt verwachten?

Nu we toch over metabolisme en dergelijk hebben, afvallen in vet en aankomen in spier tegelijk. Bij mensen die net starten zeggen ze dat dit kan. Maar wat k me afvraag als je gevorderd bent, langer traint en dan ook bijvoorbeeld aas gebruikt Dus spieropbouw gaat dan relatief stuk sneller.

Je kijkt niet naar 1 dag of iets dergelijk meer naar een week.

Stel je onderhoud zit op 3000 kcal.
Je eet paar dagen 3100 kcal. 3 dagen lang bijvoorbeeld. Zou je spieropbouw hebben. Weet eigenlijk echt niet hoe snel het gaat spieropbouw inclusief aas. Dus zou je die 3 dagen muscle gains gemaakt hebben.
Derna doe je 4 dagen een cut van -500 kcal. Je eet die dagen 2500 kcal. Dus heb je een cut van 4 dagen. Inclusief de aas, als het goed is geen spierverlies.

Is maar een gedachte gang van me, weet niet of het kan of iets maar graag jullie mening hierop.

Ik weet dus niet of dit al eens behandeld is, maar kon het niet terugvinden. Gisteren cheat gehad. De dag daarvoor heb ik klein beetje minder gegeten, even wat stats op een rij over mijn macro's:
Dagelijks - 2000 kcals, 135-215-65
26 april - 1805 kcals, 132-163-65
27 april - 3566 kcals, 269-226-165 (veel meer eiwit en vet dus, kh +- hetzelfde)
28 april - ???

Ben van plan vandaag nog cardio te doen en richting de 250-300 kcals daarmee te verbranden. Wat kan ik qua macro's vandaag het beste aanhouden om gisteren wat te compenseren? Zit niet een cut maar op onderhoud dus als ik wat overschot over hou maakt me dat niet zoveel uit. Concrete vraag is dus: kh omlaag omdat dit vaak als eerste geschrapt wordt, zodat eiwit en vet "normaal" blijft vandaag? Of omdat ik gisteren zoveel meer eiwit en vet gegeten heb, vandaag meer carbs in verhouding?

Nu we toch over metabolisme en dergelijk hebben, afvallen in vet en aankomen in spier tegelijk. Bij mensen die net starten zeggen ze dat dit kan. Maar wat k me afvraag als je gevorderd bent, langer traint en dan ook bijvoorbeeld aas gebruikt Dus spieropbouw gaat dan relatief stuk sneller.

Je kijkt niet naar 1 dag of iets dergelijk meer naar een week.

Stel je onderhoud zit op 3000 kcal.
Je eet paar dagen 3100 kcal. 3 dagen lang bijvoorbeeld. Zou je spieropbouw hebben. Weet eigenlijk echt niet hoe snel het gaat spieropbouw inclusief aas. Dus zou je die 3 dagen muscle gains gemaakt hebben.
Derna doe je 4 dagen een cut van -500 kcal. Je eet die dagen 2500 kcal. Dus heb je een cut van 4 dagen. Inclusief de aas, als het goed is geen spierverlies.

Is maar een gedachte gang van me, weet niet of het kan of iets maar graag jullie mening hierop.

Er wordt altijd gezegd van niet.
Toen ik begon kwam ik de eerste 6 maanden 1kg aan en mijn vetpercentage ging omlaag, mijn voeding was ruk en leefde op shake en vloeibare kcal. Waarom is het dan wel mogelijk en later niet meer?

Er wordt altijd gezegd van niet.
Toen ik begon kwam ik de eerste 6 maanden 1kg aan en mijn vetpercentage ging omlaag, mijn voeding was ruk en leefde op shake en vloeibare kcal. Waarom is het dan wel mogelijk en later niet meer?
Of het zou zo veel minder kunnen zijn dat het praktisch niet meer meetbaar is, bijvoorbeeld 100 gram ipv een kg per maand. Wat zijn je stats nu?

Ik weet dus niet of dit al eens behandeld is, maar kon het niet terugvinden. Gisteren cheat gehad. De dag daarvoor heb ik klein beetje minder gegeten, even wat stats op een rij over mijn macro's:
27 april - 3566 kcals, 269-226-165 (veel meer eiwit en vet dus, kh +- hetzelfde)
28 april - ???

Ben van plan vandaag nog cardio te doen en richting de 250-300 kcals daarmee te verbranden. Wat kan ik qua macro's vandaag het beste aanhouden om gisteren wat te compenseren? Zit niet een cut maar op onderhoud dus als ik wat overschot over hou maakt me dat niet zoveel uit. Concrete vraag is dus: kh omlaag omdat dit vaak als eerste geschrapt wordt, zodat eiwit en vet "normaal" blijft vandaag? Of omdat ik gisteren zoveel meer eiwit en vet gegeten heb, vandaag meer carbs in verhouding?

Van wat ik hier gelezen heb is het oke om kcals per week te bekijken.
Ik zou in ieder geval wel zorgen voor wat je normaal noemt aan eiwitten te pakken. Je hebt gisteren wel lekker gebulkt
Als het goed is zou het niet uitmaken wanneer vandaag gisteren en de 26e/3 2000 is maar dan heb je slechts een kleine 700kcals over.
Nogmaals volgens wat ik in dit topic gelezen heb zou dit niet uit hoeven maken maar ik zou er persoonlijk liever iets boven zitten. Maar dan wel dus normaal aantal grammen eiwitten en de verhoudingen van de rest lijkt me minder relevant omdat dat goed zit vanuit gisteren.

Merk persoonlijk ook wel dat ik vandaag veel minder honger heb dan normaal omdat ik gisteren zoveel op heb dus als dat bij jou ook is maakt het ook makkelijker denk ik om minder te eten. Ja ook voor mij was het een goede koningsdag:rolleyes:

Toch wel, thanks! Ik kan in deze http://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12970-016-0118-y studie lezen hoe dat werkt, maar weet je ook of er data is waar we een idee van kunnen krijgen in welke mate dit in de praktijk gebeurd? Zijn er richtlijnen te bedenken voor vet% en kcal balans waarbij je optimale/minder/geen eiwitsynthese kunt verwachten?
Zou ik moeten opzoeken.

Let wel, wat ik daar in die publicatie heb geschreven slaat op wat er gebeurt op cellulair niveau. Het is belangrijk om te realiseren dat dit niet direct iets zegt over hoe iets fysiologisch werkt. Immers zal er fysiologisch ook iets veranderen qua hormoonhuishouding en stijgt ook de concentratie vetzuren, waardoor er vanuit de circulatie niet direct minder energie beschikbaar is voor de spieren, maar er vooral een verschuiving plaatsvindt naar vetzuuroxidatie. Vetzuren hebben eveneens effecten op de cellen die ik daar niet behandel. Daarbij komt ook nog dat mTORC1-reactiepad geen on/off-switch is. Zie het echt als een signaalintegrator: er gaat een heleboel input in, en daaruit wordt 'berekent' wat de cellulaire respons zal zijn. Zo leidt glycogeendepletie niet noodzakelijk tot remming van mTORC1 door AMPK, afhankelijk van de overige omstandigheden. Etc.

Het remt de synthese, maar is het dan wel mogelijk om netto spiermassa op te bouwen in een kcal deficit.
Ja, en dat is vooral afhankelijk van je trainingsstatus, grootte van het kcal-deficit en gebruik van middelen zoals AAS. Maar lang niet altijd dus.

Laatst bewerkt:
Van wat ik hier gelezen heb is het oke om kcals per week te bekijken.
Ik zou in ieder geval wel zorgen voor wat je normaal noemt aan eiwitten te pakken. Je hebt gisteren wel lekker gebulkt
Als het goed is zou het niet uitmaken wanneer vandaag gisteren en de 26e/3 2000 is maar dan heb je slechts een kleine 700kcals over.
Nogmaals volgens wat ik in dit topic gelezen heb zou dit niet uit hoeven maken maar ik zou er persoonlijk liever iets boven zitten. Maar dan wel dus normaal aantal grammen eiwitten en de verhoudingen van de rest lijkt me minder relevant omdat dat goed zit vanuit gisteren.

Merk persoonlijk ook wel dat ik vandaag veel minder honger heb dan normaal omdat ik gisteren zoveel op heb dus als dat bij jou ook is maakt het ook makkelijker denk ik om minder te eten. Ja ook voor mij was het een goede koningsdag:rolleyes:

Dankjewel voor je reactie :) ik heb inderdaad een stukje minder trek dan anders, dus dat is wel nice! Heb jouw info gebruikt en voor vandaag wordt het dan: 1601 - 135, 135, 61 (ekv). Minus de cardio die ik straks doe kom ik dan denk ik op +650 voor deze week maar vind dat helemaal prima, heb ik sowieso elke week wel.

Zou ik moeten opzoeken.

Let wel, wat ik daar in die publicatie heb geschreven slaat op wat er gebeurt op cellulair niveau. Het is belangrijk om te realiseren dat dit niet direct iets zegt over hoe iets fysiologisch werkt. Immers zal er fysiologisch ook iets veranderen qua hormoonhuishouding en stijgt ook de concentratie vetzuren, waardoor er vanuit de circulatie niet direct minder energie beschikbaar is voor de spieren, maar er vooral een verschuiving plaatsvindt naar vetzuuroxidatie. Vetzuren hebben eveneens effecten op de cellen die ik daar niet behandel. Daarbij komt ook nog dat mTORC1-reactiepad geen on/off-switch is. Zie het echt als een signaalintegrator: er gaat een heleboel input in, en daaruit wordt 'berekent' wat de cellulaire respons zal zijn. Zo leidt glycogeendepletie niet noodzakelijk tot remming van mTORC1 door AMPK, afhankelijk van de overige omstandigheden. Etc.

Ja, en dat is vooral afhankelijk van je trainingsstatus, grootte van het kcal-deficit en gebruik van middelen zoals AAS. Maar lang niet altijd dus.

Zeg naturel, gewoon cutten -300/500kcal eiwitten hoog 3g/kg
Of het zou zo veel minder kunnen zijn dat het praktisch niet meer meetbaar is, bijvoorbeeld 100 gram ipv een kg per maand. Wat zijn je stats nu?
+-76kg %geen idee, nooit hoger dan 16.

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.080
28 april - ???

eiwit inname zou ik dagelijks proberen aan te houden; dus dagelijks je doel grammen halen. vetten kan je rustig schrappen voor een dagje om minder kcals binnen te krijgen. carbs schrappen is kut omdat je trainingen daar enorm onder lijden

Terug
Naar boven