MuscleMeat

n00b vraagje

sn0w

Novice
Waardering
0
Hi,

Ik ben dus vandaag begonnen, maar ik liep tegen het volgende aan:

Na een aantal borst-oefeningen (4 sets 10 reps, op 4 verschillende
apparaten), had ik totaal geen kracht meer om een andere oefening
te doen (weet de naam niet maar het was een apparaat om zeg
maar omgekeerd pushups te doen, met weinig gewicht eraan).
Is dit normaal als je begint? Of heb ik teveel gewicht gebruikt op die andere apparaten?
Dat was dus beste klote. Ik had daarvoor wel 25 min cardio dingen gedaan (lopen, fietsen, roeien, en steps).

Thanks!

/edit: Ik heb inmiddels een boek besteld, dus ik hoop niet meer van dit soort beginners vragen meer te hoeven stellen binnenkort

Laatst bewerkt:
Huh wat, apparaten? Als ik jou was zou ik meer met losse gewichten trainen... Daar train je ook je stabiliserende spieren mee. Als je wilt groeien moet je het goed doen :cool:

• Topic Starter Topic Starter
SR1985 zei:
Huh wat, apparaten? Als ik jou was zou ik meer met losse gewichten trainen... Daar train je ook je stabiliserende spieren mee. Als je wilt groeien moet je het goed doen :cool:

Tja, dat heeft de sportschool zo bepaald...Maar het probleem is zegmaar:
Je kan 2x 30 pushups doen maar na de eerste set ben je al op. Maar de
tijd is nog niet op. Kun je dan beter gewoon een andere spiergroep gaan
oefenen die nog niet zo vermoeid zijn, of moet je juist minder gewicht gebruiken in de eerste set (ik had het zo dat de laatste reps net gingen voor ik klaar was), of gewoon blijven op 1x 30 en dat het na verloop van tijd steeds meer kunt doen? En dat het dus niet erg is als je niet meer redt na zoveel oefeningen met een bepaalde spiergroep.

sn0w zei:
Tja, dat heeft de sportschool zo bepaald...Maar het probleem is zegmaar:
Je kan 2x 30 pushups doen maar na de eerste set ben je al op. Maar de
tijd is nog niet op. Kun je dan beter gewoon een andere spiergroep gaan
oefenen die nog niet zo vermoeid zijn, of moet je juist minder gewicht gebruiken in de eerste set (ik had het zo dat de laatste reps net gingen voor ik klaar was), of gewoon blijven op 1x 30 en dat het na verloop van tijd steeds meer kunt doen? En dat het dus niet erg is als je niet meer redt na zoveel oefeningen met een bepaalde spiergroep.
Wtf voor een schema is dat... Volgens mij stel je best zelf je schema op. Voor wat train je eigenlijk juist? Massa, kracht, medische oorzaak mss... Want 30 reps is toch veel te veel en al die apparaten is ook niet echt goed :rolleyes:

sn0w zei:
Hi,

Ik ben dus vandaag begonnen, maar ik liep tegen het volgende aan:

Na een aantal borst-oefeningen (4 sets 10 reps, op 4 verschillende
apparaten), had ik totaal geen kracht meer om een andere oefening
te doen (weet de naam niet maar het was een apparaat om zeg
maar omgekeerd pushups te doen, met weinig gewicht eraan).
Is dit normaal als je begint? Of heb ik teveel gewicht gebruikt op die andere apparaten?
Dat was dus beste klote. Ik had daarvoor wel 25 min cardio dingen gedaan (lopen, fietsen, roeien, en steps).

Thanks!

/edit: Ik heb inmiddels een boek besteld, dus ik hoop niet meer van dit soort beginners vragen meer te hoeven stellen binnenkort

die omgekeerde push up apparaat zou dat misschien zo'n bankdrukmachine kunnen zijn ken geen ander apparaat voor omgekeerde push ups :s misschien kun je navragen op je sportschool welke apparaten het zijn dan kunnen wij je beter helpen. Dit is zo wel erg vaag allemaal.

SR1985 zei:
Wtf voor een schema is dat... Volgens mij stel je best zelf je schema op. Voor wat train je eigenlijk juist? Massa, kracht, medische oorzaak mss... Want 30 reps is toch veel te veel en al die apparaten is ook niet echt goed :rolleyes:

Massa, maar ze willen dat ik eerst ook wat van die cardio dingen doe om de spieren te "ontspannen" en ze losser te krijgen.

Stop eerst met die 25 minuten cardio voor je training. Althans als je doel massa of kracht is.

Uhhhh, ik snap dit niet helemaal

Beginner en dan al direct 4 oefeningen voor borst? ? Alleen machines ? ? Waarschijnlijk ook direct op een splitschema ? ?

ANDERE SPORTSCHOOL ZOEKEN

sn0w zei:
Massa, maar ze willen dat ik eerst ook wat van die cardio dingen doe om de spieren te "ontspannen" en ze losser te krijgen.
Daar heb je geen 25 minuten voor nodig. Om je systeem warm te krijgen lukt je dat ook wel in 5 minuten op wat hogere intensiteit met wat cardio werk te doen. Daarna opwarmen met dezelfde oefeningen die je gaat uitvoeren, met een licht gewicht.

Cardio gedeelte kan je zelfs overslaan eigenlijk, maar dat is een persoonlijke keuze.

Als beginner zijnde kan je toch het beste beginnen met een full body workout met veel herhalingen en weinig gewicht???
Beetje rare sportschool....
En je kan als je cardio doet dit beter NA je trainig doet omdat je dan meer energie over hebt voor je training en mocht je ooit nog vet willen gaan verbranden dan gaat dat ook meteen beter.
Je kan dan lekker de overgebleven energie eruit rennen/fietsen of wat dan ook.
Suc6 iig!!!!

( full body workout = alle spieren trainen )

Mja veel body workout lijkt me ook het beste, 12reps, 3 sets ofzo, en dan 1/2 oefeningen per spiergroep.

Ik denk dat je goed moet gaan eten. Als je geen goede preworkout maaltijd neemt kun je nooit lekker trainen, ik tenminste niet.

3XL zei:
Uhhhh, ik snap dit niet helemaal

Beginner en dan al direct 4 oefeningen voor borst? ? Alleen machines ? ? Waarschijnlijk ook direct op een splitschema ? ?

ANDERE SPORTSCHOOL ZOEKEN

Nou, die machines dat snap ik wel. Machines dwingen je tot een vaste en veilige beweging. Er kan met machines veel minder mis gaan dan met losse gewichten, dus minder kans op claims van ongelukkigen.

Maar inderdaad, een beginner is in mijn ogen beter af met een full-body workout.

idd, machines dwingen je tot een vaste beweging. Hierdoor worden alleen de grootste spieren getraint en krijgen de stabiliators weinig te doen. Het zijn dus alleen de grotere spieren die sterker worden.

Als je dan na verloop van tijd overstapt op losse oefeninge lopen deze stabilisators dus achter met als gevolg overbelasting en/of blesures

Dus VEILIIG ? ? Ik denk het niet

De vaste beweging van de machine betekend ook dat je de bewegingh maar op 1 manier kan uitvoeren en deze manier hoeft helemaal niet de beste manier te zijn voor jouw lichaam.

Hierdoor kan de belasting verschuiven naar onderdelen van je lichaam waar deze belasting helemaa niet wil hebben (knieen, schouders, enz), wat dus een verhoogd blessure risico opleverd.

Doordat de machine een "vals" gevoel van veiligheid geeft heb je sneller de neiging (te) zwaar te gaan waardoor je de oefening niet correct leert uitvoeren. Gevolg blessures

Gewoon vanaf de eerste dag losse oefeningen doen, maar gewoon het gewicht licht houden en de reps hoog zodat je de oefening leert uitvoeren en de spieren leert correct te gebruiken.

Helaas zijn bijna alle sportschoolhouders in Nederland het niet met je eens. Die zetten een jongetje van 15 liever in een machine dan dat ze hem laten squaten, deadliften, pressen of benchen (slecht voor je knieen, rug en schouders)

note: niet dat IK het met ze eens ben, ik zou ze liever netjes met vrije gewichten laten werken en ze lijfstraffen geven als ze een oefening verkeerd uitvoeren. Lijkt mij dan ook geen goed plan dat ik ooit nog eens sportinstructeur wordt :D

Ik ga er zo weer heen nadat ik een groot bord brinta naar binnen heb gewerkt :D
Ik heb inmiddels een 3 grote rode strepen (geen vlekken) bij mijn rechter elleboog, is dat goed? En op mijn linker stuk van me buik. Het zijn een soort schrammen.

Ik kijk even aan wat ze me vandaag laten doen, maar het probleem is dat deze sportschool vlakbij me zit (maar het is meer een lokaal sportschooltje dan echt een centrum), en dus ideaal. Vind het ook zonde van de 40 euro die ik voor een maand betaald hebt om gelijk iets anders te moeten zoeken.

Maar hoe ging dat dan bij jullie toen julie begonnen? Werd daar een op maat gemaakt schema uitgeprint en gegeven? Kreeg je de eerste week begeleiding bij het uitvoeren van de oefeningen? etc.

Laatst bewerkt:
Begeleiding moet je sobiso hebben, anders voer je de oefeningen verkeerd uit.

ik zou in ieder geval bij je sportschool aangeven dat je voor massa wil trainen (als dat is wat je wil) en dat je met losse gewichten wil werken.

laat ze dat dan uitleggen,

veel plezier iig

Ericr zei:
Daar heb je geen 25 minuten voor nodig. Om je systeem warm te krijgen lukt je dat ook wel in 5 minuten op wat hogere intensiteit met wat cardio werk te doen. Daarna opwarmen met dezelfde oefeningen die je gaat uitvoeren, met een licht gewicht.

Cardio gedeelte kan je zelfs overslaan eigenlijk, maar dat is een persoonlijke keuze.

Wat is dit nu weer voor onzin!! Een warming-up is ervoor om je lichaam "bedrijfsklaar" te maken voor het grotere werk (dus gewichtstraining). Dit lukt echt niet binnen vijf minuten.
Sommige mensen die ik ken die doen voor warmin-up een aantal armzwaaien en dan 20 reps voor borst en klaar.. Warm >> not.. Zo krijg je dus op lange termijn blessures.
Ik zou zeggen min 10 min, max 15 min warmin up..

Voor een beginner is het volstrekt aan te raden om eerst met machines te trainen, alvorens met gewichten/halters aan de slag te gaan. Ten eerste >> techniek beheerst je beter. Ten tweede leer je je spieren " kennen" . En ten derde moeten je spieren "wennen" aan de belasting..
En als je geen warming up doet en ga meteen aan de slag met dumbbells, dan vraag je om problemen. >> pezen, etc..

Grtz,
Yates

yates1 zei:
Wat is dit nu weer voor onzin!! Een warming-up is ervoor om je lichaam "bedrijfsklaar" te maken voor het grotere werk (dus gewichtstraining). Dit lukt echt niet binnen vijf minuten.
Sommige mensen die ik ken die doen voor warmin-up een aantal armzwaaien en dan 20 reps voor borst en klaar.. Warm >> not.. Zo krijg je dus op lange termijn blessures.
Ik zou zeggen min 10 min, max 15 min warmin up..

Grtz,
Yates
Lezen, ik heb het over cardio werk op zich als opwarming. Je systeem is met redelijke intensiteit in een bedrijfsklare staat te krijgen. Zelf nooit 1 blessure gehad met krachttraining en mijn opwarmsessies zijn totaal, met 5 minuten cardiowerk, rond de 10 minuten. De specifiekere opwarming met lichte gewichten na de cardio is naar mijn mening belangrijker dan het cardiowerk vooraf.

En je keuze voor machines is op zijn minst merkwaardig te noemen. Juist als beginner is het belangrijk om de techniek onder de knie te krijgen en niet de techniek te hanteren die de machine je oplegt.

Terug
Naar boven