AndroidHealthClinic

Linear Gains - The Novice's Haven

Dat kan veel eenvoudiger en met minder krachtverspilling...:rolleyes:

die 3x35 en 3x45 kunnen er sowiezo tussenuit. misschien nog wel meer.

Warmingup kan je toch gewoon 10x10kg doen, dan 1 voelsetje bv 6x40kg en dan beginnen op 3x50kg..

Zoiets lijkt mij beter, correct me if im wrong, Maar ik denk dat je er meer uit kan halen..:thumbup:

Als je weinig tot geen rust pakt tussen de wu-setjes dan valt het toch wel mee met de tijdverspilling? Maar al die wu-setjes lijken wel een beetje rommelig in het log :)

Als je weinig tot geen rust pakt tussen de wu-setjes dan valt het toch wel mee met de tijdverspilling? Maar al die wu-setjes lijken wel een beetje rommelig in het log :)

Wat bedoel je met tijdverspilling?

Mij persoonlijk lijkt het mij zonde om 5 warming up setjes te doen om vervolgens 1 of 2 kleine werksetjes te doen...

Het is ook gewoon een vraag een Miguel waarom hij het zo doet, misschien zit er wel een of andere bedoeling achter...

Je kunt er alleen maar wijzer van worden, misschien is het wel onzin wat ik uitkraam maar imo zijn er betere opties waardoor hij sneller zijn doel op de bench kan behalen! :D

Denk dat er toch wel wat achter zit imo, zo wen je beter aan het gewicht en kun je de techniek misschien beter krijgen zodat je meer kan pakken. Maar zelf doe ik het ook met maar 1-2 voelsetjes, is denk ik persoonlijke voorkeur.
Met tijdverspilling bedoel je als je 5 setjes wu zou pakken met volle rust ertussen :p

• Topic Starter Topic Starter
Is het dan zo rommelig? Anders laat ik die WU-sets wel achterwege. ;)
Wat bedoel je met tijdverspilling?

Mij persoonlijk lijkt het mij zonde om 5 warming up setjes te doen om vervolgens 1 of 2 kleine werksetjes te doen...

Het is ook gewoon een vraag een Miguel waarom hij het zo doet, misschien zit er wel een of andere bedoeling achter...

Je kunt er alleen maar wijzer van worden, misschien is het wel onzin wat ik uitkraam maar imo zijn er betere opties waardoor hij sneller zijn doel op de bench kan behalen! :D

Denk dat er toch wel wat achter zit imo, zo wen je beter aan het gewicht en kun je de techniek misschien beter krijgen zodat je meer kan pakken. Maar zelf doe ik het ook met maar 1-2 voelsetjes, is denk ik persoonlijke voorkeur.
Met tijdverspilling bedoel je als je 5 setjes wu zou pakken met volle rust ertussen :p
Kijk - ik heb het ramping-systeem overgenomen van Harpep. Aware - het is veel om te lezen, maar het is het waard!
Dat je bij een gelijkblijvend aantal reps per set, iedere opvolgende set iets zwaarder pakt. Totdat je niet meer op een nette manier het gewenste aantal kan maken, dan stop je met de oefening.

Een solide uitgangspunt is bijvoorbeeld 50% van het (ingeschatte 1RM)
en dan met 5 of 10% stapjes iedere keer ophogen.

Kleinere stapjes (5% 1RM) stelt je in staat om meer sets/reps totaal te doen, waardoor de nadruk meer op Volume ligt (is wat meer massa gericht).
Grotere stappen (10% 1RM) daarbij kom je sneller bij zwaardere gewichten voordat je moe begint te raken en is meer intensiteit/kracht gericht.

Voorbeeld:

Squat 1RM = 100kg

reps per set = 3

ramp increment = 5% = 5kg

Uitvoering: 3x50/55/60/65/70/75/80/85 ....2x90 stop de oefening.

Je hebt dan in totaal 9 sets gedaan, waarvan 8x3 reps en 1x 2 reps. Totaal 26 reps.

De volgende keer kom je misschien tot 3x90 en na verloop van tijd zelfs 3x105kg.
Je hebt dan 10-12 sets van 3 gedaan = 30-36 reps totaal.
Zodra dat zo is wordt het tijd om zaken bij te stellen. Meer dan 10x3 kunnen maken betekend dat de belasting wat te licht wordt in het algemeen.
Bovendien als je een set van 3 met 105 kg kan maken, dan is je 1RM inmiddels geen 100kg meer maar waarschijnlijk 120 of zo.

Na bijstelling ziet het er dan zo uit:

50% van 120=60
5% increment=6kg

3x60/66/72/78/84/90/96.
etc.
Daarmee ga je dan weer net zolang trainingen doen totdat je weer makkelijk 8-10x3 kan maken.

Wat jij zou kunnen doen bijvoorbeeld bij de main lifts (squat, deadlifts, bench press, pullups, rows, OH press, dips e.d.):

Voorbeeld, uitgaande van de Bench press 1RM = 100kg

fase 1:

sessie 1: vanaf 50% 1RM ramping sets van 8 met 5% van het 1RM.

Zou er dan zo uit kunnen zien: ....7x70 stop.

sessie 2: 8x50/55/60/65/70.....6x75

Je doet dit dan een aantal trainingen totdat je merkt dat je niet meer vooruit gaat op de laatste set(s)

dan ga je naar fase 2:

sessie 1: vanaf 50% 1RM ramping sets van 6 met 5% van het 1RM.

sessie 1: 6x50/55/60/65/70/75.....5x80 stop

sessie 2 etc.

Loop je dan weer vast ga je naar fase 3:

sessie 1: vanaf 50% 1RM ramping sets van 5 met 5% van het 1RM.

5x50/55/60/65/70/75/80/85....4x90 stop

sessie 2: 5x50/55/60/65/70 etc....

Als je dan ook hier weer vastloopt, ga je een weekje 1RM testen en begin je weer opnieuw met fase 1, sets van 8 reps.......
Ik zeg: Uitgaande van het startpunt 50% en 5% ramping increments minimaal 6 sets, gemiddeld 8maximaal 10.
Kun je geen fatsoenlijke 6x3 maken, dan is het uitgangs 1RM te zwaar, reduceren dus.
Haal je steeds makkelijk 10 sets van 3, dan is gebruikte 1RM uitgangspunt waarschijnlijk te laag. Opnieuw inschatten en verhogen dus.

Ik heb zo mijn eigen categorisaties. Misschien heb je er later iets aan als richtlijn

weer uitgaande van het startpunt 50% en 5% ramping increments

ramping sets van 8: minimaal 3 sets maximaal 6 reptotaal tussen de 24 en 48.

ramping sets van 6: minimaal 4 sets maximaal 8 reptotaal tussen de 24 en 48.

ramping sets van 5: minimaal 5 sets maximaal 9 reptotaal tussen de 25 en 45.

ramping sets van 3: minimaal 6 sets maximaal 10 reptotaal tussen de 18 en 30.

ramping sets van 2: minimaal 8 sets maximaal 12 a 13 reptotaal tussen de 16 en 24/26.

ramping sets van 1: minimaal 10 sets maximaal 15 a 16 reptotaal tussen de 10 en 15/16.

Merk op dat de reptotaal marges steeds minder worden naarmate het aantal reps per set minder wordt. Dit klopt en is een logisch gevolg van het feit dat je bij ramping met minder reps bij steeds zwaardere gewichten uitkomt.
De gemiddelde intensiteit neemt TOE en daarmee neemt het noodzakelijke werkvolume voor optimaal trainingseffect AF.
Hangt er vanaf waar je "bent" met ramping. Bij de eerste 3-4 sets zul je merken dat je sneller uitgerust bent (binnen 30-60 sec. ofzo). Naarmate de sets zwaarder worden zul je merken dat de behoefte aan rust ook toeneemt. Waarschijnlijk zul je bij de laatste/zwaarste sets idd. 1,5 tot 2-3 minuten moeten rusten.
Het gaat er om dat je dit op gevoel leert reguleren en niet naar de klok gaat staren tussendoor, want dat verbreekt de concentratie.
Ik doe geen "feeler" sets, maar begin gewoon bij 50%.
Ik gebruik geen voorgedefinieerde ramping gewichten per oefening, maar ramp met 5% OF 10% van het werkelijke OF ingeschatte 1RM.

De ramping up stappen zijn dan altijd in verhouding tot de oefening.

Om een paar voorbeelden van mezelf met extreme verschillen qua 1RM te geven:

Deadlift huidige 1RM = 240kg

Volume-ramping gaat dan vanaf 120 kg met 12kg oplopende sets.

Intensity-ramping gaat dan vanaf 120 kg met 24kg oplopende sets.

ander voorbeeld:

DB side laterals. 1RM 44kg (2x22)

5% = 2,2
10% = 4,4

Da's onpractisch natuurlijk dus rond ik af naar beneden.

en krijg dan.

Volume-ramping gaat dan vanaf 11 db' s kg met 2kg oplopende sets.

Intensity-ramping gaat dan vanaf 11 db's kg met 4kg oplopende sets.

Vuistregels:

Met 5% rampings kan ik meer de nadruk op trainings-Volume leggen (wat geschikter voor massa)
Met 10% rampings kan ik meer de nadruk op trainings-Intensiteit leggen (wat geschikter voor kracht)

Overigens doe ik vaak de eerste 4-5 sets stappen van 10% en daarna stappen van 5%.

Bijvoorbeeld:

3x50%/60%/70%/80%/90%/95%

Vertaald naar gewichten bij ons BP voorbeeld van 100kg 1RM.

3x50/60/70/80/90/95

Die "grotere" stappen aan het begin, zorgen er dan voor dat ik niet al te veel sets heb gedaan en eigenlijk al te moe ben voor de echte maximale krachtsets.

Laatst bewerkt:
Interessante methode. Zolang het werkt gewoon doorgaan zou ik zeggen. Op het moment dat je 2 of 3 trainingen niet meer vooruit komt met iets, moet je iets anders gaan doen, maar voorlopig gaat het hard! :thumbup:

Misschien is nu al ietsjes variëren ook geen verkeerd idee zoals eerder aangegeven. Maar het is momenteel geen noodzaak lijkt me ;)

Shit wat interessant Yos. Ga ik misschien wel proberen, moet toch een nieuw schema :P Hoe werkt t voor jou so far? (Volg je nog niet zo lang) Ik zou trouwens wel van bijv. 8 reps naar 5 of 6 reps gaan. Als je vastloopt op 8 reps dan is het verschil met 7 reps niet echt groot, en daarnaast lijkt het me leuker om ze met 8 5 en 3 te doen.

Interessante methode. Zolang het werkt gewoon doorgaan zou ik zeggen. Op het moment dat je 2 of 3 trainingen niet meer vooruit komt met iets, moet je iets anders gaan doen, maar voorlopig gaat het hard! :thumbup:

Misschien is nu al ietsjes variëren ook geen verkeerd idee zoals eerder aangegeven. Maar het is momenteel geen noodzaak lijkt me ;)
Idd. vanaf ik meer dan 2 trainingen vast zit zonder enige progressie (dus geen betere vorm, meer herhalingen of meer gewicht,...) dan ga ik nog meer variëren.
Shit wat interessant Yos. Ga ik misschien wel proberen, moet toch een nieuw schema :P Hoe werkt t voor jou so far? (Volg je nog niet zo lang) Ik zou trouwens wel van bijv. 8 reps naar 5 of 6 reps gaan. Als je vastloopt op 8 reps dan is het verschil met 7 reps niet echt groot, en daarnaast lijkt het me leuker om ze met 8 5 en 3 te doen.
Voor mij werkt het allesinds veel beter als al mijn vorige schema's.

8 reps is misschien wel een goed idee imo - misschien doe ik dat voor ik 1 weekcyclus 3 x 20 reps ga doen.

Training dinsdag 28 september 2010.

BENEN

Bench squat

4 x 70kg
4 x 80kg
4 x 90kg
4 x 100kg
4 x 110kg
3 x 120kg - alweer zelfde als vorige keer... nog 1 keer proberen, anders is het tijd voor iets anders.
2 x 125kg

Squat

3 x 70kg
3 x 80kg
3 x 90kg
3 x 100kg
3 x 105kg
3 x 110kg - iets betere vorm.
1 x 115kg - hierbij gelaten, anders ging vorm eronder lijden.

45° leg press

16 x 170kg
9 x 180kg
9 x 180kg
6 x 180kg
7 x 180kg
7 x 180kg

Comm: Blij dat deze oefening erop zat - wat zwaar!

Barbell SLDL

8 x 60kg - voelde hier als iets mis.
6 x 70kg
6 x 70kg
6 x 70kg

Comm: Ik ben niet gemaakt voor deze oefening - teveel last van onderrug.

Dumbbell SLDL (gewicht per hand)

6 x 30kg
7 x 30kg
6 x 30kg

Comm: Voelt al veel beter imo (misschien door een lager gewicht?).

Standing calf raises (smith)

12 x 140kg - nice.
9 x 140kg
7 x 140kg
7 x 140kg
7 x 140kg

Seated calf raises

6 x 75kg
5 x 75kg
5 x 75kg
5 x 75kg

Seated dumbbell tibia curls

30 x 28kg
15 x 30kg - moeite om de dumbbell tussen mijn voeten te zwieren.
15 x 30kg

Commentaar: Bwa - een OK training - op vele oefeningen alweer wat progressie. Wel jammer dat het nu al zolaat is.

115 een PR? Goede squat iig.

Beetje weinig progressie deze training. Jammer, volgende keer beter!

Laatst bewerkt:
Nog steeds lekkere squat tho. Vergis je niet; die setjes voor je laatste setje vergen ook veel kracht/energie.

115 een PR? Goede squat iig.
Thnx - is geen PR trouwens, vorige training ook 115 gedaan.
Beetje weinig progressie deze training. Jammer, volgende keer beter!
Jup - volgende keer 3 x 115kg
Nog steeds lekkere squat tho. Vergis je niet; die setjes voor je laatste setje vergen ook veel kracht/energie.
Idd. belangrijke aspect!

Nog even engels leren en dan straks schouders - triceps trainen.

JIj snapt het duidelijk niet, je hoeft niet elke training in gewicht te stijgen het kan ook zo zijn dat je een betere vorm aanneemt, gewicht is niet alles wat telt

Nee, dat hoeft inderdaad niet. Maar Yoshuba zou meer pogressie kunnen boeken per training dan dat denk ik. Zijn vorm is in het algemeen toch best netjes wat ik van de filmpjes heb gezien.

Ik wilden niet negatief zijn, ik was gewoon eerlijk.

Toch wel iets positiefs in de verhoging op de bench squat. Ik heb alleen de neiging om progressie hoofdzakelijk op de 4 grote standaardoefeningen te meten. Maar misschien dat die box squats je teveel vermoeide om nog zwaarder te squatten. Ligt gewoon aan mij. Waarom eigenlijk niet als eerste squatten en dan de rest? (just curious)

Laatst bewerkt:
Nee, dat hoeft inderdaad niet. Maar Yoshuba zou meer pogressie kunnen boeken per training dan dat denk ik. Zijn vorm is in het algemeen toch best netjes wat ik van de filmpjes heb gezien.

Toch wel iets positiefs in de verhoging op de bench squat. Ik heb alleen de neiging om progressie hoofdzakelijk op de 4 grote standaardoefeningen te meten. Maar misschien dat die box squats je teveel vermoeide om nog zwaarder te squatten. Ligt gewoon aan mij. Waarom eigenlijk niet als eerste squatten en dan de rest? (just curious)

Persoonlijk zou ik kiezen voor 1 van beide, en dat dan afwisselen per week

hoe bedoel je "kan meer progressie boeken"
niet elke training is er kracht toename, dit is nou het variabele aan onze branche,
soms heb je een slechte training, soms geen slechte, maar ook geen goeie, en dan heb je goeie trainingen.

elke training progressie verwachten is naief

JIj snapt het duidelijk niet, je hoeft niet elke training in gewicht te stijgen het kan ook zo zijn dat je een betere vorm aanneemt, gewicht is niet alles wat telt

hoe bedoel je "kan meer progressie boeken"
niet elke training is er kracht toename, dit is nou het variabele aan onze branche,
soms heb je een slechte training, soms geen slechte, maar ook geen goeie, en dan heb je goeie trainingen.

elke training progressie verwachten is naief
Idd. soms heb ik ook eens wat mindere trainingen, meestal komt daarna een goede training (CNS-herstel waarschijnlijk) - gewoon doorgaan en alles geven.

Persoonlijk zou ik kiezen voor 1 van beide, en dat dan afwisselen per week
K'heb dit al eens uitgelegt een aantal pagina's terug.

Vanaf ik vastloop met deze methode ga ik gewoon weer eerst squatten.

---------- Toegevoegd om 18:06 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:57 ----------

Training woensdag 29 september 2010.

SCHOUDERS - TRICEPS

Overhead press

3 x 25kg
3 x 30kg
3 x 35kg
3 x 40kg
3 x 45kg
3 x 47,5kg - gotcha.
1 x 50kg - echt een héél trage rep.

Seated dumbbell shoulder press

8 x 18kg
8 x 18kg

Seated dumbbell shoulder press (zonder rugsteun)

4 x 16kg

Dumbbell lateral raises (cheatstyle)

8 x 9kg
6 x 10kg
3 x 11kg

Dumbbell lateral raises (ultra strickt)

~10 x 7kg
~8 x 8kg

Dummbell lateral raises (max static hold)

0 x 13kg - fail.
1 x 12kg

T-bar machine row (bovenste en wijdste greep)

8 x 30kg
8 x 32,5kg
7 x 35kg
6 x 37,5kg
4 x 40kg

Comm: Een aantal reps en gewicht meer. :)

Dumbbell rear lateral raises (cheatstyle)

15 x 13kg
12 x 13kg

Close grip bench press

6 x 30kg
6 x 40kg
4 x 45kg
4 x 50kg
2 x 55kg - hier was het behoorlijk nipt!

Comm: Damn - bij de 55kg wou ik er een derde rep uitpersen, maar ik zat echt muurvast bij mijn sticking point... met behulp van mijn benen toch nog hem er kunnen uitpersen, anders was het een dikke fail geweest.

Tricep dips

6 x lichaamsgewicht +8,75kg
4 x lichaamsgewicht +8,75kg
3 x lichaamsgewicht +8,75kg

Comm: Nice! Alweer een hoger gewicht!

EZ-barbell lying tricep extensions

6 x 25,5kg
6 x 25,5kg
6 x 25,5kg

Commentaar: Uitstekende training! Er was ook een kerel en een meid die aan het squatten waren (ook zonder p*ssy pad!:p), wel niet zo zwaar, dacht iets van de 70kg. Toch wel leuk om een vrouw te zien squatten! :cool:

Kreeg ook een opmerking van iemand dat ik alles goed bijhoudt en ik echt serieus train - motivation +++

50kg overhead, echt nice !
wat een progressie heb je de laatste tijd !

En dit was weer één van die goeie trainingen! :D

Mooie vooruitgang allemaal :)

Compliment van die gast was natuurlijk terecht. Btw, hoe houd je alles eigenlijk bij?

Beest! :D

Na je operatie zou je na 3-4maanden een bloedtest krijgen toch?

Merk je nou al significant verschil na je operatie of is het gewoon vanwege je toewijding?

Terug
Naar boven