Fitness Seller

Sticky Metabolisme: aankomen en afvallen

Maareee hoe houden jullie je in om daadwerkelijk op je nieuwe onderhoudsbehoefte te eten als je de afgelopen tijd gewend bent om x keer per week flink bij te refeeden/cheaten diet breaks te hebben etc. Dan is op onderhoud eten toch net zo moeilijk als cutten of stel ik me aan?

In b4 ja ik ga nu elke week naar de ayce want jullie zeiden dat ik in een keer 700 kcal kon verhogen en nu ben ik 7 kg aangekomen #reversedietspaartoestandstruggles.

Het is geen discussie je blijft dezelfde vraag herhalen.

Als je cut verlaagt je kcal behoefte omdat je lichter wordt en dus minder energie verbruikt om je lichaam rond te bewegen bij activiteit, en een beetje minder omdat je lichaam zich wat aanpast aan het kcal tekort door koud en lui te worden en minder te friemelen.

Zeg dat je onderhoud zonder tekort 3000 was, doordat je wat bent afgevallen zou dat theoretisch 2800 geworden zijn maar op dit moment meet je dat je pas verder afvalt als je significant onder de 2600 eet. Dat verschil tussen 2800 en 2600 zit hem dan dus in de minder-flikflooien-om-energie-te-besparen-stand.

Als je meteen naar 2600 verhoogd ga je geen vet aankomen. Als je meteen naar 3000 verhoogd wel.

2800 denk je waarschijnlijk van wel, maar dat zou dan slechts een volle 200 kcal overschot zijn. Stel je spaar toestand trekt geleidelijk weg dan hou je een paar weken gemiddeld 100 kcal potentieel overschot over.

En niet al je kcal overschot wordt vet dus wat kom je dan echt aan? Vocht kan van de ene op de andere dag kilo's schelen, meer boodschappen doen en eten bereiden en kauwen kost ook meer energie, zulke preciezie van inname en verbruik gaat nergens meer over.

Maar uiteindelijk denk ik niet dat je metabolische adapataties zullen terugdraaien totdat je daadwerkelijk rond die 2800 eet +/- de onpreciezie die je sowieso al hebt waardoor beide scenarios dus hetzelfde uitkomen behalve dat de een langer cut.
Ik vat je verhaal @chrisk. Heldere uitleg.

Het verhaal wat jij zelf schetst. Onderhoud begin = 3000. Onderhoud na cut = 2800. Afvallen gaat pas weer als je significant < 2600 eet, dat klopt dan wel. Vervolgens zeg je als je meteen naar 2600 verhoogt kom je geen vet aan. Die 2600 is dan nog steeds wel 200 onder onderhoud toch (2800). Dat bedoel ik dus ook. Als je dan na 1 week naar 2800 gaat (nieuwe onderhoud) doe je het net als in mijn verhaal met tussenstap. Dus hier begrijpen we elkaar.

Vervolgens zeg je als je naar 2800 verhoogt (nieuwe onderhoud), dan waarschijnlijk wel. Dat zei ik dus idem en dat was wat ik bedoelde. Laat het geen zoden aan de dijk zetten, oké. Maar op deze manier loop je gewoon meer risico wat vetmassa terug te plakken.

Over dat cheaten. Zelf geef ik vooral tijdens het cutten zelden toe aan cheaten. Als ik maandag beslis dat ik van het weekend een cheat heb loop ik daar heel de week mee in m'n kop en vervolgens word het die zaterdags een totaal uit de klauwen gelopen cheat en eindstand loop ik 2 weken gepikeerd rond :roflol: En dat geld in de bulk eigenlijk ook. Tot vorig jaar best veel gekloot gehad daarmee, motivatie naar de knoppen na achterlijke hoeveelheid cal enz. Komende cut zal ik ook maar 1-2x gaan cheaten op toch een behoorlijk aantal weken. En dan probeer ik het echt tot max +500 onderhoud te beperken. Gewoon 's avonds na het trainen, na een vrij cal arme dag.

Ik vat je verhaal @chrisk. Heldere uitleg.

Het verhaal wat jij zelf schetst. Onderhoud begin = 3000. Onderhoud na cut = 2800. Afvallen gaat pas weer als je significant < 2600 eet, dat klopt dan wel. Vervolgens zeg je als je meteen naar 2600 verhoogt kom je geen vet aan. Die 2600 is dan nog steeds wel 200 onder onderhoud toch (2800). Dat bedoel ik dus ook. Als je dan na 1 week naar 2800 gaat (nieuwe onderhoud) doe je het net als in mijn verhaal met tussenstap. Dus hier begrijpen we elkaar.

Vervolgens zeg je als je naar 2800 verhoogt (nieuwe onderhoud), dan waarschijnlijk wel. Dat zei ik dus idem en dat was wat ik bedoelde. Laat het geen zoden aan de dijk zetten, oké. Maar op deze manier loop je gewoon meer risico wat vetmassa terug te plakken.

Over dat cheaten. Zelf geef ik vooral tijdens het cutten zelden toe aan cheaten. Als ik maandag beslis dat ik van het weekend een cheat heb loop ik daar heel de week mee in m'n kop en vervolgens word het die zaterdags een totaal uit de klauwen gelopen cheat en eindstand loop ik 2 weken gepikeerd rond :roflol: En dat geld in de bulk eigenlijk ook. Tot vorig jaar best veel gekloot gehad daarmee, motivatie naar de knoppen na achterlijke hoeveelheid cal enz. Komende cut zal ik ook maar 1-2x gaan cheaten op toch een behoorlijk aantal weken. En dan probeer ik het echt tot max +500 onderhoud te beperken. Gewoon 's avonds na het trainen, na een vrij cal arme dag.
Nouja ik je kan die 2800 niet je onderhoud noemen totdat de aanpassingen weer teruggedraaid zijn. Je nieuwe nieuwe onderhoud :P Als je de standaard formules gebruikt kom je hier misschien wel op uit. Maar als je het met je voeding en gewicht kunt berekenen zou je op die 2600 uit moeten komen. (als dit allemaal uberhaupt zo significant plaats heeft gevonden)

Dus een beetje een kwestie van wat noem je op welk moment je onderhoud, maar wat vind je dan verder nog van kanttekeningen zoals dat de metabolische aanpassingen in de praktijk nog wel eens veel kleiner kunnen zijn dan die 10% en je zelfs met langzaam verhogen niet precies genoeg kunt meten om te zeggen dat je net zo goed die 100-200 kcal over je onderhoud heen zit. Wat gebeurd er uberhaupt 100-200 kcal boven je onderhoud? Kom je dan wel significant vet aan? Of doet een paar kg vocht die je van dag tot dag mee kunt sjouwen en andere aanpassingen dat teniet net zoals een te klein tekort teniet gedaan wordt?

Denk dat de wetenschap dat nog niet zo precies weet, en ook niet wat betreft die overgang van metabolische adapaties tov een tekort naar onderhoud/overschot.

En hoe zit het dan als je meteen naar onderhoud of daarboven gaat en je cardio er in houd waardoor je alsnog in deficit blijft, en die langzaam afbouwt ipv je voeding opbouwen? Lijkt mij fijner.

En hoe zit het dan als je meteen naar onderhoud of daarboven gaat en je cardio er in houd waardoor je alsnog in deficit blijft, en die langzaam afbouwt ipv je voeding opbouwen? Lijkt mij fijner.
Zou praktisch hetzelfde moeten zijn als de som zo uitkomt. Dan heb je het voordeel gehad dat je tijdens je cut hetzelfde eet als op onderhoud, maar ga je dan ook refeeds behouden en die compenseren met weer wat cardio erna?

Zou praktisch hetzelfde moeten zijn als de som zo uitkomt. Dan heb je het voordeel gehad dat je tijdens je cut hetzelfde eet als op onderhoud, maar ga je dan ook refeeds behouden en die compenseren met weer wat cardio erna?

Ik snap je vraagstelling niet helemaal bro.

In mn cut at ik 2500 kcal en deed voor zon 500 kcal aan cardio, soms wat meer.

Nu wil ik gaan eten op 3000 en cardio ook op 500kcal houden en die per week rustig afbouwen

Ik snap je vraagstelling niet helemaal bro.

In mn cut at ik 2500 kcal en deed voor zon 500 kcal aan cardio, soms wat meer.

Nu wil ik gaan eten op 3000 en cardio ook op 500kcal houden en die per week rustig afbouwen
Nou je had problemen met refeeds/cheats die uit de hand liepen toch? Gaat elke dag gewoon 3000 kcal eten je dan goed af of verwacht je af en toe nog meer te willen eten? Heb je daar een plan voor? (zoals bijvoorbeeld compenseren met toch weer wat cardio)

Dat heb ik namelijk steeds. Met refeeds hou ik het cutten wel een beetje uit, maar als ik dan weer op onderhoud ga eten wil ik die extras ook nog steeds tot ik weer terug op een soort set-point zit waar ik redelijk kan vreten wat ik maar wil zonder nog vetter te worden - maar echt droog is dat helaas niet :P

Nou je had problemen met refeeds/cheats die uit de hand liepen toch? Gaat elke dag gewoon 3000 kcal eten je dan goed af of verwacht je af en toe nog meer te willen eten? Heb je daar een plan voor? (zoals bijvoorbeeld compenseren met toch weer wat cardio)

Dat heb ik namelijk steeds. Met refeeds hou ik het cutten wel een beetje uit, maar als ik dan weer op onderhoud ga eten wil ik die extras ook nog steeds tot ik weer terug op een soort set-point zit waar ik redelijk kan vreten wat ik maar wil zonder nog vetter te worden - maar echt droog is dat helaas niet :P

Klopt. Maar het feit dat ik nu al wat flexibeler met mijn kcals om kan gaan geeft me ook rust. Ik zal in het weekend gewoon lekker cheaten icm cardio inderdaad. De spanning van het diepe cutten is er nu af voor mij, en wil wel wat meer gaan 'genieten' en niet meer te streng zijn. Ik wil niet meer een week lang huiveren voor een etentje of bbq en helemaal in gaan plannen in mijn kcal en vebruik. Weer even leven als een 'normaal' mens.

Klopt. Maar het feit dat ik nu al wat flexibeler met mijn kcals om kan gaan geeft me ook rust. Ik zal in het weekend gewoon lekker cheaten icm cardio inderdaad. De spanning van het diepe cutten is er nu af voor mij, en wil wel wat meer gaan 'genieten' en niet meer te streng zijn. Ik wil niet meer een week lang huiveren voor een etentje of bbq en helemaal in gaan plannen in mijn kcal en vebruik. Weer even leven als een 'normaal' mens.
Een normaal mens met bruut shredded fysiek :P

Sla af en toe een maaltijd over :roflol:

Met wat voor olie/boter bakken jullie eigenlijk? Ik dacht dat olijfolie een gezonde keus was maar lees nu herhaaldelijk op het internet en ook een paar keer in dit topic dat het afgeraden wordt om in olijfolie te bakken.

zonnebloemolie

kokos, puur omdat het makkelijk afwegen is. Met vloeibare stof word dat lastig :P Daarbij bakt het prima.

Met wat voor olie/boter bakken jullie eigenlijk? Ik dacht dat olijfolie een gezonde keus was maar lees nu herhaaldelijk op het internet en ook een paar keer in dit topic dat het afgeraden wordt om in olijfolie te bakken.
Olijfolie is prima als je onder de 180 graden blijft dacht ik. Erboven zouden schadelijke stoffen vrijkomen.

Terug
Naar boven