XXL Nutrition

Reactive Training Systems

Lats engagen lukt nu wel beter, soms vergeten ik wel de leg drive en ik twijfel nog of ik de stang in mijn borst laat zakken of niet. Weet niet of dat eigenlijk in de ipf mag?
Dat ligt er aan op welk moment. Voor het "press" commando mag het volgens mij wel. Erna niet meer, omdat je dan een neerwaartse beweging maakt. Na de "press" mag de barbell enkel nog omhoog gaan.

Maar dat heb ik de afgelopen 26 weken gedaan wat maar +10kg opleverde. Ik denk toch dat ik wat meer variatie erin moet gooien en misschien helpen die incline presses ook wel.
Hoeveel van die 26 weken was constant met eenzelfde techniek. Daarnaast met zo veel wisselvalligheid toch 15% op je totaal erbij is aardig wat lijkt me. Niet zoveel tov squat natuurlijk maar dat is zeer uitzonderlijk.

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.083
Dat ligt er aan op welk moment. Voor het "press" commando mag het volgens mij wel. Erna niet meer, omdat je dan een neerwaartse beweging maakt. Na de "press" mag de barbell enkel nog omhoog gaan.
Hmm mss dat ik hem dan in mijn borst druk, dan heeft die leg drive ook meer nut.
Hoeveel van die 26 weken was constant met eenzelfde techniek. Daarnaast met zo veel wisselvalligheid toch 15% op je totaal erbij is aardig wat lijkt me. Niet zoveel tov squat natuurlijk maar dat is zeer uitzonderlijk.
Touché, maar toch had ik er meer van verwacht, vooral omdat ik nu de maximale grip pak en wat grote techniek flaws heb aangepakt, maar mss schiet die deze cycle wel door het dak heen. Die squat is idd ziek, maar er zat gewoon nog veel in, maar dat had even tijd nodig om eruit te komen. Nu zit ik wel tegen mijn max aan in dat opzicht en deze training cycle was sws niet ideaal voor mijn dl en squat. Die eerste 3 weken geen DL training volgens schema en door de pijn heen moeten bijten bij squaten waardoor de techniek minder was. Ook niet aangekomen wat ik voor ogen had en een hele slechte mockmeet gedraaid. Maar nu is het weer tijd voor wraak en gaat de autisme modus weer aan.

• #1.084
Een interessante video over voeding en hoe RTS hier tegenover staat.

• #1.085
Gewicht: 86,6kg zoals het hoort!

Sheiko advanced medium load w1d1
Front squats
12x20kg
5x40kg

4x62,5kg
4x82,5kg
3x4x102,5kg

Na jaren deze oefening g niet gedaan te hebben ging die nog vrij easy en met minimale pijn. Alleen heb ik geen moeite met voorover vallen dus had ik hem beter kunnen vervangen door iets anders.

Bench press
12x20kg

3x55kg
3x65kg
3x77,5kg
4x2x82,5kg

Gingen wel lekker, maar niks speciaals.

Squats
12x20kg

3x112,5kg
3x132,5kg
4x2x155kg

Die gingen echt veels en veels te makkelijk. Ik had uit voorzorg eens mijn knee sleeves aangedaan, maar dat was niet nodig.

Dumbell flyes
4x8x16kg

Zieke pomp na deze set, mijn linker chest ging op en neer als een gek.

Hanging leg raises
3x10xbw

Zo hoog als ik kon met gestrekte benen mijn abs gepompt totdat ik spierpijn in mijn quads kreeg.

Een lekkere training om erin te komen en hij voelde echt easy, maar dat zal de komende weken wel anders worden gok ik.

Goeie training! Nice om zo aan een nieuw schema te beginnen

Ben benieuwd hoe het je gaat bevallen :)
Zeker een dag extra is misschien wel even wennen. En dubbel deadliften.

• #1.088
Goeie training! Nice om zo aan een nieuw schema te beginnen
Ja lekker aan het volume wennen, de eerste 4 weken zijn easy dan 6 weken hel:roflol:
Ben benieuwd hoe het je gaat bevallen :)
Zeker een dag extra is misschien wel even wennen. En dubbel deadliften.
Ik denk heel erg goed, ik miste die tweede dag deadliften echt. Mijn techniek en hookgrip kunnen wel een extra dagje gebruiken. Ik hoop alleen niet dat ik mezelf overtrain door meteen van de ene naar de andere cycle te springen, maar we zullen zien.

• #1.089
Ik had gisteravond nog 2 hamburgers gegeten voor het slapen gaan en woog vanmorgen 87,5kg:o Een lopende vochthoop zijn blijft elke morgen een leuke verrassing. Ik zal daadwerkelijk rond de 86,5kg zitten. Benieuwd hoe zich dat uit in mijn pyramide bench van vandaag.

• #1.090
Nou vanmorgen woog ik weer 86,7kg:o

Sheiko advanced medium load W1D2

Deadlift pause at knees
8x20kg
5x60kg

3x112,5kg
3x135kg
4x3x157,5kg

Waren zware reps en die pauzes vielen wel even tegen.

Bench press
12x20kg

5x55kg
5x65kg
3x75kg
5x75kg
7x75kg
4x75kg
6x75kg
8x75kg

Gingen nog vrij makkelijk, ondanks de warmte.

Deadlift pause 5-7cm above the knees
3x125kg
3x145kg
1x2x170kg

Ik ging zo kapot na deze set dat ik gestopt ben. Ik heb twee nachten echt ruk geslapen en het zat er gistere niet meer in. De overige 3 sets en warming up heb ik vandaag gedaan. Net zoals onderstaande oefening.

T bar row
6x20kg
6x40kg
4x6x60kg

Gewoon lichtjes pompen. De 5x5 goodmornings heb ik bewust even overgeslagen, aangezien ik best rip ben gegaan en alles flink verzuurt voelt.
2/10 tren, would not do again.

Waarom doe je de sets die je niet tijdens je normale training gedaan hebt de volgende dag?
Zo werkt "training" volgens mij niet. Dit voegt alleen extra vermoeidheid toe. Als je geluk hebt zou het nog voor een iets versneld herstel kunnen zorgen, maar daar zou ik eigenlijk niet op rekenen.
Om een echte trainingsprikkel te veroorzaken is die stress te klein volgens mij.

• #1.092
Waarom doe je de sets die je niet tijdens je normale training gedaan hebt de volgende dag?
Zo werkt "training" volgens mij niet. Dit voegt alleen extra vermoeidheid toe. Als je geluk hebt zou het nog voor een iets versneld herstel kunnen zorgen, maar daar zou ik eigenlijk niet op rekenen.
Om een echte trainingsprikkel te veroorzaken is die stress te klein volgens mij.
Omdat ik gisteren kapot was. Waarop basseer je dat het niet genoeg stress veroorzaakt? Je kunt Sheiko trainingen gewoon splitten op meerdere dagen of het optimaal is? Nobody knows.

Soms voeg ik m'n geskipte rear delt ropepull of glute bridges toe aan de volgende training ondat ik ze belangrijk vind en het weinig extra vermoeidheid toevoegt.
Een half/heel deadliftblok zou ik niet toevoegen aan je volgende dag. Die gains van dat ene deel ga je niet missen.
Beter je lichaam inderdaad niet éxtra vermoeien zodat je de rest vd week lekker kan trainen.

Edit: je deed de deadlifts en rows op een rustdag? Dus niet extra bij een trainingsdag? Dan heb ik te snel gelezen. Dan maakt het naar mijn idee niet heel veel uit

Laatst bewerkt:
Te zware (als in niet pompen) tbar rows lijkt me nou ook niet heel verstandig als je net 2 deadlift blokken gehad hebt. :p

Zou dan liever een beetje ontspannen of wat zwaarder gaan op een oefening als goodmornings om een dergelijke rugoefening achterwege te laten.

Te zware (als in niet pompen) tbar rows lijkt me nou ook niet heel verstandig als je net 2 deadlift blokken gehad hebt. :p

Zou dan liever een beetje ontspannen of wat zwaarder gaan op een oefening als goodmornings om een dergelijke rugoefening achterwege te laten.

Heb dit zelf wel gemerkt inderdaad. Doe nu een aantal weken enkel zittende rugoefeningen (seated row en lat pulldown) als er "lats" staat en dat gaat goed.
Wel gewoon lekker zwaar want dat kan m'n rug wel aan.
Seal rows, incline db row, pulldown varianten lijken me allemaal prima.

Omdat ik gisteren kapot was. Waarop basseer je dat het niet genoeg stress veroorzaakt? Je kunt Sheiko trainingen gewoon splitten op meerdere dagen of het optimaal is? Nobody knows.
Enkele setjes zijn een hele hoop minder stress dan een normale training. Je lichaam vindt dat redelijk normaal om te doen. Dan is de trainingsprikkel veel kleiner.
Je kan niet zomaar even enkele setjes de volgende dag doen en eenzelfde resultaat verwachten. Training werkt zo niet.
Ik denk niet dat het de bedoeling is om een training te splitten over meerdere dagen. Ja, je kan b.v. de hele bench op 1 dag doen en de DL op de volgende. Maar een beetje bench vandaag en wat van de DL ook en dan morgen de rest van de DL en overmorgen de rest van de bench samen met de squat die je dan moet doen ... lijkt me echt verre van optimaal.

• #1.097
Soms voeg ik m'n geskipte rear delt ropepull of glute bridges toe aan de volgende training ondat ik ze belangrijk vind en het weinig extra vermoeidheid toevoegt.
Een half/heel deadliftblok zou ik niet toevoegen aan je volgende dag. Die gains van dat ene deel ga je niet missen.
Beter je lichaam inderdaad niet éxtra vermoeien zodat je de rest vd week lekker kan trainen.

Edit: je deed de deadlifts en rows op een rustdag? Dus niet extra bij een trainingsdag? Dan heb ik te snel gelezen. Dan maakt het naar mijn idee niet heel veel uit
Ik heb de training eigenlijk in twee dagen gesplitst en niet meer dan dat. Alle 3 de lat pulldowns waren bezet dus had maar als compromis een t bar row met laag gewicht gedaan.

Ja, dat was ook mijn conclusie, al heb ik wel met de flyes voor mijn doen best zwaar gelift en had ik gisteren nog wel een fikse pomp, maar ondanks dat ging het pyramide benchen met 75kg best easy.
Heb dit zelf wel gemerkt inderdaad. Doe nu een aantal weken enkel zittende rugoefeningen (seated row en lat pulldown) als er "lats" staat en dat gaat goed.
Wel gewoon lekker zwaar want dat kan m'n rug wel aan.
Seal rows, incline db row, pulldown varianten lijken me allemaal prima.
Ja, lats doen ik normaal wel wat zwaarder, maar zaterdag staan er block pulls op het programma en ik merk dat die sws al mijn lats flink aan het werk zetten. Bij het 3daagse schema was ik meer van het yolo hard gaan op de accessoires, waar ik nu wat voorzichtiger wil zijn aangezien ik nu zonder deload na die 12 weken aan de 20 weken ga. Ik ben oprecht benieuwd of mijn lichaam dit aankan of dat ik mezelf ga opblazen, maar ik wil het eens testen en we gaan het zien.
Enkele setjes zijn een hele hoop minder stress dan een normale training. Je lichaam vindt dat redelijk normaal om te doen. Dan is de trainingsprikkel veel kleiner.
Je kan niet zomaar even enkele setjes de volgende dag doen en eenzelfde resultaat verwachten. Training werkt zo niet.
Ik denk niet dat het de bedoeling is om een training te splitten over meerdere dagen. Ja, je kan b.v. de hele bench op 1 dag doen en de DL op de volgende. Maar een beetje bench vandaag en wat van de DL ook en dan morgen de rest van de DL en overmorgen de rest van de bench samen met de squat die je dan moet doen ... lijkt me echt verre van optimaal.
Volume is volume of je het nou over meerdere dagen of sessies uitsplitst. Daarbij kun je Sheiko wel degelijk splitsen over meerdere dagen, maar dat vereist wel wat inzicht. In dit geval was mijn vermoeidheid van die dag door twee slechte nachten en weer werken na 5 dagen vrij te hebben gehad gewoonweg te hoog om deze training zinvol af te maken. Hierdoor heb ik gekozen de laatste 3 sets en de accessoires gewoon de dag erop te doen, dat gaat in het grote plaatje echt geen verschil maken. Het zal nog wel vaker voorkomen dat ik dagen ga verzetten, doordat ik tot september 4 festivals heb ingepland.

Maar ik ben wel benieuwd naar de science waarop je dit baseert, want het klinkt nu als een opeenstapeling van veel aannames.

Maar ik ben wel benieuwd naar de science waarop je dit baseert, want het klinkt nu als een opeenstapeling van veel aannames.
Dat zijn gewoon de basisprincipes van wat training inhoudt.
Denk je echt dat 7 dagen 1x5x75% 1RM hetzelfde is als 1 dag 7x5x75% 1RM? (zelfde volume over de hele week)
Een training dient om een bepaalde prikkel te genereren in je lichaam. Daarvoor moet je iets doen dat je lichaam niet zo aangenaam vindt. Het herstel van die prikkel maakt je sterker.
1x5x75% 1RM is voor iemand van jouw trainingsniveau niet genoeg om je lichaam tot aanpassen aan te zetten. Als je dat 7 dagen na elkaar doet heb je nog niks gedaan dat echt zin heeft.
7 sets in 1 training is pokke hard gewerkt. Dat genereert wel het effect dat je wil krijgen van een training.

Misschien moet je "scientific principles of strength training" eens lezen? (of "practical programming for strength training" schijnt ook heel goed te zijn) Of stronger by science eens bezoeken?
Of de Barbell Medicine website eens lezen of hun podcast volgen?
Er zijn zoveel bronnen die je duidelijk maken waarom bepaalde zaken werken en andere minder nuttig zijn.

• #1.099
Dat zijn gewoon de basisprincipes van wat training inhoudt.
Denk je echt dat 7 dagen 1x5x75% 1RM hetzelfde is als 1 dag 7x5x75% 1RM? (zelfde volume over de hele week)
Een training dient om een bepaalde prikkel te genereren in je lichaam. Daarvoor moet je iets doen dat je lichaam niet zo aangenaam vindt. Het herstel van die prikkel maakt je sterker.
1x5x75% 1RM is voor iemand van jouw trainingsniveau niet genoeg om je lichaam tot aanpassen aan te zetten. Als je dat 7 dagen na elkaar doet heb je nog niks gedaan dat echt zin heeft.
7 sets in 1 training is pokke hard gewerkt. Dat genereert wel het effect dat je wil krijgen van een training.

Misschien moet je "scientific principles of strength training" eens lezen? (of "practical programming for strength training" schijnt ook heel goed te zijn) Of stronger by science eens bezoeken?
Of de Barbell Medicine website eens lezen of hun podcast volgen?
Er zijn zoveel bronnen die je duidelijk maken waarom bepaalde zaken werken en andere minder nuttig zijn.
Maar 7x5x75% over 7 dagen is niet hetzelfde als een workout spreiden over twee dagen. Wat ik bedoel is dat een training die zwaar is, door slecht herstel en vermoeidheid, beter kan worden afgekapt en op een later tijdstip (in dit geval de volgende dag) dan dat je hem overslaat of hem vermoeid uitvoert. Bij Sheiko is de regel dat je reps technisch goed/perfect zijn en allemaal hetzelfde. Ik merkte dat ik die dag dat gewoon niet kon en daardoor heb ik de workout in twee dagen gesplitst. Ik had twee oefeningen gedaan en dan een werkende set van deadlift pause 5cm boven knees. De rest van de sets en andere oefening heb ik gewoon de dag er na gedaan. Dit gaat echt geen verschil maken in een 20 weken cycles en je draait gewoon het voorgeschreven volume. om BenchPolkov (een sheiko mod) te quoten
https://www.reddit.com/r/powerlifting/comments/27vjs4/sheiko_spread_over_56_days_a_week/ zei:
If you're getting all the prescribed volume within the week you should be ok but you would be better off running it as written so you are more fully rested between sessions.

Het maakt in de grand scheme niks uit. Ook ben ik bekend met alle boeken en sites die jij opnoemt. Daarbij zeggen ze ook allemaal dat volume de grootste en belangrijkste factor is en je deze over meerdere dagen kan uitspreiden als je dat wil. Ik zou dus deze sheik over 7 dagen kunnen verspreiden als het volume maar gelijk blijft. Nou is het met 7 dagen wel moeilijk, want je doet ook warming up sets waardoor de relatieve intensiteit toeneemt en daarmee moet je rekening houden.

Leuk om te lezen is wat Sheiko erover zegt Recommended Volume - page 1 - Universal Topics - Sheiko Forum

Enfin ik heb vandaag ook gelift haha :D

Gewicht 87,9kg do you even bloat?

Sheiko advanced medium load W1D3
Bench press
12x20kg

5x55kg
4x65kg
3x80kg (moest 77,5kg maar te lui)
4x3x82,5kg

Goede reps, gingen ook als boter.

Squat (pause going down)
12x20kg
5x60kg

3x102,5kg
3x125kg
4x3x145kg

Nieuwe oefening dus was even wennen, na de 60kg ook pijn in de knieen en mijn knee wraps omgedaan. Daarna ging het eigenlijk wel heel easy?

Board Press
3x65kg
3x80kg
2x3x87,5kg
3x2x95kg

Gingen ook makkelijk en ik vind het een leuke oefening voor de variatie.

Dumbbell Flyes
4x8x12kg

Bewust voor een lager gewicht gekozen en goed gepompt, zodat ik nog wat energie heb voor de inclines van morgen.

Hyperextensions
4x8xbw

Bewust met BW gedaan, want morgen deadlifts en wil geen lege rug hebben, ook lees ik op het sheiko forum dat het vooral prehab is.

Dit was weer een goede training en heb de donderdag ook bewust geen klote gedaan, wat nu zijn vruchten af werpt. 8/10 tren.

Zieke ez squats waren dat weer

Terug
Naar boven