XXL Nutrition

Brab0 & Gains

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Ik heb ook niks tegen straps, maar ook niks tegen mixed grip.

Imo is mixed grip bout.. teveel disbalans kun je ermee kweken. Opletten daarmee!

@Sanca Saxon en @Misaa : niet zo met jullie eens. Ik vind mixed grip juist een goede manier om je deadlift form in check te houden. Het is pas een risico voor je biceps als je:
1. "los rukt"
2. dusdanig inflexibel bent dat 1 arm omgedraaid max effort is
Beiden is geen beste situatie imo...

Met een overhandse greep lift je meer symmetrisch en kun je een betere form hanteren. Zowel qua positie van de je schouders als het feit dat de BB de neiging krijgt aan de ene kant naar je toe te draaien. Zolang je geen PL-ambities hebt, zie ik geen bezwaar tegen het gebruik van straps, zelfs bij licht gewicht. Voor meer grip/kracht in je handen/polsen/onderarmen kun je altijd aan het eind van de training DB-holds of dead hangs o.i.d. doen en elke dag een paar minuten dit doen zal snel je grip versterken.

@snowke90 > ik doelde met mijn opmerking niet op evt. biceps problemen. Maar klopt, dit kan ook meer bij mixed grip voorkomen. Genoeg tears gezien met mixed grip.
Waar ik wel op doelde is mijn eigen ervaring wat in lijn is wat BB_ heeft beschreven in zijn post. Ik heb mijn rug klachten gekregen door een combi van mixed grip waardoor ik bij max gewicht , niet symmetrisch lifte. Hierdoor is op termijn een disbalans ontstaan tussen verschillende spiergroepen waardoor mijn ruggegraat anders kwam te staan. Begrijp me goed, ik ben geen hater van mixed grip deadlifts. Voor powerlifting (wedstrijd) is dit vaak de beste keuze mocht hookgrip niet lukken. Heb zelf lang genoeg mixed grip gedeadlift. Maar om injury risk laag te houden: hookgrip of straps.... imo

Ik heb na aanleiding van de berichten hier meteen maar weer eens overhands gedeadlift en voor het eerst met straps gedeadlift lol. Ik moet zeggen dat het echt wel weer even wennen was en anders aanvoelde. De bar leek wel gemakkelijker dicht langs mijn schenen te gaan, maar de lift voelde ook wat zwaarder aan dan mixed grip. Dat laatste zou overigens ook kunnen zijn doordat ik vannacht maar 3 uur heb geslapen :rolleyes:. Ga het nog wat vaker uitproberen.

Ik heb na aanleiding van de berichten hier meteen maar weer eens overhands gedeadlift en voor het eerst met straps gedeadlift lol. Ik moet zeggen dat het echt wel weer even wennen was en anders aanvoelde. De bar leek wel gemakkelijker dicht langs mijn schenen te gaan, maar de lift voelde ook wat zwaarder aan dan mixed grip. Dat laatste zou overigens ook kunnen zijn doordat ik vannacht maar 3 uur heb geslapen :rolleyes:. Ga het nog wat vaker uitproberen.

Ik denk dat de trekkracht bij beide wel hetzelfde is alleen glipte de bar bij 220 gewoon uit mijn handen, niet genoeg gripstrenght om de lift te voltooien en alleen mogelijk op een goeie dag met magnesium. Vorige week maar weer een keer met straps gelift en gelijk een nieuw pr gezet. Zoals @BB_ al aangaf zie ik het voordeel ook niet echt om te liften zonder straps tenzij je PL ambities hebt. Ik liftte vroeger ook altijd om en om mixed grip maar naarmate ik meer ging deadliften eigenlijk altijd links underhand rechts overhand gelift, ik kan me voorstellen dat dit op termijn ook wel imbalances kan veroorzaken in je fysiek.

Mocht je dan mixed grip willen liften, wissel dan links en rechts onderhands af. Kans op biceps tear lijkt mij bij moderate gewichten klein indien je slack eruit haalt en gecontroleerd lift (niet rukt).

Ik denk dat de trekkracht bij beide wel hetzelfde is alleen glipte de bar bij 220 gewoon uit mijn handen, niet genoeg gripstrenght om de lift te voltooien en alleen mogelijk op een goeie dag met magnesium. Vorige week maar weer een keer met straps gelift en gelijk een nieuw pr gezet. Zoals @BB_ al aangaf zie ik het voordeel ook niet echt om te liften zonder straps tenzij je PL ambities hebt. Ik liftte vroeger ook altijd om en om mixed grip maar naarmate ik meer ging deadliften eigenlijk altijd links underhand rechts overhand gelift, ik kan me voorstellen dat dit op termijn ook wel imbalances kan veroorzaken in je fysiek.
Gefeliciteerd met je PR!

Ik had na het bericht van @Misaa ook op YouTube gezocht naar de nadelen van mixed grip. Alan Thrall zei inderdaad ook dat je een disbalans in fysiek kan creëren. Dat is voor mij reden genoeg om het voortaan overhands te doen. Bicep tear zie ik overigens niet snel gebeuren or je moet echt zwaar liften met magere techniek.

Mocht je dan mixed grip willen liften, wissel dan links en rechts onderhands af. Kans op biceps tear lijkt mij bij moderate gewichten klein indien je slack eruit haalt en gecontroleerd lift (niet rukt).
Ik denk dat dit in de theorie leuk klinkt, maar in de praktijk niets wordt. Je hebt sowieso een voorkeur voor één van de twee en naarmate de gewichten omhoog gaan je alleen nog maar je voorkeur gebruiken.

@Sanca Saxon en @Misaa : niet zo met jullie eens. Ik vind mixed grip juist een goede manier om je deadlift form in check te houden. Het is pas een risico voor je biceps als je:
1. "los rukt"
2. dusdanig inflexibel bent dat 1 arm omgedraaid max effort is
Beiden is geen beste situatie imo...
Als je van hand wisselt niet maar is altijd 1 hand supinated dominant en de andere pronated dus de meesten wisselen niet.
Zonder wisselen van hand krijg je sowieso scheefgroei problemen in de lats.

• Like
Waarderingen: LM
  • Topic Starter Topic Starter
  • #1.113
Als ik het zo lees ken ik beter maar stoppen met deadlifts :trollface:

Alan Thrall zei inderdaad ook dat je een disbalans in fysiek kan creëren. Dat is voor mij reden genoeg om het voortaan overhands te doen.
Klopt, die heb ik ook gezien Idd. En het is natuurlijk ook logisch dat het zorgt voor disbalans, aangezien je de kracht onevenwichtig verdeeld.
Hoe ik het zelf doe: opwarm sets tot 80% van 1RM dubbel overhands, daarna werksets afwisselend mixed.

Hook grip crew checking in

Dit topic heet toch een beetje bodybuilden??? Stoer doen zonder straps en je mixed grip doe je maar in de powerlift sectie.

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Terug
Naar boven