MuscleMeat

Pretending to be a hybrid athlete

Waarom laat je de dbs tot borst zakken en lock je jou ellebogen bovenaan?

Blessure preventie laat je die dbs niet zover zakken. Mond hoogte is diep zat aangezien het een schouder oefening is en bovenaan locken zou ik ook niet doen doordat je dan de spanning eraf haalt.
Wellicht heb je nu nog nergens last van, maar zodra je echt heavy AF gaat dan gaan die dbs die je zover laat zakken jou schouders geen plezier doen.

Voor de rest heb je een strakke baard.
Er zijn ook veel “experts”’ die juist opteren om full ROM te trainen.

Full ROM is ook beter, helemaal mee eens.

Maar risk/reward factor is hierbij belangrijker. Die extra 5cm ROM is het niet waard voor het risico. Uiteraard zullen er vele dit wel doen en gen ellende ermee hebben, maar dat komt wel als je zwaarder en zwaarder gaat.

Op het filmpje is de ROM sterk overdreven. Plus dat er vaak, vooral met deze oefening, een groot verschil zit tussen de ROM van het gewricht en die van de spier.

Goed RPE!

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.945
Als ik de dumbbells tot mijn oren had laten zaken en geen lockout bovenin had gedaan, had ik waarschijnlijk van iemand te horen gekregen dat ik hier half ass p*ssy cheat reps deed. ;)

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.948
But Dr. Mike says full rom is O.K. (in most cases...)
- dumbbells touching the shoulders and not any higher
- all the way up to full lockout

But Dr. Mike says full rom is O.K. (in most cases...)
- dumbbells touching the shoulders and not any higher
- all the way up to full lockout

Wat iemand zegt moet ie zelf weten. Jou lichaam, jou keus.

Zeg alleen dat ik bovenstaande 2 “tips” absoluut niet zou doen door eerder genoemde redenen. Jij bent ook geen 18 meer dat je overal mee weg komt dus blessure preventie is voor jou ook zeer belangrijk.

En locken is standaard zinloos bij veel oefeningen, haalt de spanning eraf (TUT) en alle stress schiet zo je gewrichten in. Locken voor een “pauze” om vervolgens nog paar reps eruit te pompen is dan wel weer de moeite waard.

Wat iemand zegt moet ie zelf weten. Jou lichaam, jou keus.

Zeg alleen dat ik bovenstaande 2 “tips” absoluut niet zou doen door eerder genoemde redenen. Jij bent ook geen 18 meer dat je overal mee weg komt dus blessure preventie is voor jou ook zeer belangrijk.

En locken is standaard zinloos bij veel oefeningen, haalt de spanning eraf (TUT) en alle stress schiet zo je gewrichten in. Locken voor een “pauze” om vervolgens nog paar reps eruit te pompen is dan wel weer de moeite waard.

Welke blessures liggen dan voor de hand om op te lopen bij deze ROM? En waarom zijn er zoveel anderen (vooral mensen die meer trainen voor kracht dan hypertrophie) die juist aanraden om wel telkens te locken?

Welke blessures liggen dan voor de hand om op te lopen bij deze ROM? En waarom zijn er zoveel anderen (vooral mensen die meer trainen voor kracht dan hypertrophie) die juist aanraden om wel telkens te locken?
Officieel telt een rep niet zonder full ROM, maar aangezien de meeste trainen voor spiermassa kan je beter veiliger trainen en niet locken zodat je TUT langer is.

Indien je zwaar gaat met elke shoulder press en je diep zakt krijg je last van je rotator cuffs dat het gaat irriteren met alle gevolgen van dien. De een blijft het misschien bespaard en de ander niet. Let er wel op dat dit alleen geld als je zwaar gaat, zolang je nog bij de kindergewichten zit merk je idd vrijwel niets als je het gewicht helemaal laat zakken.

Geen idee in hoeverre relevant, daarom gooi ik het even in de groep.

@sp19doet ze iirc ook niet full rom, lange armen en oneindige benen, en in de massa schema's van gym jones waar deze oefening aan het einde van de training zit hoef je ook niet dieper te gaan dan bovenarmen horizontaal.

Officieel telt een rep niet zonder full ROM, maar aangezien de meeste trainen voor spiermassa kan je beter veiliger trainen en niet locken zodat je TUT langer is.

Indien je zwaar gaat met elke shoulder press en je diep zakt krijg je last van je rotator cuffs dat het gaat irriteren met alle gevolgen van dien. De een blijft het misschien bespaard en de ander niet. Let er wel op dat dit alleen geld als je zwaar gaat, zolang je nog bij de kindergewichten zit merk je idd vrijwel niets als je het gewicht helemaal laat zakken.

TUT kan met locken net zoveel of net zolang zijn als zonder.

En als je je rotator cuff wilt beschermen kan je beter lette op de rotatie van je schoudergewricht, externe rotatie (ellebogen naar buiten) brengt meer risico met zich mee dan je bovenarm zo goed als tegen je romp aan laten komen. Dat filmpje van RP laat wel veel externe rotatie zien bij die diepte.

Als ik de dumbbells tot mijn oren had laten zaken en geen lockout bovenin had gedaan, had ik waarschijnlijk van iemand te horen gekregen dat ik hier half ass p*ssy cheat reps deed. ;)
Klopt :roflol:

Maar die ROM vs. TUT en blessure discussie bij shoulder pressen is ook zo'n eindeloos dingetje. Waar iedereen weer iets anders vindt/denkt.

Klopt :roflol:

Maar die ROM vs. TUT en blessure discussie bij shoulder pressen is ook zo'n eindeloos dingetje. Waar iedereen weer iets anders vindt/denkt.
Precies dit, iedereen zegt iets anders. Ik zelf deed het ook met een redelijk grote rom want het voelde goed. Gewoon naar je lichaam luisteren dat is het belangerijkste.

TUT kan met locken net zoveel of net zolang zijn als zonder.
Dit is dus onzin. Als jij bankdrukt en je ellebogen lockt gaat de spanning grotendeels van je borst af en komt het meer op je gewrichten. Als je net voor de lock de bb weer laat zakken blijf je spanning op je borst houden.
Dit is ook de reden dat partial reps effectief zijn, je blijf namelijk spanning erop houden ook al is het maar voor 1/3 van de gehele ROM van de betreffende oefening.

Dit geld voor vrijwel alle oefeningen. Locken is alleen interessant als je denkt ff paar seconden “pauze” te kunnen nemen om vervolgens weer paar reps te kunnen pakken.

Terug
Naar boven