MuscleMeat

Sticky Metabolisme: aankomen en afvallen

• Topic Starter Topic Starter
Effect van de verschillende soorten aas m.b.t. stofwisseling?
vooralsnog vind ik dat meer een onderwerp om in de AAS sectie te behandelen, plus in mijn ogen niet een onderwerp dat aansluit bij de doorsnee viewer van dit topic. Wordt al erg specifiek

Als ik het goed begrijp, werkt een refeed een beetje als clen of eca.

misschien iets over de werking van vitaminen en mineralen

Functie van vitamines en mineralen doen maybe baby?
Zijn dr wel fuckkkkkinggg veel dus zal niet elke individueel behandelen.

In favor?

Verzadigd vet, good or bet.

(dat rijmt)
Het leek mij een goede om hier nog het eea over te zeggen; Aanbevelingen voor vet heb ik gedaan, maar er heerst hier en in de grotemensenbuitenwereld ook de 'wetenschap' dat verzadigd vet slecht zou zijn; is dit echt het geval, of valtdatallemaalwelmee. Of is het misschien wel helemaal niet zo? Vragen vragen..

Voor een uitleg over wat verzadigd vet precies is verwijs ik je graag door naar mijn andere post over vetten (https://forum.bodybuilding.nl/topics/metabolisme-aankomen-en-afvallen.394572/page-23#post-9441631 )

Ik ga het hier dus ook niet hebben over de effecten van verzadigd vet op de stofwisseling.
Watzegjeeuuhh? Stofwisselinggggg watisdatdannnnn?
Voor de mensen die de openingspost niet hebben gelezen en nu binnen komen vallen zal ik nog eventjes herhalen wat stofwisseling precies is; goed opletten jongens en meisjes! (zie spoiler voor uitleg van stof wisseling
red_cloth-t2.jpg

LIN_L_BrightYellow_x.jpg

arrow-down.png

LIN_L_BrightYellow_x.jpg

red_cloth-t2.jpg

Ok, nu dat duidelijk is (srsly, als je wilt weten wat stofwisseling inhoudt check je de openingspost. Ook als je t niet wilt weten, gewoon wel doen)

Gaan we verder met verzadigd vet. Het mag duidelijk wezen dat onverzadigd vet en met name meervoudig onverzadigd vet een positief effect heeft op de gezondheid. Dit komt oa doordat bijv omega 3 ontstekingsremmend kan werken; heel ingewikkeld allemaal, en niet interessant voor nu wat de pathways hiervan zijn.
Maar hoe zit dat nu met verzadigd vet?

Verzadigd vet is trouwens een verzamelnaam, en niet maar 1 ding. Er zijn VEEL soorten, afhankelijk van de lengte van de koolstofstaart (voor uitleg zie andere post over vetten, link hier ergens boven) , en verschillende lengtes kunnen verschillende effecten hebben op de gezondheid. Wederom, alle individueel behandelen is een pokkewerk, en dat ga ik niet doen; gaat imo ook te diep op de stof in om het leuk te houden voor mijn trouwe lezers. Wat je in mind mag houden is dat net als bij meervoudig onverzadigde vetten de structuur van het vet ervoor kan zorgen dat de functie totaal anders is; omega 6 en omega 3 zijn beide meervoudig onverzadigd; de ene werkt ontstekingsremmend, de andere soms ontstekingsbevorderend)

hart en vaten
Verzadigd vet wordt vooral beschuldigd van het verhogen van cholesterol, en daarmee kans op hart en vaatziektes. Hart en vaat zou vet worden en dichtslibben. Zoiets dus:
vieze-vaat.jpg

(plaatje van vervette vaat; zou komen door verzadigd vet. Ik heb mn twijfels.)

Er zijn uiteraard studies gedaan; Volgens deze studie (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20351774) zorgt het vervangen van verzadigd vet door meervoudig onverzadigd vet voor een kleinere kans op aandoeningen. (blijft bij humane studies uiteraard suuuuperlastig om de vinger precies op de oorzaak te leggen; wellicht was de gemiddelde vet bron (verzadigd, gebraden frikandellen met tantoeveel overdatum mayo) vervangen door zelfgevangen noorsche zalm. And again.. er zijn veel soorten verzadigd vet; allen met verschillende effecten.

Deze studie vindt echter geen negatief effect van verzadigd vet inname http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21733329

Volgens http://advances.nutrition.org/content/3/3/266.full zijn de effecten van zuivel (ook verzadigd vet) misschien juist positief met hart en vaatziektes in mind (take that @Greenmonkey , zuiveliskoning) Ook deze studie vindt absoluut positieve gezondheidseffecten van zuivel
(is pdf, dus hier de reference voor als jullie m na willen zoeken Pereira, Mark A., et al. "Dairy consumption, obesity, and the insulin resistance syndrome in young adults: the CARDIA Study." Jama 287.16 (2002): 2081-2089. )

Eventjes snel tussendoor voordat enkelvoudig onverzadigd vet zich gediscrimineerd voelt; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22142965 claimt dat EOV een positief effect op hartziektes, bloeddruk en totale vetmassa kan hebben. En wederom, de oorzaak hiervan is niet of nauwelijks te achterhalen.

Cholesterol dan?
Iedereen weet dat cholesterol van de duivel is, en dat je dit zo laag mogelijk moet houden. Daarom mogen we ook maar maximaal 1 ei per Pluto-schikkeljaar, want anders wordt cholesterol te hoog en ga je dood (notsrs) Verhouding tussen LDL en HDL is wel belangrijk though.

Veel studies vinden dat vervanging van verzadigd vet (VV) door meervoudig onverzadigd vet (MOV) een gunstig effect heeft op cholesterol levels (verlaging dus); En mensen die direct en kort door de bocht denken (bijvoorbeeld mensen die zeggen dat je van zuivel een dikke huid krijgt, omdatiksindsikgeenhalvekilokwarkmeereetin1weektijd7kilovochtbenkwijtgeraakt winkwink) zullen nu concluderen ZIEJEWELverzadigdvetverhoogt cholesterol.
Nou, neen. Niet perse. Dat MOV cholesterol verlaagt is bekend; Een vervanging van VV door MOV zal cholesterol dus verlagen, door het effect van MOV, en niet omdat VV cholesterol perse verhoogt. Hier zit een verschil in. Wellicht zou de vervanging van koolhydraten of eiwitten door MOV cholesterol ook verlagen.

En nu een interessante; body compositie! Lichaamssamenstelling / dikte van de vetlaag op je reet hangt van twee dingen af; hoeveel komt er in, en hoeveel gaat eruit. Kcal in kcal out baby, everyfuckingtime.

Vetten schijnen volgens sommige studies efficienter te zijn in het onderdrukken van honger dan koolhydraten, en soms zelfs dan eiwitten. Opzich wel logisch natuurlijk, want een gram vet bevat meer energie. Ik kan niet vinden of deze studie is gecorrigeerd voor energie inname, dus daar ga ik dan maar niet van uit.

Ook is er een verschil gevonden tussen de soorten vet; VV en EOV onderdrukken honger iets meer dan MOV volgens http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23688821, maar andere studies vinden deze verschillen niet echt.

Conclusie:
Verzadigd vet is niet slecht, of in ieder geval totaal niet zo slecht als dat de onverzadigdvethealthgurufeetjes je willen doen geloven; transvet blijft een dikke motherfucker though.
Tips van the jwhey voor een gezond levon? Zeker, die zal ik geven!:
Sporten. Geen overgewicht hebben. Niet teveel stressen. Eet niet alleen maar ongezonde shit, (en niet alleen gezonde shit als dat stress oplevert; enjoy your life)
Het is totaal niet nodig om weinig tot geen verzadigd vet binnen te krijgen.

EDIT 22-04

Zojuist wat aan het rondklooien op internet, en kom dit tegen:
http://ca.askmen.com/news/sports/saturated-fat-directly-linked-with-heart-disease.html

The research is unique in that it studies the effect of saturated fatty acids on cardiac muscle tissue, rather than studying the link between saturated fat intake and heart disease risk. Those studies obviously found a correlation, but are also fraught with complications: A guy who eats ribeye steaks three nights per week probably isn’t terribly health-conscious in any other areas of his life, either.

However, in studying cells taken directly from heart muscle tissue, the researchers found that compared to unsaturated fats (olive oil, most vegetable oils), saturated fatty acids actively killed cardiac cells through a process known as endoplasmic reticulum stress (ER stress). In fact, consuming unsaturated fats actually prevented the same processes from taking place.

The researchers note that since lipid metabolism plays a major role in the development of type 2 diabetes, diabetics who consume a lot of saturated fats may be at an even higher risk for heart disease.

ik ga er nog even over doorlezen als ik tijd heb, maar iig good for you guys to know. blijft een verhaal van blijkbaar speelt diabetes (en dus een ongezonde levensstijl, weinig sporten en weinig bewegen) een grote rol, wellicht is verzadigd vet dus daadwerkelijk ongezond.
Komt wel het feit bij dat inname van verzadigd vet volgens mij niet direct zorgt voor meer verzadigd vet in bloodstream; koolhydraat inname heeft hier ook een rol in; plus, zonder overgewicht valt het ook al meer mee.
Deze studie vindt voor verzadigd vet een positieve correlatie, maar zegt zelf ook dat dieet niet direct gelinkt kan worden aan plasma vetsamenstelling
https://etd.ohiolink.edu/ap/10?0::NO:10:P10_ACCESSION_NUM:osu1253666943
Instead, dietary myristic acid, C14:0, was positively correlated with its plasma fatty acid. These data were unable to show a consistent relationship between diet and plasma fatty acid composition.

Die tips zijn goud waard. Voor veel forumleden een behoorlijke lifechanger denk ik zo :P

Tijdens het lezen van bovenstaande bericht heb ik 900 kcal koekjes gegeten terwijl ik al aan mijn kcal was voor vandaag.. #fuckthecut <- klinkt best logisch eigenlijk!?

Tijdens het lezen van bovenstaande bericht heb ik 900 kcal koekjes gegeten terwijl ik al aan mijn kcal was voor vandaag.. #fuckthecut <- klinkt best logisch eigenlijk!?
Ik prefereer het beuken van andere kutten, hoewel ik tijdens m'n huidige cut weinig met kutjes bezig ben

Het wijkt wellicht een beetje af, maar ik vroeg me af hoe het precies zit met de rol van zuivel qua algehele gezondheid. Sinds een paar jaar is zuivel ineens de grote boeman o.a. vanwege osteoporose. Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen aangezien de generaties voor ons doorgaans ook veel zuivel nuttigden en niet op grote schaal last hebben van osteoporose. Is denk ik ook wel relevant voor dit forum, want ik vermoed dat de meesten wel relatief veel zuivel in hun schema's hebben zitten. Ik ben er zelf iig gek op :)

Misschien een volgend onderwerp? :)

Het wijkt wellicht een beetje af, maar ik vroeg me af hoe het precies zit met de rol van zuivel qua algehele gezondheid. Sinds een paar jaar is zuivel ineens de grote boeman o.a. vanwege osteoporose. Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen aangezien de generaties voor ons doorgaans ook veel zuivel nuttigden en niet op grote schaal last hebben van osteoporose. Is denk ik ook wel relevant voor dit forum, want ik vermoed dat de meesten wel relatief veel zuivel in hun schema's hebben zitten. Ik ben er zelf iig gek op :)

Misschien een volgend onderwerp? :)
goeie!

In favor?

Zijn er inderdaad fucking veel, maar misschien de nadruk leggen op de vitaminen (wisten jullie dat je mag kiezen tussen vitamines en vitaminen) en mineralen die belangrijk zijn voor de stofwisseling. Of waarvan men beweerd dat ze belangrijk zijn, niet vergeten aangezien uit je stukjes blijkt dat mensen er toch vaak naast zitten.

In favor?
Dat zei ik ook in het topic van big t voor eeb suggestie van een sub topic.
Uitgebreid de functies van vit mineralen en spoorelementen. Deficiëntie en te veel.
Misschien als eerst de B omdat dat er nog al veel zijn. Of a, d, e en k(vet oplosbaar)
De antagonisten etc, er valt genoeg over te vertellen voor de komende drie maanden.

Lekker stukje hoor, leest weer goed weg! Leuk dat je er wat mooie humor tussen plaatst die vast niet iedereen mee krijgt :rolleyes:

Hebben we weer wat aan gehad! 9 out of 10.

Terug
Naar boven