MuscleMeat

Sticky Metabolisme: aankomen en afvallen

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.001
Ik had nog twee vragen, eentje die al vaker door m'n hoofd gegaan is:
1) Stel persoon A is aan het cutten en is identiek hetzelfde als persoon B. Het enige verschil is dat A (30-60 min) voor het slapen gaan 500gr magere kwark of iets van caseïne neemt, persoon B krijgt tijdens het avondeten (4-5 uur voor slapen gaan) de laatste vorm van eiwitten binnen: vlees en neemt voor het slapen gaan een appel oid. Valt er iets te zeggen in de orde van procenten of iets anders of persoon B meer spierverlies zal hebben? Zo ja, wat? Of is dit lastig uit te zoeken zonder dat daar gericht onderzoek naar gedaan is, is er namelijk volgens mij niet. Mocht het de vraag makkelijk maken, mag het ook over dezelfde situatie gaan maar dan in de bulk in relatie tot spieropbouw oid.

2) Iemand die zich niet aan een voedingsschama wilt houden en dus vrijwel exact hetzelfde blijft eten en alleen een beetje oplet op niet teveel junk, 3xpw fullbody pakt en per week ~60 min cardio zal dan toch alsnog afvallen? Ookal weet je niet of diegene altijd al op onderhoud zat of nu zit. Of kan het dan alsnog zo zijn dat diegene aankomt, maar dan minder hard dan daarvoor omdat er een kans is dat diegene al jaren lang (en dus nu nog steeds) ver boven onderhoud vreet?

En nog bedankt op het reageren van m'n vorige vraag :) erg leuk topic dit

1: weinig over te zeggen, maar volgens scheelt het wel iets; gaat echter om een paar procentjes, en zal zeker niet bijzonder significant zijn (mits eiwit inname en de rest gelijk is)

2: ik snap je vraag niet. tov van wat? was hij stabiel qua gewicht? voegt hij die 60 min cardio toe of deed hij dit al? etc etc.

1: weinig over te zeggen, maar volgens scheelt het wel iets; gaat echter om een paar procentjes, en zal zeker niet bijzonder significant zijn (mits eiwit inname en de rest gelijk is)

2: ik snap je vraag niet. tov van wat? was hij stabiel qua gewicht? voegt hij die 60 min cardio toe of deed hij dit al? etc etc.

1: top, ik weet genoeg :)
2: excuse me, soms typ ik te gehaast. Zal het even korter opschrijven. Alles bij de persoon blijft hetzelfde, behalve: 60 min cardio pw en 3x pw een fullbody training. Eigenlijk iemand die zijn voeding en activiteit (naast deze 2 soorten gymactiviteiten) niet aanpast. Gaat die persoon afvallen, door de KT en cardio? Of valt daar weinig over te zeggen zonder dat je weet wat hij altijd al gegeten heeft en nu nog steeds blijft eten (want dat blijft in deze situatie onveranderd)?

• #1.003
1: top, ik weet genoeg :)
2: excuse me, soms typ ik te gehaast. Zal het even korter opschrijven. Alles bij de persoon blijft hetzelfde, behalve: 60 min cardio pw en 3x pw een fullbody training. Eigenlijk iemand die zijn voeding en activiteit (naast deze 2 soorten gymactiviteiten) niet aanpast. Gaat die persoon afvallen, door de KT en cardio? Of valt daar weinig over te zeggen zonder dat je weet wat hij altijd al gegeten heeft en nu nog steeds blijft eten (want dat blijft in deze situatie onveranderd)?
deed hij daarvoor helemaal geen krachttraining? en hoeveel kwam hij aan de afgelopen maanden of was hij stabiel qua gewicht?

deed hij daarvoor helemaal geen krachttraining? en hoeveel kwam hij aan de afgelopen maanden of was hij stabiel qua gewicht?

Ah op die fiets. Nooit KT gedaan. Vetpercentage zou voor een vrouw momenteel rond de 27% of man 20% liggen. Redelijk stabiel qua gewicht, maar wel langzaam aan over de jaren heen wat aangekomen (in de range van 4-5% in de afgelopen 3 jaar). Persoon zou tussen de 18-25 jaar zijn.

Denk dat het er bij vraag 1 ook wel van afhangt wat die laatste maaltijd precies bevat; is het een grote maaltijd met vet vlees dat misschien wel 2 tot 3 keer zoveel proteine als die kwark bevat en met vezels uit groenten erbij dan geeft dat door de nacht heen ook nog wel proteine beschikbaar. Is het alleen een sneetje kipfilet met uren later een appel.. maar waarom zou je uren voor het slapen geen proteine meer eten?

Ook een vraag:

Zou je in een kcal overschot toch kunnen afvallen of gewicht behouden doordat je vet balans negatief of neutraal is omdat je overschot aan proteine en carbs niet omzet maar verloren gaan?
(door tef en depletion bij dagelijks fullbody sporten, en misschien nog vocht opslag voor tijdelijk meer verbruik bij hoger lichaamsgewicht)

Stel 2 uur krachttraining (500) + 1 uur cardio (750) = 1250 kcal zeg dat 60% uit vet verbranding komt (750) dan kun je dagelijks 83 gr vet eten zonder aan te komen, zelfs al houden protein en carbs je de hele dag in een overschot.
(of ben ik gek?)

Denk dat het er bij vraag 1 ook wel van afhangt wat die laatste maaltijd precies bevat; is het een grote maaltijd met vet vlees dat misschien wel 2 tot 3 keer zoveel proteine als die kwark bevat en met vezels uit groenten erbij dan geeft dat door de nacht heen ook nog wel proteine beschikbaar. Is het alleen een sneetje kipfilet met uren later een appel.. maar waarom zou je uren voor het slapen geen proteine meer eten?

Ik blijf sowieso lekker m'n kwark eten voor het slapen gaan :) maar vroeg me dat ineens af een weekje geleden en dacht, ik zet hem hier eens erop. Beide personen eten bij het avondeten (18:00u) bijvoorbeeld 100gr rijst, 200 gr groente, 200 gr kip of of mager vlees/vis. En dan eet persoon A nog om 22:00 500 gr kwark en persoon B één appel om 22:00. Om het voorbeeld even simpel te houden.
Maar ik denk, zoals Jw zegt, dat het verschil niet tamelijk groot is in behoud van spiermassa in een cut of aanmaak in een bulk.

• #1.007
Ah op die fiets. Nooit KT gedaan. Vetpercentage zou voor een vrouw momenteel rond de 27% of man 20% liggen. Redelijk stabiel qua gewicht, maar wel langzaam aan over de jaren heen wat aangekomen (in de range van 4-5% in de afgelopen 3 jaar). Persoon zou tussen de 18-25 jaar zijn.
als je net begint met krachttraining kan je in een tekort ook wel spiermassa aanzetten. Verder, als je nu stabiel bent qua gewicht, eet je dus op onderhoud. Ga je activiteit toevoegen, dan zit je uiteraard in een tekort. Is allemaal al uitgelegd :)

• #1.008

Ook een vraag:

Zou je in een kcal overschot toch kunnen afvallen of gewicht behouden doordat je vet balans negatief of neutraal is omdat je overschot aan proteine en carbs niet omzet maar verloren gaan?
(door tef en depletion bij dagelijks fullbody sporten, en misschien nog vocht opslag voor tijdelijk meer verbruik bij hoger lichaamsgewicht)

Stel 2 uur krachttraining (500) + 1 uur cardio (750) = 1250 kcal zeg dat 60% uit vet verbranding komt (750) dan kun je dagelijks 83 gr vet eten zonder aan te komen, zelfs al houden protein en carbs je de hele dag in een overschot.
(of ben ik gek?)
ik volg je vraag eventjes niet denk ik. waarom zou een overschot aan eiwit / carbs verloren gaan?

• #1.009
Ohhh boy. En dan dit soort berichten op de dbb facebook als reactie op t artikel :o

Aspartaam is slecht sommige mensen zijn zich niet bewust wat t met je lichaam doet.. Heb dit al vaker op t forum gezet krijg je van die onwetenden antwoorden of dat ik een complotgekkie ben

Stop jij je lichaam maar vol met gif
waarom zou je zon troep in je lichaam willen hebben vraag ik me af ..? terwijl er genoeg natuurlijke middelen zijn die nog veel lekkerder is ...???????????????????

Deze spant de kroon :roflol:
Omdat iets onderbouwd uitgelegd is houdt niet dat het de waarheid is
laten we meteen stoppen met onderzoeken, nieuwsgierig zijn, proeven doen, theorieën ontwikkelen en toetsen... want als iets onderbouwd is houdt niet in dat het de waarheid is.

Ohhh boy. En dan dit soort berichten op de dbb facebook als reactie op t artikel :o

Deze spant de kroon :roflol:

laten we meteen stoppen met onderzoeken, nieuwsgierig zijn, proeven doen, theorieën ontwikkelen en toetsen... want als iets onderbouwd is houdt niet in dat het de waarheid is.
Je weet nooit of het echt zo is, al die referenties zeggen niks!
Alleen als er 1 referentie is van een slecht onderzoek dat aantoont dat je er kanker van krijgt telt het wel en is aspartaam slecht.

Aangezien dit toch een beetje het algemene q&a mbt. bodydildo is.
Sup @ 4:15?

Klopt wel, neem cholesterol maar weer. Tig studies die aantonen dat het slecht is en tig die aantonen dat het niet slecht is. Het is net wat je gelooft. En wat het meest wordt verteld.

ik volg je vraag eventjes niet denk ik. waarom zou een overschot aan eiwit / carbs verloren gaan?
Ik zat wat hardop te denken over wat ik op de site van die bejaanse methode las over vet verlies in een kcal overschot. Kan alleen TEF bedenken maar dat geeft ook weer niet zo'n enorme buffer en is dan eigenlijk gesjoemel door van de voedinglabels uit te gaan en niet je daadwerkelijke balans. Maar de genoemde voorbeelden in kilo's lijken mij over kuurtjes te gaan en niet macros en timing zoals het gebracht wordt.

yesh, is verschillende keren al naar voren gekomen, zo werkt het inderdaad; maar hoe groter je tekort hoe meer spiermassa je inlevert; dat is wel iets to keep in mind

Als ik die dag erna dit eet: 500gr kip, 15 eiwit en 6 hele eieren.
Hierbij kom ik op: 1600 kcal, 255 eiwit, 5 carbs en 61 vet.

Zou je dit aanraden ter compensatie? Of beter mn normale dieet weer oppakken en extra cardio toevoegen?

Laatst bewerkt:
Ik zat wat hardop te denken over wat ik op de site van die bejaanse methode las over vet verlies in een kcal overschot. Kan alleen TEF bedenken maar dat geeft ook weer niet zo'n enorme buffer en is dan eigenlijk gesjoemel door van de voedinglabels uit te gaan en niet je daadwerkelijke balans. Maar de genoemde voorbeelden in kilo's lijken mij over kuurtjes te gaan en niet macros en timing zoals het gebracht wordt.

Idd daadwerkelijke intake kan ook nog verschil maken natuurlijk.
Om hoeveel procent overschot kcal intake gaat het?

• #1.016
Klopt wel, neem cholesterol maar weer. Tig studies die aantonen dat het slecht is en tig die aantonen dat het niet slecht is. Het is net wat je gelooft. En wat het meest wordt verteld.
als er onderbouwing voor is prima; maar als studie A een studie B weerlegt, dan moet je meegaan met de nieuwe kennis imo. Maar zelfs om bij studie A wat te blijven hangen is wat voor te zeggen. Alleen wat je hier ziet is dat mensen stug volhouden dat aspartaam kankerverwekkend is omdat ze dat ERGENS een KEERTJE hebben gehoord, zelf geen bronnen of wat dan ook hebben gechecked, en er om willen vechten als t nodig is. En dat is echt fucking hinderlijk in mijn ogen. Irriteer me aan zulke simpele zieltjes.

• #1.017
Als ik die dag erna dit eet: 500gr kip, 15 eiwit en 6 hele eieren.
Hierbij kom ik op: 1600 kcal, 255 eiwit, 5 carbs en 61 vet.

Zou je dit aanraden ter compensatie? Of beter mn normale dieet weer oppakken en extra cardio toevoegen?
alleen eiwit bevat niet alle aminozuren volgens mij, biologische waarde stuk lager. Neem dan liever een bak extra kwark of wat melk of whey

Idd daadwerkelijke intake kan ook nog verschil maken natuurlijk.
Om hoeveel procent overschot kcal intake gaat het?
De voorbeelden zijn DXA scans van al getrainde sporters een man +2.8 kg lbm -1 kg vet in een maand en een vrouw -0.6 kg vet +3kg lbm in 2 maanden.

in b4 creatine = lbm

De voorbeelden zijn DXA scans van al getrainde sporters een man +2.8 kg lbm -1 kg vet < 1 maand en een vrouw -0.6 kg vet +3kg lbm. In een maand.

in b4 creatine = lbm
Laag overschot.
Vind het wel aannemelijk dat er dan winst aan LBM optreedt, meer wel een grote LBM winst, zeker voor de korte tijd..
Zijn er geen andere factoren die niet gecontroleerd en dus veranderd kunnen zijn naast voeding?
Btw n=2 dus vind dat ook niet geweldig persoonlijk :o
Al zijn dit soort onderzoeken zeker interessant!

Laag overschot.
Vind het wel aannemelijk dat er dan winst aan LBM optreedt, meer wel een grote LBM winst, zeker voor de korte tijd..
Zijn er geen andere factoren die niet gecontroleerd en dus veranderd kunnen zijn naast voeding?
Btw n=2 dus vind dat ook niet geweldig persoonlijk :o
Al zijn dit soort onderzoeken zeker interessant!
(die vrouw was 2 maanden trouwens)

Naja onderzoek.. gaat om claims van een pt in een blog post. :o

Kan net zo goed creatine/carb/vocht loading zijn tijdens een klein tekort, dxa zegt ook niet alles.

Of 6 van 8 weken rustig gainen en dan 2 weken een crash dieet. Ook effectief.

Maar als er een recomp methode met dagelijks kcal cycling ofzo achter zit vind ik dat wel interessant.

Terug
Naar boven