MuscleMeat

Shady's Recomp Log

Miss juist eens wat verder van je max blijven?

Ik zat voorheen met wendler tegen max aan constant. 1rm, 3rm, repouts etc. Maar bleef vooral met benchen steken op 1x95. Nu volg ik een heel andere methode waar ik niet in de buurt van mijn max kom. Heb niet boven de 90 gedrukt in de afgelopen 12 weken, en toch druk ik maandag makkelijk de 105 kilo weg. +10kg pr zonder ooit near max te gaan.

Heeft mij ook met de andere oefeningen echt geholpen niet constant te pushen

Ik zat voorheen met wendler tegen max aan constant. 1rm, 3rm, repouts etc. Maar bleef vooral met benchen steken op 1x95.

oftewel je hebt meerdere achtereenvolgende cycles de repout niet gehaald?

oftewel je hebt meerdere achtereenvolgende cycles de repout niet gehaald?

Nee. Dat bedoel ik niet. Ik bedoel het even los van Wendler, maar het trainen op /richting je max an sich.
Ik persoonlijk maakte veel gebruik van jokersets bij wendler puur omdat de geplande cycles zonder niet heel bijzonder hoog waren.
Dus na de repouts deed ik nog een paar jokersets. Waardoor ik snel richting max ging werken. Zei het 1rm, 3rm of 5rm.
Je hoeft natuurlijk helemaal geen jokers te doen. Of doen zoals Wendler het zelf zegt, allen als je je bijzonder sterk voelt. Moet je wel de beheersing hebben om dat niet elke keer te doen.
Dus ligt niet per se aan wendler.

Nee. Dat bedoel ik niet. Ik bedoel het even los van Wendler, maar het trainen op /richting je max an sich.
Ik persoonlijk maakte veel gebruik van jokersets bij wendler puur omdat de geplande cycles zonder niet heel bijzonder hoog waren.
Dus na de repouts deed ik nog een paar jokersets. Waardoor ik snel richting max ging werken. Zei het 1rm, 3rm of 5rm.
Je hoeft natuurlijk helemaal geen jokers te doen. Of doen zoals Wendler het zelf zegt, allen als je je bijzonder sterk voelt. Moet je wel de beheersing hebben om dat niet elke keer te doen.
Dus ligt niet per se aan wendler.

Wou al zeggen idd, wendler is juist gefocust op submaximaal trainen. Jokersets iedere training doen is verre van ideaal

Wou al zeggen idd, wendler is juist gefocust op submaximaal trainen. Jokersets iedere training doen is verre van ideaal

Ja precies helemaal mee eens. Het vergt enige mindset verandering (tenminste bij mij) om genoegen te nemen met een train waarbij je max bijv 5 of 3 reps @80-85% doet.

Ja precies helemaal mee eens. Het vergt enige mindset verandering (tenminste bij mij) om genoegen te nemen met een train waarbij je max bijv 5 of 3 reps @80-85% doet.

Er bestaat een repout in wendler hè. Op dagen van de repout 5+ rep ik er 8-12. Op dagen van 3+ rep ik er 5-8 en dagen van 1+ 3-5. Zo maak ik altijd een vpr en word je dus iedere training sterker. Heb er al 30kg op de deadlift mee gewonnen, en ik ben niet een persoon die snel progressie maakt

---------- Toegevoegd om 13:02 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:01 ----------

maar idd is afhankelijk van je mindset

Oh god, toch niet weer een Wendler discussie he :eek:

Er bestaat een repout in wendler hè. Op dagen van de repout 5+ rep ik er 8-12. Op dagen van 3+ rep ik er 5-8 en dagen van 1+ 3-5. Zo maak ik altijd een vpr en word je dus iedere training sterker. Heb er al 30kg op de deadlift mee gewonnen, en ik ben niet een persoon die snel progressie maakt

Ja dat snap ik. Maar neemt niet weg dat je qua gewicht nooit veel richting je max gaat. Tenzij je je cycles zo lang weet vol te houden dat je vanzelf een keer op je vorige max komt.
Dat je intensiteit wel degelijk hoog ligt omdat je juist repouts doet is juist wat ik bedoel met het bewustworden dat je niet per se in de 90-95% range hoeft te zitten om sterker te worden. Die klik moest ik maken.

We bedoelen hetzelfde volgens mij :P

Dit is echt gewoon niet waar, op elke verschillende reprange een VPR zetten is echt geen goeie indicator dat je sterker wordt.

natuurlijk wel.

Voorbeeld:
cycle 1 week 1:
je presst max 1rm 100kg
dan zijn je sets

5x57,5
5x67,5
?x77,5

laten we voor het gemak zeggen dat je 10x77,5 drukt -> dan is je theoretische 1rm 10x77,5x0,0333+77,5=103,30kg

cycle later
1rm 102,5kg
sets zijn

5x60
5x70
?x77,5

en dan press je er bv 11, maak je duidelijk een vpr. en is je theoretische 1rm hoger. Jammer dat het gewicht nu gelijk is maar you get the point

stel je bekijkt week 3

1rm 100kg

max set:
?x85 en dan druk je er 7 -> 7x85*0,0333+85=104,8

maak je toch echt progressie

• Topic Starter Topic Starter
  • #3.951
Goed topic.

Vandaag UB pompings gedaan, had maar 1 uurtje dus weinig rust tussen sets / supersets waar het kon.

BP paused (deload)
5x70
5x75
5x75
5x75
5x72.5
Wist ff niet welk gewicht ik nodig had; volgende keer 5x5x75

Pull ups (andere grip; beetje de bewegingsbaan van lat pulldown behind the neck ipv richting chest)
5xBW
5xBW+6
5xBW+6
5xBW+6
5xBW+6
5xBW+6
7xBW
6xBW
7/8kg dumbells al 2 weken op rij bezet gvd, when will it be PR time?

Chest dips
8xBW+15
8xBW+15
8xBW+15
8xBW+15

Db shoulder press SS Db row strikt
5x28 (alle dbs van 20-26 weg) - 12x34
10x18 - 12x34
10x18
(Db shoulder press zonder rugsteun, merkte wel dat stabiliteit hierbij kwam kijken)

T-bar row
12x65
10x65

Dropset cable fly; 12x''.''+ 10x''.''

-prima, leek me een beetje weinig volume maar door de weinig rust toch goed gesloopt.
Helaas isolatie voor armen/schouders moeten skippen; misschien pak ik morgen wat curls erbij naast LB :sd:

Voeding vandaag;
Ontbijt: 1 kipburger + 0,5 liter chocomel
Pre meal: 100g rijst, 150g kip, beetje chilisaus (dit was echt nasty koud, kan ook door 1e keer chilisaus komen)
Direct post| Banaan + 25g whey & 250ml melk + 3 sneden brood nutella
Post meal| Pizza BBQ chicken
Pre sleep| Kwarkshake
3300/185p

Ik zat voorheen met wendler tegen max aan constant. 1rm, 3rm, repouts etc. Maar bleef vooral met benchen steken op 1x95. Nu volg ik een heel andere methode waar ik niet in de buurt van mijn max kom. Heb niet boven de 90 gedrukt in de afgelopen 12 weken, en toch druk ik maandag makkelijk de 105 kilo weg. +10kg pr zonder ooit near max te gaan.

Heeft mij ook met de andere oefeningen echt geholpen niet constant te pushen

Tnx voor je input bro :thumbs:
Ga dit nu inderdaad een tijdje proberen en rustig aan opbouwen.
Volgens mijn berekeningen zal ik na 5 BP trainingen (2,5 weken) weer op mijn oude niveau zitten.
Hopelijk breek ik hier doorheen en kan ik mijn 1RM verleggen naar 105+.

Ik haal veel meer plezier uit het trainen door wel lekker zwaar te trainen, dus ver van mijn max afblijven is een no-go voor mij ;)

nice train maat, pomp zat er vast wel in op het eind.

ik kan 10 verschillende squat variaties uitkiezen en elke week op 1 van die variaties een 2.5kg PR zetten

dan heb ik aan het einde van het jaar dus ongeveer 52/10*2.5=13kg gegaint op mn squat

niet bepaald bijzonder terwijl ik wel ELKE WEEK PRS HEB GEZET!

---------- Toegevoegd om 23:27 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:24 ----------

constant prs zetten op variaties is altijd mogelijk te maken door gewoon meer variaties te introduceren en is op zichzelf gewoon geen goeie indicator van progressie

Er zou echt een soort verbod moeten komen op advies geven terwijl dit advies gewoon echt onzinnig is.

ik kan 10 verschillende squat variaties uitkiezen en elke week op 1 van die variaties een 2.5kg PR zetten

dan heb ik aan het einde van het jaar dus ongeveer 52/10*2.5=13kg gegaint op mn squat

niet bepaald bijzonder terwijl ik wel ELKE WEEK PRS HEB GEZET!

---------- Toegevoegd om 23:27 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:24 ----------

constant prs zetten op variaties is altijd mogelijk te maken door gewoon meer variaties te introduceren en is op zichzelf gewoon geen goeie indicator van progressie

Ik snap je punt, maar als je iedere variatie doorrekent naar je theoretische max kun je toch gemakkelijk zien of je sterker bent geworden of niet

Volgensmij maken wij de fout niet dezelfde definitie van een vpr te hebben. Voor mij is iets een vpr als je submaximaal een pr qua reps maakt wat je een hogere theoretische max oplevert. Natuurlijk is een, iedere keer een ander gewicht selecteren en daarop wat reps doen en hee vpr want dit gewicht heb ik nog nooit gebruikt, pr geen indicator voor progressie maar ik had het idee dat dit wel vrij logisch en duidelijk was voor al deze andere personen die meelazen.

Zoniet, my bad.

Ik snap je punt, maar als je iedere variatie doorrekent naar je theoretische max kun je toch gemakkelijk zien of je sterker bent geworden of niet

Volgensmij maken wij de fout niet dezelfde definitie van een vpr te hebben. Voor mij is iets een vpr als je submaximaal een pr qua reps maakt wat je een hogere theoretische max oplevert. Natuurlijk is een, iedere keer een ander gewicht selecteren en daarop wat reps doen en hee vpr want dit gewicht heb ik nog nooit gebruikt, pr geen indicator voor progressie maar ik had het idee dat dit wel vrij logisch en duidelijk was voor al deze andere personen die meelazen.

Zoniet, my bad.

Ok dan snap ik het idee wel, alhoewel dat niet is wat de meeste mensen als VPR zien. Als je constant sets kan maken die met de training sterker worden dan is dat inderdaad een goede indicator van progressie.

VPR wordt over het algemeen toch gewoon gezien als volume pr = pr op een gewicht / reps combinatie die je nog nooit gedaan hebt?

Omdat je zga oneindig kan blijven variëren vind ik dat persoonlijk een slechte methode om progressie te meten.

UB pompings = +1:fire:

Ok dan snap ik het idee wel, alhoewel dat niet is wat de meeste mensen als VPR zien. Als je constant sets kan maken die met de training sterker worden dan is dat inderdaad een goede indicator van progressie.

VPR wordt over het algemeen toch gewoon gezien als volume pr = pr op een gewicht / reps combinatie die je nog nooit gedaan hebt?

Omdat je zga oneindig kan blijven variëren vind ik dat persoonlijk een slechte methode om progressie te meten.

Ik zie het zo: pr door middel van volume, dus een submaximaal gewicht waarmee een een x aantal reps wordt gemaakt dat je uiteindelijk een hogere theoretische max oplevert (en dus een pr is).

Terug
Naar boven