MuscleMeat

n00b vraagje

Als begineling vind ik het belangrijk eerst fitness te gaan doen laag gewicht hoog aantal reps, Goede begleiding om de juiste techniek aan te leren

niet willen gaan lopen als je nog niet kan stappen ;)

wazzup zei:
Helaas zijn bijna alle sportschoolhouders in Nederland het niet met je eens. Die zetten een jongetje van 15 liever in een machine dan dat ze hem laten squaten, deadliften, pressen of benchen (slecht voor je knieen, rug en schouders)

note: niet dat IK het met ze eens ben, ik zou ze liever netjes met vrije gewichten laten werken en ze lijfstraffen geven als ze een oefening verkeerd uitvoeren. Lijkt mij dan ook geen goed plan dat ik ooit nog eens sportinstructeur wordt :D

Ik weet niet waar je dat "bijna alle" vandaan heb. Ik ken genoeg sportschoolmanagers en instructeurs die beginners op losse gewichten laten beginnnen.

Ik denk dat het vaak meer te maken heeft met gemakzucht en werkdruk.

Het is nu eenmaal makkelijker om tegen een beginner te zeggen die dit, dat en dat apparaat maar en roep me als je klaar ben, als dat ze iemand echt moeten begleiden.

En dat "veiligeidsverhaal" is dan een goeie smoes tegen mensen die er verders toch nog niets vanaf weten en alles geloven wat ze verteld word.

sn0w zei:
Hi,

Ik ben dus vandaag begonnen, maar ik liep tegen het volgende aan:

Na een aantal borst-oefeningen (4 sets 10 reps, op 4 verschillende
apparaten), had ik totaal geen kracht meer om een andere oefening
te doen (weet de naam niet maar het was een apparaat om zeg
maar omgekeerd pushups te doen, met weinig gewicht eraan).
Is dit normaal als je begint? Of heb ik teveel gewicht gebruikt op die andere apparaten?
Dat was dus beste klote. Ik had daarvoor wel 25 min cardio dingen gedaan (lopen, fietsen, roeien, en steps).

Thanks!

/edit: Ik heb inmiddels een boek besteld, dus ik hoop niet meer van dit soort beginners vragen meer te hoeven stellen binnenkort
Om vante huilen. Argh

4 oefeningen is al veel teveel laat staan dan nog eens 4 sets per oefening!!!!

Vind jet gek, wil je nog een 5 de oefening doen helemaal ziek.

Als beginner moet je niets anders doen dan 1 basisoefening (GEEN machine) en 1 isolatieoefening. (beter ook geen machine maar kan wel) Elk 2-3 sets ofzo. En 2 opwarmingsets vooraf!

En btw: cardio altijd NA KT

ps ben blij dat de begeleiding bij ons niet zo slecht is!

Waarom niet beginnen met machines..
Ik denk dat veel mensen die begonnen zijn met krachttraining (fitness/bodybuilding begonnen zijn met machines.
Neem nu squat. WIl je een beginner dit laten doen (zou geen reden weten waarom je dit laat doen als instructeur, maar goed) dan zou IK eerst de techniek onder de knie willen krijgen en hoe makkelijker is dit om dan via een "smitht" machine te doen?
Heb je deze eenmaal onder de knie, dan maar naar los squatten. Ik ken zat bodybuilders die de voorkeur geven aan "vast" squatten ipv los.
Dan na een paar weken evaluren en dan kan je (met wederom begeleiding) de overstap maken van het losse spul.
Het lijkt erop of los ALTIJD beter is dan vast, maar dat vind ik dus niet. Het is maar een manier van trainen en met welk doel je dit wil doen.

Grtz,
Yates

Hadden ze mij als beginner maar op een goed schema gezet met losse gewichten, dan was ik nu al huge ;)

yates1 zei:
Neem nu squat. WIl je een beginner dit laten doen (zou geen reden weten waarom je dit laat doen als instructeur, maar goed) dan zou IK eerst de techniek onder de knie willen krijgen en hoe makkelijker is dit om dan via een "smitht" machine te doen?
Heb je deze eenmaal onder de knie, dan maar naar los squatten. Ik ken zat bodybuilders die de voorkeur geven aan "vast" squatten ipv los.
Dat ben ik helemaal niet met je eens. Wij hebben geen squatrek dus voor de zware setjes moet ik noodgedwongen de Smith gebruiken. Het opwarmen doe ik met een losse barbell en dan 2 x 20 met 40/50 kilo. Los squatten voelt echt véél beter aan (met hetzelfde gewicht) dan in de Smith.

Bij de Smith machine kan je met alles gaan "mee duwen". Dat terwijl je los een vele mooiere uitvoering hebt en het ook veel beter aanvoelt.

Je kan (denk ik) los en vast niet vergelijken qua kracht. Ik denk namelijk dat als je vast gaan squatten meer gewicht aankan, dan los. Dit heeft te maken dat je met vast, eigenlijk niet zoveel te maken hebt met coordinatie etc..
Wat kan je dan nog meer meeduwen met een smith machine, dan je benen?? Je kan ook met een losse squat zo je rug erin bij betrekken om maar dat "zware gewciht" omhoog te tillen, dus ik vind dat een onzin argument. Bij beide is het belangrijste techniek. En als je met "van alles mee gaat duwen" is het gewicht te zwaar.
In je handtekekening zie ik dat je sq op 110 kg gram zit.l Ik weet zeker dat je dit niet los redt. > maar dat terzijde.. dit is natuurlijk dan wel een goede graadmeter, voor het verschil van los en vast..

grtz,
Yates

yates1 zei:
Waarom niet beginnen met machines..

- Machines dwingen je tot een vaste beweging. Hierdoor worden alleen de grootste spieren getraint en krijgen de stabiliators weinig te doen. Het zijn dus alleen de grotere spieren die sterker worden.

Als je dan na verloop van tijd overstapt op losse oefeninge lopen deze stabilisators dus achter met als gevolg overbelasting en/of blesures

- De vaste beweging van de machine betekend ook dat je de beweging maar op 1 manier kan uitvoeren en deze manier hoeft helemaal niet de beste manier te zijn voor jouw lichaam.

Hierdoor kan de belasting verschuiven naar onderdelen van je lichaam waar deze belasting helemaa niet wil hebben (knieen, schouders, enz), wat dus een verhoogd blessure risico opleverd.

- Doordat de machine een "vals" gevoel van veiligheid geeft heb je sneller de neiging (te) zwaar te gaan waardoor je de oefening niet correct leert uitvoeren. Gevolg blessures

Daarom niet dus.

yates1 zei:
zou geen reden weten waarom je dit laat doen als instructeur

Ik noem er hierboven 3

En dat in jouw omgeving veel mensen beginnen met machines wil nog niet zeggen dat dit ook het beste is. Imo eerder een zaak van gemak

Zou trouwens betekenen dat iedereen die begonnen is voor het machinetijdperk of op een sportschool waar geen machines aanwezig zijn/waren niet goed bezig is geweest

Laatst bewerkt:
Daarin verschillen wij dus van mening..
Wij hebben het hier over een beginner!!!
Je kan eerder overbelasting verwachten van los trainen dan met apparaten, zeker voor een beginner.. Hoeveel mensen kom jij tegen die los trainen, die eigenlijk een te zware gewicht nemen om maar dat gewicht omhoog te liften. Als je puur op techniek kijkt, vallen er een hoop mensen door de mand. Met blessures tot gevolg. Waarom?? Alle spieren moeten bijspringen om dat ene gewicht omhoog te tillen, en gaat tenkoste van je techniek en moeten andere spieren meehelpen, die normaal gesproken hierin niet hoeven te werken (neem squat of benchpress)
Waarom denk je trouwens dat sporters die moeten revalideren, vaak gebruik maken van machines. Het merk nautiles is hier een goed voorbeeld van die vaak door olympische sporters worden gebruikt.
En ik zeg niet wat beter is, want er is geen beter!!. Het gaat vooral om afwisseling.. En het is waar dat machines in de regel veiliger zijn, dan losse zaken.

Grtz,
Yates

yates1 zei:
Daarin verschillen wij dus van mening..
Wij hebben het hier over een beginner!!!

Ik ook.

yates1 zei:
Je kan eerder overbelasting verwachten van los trainen dan met apparaten, zeker voor een beginner..

100% niet mee eens zie vorige reactie

yates1 zei:
Hoeveel mensen kom jij tegen die los trainen, die eigenlijk een te zware gewicht nemen om maar dat gewicht omhoog te liften.

Weinig tot geen als ze goed begleid worden.

Maar hoeveel mensen zie ik die aan hun lot overgelaten worden op zo'n "veilige" machine waar ze veel te zwaar gaan en op die manier un lichaam (gewrichten) verkeerd belasten?

Veel, want zo'n machine is toch veilig? ? ? NIET

yates1 zei:
Als je puur op techniek kijkt, vallen er een hoop mensen door de mand. Met blessures tot gevolg. Waarom?? Alle spieren moeten bijspringen om dat ene gewicht omhoog te tillen, en gaat tenkoste van je techniek en moeten andere spieren meehelpen, die normaal gesproken hierin niet hoeven te werken (neem squat of benchpress)

Dat is een kwestie van begleiding, niet of je een oefenng los of met een machine doet. Zelfde verhaal gaat op voor machines.

Hoeveel mensen zie ik niet die bij de Smithsquat alles gebruiken behalve benen.

yates1 zei:
Waarom denk je trouwens dat sporters die moeten revalideren, vaak gebruik maken van machines.

Gemak

yates1 zei:
Het merk nautiles is hier een goed voorbeeld van die vaak door olympische sporters worden gebruikt.

Nautiles is juist uit aan het raken en merken zoals Hammer raken in omdat deze meer een naturlijke bewegingsbaan immiteren

yates1 zei:
En ik zeg niet wat beter is, want er is geen beter!!. Het gaat vooral om afwisseling..

Je heb het nu zelf over iemand die al langer traint en niet over een echte beginer. Een echte beginner moet techniek leren en dat leer je nu eenmaal niet op een machine (in een automaat leer je ook niet koppelen en schakelen)

yates1 zei:
En het is waar dat machines in de regel veiliger zijn, dan losse zaken.

Ook dat zal an de machine en het gebruik afhangen. Wel eens in de onderste positie van een Hacksquat vastgezeten? Of Bij de Smith de stang dood op je borst gehad die je vervolgens niet meer van je af kan rollen (zit vast)

En zo weet ik nog meer

Juist het valse veiligheid gevoel van een machine laat mensen dingen doen die ze met een los gewicht niet zouden doen dus veiligheid is ver te zoeken.

Je hebt het telkens over begeleiding.. Maar het ligt vooral aande persoon zelf. Je wilt toch even zwaarder dan normaal >> en hup dan smokkel je.. Ten nadelen van je techniek..
Geef gewoon eens toe dat het trainen met losse gewichten meer risico's met zich meebrengt dan vaste apparaten.
hammer apparaten zijn idd qua opbouw beter voor de bewegingsuitslag dan nautilus, maar deze (nautilus) gebruikt een ander filosofie achter hun apparaten.
En het voorbeeld over schakelen pfff.. Als je voor het eerst rijlessen neemt, dan stap je toch ook niet meteen in een f1 auto, maar 1 een " normale" auto?? eerst het LEREN en dan steeds een stap verder.. tsss..
in een hacksquat vastzitten is dom. (spotter) zelfde geld voor bench press met vaste stang. Daarvoor heb je steunen die je kan verstellen. Ik zal wel eens willenweten hoe jij je eruit redt als je los 200 kg op je nek hebt om te squatten en niet meer omhoog komt (zonder spotter).. en je reet op je hielen rusten. (want dit is toch een veilige oefening??)..

Grtz,
Yates

Ben het uiteraard eens met 3xl Beginners moeten onmiddelijk de basis oefeningen aanleren zoals ze horen aangeleerd.

De voorwaarde is dat er goede begeleiding bijkomt dan. Als die er niet is, dan kan het gevaarlijk worden. Maar nogmaals: ik vind het gevaarlijker dat een beginner direct begint te squatten met 80 kilo in de smith machine dan dat deze gaat oefenen op techniek met een lege stang in het squatrek. Het gaat hier over techniek, niet over prestaties.

Squatten op een smith sucked... Was toch slecht voor je knieën? Heb het een tijdje gedaan, maar ben er mee gestopt... M'n rug deed teveel pijn. (ja de 'fitnessinstructeur' had mij al uitgelegd hoe het moest :rolleyes:) Smithsquatten en los squatten kan je totaal niet vergelijken. Punt.

SR1985 zei:
Squatten op een smith sucked... Was toch slecht voor je knieën? Heb het een tijdje gedaan, maar ben er mee gestopt... M'n rug deed teveel pijn. (ja de 'fitnessinstructeur' had mij al uitgelegd hoe het moest :rolleyes:) Smithsquatten en los squatten kan je totaal niet vergelijken. Punt.

sucked?? Mooie woordspeling.. slecht voor je knieen?? Als je het verkeerd doet wel ja, maar dat is ook met los. Lost van je rug. Blijkbaar geef je nu de schuld aan die "sucked" smithmachine, terwijl je het zelf niet goed doet..
los en vast vergelijken?? Natuurlijk niet, wie doe dit dan??

Eindeloze discussies hierover >> los en vast.. Daarom is dit forum ook zo leuk ;-))

Grtz,
Yates

yates1 zei:
Je hebt het telkens over begeleiding.. Maar het ligt vooral aande persoon zelf. Je wilt toch even zwaarder dan normaal >> en hup dan smokkel je.. Ten nadelen van je techniek..

Voor zover ik me kan herinneren ging het hele verhaal over beginners.

yates1 zei:
Geef gewoon eens toe dat het trainen met losse gewichten meer risico's met zich meebrengt dan vaste apparaten.

Waarom zou ik iets toegeven wat niet op waarheid berust.
Je heb me nog steeds geen reden gegevn waarom machines "veiliger" zouden zijn als losse gewichten die ik niet heb kunnen weerleggen. Dus mischien ben jij wel diegene die zou moeten toegeven ?

yates1 zei:
hammer apparaten zijn idd qua opbouw beter voor de bewegingsuitslag dan nautilus, maar deze (nautilus) gebruikt een ander filosofie achter hun apparaten.

idd, een fylosofie die steds meer word tegengesproken.

yates1 zei:
En het voorbeeld over schakelen pfff.. Als je voor het eerst rijlessen neemt, dan stap je toch ook niet meteen in een f1 auto, maar 1 een " normale" auto?? eerst het LEREN en dan steeds een stap verder.. tsss..

Je leert toch ok eerst squaten met een licht gewicht en niet ineens met 200kg Tsssssssssssss.

yates1 zei:
in een hacksquat vastzitten is dom. (spotter) zelfde geld voor bench press met vaste stang. Daarvoor heb je steunen die je kan verstellen. Ik zal wel eens willenweten hoe jij je eruit redt als je los 200 kg op je nek hebt om te squatten en niet meer omhoog komt (zonder spotter).. en je reet op je hielen rusten. (want dit is toch een veilige oefening??)..

Tsja zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan. Jij noemt wat er fout kan gaan ik doe hetzelfde, idd eindeloze/zinloze discussie.

Kom eerst met goede argumenten, dan praten we verder

Ik zal wel eens willenweten hoe jij je eruit redt als je los 200 kg op je nek hebt om te squatten en niet meer omhoog komt (zonder spotter).. en je reet op je hielen rusten. (want dit is toch een veilige oefening??)..

dat zal niet zo snel gebeuren :p 3xl warmt op met 200 kg :D

bovendien lijkt me dat niet echt een probleem. Kijk maar naar die powerlifters, als het hun niet lukt dan springen ze er zo onder vandaan. Dat zal natuurlijk ook veel techniek vereisen, maar als je met zulke gewichten bezig bent hoor je dat onder de knie te hebben lijkt me.

bovendien, welke idioot gaat nu met 200 kg squatten zonder spotter en met geen flauw benul hoe die zich uit die door jou beschreven situatie moet redden. Zo'n figuur heeft dringend behoefte aan datgene wat 3xl zo benadrukt, namelijk goede begeleiding.

Ik zelf heb de 1e maanden met machines gewerkt (zonder goede begeleiding). Hoevaak ik het verhaaltje heb moeten aanhoren dat machines veilig zijn... Na de overgang van machines op losse gewichten heb ik 2 maanden amper kunnen trainen door een schouder blessure.. En dan heb ik nog mazzel gehad aangezien het veel erger had kunnen zijn.

Losse gewichten en goede begeleiding zijn een must, een tussenweg is er niet. Juist voor beginners!!!

yates1 zei:
sucked?? Mooie woordspeling.. slecht voor je knieen?? Als je het verkeerd doet wel ja, maar dat is ook met los. Lost van je rug. Blijkbaar geef je nu de schuld aan die "sucked" smithmachine, terwijl je het zelf niet goed doet..
los en vast vergelijken?? Natuurlijk niet, wie doe dit dan??

Eindeloze discussies hierover >> los en vast.. Daarom is dit forum ook zo leuk ;-))

Grtz,
Yates
Tja van die knieën... Weet niet hoeveel jij leest op dit forum, maar wat ik hier altijd van smithsquatten heb gelezen is dat het slecht is voor je knieën. Al meer dan 1 keer gelezen en door verschillende leden gezegd. En euh no offence, maar ik heb toch altijd de neiging om leden te geloven die veel posten, omdat ik daarvan echt weet of ze spreken uit ervaring en/of door hun opleiding.
PS: Dat machines je in een baan duwen klopt, iemand in m'n gym heeft maanden gebenched op de smith, hij is dan overgeschakeld op de losse bench... bro je had die stang moeten zien. Ging echt alle kanten op. Dus techniek leren via machines gaat niet. (da's dus mijn ervaring)

Meeste dingen zijn al genoemd, maar machines

- Beperken de natuurlijke bewegingsbaan (zelfs bij Hammersmith)
- Geven vals gevoel van veiligheid waardoor velen te zwaar gaan liften
- Trainen de stabilisatoren niet of weinig mee
- Zijn slecht vergelijkingsmateriaal als je gewichten wilt vergelijken met anderen (bijna iedere machine heeft een andere hefboomwerking)

Train zelf wel gedeeltelijk met machines, maar vind dat de basis uit oefeningen moet bestaan met losse gewichten. Met daarbij natuurlijk wel veel aandacht voor de juiste techniek. Beter 10 Kg minder pakken met goede techniek dan maar zoveel mogelijk pakken met alle risico's vandien.

Waarom ging die stang alle kanten op?? omdat hij waarschijnlijk hetzelfde gewicht gebruikt als op de smith.. Dus dom!!
Begeleiding vind ik goed in een school en daar scheelt het nogal aan. Ik vraag me eigenlijk af.. hoe lang je iemand (gehele duur van de trainingssessie) kan begeleiden en dat meerdere keren per week/maand.,. Die school moet ik nog tegenkomen.
Ik snap best dat je leden gelooft die veel posten, maar als jij daar je conclusie uithaald dat iemand dan veel over een bepaald onderwerp weet, dan is dat jouw keuze..
maar voor jouw informatie >> ik train zeven jaar en ben 28 jr.
record benpresss >> 130 kg drie keer (los) ;-) squat >> 130 >> 6 keer >> deadlift >200kg 1 keer.
ach, zoveel meningen. gelukkig hoeven we het niet altijd eens met elkaar te zijn.

Grtz,
Yates

yates1 zei:
Waarom ging die stang alle kanten op?? omdat hij waarschijnlijk hetzelfde gewicht gebruikt als op de smith.. Dus dom!!
Begeleiding vind ik goed in een school en daar scheelt het nogal aan. Ik vraag me eigenlijk af.. hoe lang je iemand (gehele duur van de trainingssessie) kan begeleiden en dat meerdere keren per week/maand.,. Die school moet ik nog tegenkomen.
Ik snap best dat je leden gelooft die veel posten, maar als jij daar je conclusie uithaald dat iemand dan veel over een bepaald onderwerp weet, dan is dat jouw keuze..
record benpresss >> 130 kg drie keer (los) ;-) squat >> 130 >> 6 keer >> deadlift >200kg 1 keer.
ach, zoveel meningen. gelukkig hoeven we het niet altijd eens met elkaar te zijn.

Grtz,
Yates
Nope hij gebruikte een lichter gewicht... Op aanraden van mij overgestapt trouwens en direct gezegd dat hij licht moest beginnen. Hij had uiteraard ook eerst eens overlegt met instructeur :)
Maar als 3XL bijvoorbeeld zegt dat je beter los begint als beginner, weet ik dat hij uit ervaring spreekt... Omdat hij al veel beginners blessures heeft zien oplopen omdat die van machines naar los gingen... (klopt toch hé 3? :P)
Maar zoals je zegt... zoveel meningen. Iedereen heeft andere ervaringen. Wel netjes dat je al 7 jaar traint :cool:

yates1 zei:

Grtz,
Yates

uhm ok postcount doet er niet toe. ben ik met je eens. maar stats dus wel?
mwah dan ga ik nog met 3xl mee hoor als je het niet erg vindt :D
denk dat hij 3 keer zolang traint als jij doet. en op elke oefening een paar kilootjes meer pakt( paar dan he zo sterk is hij nou ook weer niet :p)

Terug
Naar boven