AndroidHealthClinic

Reactive Training Systems

Harde conventional deadlifts!

Vraagje over de military press. Ik doe momenteel side raises voor "delts". Merk je dat je bench en core strength beter zijn met de military press? Of doe je dat altijd al sinds sheiko als je "delts" moet doen?
Twijfel zelf of ik een OHP of dumbell shoulder press wil doen ipv side raises, in acht nemende dat het m'n bench herstel niet in de weg mag gaan zitten.

Ik zou het bij isolatieoefeningen als front/side/lateral raises houden.

Even wat broscience hoor, maar:

OHP of DB Press is voor je gehele deltoid ontwikkeling ongeveer, daarmee kan je ook het zwaarste gaan en dat zou de basis moeten zijn voor je algemene schouder training. Als je een Overhead Press van 60+kg hebt kan je ervan uit gaan dat je flinke schouders met je mee draagt.

Side lateral raises is meer voor je zijkant schouder en breedte, rear lateral raises is voor de rear delts. Dit zou ik dan ook als assistance meepakken en wat hogere reps (lichter gewicht)

Het doel is hier powerlifting performance. De reden dat je schouders traint is vooral om je bench te verbeteren en je schoudergezondheid op punt te houden. (posterior en anterior in balans houden)
Het hoofd-doel is hier niet om sterke, mooie, brede schouders te krijgen.
Schouders trainen is dus eigenlijk altijd assistance. Welke oefening je ook doet.

Het doel is hier powerlifting performance. De reden dat je schouders traint is vooral om je bench te verbeteren en je schoudergezondheid op punt te houden. (posterior en anterior in balans houden)
Het hoofd-doel is hier niet om sterke, mooie, brede schouders te krijgen.
Schouders trainen is dus eigenlijk altijd assistance. Welke oefening je ook doet.
Een zware press (OHP) helpt een andere press (Bench Press) altijd meer dan een raise of ander hypertrophy-werk imo.

Een zware press (OHP) helpt een andere press (Bench Press) altijd meer dan een raise of ander hypertrophy-werk imo.
Als je er van herstelt wel ja. Sheiko is sowieso al aardig hard werken. Dus met nog een compound erbij kan je al eens over de grens gaan.
Dat is de afweging die je hier moet maken.

• Topic Starter Topic Starter
Hmm, ik heb hier niet goed over nagedacht merk ik. Verklaart mss ook waarom mijn bench niet zo snel omhoog vliegt als ik wil:scratch: Waarschijnlijk draai ik teveel volume en herstel ik te weinig:duh: Voor zulke dingen mis ik toch wel een coach.

Hmm, ik heb hier niet goed over nagedacht merk ik. Verklaart mss ook waarom mijn bench niet zo snel omhoog vliegt als ik wil:scratch: Waarschijnlijk draai ik teveel volume en herstel ik te weinig:duh: Voor zulke dingen mis ik toch wel een coach.
Voelen je bench trainingen dan progressief zwaarder of te zwaar aan?

Specificity of training, altijd een leuk onderwerp. Is het zinvol om bijvoorbeeld één dag zwaar te OH pressen in plaats van te benchen voor powerliften? Misschien. Veel PL schema's hebben in ieder geval vaak een pressdag erbij zitten, waardoor je 2x per week benched (of een variant doet) en 1x per week OH pressed. En ik denk dat het een goede optie is, zeker als 3x per week benchen je opbreekt. Als je het wel kan handelen denk ik dat 3x per week benchen geschikter zou zijn.

Ik volg nu een OH press schema, waarbij ik één keer per week bench en 2x per week press. En ik ben wel blij voor mijn schouders dat ik niet 3x per week sta the OH pressen.

Ik zou in ieder geval nooit OH Press als een schouder accessoire nemen, dan kan je veel beter isoleren. En als je dan moet kiezen zou ik zelf altijd iets voor de rear delts doen, puur voor schouder gezondheid. Facepulls, band pull aparts, rear delt flyes etc.

Hoe dichter bij een wedstrijd hoe hoger de specificiteit van je training moet zijn.
Waarschijnlijk steekt men die OHP in het schema, ipv 3 bench dagen, om de totale stress lager te houden. Bench introduceert namelijk meer stress dan OHP. (je tilt gewoon zwaarder op BP dan op OHP)
dus qua recuperatie komt dat beter uit en het heeft toch zijn nut wat schouder-gezondheid en triceps-workout betreft.

Hoe dichter bij een wedstrijd hoe hoger de specificiteit van je training moet zijn.
Waarschijnlijk steekt men die OHP in het schema, ipv 3 bench dagen, om de totale stress lager te houden.
Ja, dit klopt wel, zodra er meer getapered gaat worden naar een peak dan blijven vrijwel alleen de competitielifts over.

Bench introduceert namelijk meer stress dan OHP. (je tilt gewoon zwaarder op BP dan op OHP)
Hier ben ik het niet mee eens, de hefboomverhoudingen zijn compleet anders, dus het gewicht is hier relatief. Een set van 3x5 presses @ RPE 9 zijn in mijn beleving net zo taxing als 3x5 @9 op bench. Je kunt er ook niet lekker bij gaan liggen. :p

Hier ben ik het niet mee eens, de hefboomverhoudingen zijn compleet anders, dus het gewicht is hier relatief. Een set van 3x5 presses @ RPE 9 zijn in mijn beleving net zo taxing als 3x5 @9 op bench. Je kunt er ook niet lekker bij gaan liggen. :p
Het voelt inderdaad even zwaar. Maar je herstel zal makkelijker zijn, omdat je minder gewicht gebruikt.
Een 1RM squat of DL voelt even zwaar als een 1RM OHP. Ze zijn allemaal RPE10 en hoger kan je niet gaan. Meer dan 100% kan je niet geven. Maar toch is die squat of DL veel meer belastend dan de OHP. Het gewicht is gewoon veel zwaarder. De stress op je lichaam is groter. Je hebt meer spiermassa nodig om zwaardere gewichten te tillen. De krachten op je gewrichten en beenderen zijn groter.
Dat vraagt allemaal extra recuperatie.
Zo is BP meer stress voor je lichaam dan OHP. Je tilt minder gewicht.

Het voelt inderdaad even zwaar. Maar je herstel zal makkelijker zijn, omdat je minder gewicht gebruikt.
Een 1RM squat of DL voelt even zwaar als een 1RM OHP. Ze zijn allemaal RPE10 en hoger kan je niet gaan. Meer dan 100% kan je niet geven. Maar toch is die squat of DL veel meer belastend dan de OHP. Het gewicht is gewoon veel zwaarder. De stress op je lichaam is groter. Je hebt meer spiermassa nodig om zwaardere gewichten te tillen. De krachten op je gewrichten en beenderen zijn groter.
Tja, ik blijf het niet met je eens. Ik heb nog nooit gehad dat ik van zwaar benchen meer moest recupereren dan van zwaar pressen. En welke van de twee oefeningen meer spiermassa gebruikt dat valt ook nog te betwisten, zoals ik al zei: je ligt met je ass op een bank en je onderrug, glutes en core doen bij een bench lang niet zo hard mee als bij een press. Naar mijn mening zijn ze even stressvol.

Voelen je bench trainingen dan progressief zwaarder of te zwaar aan?
Dat niet, maar dat hoeft niet te betekenen dat je bepaalde spieren niet teveel belast.
Specificity of training, altijd een leuk onderwerp. Is het zinvol om bijvoorbeeld één dag zwaar te OH pressen in plaats van te benchen voor powerliften? Misschien. Veel PL schema's hebben in ieder geval vaak een pressdag erbij zitten, waardoor je 2x per week benched (of een variant doet) en 1x per week OH pressed. En ik denk dat het een goede optie is, zeker als 3x per week benchen je opbreekt. Als je het wel kan handelen denk ik dat 3x per week benchen geschikter zou zijn.

Ik volg nu een OH press schema, waarbij ik één keer per week bench en 2x per week press. En ik ben wel blij voor mijn schouders dat ik niet 3x per week sta the OH pressen.

Ik zou in ieder geval nooit OH Press als een schouder accessoire nemen, dan kan je veel beter isoleren. En als je dan moet kiezen zou ik zelf altijd iets voor de rear delts doen, puur voor schouder gezondheid. Facepulls, band pull aparts, rear delt flyes etc.
Gezien de specificity is er niks beter dan te benchen en ik merk dat het vele benchen het een stuk makkelijker maakt. De overhead press heb ik bij de texas method veel gedaan, maar de carryover was 0,0. Ik deed hem puur omdat ik het wel een leuke oefening vind. Ik ga het in ieder geval aanpassen naar een andere schouderoefening.
Waarschijnlijk steekt men die OHP in het schema, ipv 3 bench dagen, om de totale stress lager te houden. Bench introduceert namelijk meer stress dan OHP. (je tilt gewoon zwaarder op BP dan op OHP)
dus qua recuperatie komt dat beter uit en het heeft toch zijn nut wat schouder-gezondheid en triceps-workout betreft.
In het schema staat een schouderoefening, hierbij staat niet gespecificeerd welke dit moet zijn.
Ja, dit klopt wel, zodra er meer getapered gaat worden naar een peak dan blijven vrijwel alleen de competitielifts over.

Sheiko bestaat eigenlijk uit alleen comp lifts, met variaties waar nodig (deadlift), zodat het herstel goed is.
Of OHP meer belasting en stress geeft dan BP weet ik niet, maar OHP is wel een meer 'full' body oefening dan bench. De stress bij bench is echt te verwaarlozen en hier heb je dan ook de minste deload bij nodig.

Sws draai ik bewus een Sheiko schema, omdat ik gewoon weet dat programmeren te ingewikkeld is om zelf goed te doen. Tweaks kan wel in dit schema en als het stopt met werken dan ga ik een poging wagen hem als online coach te pakken.

Dat niet, maar dat hoeft niet te betekenen dat je bepaalde spieren niet teveel belast.
Mwa, als je elke keer heel fris bent bij het benchen en je maakt weinig of geen progressie mag je de intensiteit misschien wat opdrijven of het volume/de frequentie misschien verhogen.
In het schema staat een schouderoefening, hierbij staat niet gespecificeerd welke dit moet zijn.
Ja, dat weet ik. ;)
Of OHP meer belasting en stress geeft dan BP weet ik niet, maar OHP is wel een meer 'full' body oefening dan bench. De stress bij bench is echt te verwaarlozen en hier heb je dan ook de minste deload bij nodig.
Met stevige leg-drive gebruik ik toch ook redelijk wat quads en glutes hoor, net zoals bij de press.

Mwa, als je elke keer heel fris bent bij het benchen en je maakt weinig of geen progressie mag je de intensiteit misschien wat opdrijven of het volume/de frequentie misschien verhogen.

Ja, dat weet ik. ;)

Met stevige leg-drive gebruik ik toch ook redelijk wat quads en glutes hoor, net zoals bij de press.
Dan kun je idd meer volume toevoegen, maar de frequentie zou ik hetzelfde houden. Ik draai Sheiko ook omdat ik zoveel mogelijk weg wil blijven van blessures en doordat je hoogste lifts 9/10x 85% zijn is dit goed te doen. Belangrijk daarin is de relatieve intensiteit (reps/%) en hoeveel reps je per oefening maakt.

Je gaat geen leg gains maken met bench press, ondanks dat je leg drive hebt. Daarbij vind ik de BP een van de makkelijkste oefening om van te herstellen. Enige wat mensen vaak tegenhoudt zijn schouderproblemen maar dat kun je oplossen door een goede arch en breedte te kiezen.
Dit klopt inderdaad. Toch heb ik ook bij Sheiko wel eens varianten voorbij zien komen op de bench.
Dit klopt ook, maar dit ligt aan de 'fase' waarin je zit. Beginners hebben sowieso andere eisen en per gevorderd schema krijg je bij sheiko meer variaties, ook omdat je anders moeilijker herstelt en om correcties uit te voeren op techniekfouten.
Als je vragen hebt, stel ze aub!

Je gaat geen leg gains maken met bench press, ondanks dat je leg drive hebt. Daarbij vind ik de BP een van de makkelijkste oefening om van te herstellen. Enige wat mensen vaak tegenhoudt zijn schouderproblemen maar dat kun je oplossen door een goede arch en breedte te kiezen.
Uiteraard ga je geen gains maken op legs met een BP. Maar ook niet bij OHP. Je gebruikt ze wel tijdens die lifts dus genereren ze een bepaalde hoeveelheid stress/vermoeidheid. Je moet die optellen bij de totale mate van vermoeidheid/stress die je genereert en waar je van moet herstellen.

Schouderproblemen hebben vaak te maken met het niet samentrekken van je schouderbladen. Dan ga je excessief flaren en rollen je schouders ook meer bij het uitdrukken.

Leuk om bovenstaande even helemaal gelezen te hebben.
@lloydatoni het was niet m'n idee een benchblok te vervangen met OHP's. Gaat puur over het "delt"-werk wat in de schema's genoemd staat.
@Rik76 inderdaad om je bench vooruit te helpen en schouders in balans te houden met de rest van je lichaam.
Ben zeker van mening dat veel benchen je bench sterker maakt, en ik persoonlijk kan de 4x per week bench(varianten) aan.

Ik houd het met de huidige opzet bij isolatie-oefeningen :)

Terug
Naar boven