Fitness Seller

Sticky Metabolisme: aankomen en afvallen

Bezoekers in dit topic

Misschien een stukje over het microbioom en de invloed daarvan op metabolisme en hoe voeding deze bacteriën kan beïnvloeden.
Dat is een onderwerp waar op zich nu wel interessante onderzoeken naar zijn en wat mogelijk een oorzaak is van metabole verschillen
Van de zomer ga ik me met een studie meer verdiepen in stress en darmgezondheid etc
 
Als je daadwerkelijk 56 kg weegt bij 1.80 m, vermoed ik dat je een extreem hoog metabolisme hebt, of je hebt extreem weinig gegeten. Zijn er persoonlijke omstandigheden of is je gewicht altijd al laag geweest? Hoe oud ben je?

Je kunt er allerlei formules op los laten om te berekenen wat je behoefte is, maar het best is om zelf te ondervinden wat je onderhoud is en hoeveel je dus moet eten om aan te komen / af te vallen (ga 500-1000 kcal boven onderhoud zitten). Eet je al een tijdje 3200-3600 kcal of start je daar nu pas mee? Wat at je hiervoor?

Ik zou de stickies hier eens doorlezen, zoals bijvoorbeeld deze Sticky - Geupdatet excel voedingsschema

Zorg er ook voor dat je gevarieerd eet en je eiwitten binnenkrijgt. Ik zie nu een heel eentonig voedingspatroon zonder vitaminen/mineralen en met maar beperkt eiwitten. Groenten, fruit, vlees, vis, zuivel (behalve dan die 2 eieren) ontbreken. 2 eieren zijn ook geen 300 kcal, ik denk eerder ca. 160-180 kcal. 400-600 kcal avondeten vind ik voor een volwassen man niet heel veel. Als je 100 gram rijst/pasta en 200 gram kipfilet eet + groenten zit je al over de 600 kcal. In jouw geval zou ik ook wat vettere producten eten (dus niet per se kipfilet, biefstuk of witvis). Toevoegingen zoals fruit door je brinta (en eventueel eiwitten), bakje (volle) kwark voor het slapengaan, handje noten tussendoor zijn prima.

Train je daarnaast ook? Zo ja, doe je krachttraining of cardio? Heb je enig idee wat je vetpercentage is?

Bovenstaande vragen spelen allemaal een rol in het bepalen van je energiebehoefte. Je zou een foto kunnen posten indien je hier geen bezwaar tegen hebt, eventueel zonder je gezicht zichtbaar te maken.

Ik ben sinds 4 dagen begonnen met veel eten dat komt ook omdat ik een abbo hebt gekocht bij een fitnessplek normaal at ik echt weinig sinds ik zoveel eet voel ik me ook fijner en je kan wel zien dat ik wat aankom maar niet heel veel :( ben nu nog 15 jaar mijn gewicht is altijd al laag geweest.
 
Van de zomer ga ik me met een studie meer verdiepen in stress en darmgezondheid etc
Heel interesant betreft over maag/darm ... loop er al heel lang mee en het word nogal onderschat zowel op medisch gebied en in het algemeen.
 
Ik ben sinds 4 dagen begonnen met veel eten dat komt ook omdat ik een abbo hebt gekocht bij een fitnessplek normaal at ik echt weinig sinds ik zoveel eet voel ik me ook fijner en je kan wel zien dat ik wat aankom maar niet heel veel :( ben nu nog 15 jaar mijn gewicht is altijd al laag geweest.
Op 3000 + hoor je gewoon aan te komen op jou gewicht , of doe je veel cardio ofzo ?
 

Q&A over slaap, vers van de pers! Voor diegenen die het interessant vinden hier de link!
Was weer zeer interessant. Je noemt kort dat je melatonine gebruikt. De laatste tijd hoor je hier veel negatieve berichten over. Het zou averechtse effecten kunnen hebben (bij hoge doseringen) en artsen willen de vrije verkoop verbieden. Wat is jouw ervaring met en advies over melatonine? Adviseer je ook niet langer dan een bepaalde periode te gebruiken en wat voor dosering? Ben benieuwd hoe jij hier over denkt.
 
Was weer zeer interessant. Je noemt kort dat je melatonine gebruikt. De laatste tijd hoor je hier veel negatieve berichten over. Het zou averechtse effecten kunnen hebben (bij hoge doseringen) en artsen willen de vrije verkoop verbieden. Wat is jouw ervaring met en advies over melatonine? Adviseer je ook niet langer dan een bepaalde periode te gebruiken en wat voor dosering? Ben benieuwd hoe jij hier over denkt.
Ik volg deze, ook erg benieuwd jaar jouw kijk hier op JW
 
Was weer zeer interessant. Je noemt kort dat je melatonine gebruikt. De laatste tijd hoor je hier veel negatieve berichten over. Het zou averechtse effecten kunnen hebben (bij hoge doseringen) en artsen willen de vrije verkoop verbieden. Wat is jouw ervaring met en advies over melatonine? Adviseer je ook niet langer dan een bepaalde periode te gebruiken en wat voor dosering? Ben benieuwd hoe jij hier over denkt.

Ik volg deze, ook erg benieuwd jaar jouw kijk hier op JW

heb wat naslagwerk gedaan aan de hand van je bericht, maar ik kan zelf geen onderbouwde stukken tekst vinden met de claims die hier gemaakt worden. Kan je me wat laten zien?
Ik heb in ieder geval wél stukken gevonden waarin wordt gezegd dat er geen downregulatie plaats vind van eigen aanmaak, als dat je iets gerust stelt
 
heb wat naslagwerk gedaan aan de hand van je bericht, maar ik kan zelf geen onderbouwde stukken tekst vinden met de claims die hier gemaakt worden. Kan je me wat laten zien?
Ik heb in ieder geval wél stukken gevonden waarin wordt gezegd dat er geen downregulatie plaats vind van eigen aanmaak, als dat je iets gerust stelt
Helaas heb ik geen wetenschappelijk bewijs hierover gevonden. Ik hoorde het in een consumentenprogramma op tv. Ik ga daar overigens niet blind op af, want vaak zijn die programma's slecht onderbouwd en soms wordt gewoon BS verkondigd. Ik zie hier dat het ooit bij radar op tv was geweest, o.a. het verstoren van je bioritme werd geclaimd door een arts:
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/10-10-2016/beter-slapen-met-melatonine/
 
Het lijkt me dat als je melatonine nodig hebt, je bioritme al verstoord is :D
 
  • Like
Waarderingen: Vonk
Het lijkt me dat als je melatonine nodig hebt, je bioritme al verstoord is :D
Melatonine is toch enkel bedoeld om sneller in slaap te vallen voor mensen die daar om wat voor reden dan ook moeite mee hebben.
 
Melatonine is toch enkel bedoeld om sneller in slaap te vallen voor mensen die daar om wat voor reden dan ook moeite mee hebben.
Ja, en als je daar moeite mee hebt, is er toch iets verstoord?
 
Ja, en als je daar moeite mee hebt, is er toch iets verstoord?
Ik snap wat je bedoeld, maar het kan zijn dat je bioritme op zich wel op orde is (en dat je dus ook moe bent als je naar bed gaat), maar dat je bijv. door stress, piekeren, te hoge temperatuur in je slaapkamer o.i.d. niet in slaap kan vallen. Dan kan melatonine helpen, maar niet om beter door te slapen of dieper te slapen of iets aan je bioritme te veranderen.
 
Ik snap wat je bedoeld, maar het kan zijn dat je bioritme op zich wel op orde is (en dat je dus ook moe bent als je naar bed gaat), maar dat je bijv. door stress, piekeren, te hoge temperatuur in je slaapkamer o.i.d. niet in slaap kan vallen. Dan kan melatonine helpen, maar niet om beter door te slapen of dieper te slapen of iets aan je bioritme te veranderen.
Ik vermoed dat extern melatonine niet helpt als je interne melatonine pieken en dalen al in orde zijn. Dat moet je echt slaapmiddelen nemen die je hersenen verdoven, maar beter nog: iets aan stress management, relax oefeningen of zo doen. Is mijn mening, maar misschien heb ik makkelijk praten, want als ik ga liggen slaap ik al :p
 
Melatonine wordt voornamelijk gebruikt wanneer het bioritme uit balans is. Bijvoorbeeld door een jetlag.
 
Ik snap wat je bedoeld, maar het kan zijn dat je bioritme op zich wel op orde is (en dat je dus ook moe bent als je naar bed gaat), maar dat je bijv. door stress, piekeren, te hoge temperatuur in je slaapkamer o.i.d. niet in slaap kan vallen. Dan kan melatonine helpen, maar niet om beter door te slapen of dieper te slapen of iets aan je bioritme te veranderen.
Mela is geen slaapmiddel, het kan inderdaad helpen met inslapen wanneer je ritme enigszins naar de knoppen is door bijvoorbeeld een jetlag, of als je veel met schermen in de weer bent Savonds nog bijvoorbeeld.
Het gaat je niet helpen wanneer je door stress oid kut slaapt.

Het nemen van slaapmiddelen is dan ook een "oplossing" waar je voorzichtig mee moet zijn; als jij een ontstoken pees in je schouder hebt en je neemt morfine zodat je de pijn niet voelt, betekent dat niet dat t probleem is opgelost en je weer kan/moet trainen.

Als jij door chronische stress of wat ook niet slaapt, en je drugged jezelf in slaap, is dat geen oplossing die de oorzaak aanpakt
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Mela is geen slaapmiddel, het kan inderdaad helpen met inslapen wanneer je ritme enigszins naar de knoppen is door bijvoorbeeld een jetlag, of als je veel met schermen in de weer bent Savonds nog bijvoorbeeld.
Het gaat je niet helpen wanneer je door stress oid kut slaapt
Stress heb ik gelukkig al lang geen last meer van. Met warm weer kan ik wel de slaap niet vatten.
 
Stress heb ik gelukkig al lang geen last meer van. Met warm weer kan ik wel de slaap niet vatten.
Was niet perse als reply op jou gericht, excuus.

Warme weer is wel kut ja, een koele slaapkamer is een belangrijk punt waar een slaapkamer aan zou moeten voldoen. Samen met pikdonker en zo min mogelijk geluid
 
Ik vermoed dat extern melatonine niet helpt als je interne melatonine pieken en dalen al in orde zijn. Dat moet je echt slaapmiddelen nemen die je hersenen verdoven, maar beter nog: iets aan stress management, relax oefeningen of zo doen. Is mijn mening, maar misschien heb ik makkelijk praten, want als ik ga liggen slaap ik al :p
Maar, word je ook uitgerust wakker? Zoals in q&a besproken, snel inslapen is maar de helft van het verhaal. Als je maar moe genoeg bent kan je achter een stuur in slaap vallen.
 
Back
Naar boven