Ik zie in ieder geval wel waar het eindigt, mocht deze methode niet werken ga ik kijken naar wat anders.
De methode van harpep die ik voorbij heb zien komen (ook bij beastmode) lijkt me wel iets om te proberen, al zal ik me ego aan de kant moeten zetten daarvoor door de wat tragere progressie dan ik gewend ben![]()
Ik merk dat ik hier over de tong ga, dus wil opa ook ff z'n ei kwijt.
Voor een ieder die het een leuk idee lijkt om te gaan doen wat ik in het verleden voor "BMO" heb samengesteld, is het belangrijk te beseffen dat het een schema is puur gericht op het verbeteren van maximale kracht.
Ergo, beter worden in de 1-5 rep-range en daar uiteindelijk hogere RM's te scoren.
(Systemen zoals het oorspronkelijke 5-3-1 van Wendler zijn daar gewoon minder geschikt voor, te a-specifiek.
Focus op 'repouts' zal -tadaaa verrassing- je beter maken op 'repouts', wat geen garantie is op overdracht naar hogere 1-3RM's.
Dit is simpelweg te verklaren doordat het neuromusculaire karakter van een repout (5 reps en meer) heel anders is dan een 1-3 RM poging met een gewicht dat boven de 85% 1RM ligt.
Dit laatste zal vooral gelden voor lifters die het beginstadium reeds flink voorbij zijn.)
Ik heb hem toen o.a. ook uitgelegd dat schema's die hier WEL uitermate geschikt voor zijn, per definitie aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen, zoals:
- Het zeer frequent (3-4x per week minimaal) doen van een beperk aantal main lifts.
- Relatief hoog volume van low rep sets (1-5) doen, binnen de 75-85% 1RM range.
- Deze sets uitvoeren in een 'ramping-up' opzet.
- Licht beginnen met de oefeningen. (50-60% 1RM)
- De ophoging na iedere set betrekkelijk klein houden. (circa 5% 1RM van de oefening), zodat je al heel veel sets draait voordat de gewichten echt zwaar worden. (Dan ben je al dusdanig moe dat je ook niet meer zo snel te zwaar kunt gaan)
- "Regels" toepassen die er voor zorgen dat je niet te snel en te vaak 'grinding on the nerve' gaat. (autoregulatie middels de RPE scale)
- Een snelle tapering van relatief veel volume (week 1: sets van 5 reps), minder volume (week 2: sets van 3 reps) naar een week van weinig volume maar een hogere intensiteit. (week 3: singles)
Ik heb er ook altijd op gehamerd dat 'mijn' methode alleen goed gaat werken als je je aan deze regels houdt!
Alles in dit schema is doordacht en heeft dus een reden.
Het is een schema waarmee je vooral op langere termijn ook je krachtpotentieel zult vergroten (komt dat woord 'momentum' ook weer naar voren) en waarbij je langere tijd "onder water" werkt aan uiteindelijke PR's.
Te vroeg onstane plateau's en burnouts zijn dan ook absoluut funest voor de progressie en daarom uit den boze.
Dus bedenk dit ook voor jezelf voordat je een poging waagt.....
P.S. Het kan trouwens wel degelijk zo zijn dat je er ook als een speer op groeit, maar dat is dan eigenlijk strict genomen een (heel leuk) bij-effect.
Harpep Out.

of chocolade letter