Dat zijn gewoon de basisprincipes van wat training inhoudt.
Denk je echt dat 7 dagen 1x5x75% 1RM hetzelfde is als 1 dag 7x5x75% 1RM? (zelfde volume over de hele week)
Een training dient om een bepaalde prikkel te genereren in je lichaam. Daarvoor moet je iets doen dat je lichaam niet zo aangenaam vindt. Het herstel van die prikkel maakt je sterker.
1x5x75% 1RM is voor iemand van jouw trainingsniveau niet genoeg om je lichaam tot aanpassen aan te zetten. Als je dat 7 dagen na elkaar doet heb je nog niks gedaan dat echt zin heeft.
7 sets in 1 training is pokke hard gewerkt. Dat genereert wel het effect dat je wil krijgen van een training.
Misschien moet je "scientific principles of strength training" eens lezen? (of "practical programming for strength training" schijnt ook heel goed te zijn) Of stronger by science eens bezoeken?
Of de Barbell Medicine website eens lezen of hun podcast volgen?
Er zijn zoveel bronnen die je duidelijk maken waarom bepaalde zaken werken en andere minder nuttig zijn.
Maar 7x5x75% over 7 dagen is niet hetzelfde als een workout spreiden over twee dagen. Wat ik bedoel is dat een training die zwaar is, door slecht herstel en vermoeidheid, beter kan worden afgekapt en op een later tijdstip (in dit geval de volgende dag) dan dat je hem overslaat of hem vermoeid uitvoert. Bij Sheiko is de regel dat je reps technisch goed/perfect zijn en allemaal hetzelfde. Ik merkte dat ik die dag dat gewoon niet kon en daardoor heb ik de workout in twee dagen gesplitst. Ik had twee oefeningen gedaan en dan een werkende set van deadlift pause 5cm boven knees. De rest van de sets en andere oefening heb ik gewoon de dag er na gedaan. Dit gaat echt geen verschil maken in een 20 weken cycles en je draait gewoon het voorgeschreven volume. om BenchPolkov (een sheiko mod) te quoten
https://www.reddit.com/r/powerlifting/comments/27vjs4/sheiko_spread_over_56_days_a_week/ zei:
If you're getting all the prescribed volume within the week you should be ok but you would be better off running it as written so you are more fully rested between sessions.
Het maakt in de grand scheme niks uit. Ook ben ik bekend met alle boeken en sites die jij opnoemt. Daarbij zeggen ze ook allemaal dat volume de grootste en belangrijkste factor is en je deze over meerdere dagen kan uitspreiden als je dat wil. Ik zou dus deze sheik over 7 dagen kunnen verspreiden als het volume maar gelijk blijft. Nou is het met 7 dagen wel moeilijk, want je doet ook warming up sets waardoor de relatieve intensiteit toeneemt en daarmee moet je rekening houden.
Leuk om te lezen is wat Sheiko erover zegt
Recommended Volume - page 1 - Universal Topics - Sheiko Forum
Enfin ik heb vandaag ook gelift haha
Gewicht 87,9kg do you even bloat?
Sheiko advanced medium load W1D3
Bench press
12x20kg
5x55kg
4x65kg
3x80kg (moest 77,5kg maar te lui)
4x3x82,5kg
Goede reps, gingen ook als boter.
Squat (pause going down)
12x20kg
5x60kg
3x102,5kg
3x125kg
4x3x145kg
Nieuwe oefening dus was even wennen, na de 60kg ook pijn in de knieen en mijn knee wraps omgedaan. Daarna ging het eigenlijk wel heel easy?
Board Press
3x65kg
3x80kg
2x3x87,5kg
3x2x95kg
Gingen ook makkelijk en ik vind het een leuke oefening voor de variatie.
Dumbbell Flyes
4x8x12kg
Bewust voor een lager gewicht gekozen en goed gepompt, zodat ik nog wat energie heb voor de inclines van morgen.
Hyperextensions
4x8xbw
Bewust met BW gedaan, want morgen deadlifts en wil geen lege rug hebben, ook lees ik op het sheiko forum dat het vooral prehab is.
Dit was weer een goede training en heb de donderdag ook bewust geen klote gedaan, wat nu zijn vruchten af werpt. 8/10 tren.