AndroidHealthClinic

Sticky Metabolisme: aankomen en afvallen

Bezoekers in dit topic

Weet niet uit mijn hoofd of dit al gezegd is in dit topic , maar ik kom vaak artikels tegen dat je beter geen vet en koolhydraten kan eten in 1 maaltijd .. iets wat ik niet zo begrijp ... iemand die hier meer over weet ? Of concrete info??
 
Weet niet uit mijn hoofd of dit al gezegd is in dit topic , maar ik kom vaak artikels tegen dat je beter geen vet en koolhydraten kan eten in 1 maaltijd .. iets wat ik niet zo begrijp ... iemand die hier meer over weet ? Of concrete info??

Laat die artikelen eens zien dan?
 
Misschien een leuk onderwerp voor een volgend artikel is creatine, aangezien er momenteel een behoorlijke discussie gaande is over de veiligheid hiervan. Er gaan verhalen rond dat er vaak zwarte metalen in zijn verwerkt etc.
Echter, misschien is het lastig om zoiets te publiceren onder de naam van XXL.
 
Weet niet uit mijn hoofd of dit al gezegd is in dit topic , maar ik kom vaak artikels tegen dat je beter geen vet en koolhydraten kan eten in 1 maaltijd .. iets wat ik niet zo begrijp ... iemand die hier meer over weet ? Of concrete info??
Denk er eens over na: beter want? En hoe zou dat anders kunnen als beiden uuren lang opgenomen worden?
 
[Link niet meer beschikbaar] Bijvoorbeeld hier , Naja er is ook veel vraag naar op Engelse forums

Onzin. Zolang je in een kcal tekort zit val je af en vice-versa.
 
[Link niet meer beschikbaar] Bijvoorbeeld hier , Naja er is ook veel vraag naar op Engelse forums

Therefore, we can theorize a possible strategy: eat high protein meals to burn fat and build muscle, and avoid mixing carbs and fat in order to minimize potential fat storage from excess calories.
Read more at [Link niet meer beschikbaar]

Onzin, hele artikel gaat over cutten. En dan zeggen ze dat carbs + fat mayb zorgt voor vet opslag bij teveel kcal.
Duh, teveel kcal is teveel kcal. Of het nou eiwit/carbs/vet is.

Draait gewoon om kcal in vs kcal out.

Lekker je meals eten met de e/k/v die jij prettig vindt, zolang je maar alles telt ;)

Je kan niet onder behoefte eten en aankomen. Onmogelijk.
 
Denk er eens over na: beter want? En hoe zou dat anders kunnen als beiden uuren lang opgenomen worden?
Tja snap het ook niet zo daarom vraag ik het hier.. kom deze vraag vaak tegen op Engelse forums ook, Naja ik eet graag Mn rijst met zalm of oats en pindakaas etc
 
Weet niet uit mijn hoofd of dit al gezegd is in dit topic , maar ik kom vaak artikels tegen dat je beter geen vet en koolhydraten kan eten in 1 maaltijd .. iets wat ik niet zo begrijp ... iemand die hier meer over weet ? Of concrete info??

Mja, is een fabel die dacht ik eind jaren '90 nogal de ronde deed, nml alleen vlees met aardappelen (of rijst of brood...) eten of vlees met groenten, maar de aardappelen met de groenten mixen mocht niet want 1 van de 2 doet er langer over in de darmen zogezegd waardoor die ging gisten, en dat was slecht voor de gezondheid blablabla...
 
De laatste paar dagen de 116pag door gelezen... M'n hoofd draait er van...

Toch nog een vraag ivm metabolisme: ik krijg veel de reactie "ja maar, ik heb een traag metabolisme..." en ik lees dat dit eigenlijk wel kan in het artikel van Peter Bond (het vertragen van het metabolisme), maar wil dit dan ook zeggen dat deze personen die dat zouden hebben, dan ook "dikker" zijn of minder snel "kunnen" afvallen ? ...
Of is het enkel omdat hun schildklier "trager/minder" werkt dat ze zich daar achter kunnen verstoppen...

Dan is er dit artikel dat ik door gekregen heb, dat wil aantonen dat vrouwen anders ineen zitten dan mannen qua "vet":

De wetenschap achter vet: het is een wonder dat vrouwen kunnen afvallen

Alleen moet je het boek lezen/kopen om alle referenties te zien natuurlijk :D

Jwdoetookmee: jouw idee hierover ?
 
De laatste paar dagen de 116pag door gelezen... M'n hoofd draait er van...

Toch nog een vraag ivm metabolisme: ik krijg veel de reactie "ja maar, ik heb een traag metabolisme..." en ik lees dat dit eigenlijk wel kan in het artikel van Peter Bond (het vertragen van het metabolisme), maar wil dit dan ook zeggen dat deze personen die dat zouden hebben, dan ook "dikker" zijn of minder snel "kunnen" afvallen ? ...
Of is het enkel omdat hun schildklier "trager/minder" werkt dat ze zich daar achter kunnen verstoppen...

Dan is er dit artikel dat ik door gekregen heb, dat wil aantonen dat vrouwen anders ineen zitten dan mannen qua "vet":

De wetenschap achter vet: het is een wonder dat vrouwen kunnen afvallen

Alleen moet je het boek lezen/kopen om alle referenties te zien natuurlijk :D

Jwdoetookmee: jouw idee hierover ?
Heb het artikel vluchtig doorgelezen.

Verschil zal hem zitten in meer spiermassa (meer kcals verbruik per dag, zowel in rust als helemaal bij activiteit, en ook meer glycogeen opslag). laatstgenoemde denk ik ook de reden dat vrouwen een dominantere vetverbranding tijdens activiteit hebben dan mannen; mannen hebben een grotere voorraad aan carbs (glycogeen)
Daarnaast, puur vanuit eigen ervaring tijdens gymlessen en wat ik in de gyms zie etc, kiezen vrouwen bij sporten meer voor de wat gestagere activiteiten en mannen wat meer voor de explosievere; ook een mogelijke verklaring voor verschil tussen vet / carb verbranding. Mannen eten meer, dus ook hogere TEF, etc etc.

hormoonhuishouding speelt uiteraard een rol ook.

Peter Bond en ik zijn volgens mij redelijk op 1 lijn wat vertraging van metabolisme betreft; ik zeg ook nergens dat het metabolisme neit kan vertragen want dat kan zeker wel. De spaarstand zoals veel geopperd op forums etc is echter bullshit.
 
Weet niet uit mijn hoofd of dit al gezegd is in dit topic , maar ik kom vaak artikels tegen dat je beter geen vet en koolhydraten kan eten in 1 maaltijd .. iets wat ik niet zo begrijp ... iemand die hier meer over weet ? Of concrete info??

Laat die artikelen eens zien dan?

[Link niet meer beschikbaar] Bijvoorbeeld hier , Naja er is ook veel vraag naar op Engelse forums


Carb backloading berust ook op dit principe.
En hoewel ik de eerste ben die uitgaat wat wetenschap, denk ik wel dat we bij de voedingsstudies de nuance moeten plaatsen dat A de onderzoeksgroep totaal niet bezig is met het optimaliseren en finetunen van progressie en B ALS dit soort dieettrucjes werken gaat dit zich niet in kilos verschil per maand vertalen maar wellicht in een kilo per jaar oid.
Ik had tijdens de sports and nutrition summit een discussie met alan aragon over mealtiming. Volgens literatuur is vanaf 2 a 3 meals per dag voldoende en is alles daarboven puur personal preference.

Maar bij een advanced atleet die het wellicht moet hebben van 100 gram progressie per maand en bij wie de anabolic Window veel kleiner is dsn bij een beginner of intermediate, geloof ik best dat een continue supply van aminozuren en helemaal pre/post nutrition timing een verschil kan maken.

EDIT: met enige nuance is dit artikel op zn minst informatief over de werking van hormonen en dat insuline niet opzich werkt.

[Link niet meer beschikbaar]

Should You Eat Carbs and Fat Together?

Hier nog een ander artikeltje die zegt dat het scheiden onzin is, maar onderzoek is gedaan in een ziekenhuis; niet perse relevant voor krachtsporters / bodybuilders die body compositie willen optimaliseren
 
thanks! inderdaad, 20 a 25 ish voor mannen. Wij zitten eigenlijk allemaal dus in een prima range. een te laag percentage is trouwens ook weer niet gunstig. maar dan heb ik het over richting wedstrijdniveau

6% en lager ongeveer?

Ik zit alvast goed qua VP (steeds tussen 10-15 %) :)
 
6% en lager ongeveer?

Ik zit alvast goed qua VP (steeds tussen 10-15 %) :)
Vanaf misschien 7 a inderdaad 6 zal het inderdaad de andere kant weer doorslaan.
Rond mn wedstrijd was mn nuchtere bloedglucose regelmatig hoger dan 6, wat met mijn lichaamssamenstelling nergens op slaat. Toen ik weer wat aan ben gaan komen werd hij een stuk beter
 
Vanaf misschien 7 a inderdaad 6 zal het inderdaad de andere kant weer doorslaan.
Rond mn wedstrijd was mn nuchtere bloedglucose regelmatig hoger dan 6, wat met mijn lichaamssamenstelling nergens op slaat. Toen ik weer wat aan ben gaan komen werd hij een stuk beter
Wie meet zijn bloedglucose nou een paar keer per dag? (ja, OK diabetici misschien....)
 
Wie meet zijn bloedglucose nou een paar keer per dag? (ja, OK diabetici misschien....)

Heb het over nuchter glucose. Sochtends voor t ontbijt dus. Tenzij je een fucking snelle privejet hebt is dat niet meermaals per dag :p
 
Heb het over nuchter glucose. Sochtends voor t ontbijt dus. Tenzij je een fucking snelle privejet hebt is dat niet meermaals per dag :p
Ha ha, ik las over nuchter heen :o
Maar wel dedicated hoor dat je zelfs je bloedglucose bijhoudt.
 
Tiens, is het eigenlijk mogelijk om "volume" vet tov spieren te vergelijken ?

Ik bedoel, 1 kg vet is in volume groter dan 1 kg spieren ? want als je vermagert "slank" je af... ??
Is dat meetbaar ?...
 
Ha ha, ik las over nuchter heen :o
Maar wel dedicated hoor dat je zelfs je bloedglucose bijhoudt.
Deed ik maar eventjes omdat ik metabolisme interessant vindt en omdat ik even wou zien wat het effect van anorexia like bodyfat is op metabolisme.

Dus vrij identiek aan obesitas. Wel grappig
 
Tiens, is het eigenlijk mogelijk om "volume" vet tov spieren te vergelijken ?

Ik bedoel, 1 kg vet is in volume groter dan 1 kg spieren ? want als je vermagert "slank" je af... ??
Is dat meetbaar ?...

Vet zit vgm op 0.9 kg per kubieke decimeter, spier op 1,06. Zo extreem is het verschil dus niet, wordt altijd enorm overdreven. Daarnaast neemt de dichtheid van spiermassa verder af naarmate je traint, omdat je meer intracellulair vocht zal vasthouden.

EDIT:
1. The density of mammalian skeletal muscle is 1.06 g/ml.
"... 1.06 g/cm-3 which is the density of mammalian skeletal muscle"

Source for quote: The Journals of Gerontology Series A: Biological
Sciences and Medical Sciences 56:B191-B197 (2001)
Specific Force Deficit in Skeletal Muscles of Old Rats Is Partially
Explained by the Existence of Denervated Muscle Fibers
Melanie G. Urbancheka, Elisa B. Pickenb, Loree K. Kalliainenc and
William M. Kuzon, Jr.a,d

Reference given by the authors: Mendez J, Keys A, 1960. Density and
composition of mammalian muscle. Metabolism 9:184-188.

2. The density of adipose tissue (fat) is about 0.9 g/ml
"...by multiplying the density of adipose tissue (0.9196 g/ml)"
Source: Association of adiponectin and resistin with adipose tissue
compartments, insulin resistance and dyslipidaemia
M. S. Farvid1, T. W. K. Ng2, D. C. Chan2, P. H. R. Barrett2 and G. F. Watts2

Klopt dus indd.
 
Back
Naar boven