MuscleMeat

Sticky Metabolisme: aankomen en afvallen

• Topic Starter Topic Starter
Hoelang kan je dat verschrijven dan.
zeg maar je eet 5 dagen lang 500kcalls meer dan je nodig hebt. en dan op de 6e dag eet je 2500kcalls minder en dan heb je weer balance ?
ik zou energie inname meer op weekbasis zien; dus je voorbeeld zou in theorie correct zijn, voor vetverlies sowieso. Probleem is echter wel dat je op een tekort van 2500 kcal waarschijnlijk flink spiermassa inlevert;

Zojuist wat aan het rondklooien op internet, en kom dit tegen:
http://ca.askmen.com/news/sports/saturated-fat-directly-linked-with-heart-disease.html

ik ga er nog even over doorlezen als ik tijd heb, maar iig good for you guys to know. blijft een verhaal van blijkbaar speelt diabetes (en dus een ongezonde levensstijl, weinig sporten en weinig bewegen) een grote rol, wellicht is verzadigd vet dus daadwerkelijk ongezond.
Komt wel het feit bij dat inname van verzadigd vet volgens mij niet direct zorgt voor meer verzadigd vet in bloodstream; koolhydraat inname heeft hier ook een rol in; plus, zonder overgewicht valt het ook al meer mee.
Deze studie vindt voor verzadigd vet een positieve correlatie, maar zegt zelf ook dat dieet niet direct gelinkt kan worden aan plasma vetsamenstelling
https://etd.ohiolink.edu/ap/10?0::NO:10:P10_ACCESSION_NUM:osu1253666943
En In fact, consuming unsaturated fats actually prevented the same processes from taking place. is ook niet onbelangrijk, toch?

Ben wel gerust gesteld met de theorieën van kcal in kcal out. Dit topic heeft me tot nu toe al veel geholpen. Daar waar ik eerste strestte als ik uit eten ging, voer ik nu gemiddeld alles in op MFP voeg zo nodig extra cardio toe.

Nu ga ik maandag wokken; wil dan 'vasten' tot het moment van eten. Stel ik eet die avond 6000 kcal weg - 2700 onderhoud = 3200 over. Ik voeg cardio toe waarbij ik die dag 1500 kcal aan verband = 1700 wat ik over houd gemiddeld aan kcal. Dit zou dus gelijk staan aan ongeveer 250 gram vetopslag. (3500 overschot = 500 gram vet)

Ik zou hiervoor in de praktijk 2 dagen 500 onder onderhoud moeten zitten om dit kwijt te raken, right? Bron: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl...ie-en-eenheidsmaten-calorie-en-kilojoule.html
Ik zou bij dit soort incidenteel overeating eigenlijk verwachten dat je alleen het overschot aan vet inname hoeft af te vallen de dagen erna, dus niet die volle 3200 boven onderhoud. Stel het was 2400 + 2400 + 1200 kcal uit proteine + koolhydraten + vet, dan is alleen die 1200 kcal aan vet opgeslagen.

Wat vind je van die redenatie @Jwdoetookmee?

En In fact, consuming unsaturated fats actually prevented the same processes from taking place. is ook niet onbelangrijk, toch?
True; maar die conclusie had ik in t vet artikel al gemaakt
Eventjes snel tussendoor voordat enkelvoudig onverzadigd vet zich gediscrimineerd voelt; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22142965 claimt dat EOV een positief effect op hartziektes, bloeddruk en totale vetmassa kan hebben. En wederom, de oorzaak hiervan is niet of nauwelijks te achterhalen.
dus daar is imo niks recht te zetten, mocht dit artikeltje kloppen. Over verzadigd vet wel; vandaar dat ik dat specifiek benoem.

Blijft feit dat diet niet 1:1 is gelinkt met serum levels

Ik zou bij dit soort incidenteel overeating eigenlijk verwachten dat je alleen het overschot aan vet inname hoeft af te vallen de dagen erna, dus niet die volle 3200 boven onderhoud. Stel het was 2400 + 2400 + 1200 kcal uit proteine + koolhydraten + vet, dan is alleen die 1200 kcal aan vet opgeslagen.

Wat vind je van die redenatie @Jwdoetookmee?
correct, zeker, om terug te gaan naar je gewicht/bf% van voor de junkdag.

Als je een doel hebt van 'over x aantal weken moet ik x % staan', dan moet je dat deel boven je standaard tekort uiteraard ook nog wegwerken. Maar je redenatie klopt absoluut.

best handig dat ik nu weet dat ik mijn calorie behoefde over de week kan verdelen.
altijd gewoon gedacht dat het per dag ging.
heb soms dat ik mijn maaltijden niet goed verdeel en dan kan ik soms gewoon niet slapen van de honger :roflol:

Eerste stuk klopt. Vervolgens zeg je dat je 1700 overhoudt, en 2 dagen een tekort van 500 moet aanhouden om het weg te werken; waar blijven die andere 700 dan?
Maar ervan uitgaande dat dit een rekenfoutje is klopt wat je zegt!

Die 700 kcal tellen stiekem niet :$

Nee maar gaaf dat het zo werkt! Is nog leuk ook om zo te 'spelen' Verantwoord cheaten :')

Het is allemaal ook geen rocket science en als je er wat vanaf weet is het vooral logisch nadenken.

Al die miljoenen artikelen en broscience maken het moeilijk door leuk klinkende termen en extreme voorbeelden.
Resultaat is dat men bang wordt van vet, koolhydraten etc...

Leuke stukken om te lezen @Jwdoetookmee

Verder vraag ik mij altijd af waarom je je glycogeen zou bij willen vullen NA een training; helemaal omdat de meeste superdudes die hieraan doen een dikke brosplit doen en hun biceps en chest maar 1 maximaal 2 keer per week trainen. Dus hoezo zou je na je 6 bicepsoefeningen direct je glycogeen willen aanvullen, als je pas over een (halve) week weer biceps gaat trainen? Beats me.

Op de website van Fit.nl kwam ik dit tegen:
"Stel dat je non-stop zwaar aan het trainen zou zijn voor spiermassa, met minimale rust. Je glycogeen-voorraden zijn dan dus binnen 40 minuten leeg en je lichaam zal stoppen glucose/glycogeen op te slaan en spiereiwitten aan te maken en beginnen met het afbreken van vetten en spiereiwitten om voor genoeg glucose te zorgen."

Deze bewering komt als het goed is uit een onderzoek van van Loon waar ik helaas niet bij kan.
http://pub.maastrichtuniversity.nl/c78fa3fb-552e-4ac0-ab4c-97555d4c3f4c

Nou verklaarde je al dat de glycogeenvoorraad in de spieren voor slechts 25 procent ongeveer op gaat na een gemiddelde KT.
Maar kan ik hieruit concluderen dat als dit tekort niet wordt aangevuld door carbs dat glycogeen dan gemaakt wordt van spiereiwitten wat het proces van spieropbouw dus in de weg zal staan?
Als dit klopt lijkt dit me in ieder geval wel een reden om snelle carbs te eten na de training.

Maar kan ik hieruit concluderen dat als dit tekort niet wordt aangevuld door carbs dat glycogeen dan gemaakt wordt van spiereiwitten wat het proces van spieropbouw dus in de weg zal staan?
Als dit klopt lijkt dit me in ieder geval wel een reden om snelle carbs te eten na de training.
Of voedingeiwitten? ;)

Neen. Aantal punten ben ik het totaal niet mee eens. Literatuur ook niet

@Jwdoetookmee dus eigenlijk stel jij, stel m'n onderhoud ligt ergens tussen de 2500 - 2800 kcal gaat m'n lichaam niet in een zogenaamde 'spaarstand' als ik dalijk op 1.800 - 1.900 kcal ga zitten..

Het verhaal van Mushral heb ik idd wel eens vaker gehoord maar kan me dat niet echt voorstellen..

Dus je stelt dat wanneer je vanuit je voeding genoeg eiwitten hebt binnen gekregen en dit niet al te lang voor je training is geweest dit gebruikt zal worden voor de aanvulling van glycogeen in je lichaam, mits je geen voedingscarbs meer hebt die voor aanmaak van glycogeen kunnen zorgen?

@Jwdoetookmee dus eigenlijk stel jij, stel m'n onderhoud ligt ergens tussen de 2500 - 2800 kcal gaat m'n lichaam niet in een zogenaamde 'spaarstand' als ik dalijk op 1.800 - 1.900 kcal ga zitten..

Het verhaal van Mushral heb ik idd wel eens vaker gehoord maar kan me dat niet echt voorstellen..
correct

Zojuist wat aan het rondklooien op internet, en kom dit tegen:
http://ca.askmen.com/news/sports/saturated-fat-directly-linked-with-heart-disease.html

ik ga er nog even over doorlezen als ik tijd heb, maar iig good for you guys to know. blijft een verhaal van blijkbaar speelt diabetes (en dus een ongezonde levensstijl, weinig sporten en weinig bewegen) een grote rol, wellicht is verzadigd vet dus daadwerkelijk ongezond.
Komt wel het feit bij dat inname van verzadigd vet volgens mij niet direct zorgt voor meer verzadigd vet in bloodstream; koolhydraat inname heeft hier ook een rol in; plus, zonder overgewicht valt het ook al meer mee.
Deze studie vindt voor verzadigd vet een positieve correlatie, maar zegt zelf ook dat dieet niet direct gelinkt kan worden aan plasma vetsamenstelling
https://etd.ohiolink.edu/ap/10?0::NO:10:P10_ACCESSION_NUM:osu1253666943
Laatst aan cardioloog gevraagd. Hij zij dat het eten van verzadigd vet en cholesterol je cholesterol verhoogd en wel een veroorzaker is van hart en vaatziekten en niet een symptoom. Wat je nu ook veel tegenkomt is dat het juist andersom is. Toch zegt cardioloog van niet.

Op de website van Fit.nl kwam ik dit tegen:
"Stel dat je non-stop zwaar aan het trainen zou zijn voor spiermassa, met minimale rust. Je glycogeen-voorraden zijn dan dus binnen 40 minuten leeg en je lichaam zal stoppen glucose/glycogeen op te slaan en spiereiwitten aan te maken en beginnen met het afbreken van vetten en spiereiwitten om voor genoeg glucose te zorgen."

Deze bewering komt als het goed is uit een onderzoek van van Loon waar ik helaas niet bij kan.
http://pub.maastrichtuniversity.nl/c78fa3fb-552e-4ac0-ab4c-97555d4c3f4c

Nou verklaarde je al dat de glycogeenvoorraad in de spieren voor slechts 25 procent ongeveer op gaat na een gemiddelde KT.
gaat hier over nonstop trainen zonder / met minimale rust. Kan verder niet bij het artikel ook helaas, maar dit is dus totaal anders dan hoe wij krachttraining doen.
Tijdens activiteit wordt naar mijn weten niet/zeerrrrrr nauwelijks glucose / glycogeen opgeslagen, maar juist vrijgemaakt though. Trainen zelf is katabool as f**k.

Laatst aan cardioloog gevraagd. Hij zij dat het eten van verzadigd vet en cholesterol je cholesterol verhoogd en wel een veroorzaker is van hart en vaatziekten en niet een symptoom. Wat je nu ook veel tegenkomt is dat het juist andersom is. Toch zegt cardioloog van niet.
cardioloog heeft zijn kennis ook meegekregen vanuit zijn opleiding; ik denk dat er weinig cardiologen zijn die alle nieuwe voedingsweetjes bijhouden, maar eerder op medicijngebied zitten;
zelfs 'experts' zijn soms leken op het gebied van het nieuwste onderzoek, helemaal als het over voeding gaat; je ziet nu steeds meer een verschuiving naar inzicht over hoe belangrijk voeding kan zijn, maar het is altijd geweest ''pilletje hier poedertje daar, en die dietisten klooien maar lekker aan, wij doen het echte werk wel''.

Het is natuurlijk goed dat je experts om hun visie vraagt, maar niemand heeft de waarheid in pacht, en ik ben steeds minder gaan vertrouwen op de kennis van artsen/dokters als het om onderzoek of achterliggende gedachtes / werkingsmechanismen gaat.

Er zijn superveel studies gedaan naar dit onderwerp, en ze zijn niet conclusive; dus dat jouw cardioloog jouw heel rechtstreeks zegt dat verzadigd vet een veroorzaker van hart en vaatziektes is is ronduit debiel. Hij kan zeggen ''ik denk dat ...'' maar dat hij het nu als een onbetwistbaar feit noemt is best kwalijk imo

thanks leesvoer

gaat hier over nonstop trainen zonder / met minimale rust. Kan verder niet bij het artikel ook helaas, maar dit is dus totaal anders dan hoe wij krachttraining doen.
Tijdens activiteit wordt naar mijn weten niet/zeerrrrrr nauwelijks glucose / glycogeen opgeslagen, maar juist vrijgemaakt though. Trainen zelf is katabool as f**k.
Mijn conclusie-> trainen is toch katabool dus moet je het hebben van de 48/72 uur na de training voor het herstel.

cardioloog heeft zijn kennis ook meegekregen vanuit zijn opleiding; ik denk dat er weinig cardiologen zijn die alle nieuwe voedingsweetjes bijhouden, maar eerder op medicijngebied zitten;
zelfs 'experts' zijn soms leken op het gebied van het nieuwste onderzoek, helemaal als het over voeding gaat; je ziet nu steeds meer een verschuiving naar inzicht over hoe belangrijk voeding kan zijn, maar het is altijd geweest ''pilletje hier poedertje daar, en die dietisten klooien maar lekker aan, wij doen het echte werk wel''.

Het is natuurlijk goed dat je experts om hun visie vraagt, maar niemand heeft de waarheid in pacht, en ik ben steeds minder gaan vertrouwen op de kennis van artsen/dokters als het om onderzoek of achterliggende gedachtes / werkingsmechanismen gaat.

Er zijn superveel studies gedaan naar dit onderwerp, en ze zijn niet conclusive; dus dat jouw cardioloog jouw heel rechtstreeks zegt dat verzadigd vet een veroorzaker van hart en vaatziektes is is ronduit debiel. Hij kan zeggen ''ik denk dat ...'' maar dat hij het nu als een onbetwistbaar feit noemt is best kwalijk imo
Ik vroeg, heeft het eten van verzadigd vet en cholesterol invloed op het cholesterol en verhoogd het dan het cholesterol dit omdat je lichaam zelf cholesterol kan reguleren.
Hij zei dat je lichaam het kan reguleren maar alsnog zal stijgen, en was heel stellig, ja dat zien wij duidelijk op de vraag of een verhoogde cholesterol de veroorzaker is. En dus niet een symptoom.
Hoe het ook zit, je bent afhankelijk van artsen en de behandelingen.

@Jwdoetookmee : even je stuk over refeeden en keto dieet doorgenomen. Thanks voor de duidelijke uitleg, interessant topic dit. De komende dagen spit ik dit topic zeker nog wat verder uit :cool:

Terug
Naar boven