Fitness Seller

Muskaatnoot back in game voor natty gainsss

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.821
De laatste dagen gewogen rond 84kg, +4kg sinds ik weer serieus bezig ben nu de sportscholen weer open gingen. Armomtrek sinds half januari net zo veel gestegen als m'n waistomtrek (+2cm naar 39cm, waist naar 79,5). Duidelijk meer massa overal, schouders zijn breder, m'n borst is weer wat definitie in te zien en aardig wat volume op. Als ik wakker word heb ik weer een lamme arm. Volgende week pak ik weer eens 30kg dumbbells voor benches en rows, ook al ff geen 30kg gewichten meer aangeraakt. Laatste keer was 2020.

2022 begint niet verkeerd :D, motivatie is weer van ouds. Heb ook weer een basis voedingsschema gemaakt. Denk dat ik vanaf m'n serieuze cut weer trainingen ga loggen. Ik wil begin mei gaan cutten tot de zomervakantie, een mooie 12 weken. Dus nog 2 maanden maximaal profiteren van muscle memory.

Heb m'n trainingsschema ook flink aangepast. Ik doe nu op LB dagen twee core oefeningen. Ook Bulgarian split squats en walking lunges, veel minder belastend op de knie en goed voor m'n stabiliteit en rug. Backwards sled pulls i.p.v. leg extensions op één van de twee dagen, als advies voor een goede oefening om kracht in de knieën te krijgen. Afgelopen week voor het eerst gedaan. M'n quads waren helemaal naar de t*ring terwijl ik 0,0 in m'n knieën voelde. Toevallig hadden ze een sled bij een basic waar ik nu tijdelijk heen ga i.v.m. overstroming van m'n vaste club :o.

Calf raises doe ik nu in de smiths, heb het gevoel dat die m'n kuiten nog beter aanpakt + een beetje extra core. Was er toe gedwongen omdat deze basic andere leg presses heeft. Waar ik nu tijdelijk heen ga heeft zo'n ding waar je het voetstuk heen en weer beweegt, niet de stoel zelf. Kon daar geen calf raises in doen. Verder 1 bicep oefening veranderd naar hammer curls voor extra onderarm stimulatie en een overhead extension voor de triceps. En nog een lying leg curls. 1 dag in de week blijf ik bij de andere basic sporten voor de sled pulls en lying leg curls die niet bij m'n vaste basic kunnen.

Ub1
--------
Benchpress
1x20x20
1x12x40
1x12x60
1x6x85(+2,5kg)
1x5x85
1x4x85

Barbell rows
1x15x40(+10kg)
4x8x62,5

Incline db benches (30°)
3x12x20

Lat pulldowns
3x12x55(alle 3 op 55kg)

Side raises
3x10x10

Concentration curls
3x10x12(-2reps)

Tricep cable overhead extensions
3x12x18
_______
Ub2
-----------
Pullups
1x12xbw
4x8xbw+5kg(+1 set)

Db benchpress
1x15x12
1x12x18
4x8x28(+2kg,+1 set)

Db rows
1x15x16
3x12x28(+2kg)

Db seated oh shoulder press
1x12x16
2x12x18(+2kg)

Bent-over raises
1x12x12
2x12x14(+2kg)

Hammer curls
3x10x12(alle sets op 10 reps)

Rope pushdowns
2x12x18
1x12x14
_____
LB1
------
Cardio: 10min(+2min), 11km/u

Stretchen

Deadlifts
1x8x40
1x6x70
1x5x90

Db walking lunges
1x12x8
3x12x12(+2reps)

Hanging knee raises
4x12xbw

Low-to-high woodchopper
3x12x9

1-legged leg curls
3x12x30

1-legged leg extensions
4x8x18

1-legged calf raises (Smith)
4x12x40kg
_________
LB2
------------
Stretchen

Bulgarian split quats
1x10xbw
4x8x2kg

Backwards sled pulls
1x2x25
1x2x45
3x4x65

1-legged lying leg curls
4x12x14

Hanging corkscrews
4x12xbw

High-to-low woodchopper
3x12x9

1-legged calf raises (smith)
4x12x40kg(+2reps)

Laatst bewerkt:
Goed nieuws allemaal, en 79.5 cm is een goddelijk middeltje :D

• #1.823
72? Damn.

Staan er nog ergens foto's van je huidig fysiek?

• #1.826
72? Damn.

Staan er nog ergens foto's van je huidig fysiek?
Toevallig vanmorgen koud voor het eerst weer foto's gemaakt. Begint net ergens op te lijken.
IMG_20220301_181557~3.jpg

IMG_20220301_191602.jpg

Hopelijk snel terug naar vanouds:
Screenshot_20220301_190909_com.google.android.apps.photos.jpg

• #1.830
Anders ga ik weer overal pijn krijgen met zwakke gewrichten, pezen, onderrug etc. Wil nu op z'n minst even een jaar of 2 natuurlijk bouwen en m'n zwakke plekken versterken. Een betere, minder blessuregevoelige basis neerzetten. Maar daarna komen we op het punt om voor een kind of 2 te gaan, dus dat wacht ik dan ook nog ff af. Als dat gedaan is perma on en de zaadleiders knippen. :D Uiteindelijk zou ik toch aan de TRT willen, dus dan kan ik net zo goed één keer on gaan en on blijven.

Al moet ik eerst nog wel uitgebreid research doen naar de risico's ervan met prostaatkanker. Recent uit nieuwsgierigheid een DNA test laten doen, alles zag er best goed en leuk uit. Veel SNP's die aardige linken hebben met voordelen binnen krachtsport/sprint, leuk om allemaal door te nemen. Helaas wel erachter gekomen dat ik erg high-risk ben voor prostaatkanker, met een redelijk verhoogd risico voor ernstigere vormen daarvan. Na wat dieper in m'n familie te duiken erachter gekomen dat 3 mannen recent in m'n familie dat hadden, waarvan één oom er aan is overleden. Het zit vooral bij mijn vaders kant, waardoor dit voor mij nog onbekend was. Ik ken mijn familie uit Turkije niet zo goed. Best handig om daar door zo'n simpele DNA test achter te komen. Daar kan ik nu rekening mee houden door toch niet on te gaan als het niet veilig samen gaat.

Verstandig om je goed in te lezen in de nadelen. En voorlopig zie je er prima uit, en voel je je ook goed nu de trainingen een beetje resultaten opleveren in plaats van blessure ellende :)

• #1.832
Verstandig om je goed in te lezen in de nadelen. En voorlopig zie je er prima uit, en voel je je ook goed nu de trainingen een beetje resultaten opleveren in plaats van blessure ellende :)
Precies, de komende tijd kom ik nog wel goed door! :D Meen te herinneren dat de effecten van iig testosteron op de prostaat minimaal waren, maar er was nog het eea met estradiol. Zie ik tegen die tijd wel weer, heb nog genoeg te winnen voorlopig.

Anders ga ik weer overal pijn krijgen met zwakke gewrichten, pezen, onderrug etc. Wil nu op z'n minst even een jaar of 2 natuurlijk bouwen en m'n zwakke plekken versterken. Een betere, minder blessuregevoelige basis neerzetten. Maar daarna komen we op het punt om voor een kind of 2 te gaan, dus dat wacht ik dan ook nog ff af. Als dat gedaan is perma on en de zaadleiders knippen. :D Uiteindelijk zou ik toch aan de TRT willen, dus dan kan ik net zo goed één keer on gaan en on blijven.

Al moet ik eerst nog wel uitgebreid research doen naar de risico's ervan met prostaatkanker. Recent uit nieuwsgierigheid een DNA test laten doen, alles zag er best goed en leuk uit. Veel SNP's die aardige linken hebben met voordelen binnen krachtsport/sprint, leuk om allemaal door te nemen. Helaas wel erachter gekomen dat ik erg high-risk ben voor prostaatkanker, met een redelijk verhoogd risico voor ernstigere vormen daarvan. Na wat dieper in m'n familie te duiken erachter gekomen dat 3 mannen recent in m'n familie dat hadden, waarvan één oom er aan is overleden. Het zit vooral bij mijn vaders kant, waardoor dit voor mij nog onbekend was. Ik ken mijn familie uit Turkije niet zo goed. Best handig om daar door zo'n simpele DNA test achter te komen. Daar kan ik nu rekening mee houden door toch niet on te gaan als het niet veilig samen gaat.
Waar heb je die test laten doen? Klinkt wel interessant

• Like
Waarderingen: Onit
  • #1.834
Waar heb je die test laten doen? Klinkt wel interessant
https://www.23andme.com/, maar dan zonder health. Je kunt daar gewoon je DNA data downloaden en via goedkopere + uitgebreidere tools je SNP's onderzoeken. Ik had er weinig verwachtingen van, maar het was het zeker waard. Had het met een aanbieding voor €65,- gescoord.

De ancestry report is achterlijk accuraat. Zo goed als volledig Turks met een voornamelijk afkomst uit Giresun en een beetje Rize. Drie grootouders zijn in Giresun geboren en één overgrootvader in Rize. Deze percentages komen wel heel erg in de buurt. Ik ben ook duidelijk een Turk dat vroeger uit centraal Azië naar Turkije is geëmigreerd, zonder sporen uit Balkan landen/Griekenland die in tijden van Anatolia samen leefden. Verder nog wat stukken uit buursteden en op plek 2 onder Giresun staat Istanbul (één oma uit Bursa, wat naast Istanbul ligt).
1646245202541.png

Verder zijn er nog 40 trait reports. Interessante/grappige/leuke weetjes waar je qua DNA veel kans op hebt om een bepaald eigenschap te hebben. Van de 40 kloppen er 39 bij mij, behalve dat ik blauwe ogen heb (blauwgroen met 17%). Wel grappig om te zien dat ik voor veel genen die te maken hebben met blauwe ogen, homozygoot ben (dus van beide ouders een stuk DNA voor blauwe ogen). Met m'n vriendin met blauwe ogen zou de kans dus erg groot zijn om kinderen te krijgen met donker haar en blauwe ogen/lichte huid.
1646245410552.png

En de sportprestaties. Iets als rs1815739 is van belang bij je typen spiervezels. C:T = een mix, met meer fast twitch. CC is vooral fast twitch, en dan een type dat nog beter werkt oid. C:T/C:C op dit SNP zie je veel onder pro-atleten bijvoorbeeld, en T:T bij duursporters. Met de paar onderzoeken die ernaar gedaan zijn viel op dat je T:T amper ziet bij elite sprinters, maar die onderzoeken zijn wel allemaal op kleine groepen. Dus T:T is niet gelijk het einde van de wereld onder BBers :p. Via https://www.snpedia.com/index.php/rs1815739 kun je meer info vinden over de SNP, de gedane onderzoeken en de verhoudingen in de wereldpopulatie. Leuk om bijvoorbeeld te zien dat ze in Kenia en Nigeria de meeste mensen hebben met C:C, waar veel goede sprinters vandaan komen.

"Increased risk for hypertension" door angiotensine klinkt slecht, maar angiotensine schijnt wel voordelig te zijn bij spiergroei.
1646245709189.png

Maar al met al blijft het wel belangrijk dat je leefstijl het grootste invloed heeft. Ook zijn veel SNP's een afweging van positieve en negatieve dingen. Ik heb best wat genen met een verhoogd risico voor hypertensie bijvoorbeeld, maar ik heb juist een lage bloeddruk (100/60ish). Het enige negatieve wat echt van invloed is, is mijn kans op prostaatkanker. Tot slot kun je zo bijvoorbeeld ook zien of je drager bent voor ernstigere ziekten zoals taaislijmziekte oid. Ik ben zelf drager van Familiaire mediterrane koorts. Mediterrane koorts zal niet zo spannend zijn gezien mijn vriendin zo Nederlands als het maar kan is. Maar stel dat ik een kind heb dat steeds koorts en ontstekeningen heeft en de huisarts snapt er niets van, dan weet ik dat de mogelijkheid bestaat voor mediterrane koorts.

Als je niet bang bent dat ze zwaar misbruik gaan maken van je DNA kan ik zo'n test wel aanraden. Best interessant om gewoon je eigen code te lezen. Het enige wat wel eng kan zijn is erachter komen dat je erg riskante mutaties hebt. Een BRCA1 of BRCA2 mutatie bijvoorbeeld kan je kans op bepaalde vormen van kanker voor je 70e levensjaar van 2/70 naar 45/70 veranderen, dat lijkt mij dan wel heftig om achter te komen.

Ik ben zelf veel te optimistisch om bang te zijn dat dit zwaar misbruikt gaat worden.
1646247391363.png

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Onit
Wel interessant dit. Ik hink een beetje op 2 gedachten: leuk om een aantal zaken te weten, maar in het geval van verborgen defecten, hartklachten, dementie of zoiets geloof ik niet dat ik dat wil weten. Als je zoals jullie kinderen willen snap ik het wel weer.

• #1.836
Wel interessant dit. Ik hink een beetje op 2 gedachten: leuk om een aantal zaken te weten, maar in het geval van verborgen defecten, hartklachten, dementie of zoiets geloof ik niet dat ik dat wil weten. Als je zoals jullie kinderen willen snap ik het wel weer.
Het blijft natuurlijk kansberekenen. De meeste defecten in je DNA zijn kansen die wat toenemen. Ik heb zelf bijvoorbeeld 2 tot 4x meer risico voor een hele zeldzame vorm van bloedkanker, met een aardig sterke zekerheid uit onderzoeken. Maar die ziekte komt voor bij minder dan 1 op de 200.000 mensen, terwijl 3.5% van de bevolking hetzelfde setje allelen op dat SNP heeft als ik. Dus in het ergste geval is mijn kans nu 1/50.000.

Er zijn maar een paar zeldzame dingen waarvan 1 defect echt hele significante invloeden zal kunnen hebben. En een hoop dingen zijn juist handig voor preventief onderzoek, zoals erfelijke darmkanker bijvoorbeeld, kun je op tijd beginnen met screenen. Al zal dat voor jou onderhand al niet meer zo veel uitmaken. :D

• #1.838
Waar doen jullie een dexa scan en wat zijn de kosten? Afhankelijk van de kosten lijkt het mij wel leuk om 1 a 2 scans te doen. Iig aan het einde van de cut die in mei begint, eventueel ervoor ook als de prijs zacht genoeg is.

Als ik zoek naar plekken, kan ik weinig vinden waar ze het doen. Allemaal informatie van ziekenhuizen.

Waar doen jullie een dexa scan en wat zijn de kosten? Afhankelijk van de kosten lijkt het mij wel leuk om 1 a 2 scans te doen. Iig aan het einde van de cut die in mei begint, eventueel ervoor ook als de prijs zacht genoeg is.

Als ik zoek naar plekken, kan ik weinig vinden waar ze het doen. Allemaal informatie van ziekenhuizen.
Wil er in de toekomst een gaan doen hier:
5 tientjes. Hier 10min fietsen vandaan.
Is geen ziekenhuis.

• #1.840
Terug
Naar boven