MuscleMeat

Sticky Metabolisme: aankomen en afvallen

(die vrouw was 2 maanden trouwens)

Naja onderzoek.. gaat om claims van een pt in een blog post. :o

Kan net zo goed creatine/carb/vocht loading zijn tijdens een klein tekort, dxa zegt ook niet alles.

Of 6 van 8 weken rustig gainen en dan 2 weken een crash dieet. Ook effectief.

Maar als er een recomp methode met dagelijks kcal cycling ofzo achter zit vind ik dat wel interessant.

Ik lees personal trainer.
Als hij ervoor zorgde dat de trainingen een stuk effectiever verloopte dan voor de proef denk ik dat dat ook impact kan hebben. Weet immer niet hoe ze trainden voor de proef. En idd volgensmij is het heel makkelijk vocht vast te houden bij een klein calorieoverschot.

Vind onderzoek en ervaringen altijd heel interessant maar bij dit soort dingen focus ik me toch altijd op de onderzoeken. Zijn immers zoveel randzaken die ook een rol kunnen spelen...

Nog een iets wat mij nog steeds niet duidelijk is.
In hoeverre zorgen snelle carbs (waarschijnlijk doordat ze een insulinepiek veroorzaken) voor een betere/snellere opname van bijv eiwitten?
Ik weet dat je de opname van creatine pas gaat boosten na tientallen grammen snelle carbs.
Maar hoe zit dat met eitwit? Zie veel mensen nl. dextrose, banaan of wat dan ook rondom hun shake drinken direct na de workout.

In hoeverre zorgen snelle carbs (waarschijnlijk doordat ze een insulinepiek veroorzaken) voor een betere/snellere opname van bijv eiwitten?
Ik weet dat je de opname van creatine pas gaat boosten na tientallen grammen snelle carbs.
Maar hoe zit dat met eitwit? Zie veel mensen nl. dextrose, banaan of wat dan ook rondom hun shake drinken direct na de workout.
Zou het niet exact weten, maar eiwitten moeten alsnog gehydroliseerd worden door pepsine, tripsine en dipeptidase waarna pas opname in de dunne darm plaatsvindt

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.024
Zou het niet exact weten, maar eiwitten moeten alsnog gehydroliseerd worden door pepsine, tripsine en dipeptidase waarna pas opname in de dunne darm plaatsvindt

eiwitten zelf, en al helemaal whey, zorgen zelf al voor een flinkkkkkee insulinepiek. De reden dat mensen die snelle carbs nemen is denk ik omdat ze t idee hebben glycogeen zo snel mogelijk te moeten refillen

alsof glycogeen zomaar op is.

Misschien een stuk schrijven over het nut van bcaa's tijdens de cut?

in voor amino,s !

misschien verkeerde topic maar hoeveel eten jullie minder op rustdagen.
het enigste dat ik skip is 1 shake 160kcalls zal dit voldoende zijn?

Mwoah.

Iedereen met gezond verstand gaat niet ineens in de cut veel lichtere gewichten pakken en 20-30 reps pompen met 10-20 sec rust.
Vertel dit aan me mattie die opeens helemaal verslaafd is aan het boek van faya louresn "killerbody"...

5sets elke oefening 18reps.. Rip gainz

Zat dit stukje te lezen van onze muricans forums leden http://www.bodybuilding.com/fun/the-new-science-of-size-and-strength?mcid=SM_FB_Training

Er is dus duidelijk verschil in bodybuilding en powrlifting. Hier staat zelfs dat powerlifting iets beter is. Misschien hier een stukje over schrijven? Waarom zouden we allemaal bodybuilden als powerliften 'beter' is. :p

In iedergeval, waar ik ook naar geintereseerd ben, het verschil in eten tussen bodybuilders en powerlifters. Eet een powerlifter nou echt 1-2k kcal meer dan bodybuilders? Why?

Zat dit stukje te lezen van onze muricans forums leden http://www.bodybuilding.com/fun/the-new-science-of-size-and-strength?mcid=SM_FB_Training

Er is dus duidelijk verschil in bodybuilding en powrlifting. Hier staat zelfs dat powerlifting iets beter is. Misschien hier een stukje over schrijven? Waarom zouden we allemaal bodybuilden als powerliften 'beter' is. :p

In iedergeval, waar ik ook naar geintereseerd ben, het verschil in eten tussen bodybuilders en powerlifters. Eet een powerlifter nou echt 1-2k kcal meer dan bodybuilders? Why?

En how often zie je een droge powerlifter? :p

En how often zie je een droge powerlifter? :p
Zelden, maar ik zie ook weinig powerlifters die 'dik' zijn. Hoe kan het zo zijn dat zij toch 5-6k kcal eten. Niet 'dik' worden maar wel mogelijk sneller groeien dan bodybuilders.
Terwijl ze wel 4ever bulk zitten :p

Zelden, maar ik zie ook weinig powerlifters die 'dik' zijn. Hoe kan het zo zijn dat zij toch 5-6k kcal eten. Niet 'dik' worden maar wel mogelijk sneller groeien dan bodybuilders.

Lijkt mij dat dit rechtstreeks in verband staat met verhoogde eiwitsynthese.
Als je cut is (ondanks een hoge eiwitinname) je eiwitsynthese lager.
Je lichaam heeft de energie ook nodig voor andere vitale processen waar het ook naartoe gaat.

Als je boven je onderhoud zit krijg je genoeg energie voor die vitale processen en hoe meer je boven onderhoud zit, hoe meer er over is voor de eiwitsynthese.
Tot een bepaald niveau natuurlijk, na een bepaald percentage bulk zal er geen winst meer zijn.
Denk dat veel bodybuilders (waaronder ikzelf) 10% bulken en door verkeerd te tellen soms per ongeluk 5% bulken of op onderhoud zitten.
Iemand die 30% bulkt zal daar nooit last van hebben, maar uiteraard wel meer vet opslaan.

Dit heb ik allemaal ergens eens gelezen, weet niet meer waar dus waarschuw alvast dat niet alles hoeft te kloppen maar er is vast wel iemand die hier een toevoeging aan kan geven.
Naar mijn weten werkte het in ieder geval zo met boven onderhoud zitten.

Definieer dik.. :p Iedereen weet dat PL'ers dik(ker) zijn...

Het enige verschil is dat bodybuilders in een string op een podium gaan staan en de meesten in de sportschool totaaal geen idee hebben van die % en volume parameters voor progressieve krachttraining en maar wat aankloten met progressief meer spuiten.

Alle krachtatleten doen alle rep ranges met alle relevante %1rm met genoeg volume om te groeien op gestandaardiseerde oefeningen, en iedereen eet anders. Daar binnen generalisaties van maken met verzonnen ideeen van wie wat doet gaat echt nergens over. En heeft niks met metabolisme te maken.

En succes met 4x5 @ 90%1rm :o

Je lichaam heeft de energie ook nodig voor andere vitale processen waar het ook naartoe gaat.

Als je boven je onderhoud zit krijg je genoeg energie voor die vitale processen en hoe meer je boven onderhoud zit, hoe meer er over is voor de eiwitsynthese.
Tot een bepaald niveau natuurlijk, na een bepaald percentage bulk zal er geen winst meer zijn.
Denk dat veel bodybuilders (waaronder ikzelf) 10% bulken en door verkeerd te tellen soms per ongeluk 5% bulken of op onderhoud zitten.
Iemand die 30% bulkt zal daar nooit last van hebben, maar uiteraard wel meer vet opslaan.

Dit heb ik allemaal ergens eens gelezen, weet niet meer waar dus waarschuw alvast dat niet alles hoeft te kloppen maar er is vast wel iemand die hier een toevoeging aan kan geven.
Duidelijke onderbouwing, jammer dat je in je laatste alinea alles zegmaar weer weggooit door te zeggen dit heb ik ergens gelezen :p hahaha thx anyway!

Definieer dik.. :p Iedereen weet dat PL'ers dik(ker) zijn...
Naja dik, meer het idee van, een bodybuilder (mens physique type of stringetje type) heeft sneller een verdwenen sixpack en meer love hands dan een powerlifter :p terwijl de power veel meer eet.

Het enige verschil is dat bodybuilders in een string op een podium gaan staan en de meesten in de sportschool totaaal geen idee hebben van die % en volume parameters voor progressieve krachttraining en maar wat aankloten met progressief meer spuiten.

Alle krachtatleten doen alle rep ranges met alle relevante %1rm met genoeg volume om te groeien op gestandaardiseerde oefeningen, en iedereen eet anders. Daar binnen generalisaties van maken met verzonnen ideeen van wie wat doet gaat echt nergens over. En heeft niks met metabolisme te maken.

En succes met 4x5 @ 90%1rm :o
Hmm dit klinkt idd wel logisch. Thnx voor de uitleg!

Ye thx vnaaf ff checken me 1rm train deze week met powerlifter :p rip me zelf alvast.

Duidelijke onderbouwing, jammer dat je in je laatste alinea alles zegmaar weer weggooit door te zeggen dit heb ik ergens gelezen :p hahaha thx anyway!

Naja dik, meer het idee van, een bodybuilder (mens physique type of stringetje type) heeft sneller een verdwenen sixpack en meer love hands dan een powerlifter :p terwijl de power veel meer eet.

Hmm dit klinkt idd wel logisch. Thnx voor de uitleg!

Ye thx vnaaf ff checken me 1rm train deze week met powerlifter :p rip me zelf alvast.
Er zijn droge powerlifters strongmen en gewichtheffers vanwege gewichtklassen en dan moeten ze zich ook gewoon aan de kcal in out houden net als een bodybuilder in contest prep. Alleen 5% staan is geen vereiste of eerder nadelig voor hun sport. En er is de onbeperkte gewichtklasse. Dus als je dan statistieken gaat trekken uit die populaties en die zet naast een groep die 5% moet staan ja dan zullen die anderen gemiddeld meer eten. Maarja kijk je naar andere sporten waar het ook een voordeel is zo droog te staan, zoals voor gymnasten, kom je dezelfde issues met voeding tegen als bij bodybuilders.

De principes van krachttraining zijn ook generiek alleen heeft elke sport zijn sport specifieke oefeningen. Squat bench dead, strongman events, snatch clean&jerk, maar in al die groepen zijn ook high reps en isolatie in de training te vinden. Gewichtheffers doen absurd veel buikspieren trainen, schaatsers en sprinters doen high rep oly lifts, crossfitters en bodybuilders maxen hun squat en bench, strongmen maxen clean en jerks, ga zo maar door. En ze kunnen allemaal geweldige fysieken voorbij natty max hebben. ;)

Spierwinst is niet afhankelijk van een kcal overschot he. Verhoogde eiwitsynthese komt door training en hormonen en aminozuren. Boven onderhoud zitten met carbs is prestatiebevorderend. Denk dat het meer de combinatie van die dingen is en niet boven of onder onderhoud zitten op zich.

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.040
Denk dat de twee belangrijkste factoren genoemd zijn; bodybuilders zitten op een kleiner kcal overschot en cutten ook nog eens om de zoveel tijd. Dus minder potentiële gains.
Daarnaast zijn powerlifters inderdaad vaak veel meer bezig met progressief trainen. Dus trainingen zijn efficiënter. Dat maakt powerlift schemas niet beter though

Terug
Naar boven