Fitness Seller

Sticky Metabolisme: aankomen en afvallen

Bezoekers in dit topic

Een anekdotische bevesting van het verhaal van JW: Twee vrienden van mij zijn afgelopen jaar uit hun sedentair bestaan gekropen en zijn gaan wedstrijdroeien. In het eerste jaar komt daar geen krachttraining bij kijken. Ze hebben allebei een klein beetje massa aangezet en dan met name hun onderarmen. Voor non-lifters hebben ze serieus vrij grote onderarmen gekregen. Nog wel groter dan menig bro, die geen compounds doet. Daar stond ik wel echt van te kijken.

Ben zelf ook wedstrijd roeier (goh verrassend met deze nickname) en ben wel verbaasd over het feit dat ondersrmeo groeien gezien ondanks dat veel mensen het denken je je armen het minst gebruikt,

ben zeker zelf niet een massa monster (zie filmpje van oliebollen eten) maar heb wel een atletisch figuur, doe het roeien ook om andere redenen dan massa figuur maar omdat ik het tof vind
 
Voor mensen die sedentair zijn kan zelfs opstaan uit een stoel een training/groeiprikkel zijn.
Dat cardio voor inactieve mensen voor spiergroei kan zorgen is logisch, ze doen immers intensievere trainingen dan voorheen.

Cardio haalt het qua intensiteit / %RM bij lannngeeee na niet bij krachttraining.

Ook cardio is echter activiteit die energie kost EN waarvan je spieren moeten herstellen, helemaal de intensievere vormen van cardio.

Bij mensen die fatsoenlijk krachttraining doen zal cardio dus niet voor hypertrofie zorgen maar WEL een aanslag doen op je herstel en overall fatigue.

Slowtwitch fibers werken echter ook wel mee aan dr bewegingen bij krachttraining. Dus het is zeker niet zo dat dat zonder cardio een onaangeboorde bron voor spiergroei is ofzo.

Maar behalve dat je energie gebruikt en moet herstellen is het dus ook niet funest voor je spiermassa? Het combineren van beide en uit zowel duursporten als kracht training voordeel halen is dus wel mogelijk (natuurlijk zul je niet in beide 100% excelleren en de marathon < 2uur lopen en zwaar kunnen squatten). Roeien is namelijk voor duursporten heel explosief en kracht training is zeker opgenomen in training schema's
 
Bovenstaande denk ik dan, is natuurlijk weinig onderzoek specifiek naar roeien gedaan .Dat ploegen kracht training opnemen in het schema is gewoon omdat de praktijk toont dat het loont
 
Ben zelf ook wedstrijd roeier (goh verrassend met deze nickname) en ben wel verbaasd over het feit dat ondersrmeo groeien gezien ondanks dat veel mensen het denken je je armen het minst gebruikt,

Voor welke vereniging als ik vragen mag? :P

Overigens is dat met die onderarmen zo gek nog niet. Als je 8x per week traint en bij iedere haal weer aan je armen hangt, draaien je onderarmen een enorm volume. Het is niet voor niets dat veel wedstrijdroeiers overbelastingsblessures aan hun handen en polsen krijgen.
 
Maar behalve dat je energie gebruikt en moet herstellen is het dus ook niet funest voor je spiermassa? Het combineren van beide en uit zowel duursporten als kracht training voordeel halen is dus wel mogelijk (natuurlijk zul je niet in beide 100% excelleren en de marathon < 2uur lopen en zwaar kunnen squatten). Roeien is namelijk voor duursporten heel explosief en kracht training is zeker opgenomen in training schema's
Hoe beter je wilt zijn in 1 van de 2, hoe minder je zal zijn in de ander.
Als je serieus roeit is dat een enorme aanslag op je herstelvermogen en gaat dat absoluut inhakken op je gains.

"Behalve dat het energie kost en je moet herstellen is het niet funest voor spiermassa"
Well... die 2 in combinatie zijn dus enorm fucked up voor potentiele spiermassa, vergis je daar niet in.
Doordat het energie kost heb je minder energie om te herstellen van krachttraining en spiermassa op te bouwen EN daarbovenop komt dan nog dat je minder krachttrainingsessies kan doen dan je zonder zou kunnen doen. Prima omstandigheden dus om een hoop gains te laten liggen.
 
Dat was niet 100% wat ik met mij vraag bedoelde maar die is ook niet interessant voor anderen hier, in ieder geval bedankt voor het uitgebreide antwoorden.

De kracht training dient als ondersteuning van het roeien (kracht toename, bewegelijkheid) en het is niet en roeien en KT. Ik zelf blijf dus ook gewoon KT doen maar het was meer interesse in of duursporten en Kracht Training (voor massa, bodybuilding) te combineren is waarop jij duidelijk antwoord hebt gegeven.

Neem overigens aan dat er wel enige nuance is en de recreant die wel voor zijn lol af en toe loopt/ fietst etc. als aan de ijzers hangt zowel de voordelen van duursporten heeft als iets gespierder zou worden en niet dat het of het een is of het ander.
Of sla ik nu ook de plank mis?

Zijn namelijk genoeg mensen ook hier op het forum die en en doen
 
overigens excuus voor de topic hijack dat het nu een hele pagina over roeien en duursporten gaat op een bodybuild forum
 
Dat was niet 100% wat ik met mij vraag bedoelde maar die is ook niet interessant voor anderen hier, in ieder geval bedankt voor het uitgebreide antwoorden.

De kracht training dient als ondersteuning van het roeien (kracht toename, bewegelijkheid) en het is niet en roeien en KT. Ik zelf blijf dus ook gewoon KT doen maar het was meer interesse in of duursporten en Kracht Training (voor massa, bodybuilding) te combineren is waarop jij duidelijk antwoord hebt gegeven.

Neem overigens aan dat er wel enige nuance is en de recreant die wel voor zijn lol af en toe loopt/ fietst etc. als aan de ijzers hangt zowel de voordelen van duursporten heeft als iets gespierder zou worden en niet dat het of het een is of het ander.
Of sla ik nu ook de plank mis?

Zijn namelijk genoeg mensen ook hier op het forum die en en doen
dat klopt, maar die zullen precies zoals je zegt '' beetje conditie beetje massa' bouwen
 
Bedankt voor dit interessante topic. Exact in lijn met wat mijn coach zegt: rustig uitvoeren en onderin vasthouden, en niet als een gek stuiteren. Verder merk ik dat uit mijn hardloopverleden mijn kuiten redelijk ontwikkeld zijn. De verhouding fast vs slow twitch fibers s hier wellicht een verklaring voor (?). Nog een geheel ander vraagje voor gebruikers: betekent de aanwezigheid van weinig androgeen receptoren ook dat het gebruik van AAS weinig of minder impact op de kuiten heeft?
 
Bedankt voor dit interessante topic. Exact in lijn met wat mijn coach zegt: rustig uitvoeren en onderin vasthouden, en niet als een gek stuiteren. Verder merk ik dat uit mijn hardloopverleden mijn kuiten redelijk ontwikkeld zijn. De verhouding fast vs slow twitch fibers s hier wellicht een verklaring voor (?). Nog een geheel ander vraagje voor gebruikers: betekent de aanwezigheid van weinig androgeen receptoren ook dat het gebruik van AAS weinig of minder impact op de kuiten heeft?
Zou zeker kunnen ja. T blijft een theorie uiteraard, niet echt superhard bewijs voor Maar wellicht speelt het mee.

Denk echter eerder dat de hoeveelheid werk die men erin steekt of eerder vergeet in te steken de hoofdreden is
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Zou zeker kunnen ja. T blijft een theorie uiteraard, niet echt superhard bewijs voor Maar wellicht speelt het mee.

Denk echter eerder dat de hoeveelheid werk die men erin steekt of eerder vergeet in te steken de hoofdreden is
Mooi verhaal weer JW!

Als je bedenkt dat bij hardlopen er iedere stap rustig een impact van 2-3 x je lichaamsgewicht op de kuitspier komt en dat een paar duizend stappen achter elkaar, dan weet je ook dat je met gewichtstraining behoorlijk je best moet doen om daar bovenop nog een trainingsprikkel aan de kuiten te geven.
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Mooi verhaal weer JW!

Als je bedenkt dat bij hardlopen er iedere stap rustig een impact van 2-3 x je lichaamsgewicht op de kuitspier komt en dat een paar duizend stappen achter elkaar, dan weet je ook dat je met gewichtstraining behoorlijk je best moet doen om daar bovenop nog een trainingsprikkel aan de kuiten te geven.
True maar die klap wordt voor een groot deel omgezet in energie door de elasticiteit van de achillespees. Daarom uitvoering rustig aan doen want van hardlopen krijg je geen huge ass calves
 
True maar die klap wordt voor een groot deel omgezet in energie door de elasticiteit van de achillespees. Daarom uitvoering rustig aan doen want van hardlopen krijg je geen huge ass calves
Klopt, volgens mij heb je ook duidelijk uitgelegd waarom je niet moet 'stuiteren' bij kuit training.
 
En bovendien train je bij goede Calf Raises ook het 'negatieve' deel (dus dat je hiel beneden de bal van je voet is). Dit doe je niet bij lopen. Toch zorgt hardlopen met voorvoetlanding ervoor dat je je kuiten flink belast. Ik weet nog dat ik voor het eerst voorvoetlanding toepaste ik spierpijn als een malle had, en dit ook nog geen kilometer kon volhouden. Later liep ik zonder problemen >20 km met voorvoetlanding.
 
heb je dat niet altijd als je een oefening voor het eerst doet.
Ja, klopt v.w.b. krachttraining wel.
In dit geval had ik al redelijk hardloopervaring en niet vaak zulke spierpijn meer (hooguit na een wedstrijd of halve marathon of intensieve intervaltraining), maar was het puur door een andere looptechniek. Ik had niet de verwachting dat dit zo'n impact zou hebben.
Maar je hebt gelijk, toen ik voor het eerst in de gym serieus ging trainen had ik ook veel spierpijn. Nu moet ik mezelf hard pushen om dat nog te hebben (benen uitgezonderd, na een beentraining is spierpijn gegarandeerd).
 
En bovendien train je bij goede Calf Raises ook het 'negatieve' deel (dus dat je hiel beneden de bal van je voet is). Dit doe je niet bij lopen. Toch zorgt hardlopen met voorvoetlanding ervoor dat je je kuiten flink belast. Ik weet nog dat ik voor het eerst voorvoetlanding toepaste ik spierpijn als een malle had, en dit ook nog geen kilometer kon volhouden. Later liep ik zonder problemen >20 km met voorvoetlanding.
Dat maakt idd wel uit, ik land ook behoorlijk op de voorvoet, maar mensen die op hun hakken neerbonken gebruiken nauwelijks hun kuiten bij de landing (wel bij de afzet natuurlijk).
 
Ja, klopt v.w.b. krachttraining wel.
In dit geval had ik al redelijk hardloopervaring en niet vaak zulke spierpijn meer (hooguit na een wedstrijd of halve marathon of intensieve intervaltraining), maar was het puur door een andere looptechniek. Ik had niet de verwachting dat dit zo'n impact zou hebben.
Maar je hebt gelijk, toen ik voor het eerst in de gym serieus ging trainen had ik ook veel spierpijn. Nu moet ik mezelf hard pushen om dat nog te hebben (benen uitgezonderd, na een beentraining is spierpijn gegarandeerd).
Het zijn natuurlijk ook geen grote spieren die je gebruikt bij een voorvoetlanding. Spierpijn heb je zo. Met krachttraining heb ik ook niet altijd spierpijn, is ook niet belangrijk natuurlijk, maar wel lekker.
wat ook helpt is 9 keer overdag hardlopen, en dan de 10e keer snachts, je spieren zijn dan bang in het donker en schrikken.
serious
:trollfacex:
 
Mooie samenvatting.
Als arts en krachtsporter, strijd ik dagelijks tegen alle genoemde mythes!
Wat mij het meest ambeteert is dat velen willen afvallen en niet beseffen hoeveel calorieën ze consumeren!
Ik maakte er op mijn fitness youtube kanaal een video over:


Hopelijk hebben jullie er wat aan.
 
Back
Naar boven