AndroidHealthClinic

Op naar de sterren, en daar voorbij

Wat bedoel je hiermee, tot de 12% maakt het niet uit hoeveel lowcarb dagen je achter elkaar draait?

Nee, dat zeg ik niet. 1x of 2x refeed is bij 12% niet nodig. Als je lichaamsvetpercentage hoger dan 12-15% is dan is het verstandig om de refeeds te laten voor wat ze zijn. Bij een hoger lichaamsvetpercentage is de kans groter dat je insuline ongevoelig bent, waardoor er problemen kunnen ontstaan als je te veel koolhydraten naar binnen werkt, zoals een constant opgeblazen gevoel, fluctuaties in je energiepeil (vaker vermoeid zijn) en een toename van het triglyceriden niveau in het bloed. Als je eiwitten gewoon 2,5gr per kg lichaamsgewicht hanteert en op rustdagen high fat en low carb, waarbij je wel op trainingsdagen rond onderhoud zwerft dan zal niet snel spier worden aangesproken als energiebron. Ik denk ook niet dat McM, 4 dagen achter elkaar low carb doet hij zal vast wel in die tussentijd 1 of 2 keer trainen.

• Topic Starter Topic Starter
  • #6.402
Dat klinkt goed. Bedankt wel dat je daadwerkelijke onderhoud misschien lager ligt dan je denkt, aangezien je endo bent.

1xp/w refeeden, is dat niet een beetje weinig? Vanaf 2-3 dagen keto neemt de spierafbraak exponentieel toe, en ik kan je verzekeren dat dit wetenschappelijk beschreven is. Misschien is het verstandiger om elke 3de dag of elke 4de dag een highcarb dag te doen (zo wordt het ook aangeraden in bffm).

Ik zit al fors onder Harris Benedict en al die yadayada. De 2800 cals waar ik nu van uit ga is niet veel voor iemand tussen de 85-90kg die regelmatig workouts heeft lijkt me. Daarnaast zat ik over de afgelopen 2 weken op gemiddeld 2405 cals per dag. Als dat boven mn onderhoud is eet ik mn straps op.

Qua refeeden heb je wel een punt, even kijken hoe ik dat handig aan kan pakken. En carbcyclen stop ik even mee, ik denk wel dat ik occasioneel een low-carb dag na een refeed toepas maar voor de rest ga ik IIFYM doen met meer eiwitten dan gemiddeld voorheen en minimaal 75gr vet per dag.

ik ben blij met je nieuwe schema! ;)

je deed trouwens gewoon box squats dan heh :p gisteren deed ik hetzelfde aan het einde van m'n training, alleen een leuke variatie. eerst een hoop sets met één plate op de step en daarna nog een paar sets met twee plates - explosiviteit schoot door het dak heen man!

:D Zijn dat boxsquats dan, daarbij moet je toch echt gaan zitten? Valt me wel vies tegen hoe veel minder gewicht ik er mee pak moet ik zeggen! Sowieso is het conditioneel en qua volume nog erg wennen maar ik zie wel waarom dit gaat werken :D Wat vind jij trouwens van shrugs op benen-dag? 80% van mn trapsize heb ik denk ik wel te danken aan deadliften, dus dacht pak shrugs er op deadliftdag bij.

Interessant schema inderdaad:) Ik ben benieuwd hoe lang zo;n training in beslag neemt:)

What Sjaak said. Moet zeker even wennen aan hoger volume op deadlift en MP dus de eerste 3 compounds kosten veel tijd. Denk dat ik er ongeveer 5 kwartier over doe, maar ik pis dan ook als een paard tussendoor omdat ik me zo kapotzweet en dus veel drink :p

Tot 12% maakt het niet uit, als je voldoende eiwitten neemt en je spieren blijft prikkelen ga je geen spiermassa afbreken. Pas bij sub -10% zou ik 1 of 2x refeeden. Weet niet hoever je nu bent McM?

Wat bedoel je hiermee, tot de 12% maakt het niet uit hoeveel lowcarb dagen je achter elkaar draait?

Dit ???

---------- Post toegevoegd Wed 29 Feb 2012 om 15:55 ----------

Nee, dat zeg ik niet. 1x of 2x refeed is bij 12% niet nodig. Als je lichaamsvetpercentage hoger dan 12-15% is dan is het verstandig om de refeeds te laten voor wat ze zijn. Bij een hoger lichaamsvetpercentage is de kans groter dat je insuline ongevoelig bent, waardoor er problemen kunnen ontstaan als je te veel koolhydraten naar binnen werkt, zoals een constant opgeblazen gevoel, fluctuaties in je energiepeil (vaker vermoeid zijn) en een toename van het triglyceriden niveau in het bloed. Als je eiwitten gewoon 2,5gr per kg lichaamsgewicht hanteert en op rustdagen high fat en low carb, waarbij je wel op trainingsdagen rond onderhoud zwerft dan zal niet snel spier worden aangesproken als energiebron. Ik denk ook niet dat McM, 4 dagen achter elkaar low carb doet hij zal vast wel in die tussentijd 1 of 2 keer trainen.

Oke dat verklaart een deel. Maar ik bedoel met een refeed eigenlijk een dag op onderhoud eten met als doel mn metabolisme niet laten wennen aan -500/600 calorieen per dag. Lijkt me dat dat ook nuttig is voor 12-15% BF.

Heb toch al diabetes en heb insuline in overvloed

****+that+shit+meme.png

:D Zijn dat boxsquats dan, daarbij moet je toch echt gaan zitten? Valt me wel vies tegen hoe veel minder gewicht ik er mee pak moet ik zeggen! Sowieso is het conditioneel en qua volume nog erg wennen maar ik zie wel waarom dit gaat werken :D Wat vind jij trouwens van shrugs op benen-dag? 80% van mn trapsize heb ik denk ik wel te danken aan deadliften, dus dacht pak shrugs er op deadliftdag bij.
shrugs op benen dag kan opzich prima, maar het ligt eraan wat je dag ervoor en erna doet. beetje kort door de bocht dit, maar je ontkomt er niet aan om een lichte overlap te hebben met dit schema als je deads wilt doen bijvoorbeeld en shrugs is een beetje hetzelfde verhaal. houd het er gewoon in op die dag en kijk over een tijdje wat je ervan vond.

waarom zet jij een box neer bij squats als je er niet op gaat zitten? voor het aanvoelen van diepte? als dat zo is weet je nu dus hoe diep je kunt en ga je vanaf nu gewoon weer zonder box squatten, maar dan zo diep mogelijk :p En als je box squats wilt doen, dan ga je een aantal weken box squats doen - niets mis mee! En over de uitvoering van box squats zijn ook weer duizend verschillende meningen, de ene zegt helemaal zitten, maar spanning houden - de ander zegt helemaal zitten en ontspannen - dan weer ergens iemand die touch&go roept. vraag jezelf af waarom je deze variant toepast (ik bijvoorbeeld voor opbouw van explosiviteit onderin de lift) en doe dan wat jou het meest logisch lijkt. als je maar consequent bent!

• #6.405
Ja bij MPen met burning traps is ook niet alles maar ik moet wat.

En was voor de diepte idd, heb ik ooit nog eens van jou gehoord dacht ik? :P Meer om de diepte er consequent in te rammen. Misschien dat ik volgende keer pilates-unit met 3 schijven probeer, even kijken wat goed voelt. Of boxsquats. Nog niet echt besloten. Ik ben niet echt zwak onderin, halverwege is gewoon een tikkie grinden als t echt zwaar word en volgens mij zijn boxsquats juist om t onderste deel sterker te maken. Ik moet ff kijken.

ik liet het je zien, zodat je eens zou aanvoelen hoe het was om elke rep op goede diepte te komen

• #6.407
Nouhou :(

haha :P

Ok, dus geen lowcarb op trainingsdagen bedoelde je dus?

Even over lowcarb: Voor zover ik weet is het idee achter carbcycling uit fysiologisch oogpunt het bereiken van een situatie dat het lichaam in ketose gaat (efficiente manier voor het verbranden van vet). Dit vindt plaats na ca. 48 uur. Echter, op een gegeven moment dreigen de glucosereserves op te raken en gaat het lichaam over op verbranding van spiereiwit. Daarom wil je niet te kort maar ook niet te lang op lowcarb zitten, want bij te kort heb je geen voordelen, en bij te lang verdwijnt je spiermassa in razend tempo. Sowieso is het nadeel van de carbcycling methode dat het onmogelijk is om al je trainingsdagen op carbs te draaien (want wie traint er nou 2x per week :o). Ik probeer carbcycling dan ook niet op te hemelen maar dit is voor zover ik weet de gedachte erachter.

Dat verhaaltje over insuline ongevoeligheid makes no sense. Ook al is obesitas wel degelijk een risicofactor voor diabetes, je moet wel bedenken dat diabetes daadwerkelijk een ziektebeeld is dat zich in fases ontwikkelt. En dit gebeurt niet zo 123. Bovendien is 12-15% op een gespierde atleet nou niet bepaald obees te noemen :p

Ik zit al fors onder Harris Benedict en al die yadayada. De 2800 cals waar ik nu van uit ga is niet veel voor iemand tussen de 85-90kg die regelmatig workouts heeft lijkt me. Daarnaast zat ik over de afgelopen 2 weken op gemiddeld 2405 cals per dag. Als dat boven mn onderhoud is eet ik mn straps op.

Oke dat verklaart een deel. Maar ik bedoel met een refeed eigenlijk een dag op onderhoud eten met als doel mn metabolisme niet laten wennen aan -500/600 calorieen per dag. Lijkt me dat dat ook nuttig is voor 12-15% BF.

Kerel, ik zit net aan de andere kant van het spectrum he.
Ik val af op 4000 kcal :D
Het is idd apart, maar als je merkt dat je eigen lichaam zo werkt...

Ah ik dacht dat je met refeed een hoge carb dag bedoelde ;)

Ok, dus geen lowcarb op trainingsdagen bedoelde je dus?

Nee, juist niet i.v.m. herstel en aanvullen van glycogeen.

Even over lowcarb: Voor zover ik weet is het idee achter carbcycling uit fysiologisch oogpunt het bereiken van een situatie dat het lichaam in ketose gaat (efficiente manier voor het verbranden van vet). Dit vindt plaats na ca. 48 uur. Echter, op een gegeven moment dreigen de glucosereserves op te raken en gaat het lichaam over op verbranding van spiereiwit. Daarom wil je niet te kort maar ook niet te lang op lowcarb zitten, want bij te kort heb je geen voordelen, en bij te lang verdwijnt je spiermassa in razend tempo.
Bij carb cyclen heb je volgens carb cycle codex van t-nation geen no carb dagen dan raak je niet zo snel in ketose. Ketose is ook niet erg, zolang je maar voldoende eiwitten en vetten neemt zoals ik eerder zei.
Sowieso is het nadeel van de carbcycling methode dat het onmogelijk is om al je trainingsdagen op carbs te draaien (want wie traint er nou 2x per week :o). Ik probeer carbcycling dan ook niet op te hemelen maar dit is voor zover ik weet de gedachte erachter.
Wat vind je er nadelig aan? Die vetten van de dag ervoor geven je gewoonlijk voldoende energie om te trainen. Je kan zelfs fasted gaan trainen denk aan IF. Bij carb cyclen pas je je low, medium en high days aan de intensiteit van je training. Gewoonlijk ga je op benen dag hoog in carbs, omdat je dit het meest kan gebruiken.
Dat verhaaltje over insuline ongevoeligheid makes no sense.
Adiponectin is considered to be “the link between obesity, insulin resistance, and the metabolic syndrome”. Adiponectin plays a role in energy regulation as well as in lipid and carbohydrate metabolism, reducing serum glucose and lipids, improving insulin sensitivity and having an anti-inflammatory effect. Adiponectin’s diurnal secretion pattern has been described in obese individuals (particularly with abdominal obesity), as low throughout the day.
http://www.leangains.com/search/label/Fat%20Loss
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19252892

Hoe hoger je vp%, hoe minder insuline gevoelig. Je kan wel significante veranderingen merken in opslag van vet als je op 10% of op 12-15% refeed.

Ik vind carb cycle ook wel een goed dieet. Je cyclet je carbs afhankelijk van de intensiteit van je dagen. Alleen probleem bij mij was dat mijn deficit te klein was, dus daar heb ik enkele weken mee verpest aangezien ik 300-400gr carbs at op trainingsdagen en nog eens 80gr vet ook zat ik niet zo laag op rustdagen. Bij carb cycle net als bij leangains moet je kijken op lange termijn. Je gaint langzaam vvm en zodoende daalt je bf. Maar goed jij weet wel waarmee je bezig mee bent, je hebt al wat trainingservaring en goed fysiek. Ik zou trouwens op [Link niet meer beschikbaar] kijken met betrekking tot carb cycle zitten wel interessante artikels tussen.

Nee, juist niet i.v.m. herstel en aanvullen van glycogeen.

Bij carb cyclen heb je volgens carb cycle codex van t-nation geen no carb dagen dan raak je niet zo snel in ketose. Ketose is ook niet erg, zolang je maar voldoende eiwitten en vetten neemt zoals ik eerder zei.
Wat vind je er nadelig aan? Die vetten van de dag ervoor geven je gewoonlijk voldoende energie om te trainen. Je kan zelfs fasted gaan trainen denk aan IF. Bij carb cyclen pas je je low, medium en high days aan de intensiteit van je training. Gewoonlijk ga je op benen dag hoog in carbs, omdat je dit het meest kan gebruiken.
http://www.leangains.com/search/label/Fat%20Loss
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19252892

Hoe hoger je vp%, hoe minder insuline gevoelig. Je kan wel significante veranderingen merken in opslag van vet als je op 10% of op 12-15% refeed.

Ik vind carb cycle ook wel een goed dieet. Je cyclet je carbs afhankelijk van de intensiteit van je dagen. Alleen probleem bij mij was dat mijn deficit te klein was, dus daar heb ik enkele weken mee verpest aangezien ik 300-400gr carbs at op trainingsdagen en nog eens 80gr vet ook zat ik niet zo laag op rustdagen. Bij carb cycle net als bij leangains moet je kijken op lange termijn. Je gaint langzaam vvm en zodoende daalt je bf. Maar goed jij weet wel waarmee je bezig mee bent, je hebt al wat trainingservaring en goed fysiek. Ik zou trouwens op [Link niet meer beschikbaar] kijken met betrekking tot carb cycle zitten wel interessante artikels tussen.

Ah ok, dacht dat je met insuline ongevoeligheid risico op ontwikkelen van diabetes bedoelde.

Dan nog, wat je zegt is dat je met een vetpercentage van 12-15% beter carbs kan mijden met als reden dat je minder gevoelig bent voor insuline, wat niet het geval is bij 12% of lager.

Als onderbouwing een studie die aantoont dat een hogere mate van verzadigde vetten in adipocyten negatief gecorreleerd is aan insuline sensitivity. Zegt dus nog niks over vetpercentage.

Dit is een (vrij sterke) uitspraak die mijns inziens toch wel wat meer onderbouwing mag verwachten dan een mechanistische studie die bovendien niet bepaald rechtstreeks je statement ondersteunt.

Ik snap de gedachtegang wel, maar als je kijkt naar hoe klein het verschil is tussen de 10-12% en 12-15% regio, dat is beiden onder het gemiddeld voor een man. Dat is geen basis om carbs af te raden voor iemand met 12-15% vet. Het is zelfs maar de vraag of carbs de problemen opleveren die je noemde (opgeblazen gevoel, laag energie) in een obees individu die niet aan diabetes lijdt. Laat staan een bodybuilder in een lichte bulk :p

Met waar ik zei dat je op trainingsdagen geen low-carb dag prefereert. Je zegt het net zelf, op benendag zou je bijv. graag je carbs nemen. Je trainingen zijn niet direct k*t wanneer je laag in de carbs zit, maar je hebt liever volle energie voor een training, en dat zie ik wel enigzins als nadeel van de carbcycling methode. (geen groot nadeel, just pointing it out)

Thanks voor de link. Ga zelf ook binnenkort aan de cut, dus het is wel handig om meer te weten - carb cycling kan handig zijn voor dat laatste procentje :)

Maar kerel, wil even benadrukken, je bent in korte tijd aardig groot geworden, dus je weet zeker wel wat je doet :D Alleen als ik adviezen lees die niet staven met mijn beeld v/d literatuur dan wil ik wel even dat er duidelijkheid over onstaat voordat mensen zaken gaan aannemen die misschien twijfelachtig zijn.

Nee, je begrijpt me verkeerd. Ik bedoel niet mijden, nee integendeel je moet wel carbs nemen alleen je moet oppassen voor overfeeding. Vandaar dat je op refeeds vet zo laag mogelijk moet houden.

En trainen op low-carb wie doet dat? Heb ik volgens mij ook nergens gezegd bedoelde enkel rustdagen. Je neemt gewoon ongeveer 100gr carbs voor de training. Na de training nuttig je de grootste gedeelte van je carbs, dit in verband met insulinespiegel waar je uber anabool bent. Trainingsdagen zijn carbdagen, rustdagen zijn fatdagen. Wat ik probeer te uit te leggen was dat hetgeen in carb cycle codex staat over vet constant houden wel kan maar dat is meer voor een lange termijn. De verschillen tussen low, medium en high zijn te klein dus te veel gepuzzel met voedingsschema's. Een low dag hanteren voor rustdagen waar een calorie tekort van 800-1000kcal gerust kan, omdat je op trainingsdagen gewoon +20% extra van je onderhoud eet (low fat!) Dit doe ik overigens alleen op rug en benendag.

Tuurlijk, je studeert ook in deze richting toch. Dus begrijp het volkomen. Mijn meningen en argumenten onderbouw ik met me eigen ervaringen (6/7 week carb cycle gedaan) en wetenschappelijke artikels/e-books die ik heb gelezen.

Tja in de cut ga je sowieso toch niet overfeeden lijkt me ;)
Maar 't is duidelijk nu.

En studeren... het is voornamelijk dat ik het eea. aan artikelen heb gelezen. De beschikbare kennis is gelijk, het is alleen nog de vraag hoe je die moet interpreteren. Daar zullen altijd ongelijkheden over bestaan vandaar de ruimte voor discussie :D

Tja in de cut ga je sowieso toch niet overfeeden lijkt me ;)
Maar 't is duidelijk nu.

En studeren... het is voornamelijk dat ik het eea. aan artikelen heb gelezen. De beschikbare kennis is gelijk, het is alleen nog de vraag hoe je die moet interpreteren. Daar zullen altijd ongelijkheden over bestaan vandaar de ruimte voor discussie :D

Nee, enkel refeed dagen inderdaad. Dan moet je niet overfeeden door teveel fat in te nemen.

• #6.415
Maarreh met refeeden bedoelde ik gewoon op onderhoud gaan zitten hoor :P En 100gr carbs pre-workout en post-workout 'het grootste deel carbs' (dus nog meer dan die 100 pwo) reken ik al niet meer low-carb, maar dat is allemaal een persoonlijke kwestie van lichaamstype etc.

Hehe de lappen tekst op de page lees ik in het weekend wel es, maar die training op de vorige training zag er lekker uit man. (voor een nazi) :o :D

hebben jullie nog tijd om te trainen... Hele boekwerken worder er getypt hiero.

• #6.418
Hehe de lappen tekst op de page lees ik in het weekend wel es, maar die training op de vorige training zag er lekker uit man. (voor een nazi) :o :D

:) Cheers Vortex.

hebben jullie nog tijd om te trainen... Hele boekwerken worder er getypt hiero.

Heb een boekwerk met getallen voor je:

Benchpress
10x22.5kg
10x42.5kg
4x62.5kg
3x72.5kg
3x72.5kg
3x72.5kg
3x72.5kg
3x72.5kg

Onder het mom van 1.25 schijven zoeken is k*t dus ik knal er maar 5kg op tov vorige keer :D

Standing Overhead Press
8x22.5kg
8x27.5kg
8x27.5kg
8x27.5kg
8x27.5kg
8x27.5kg

Haalde deze keer zo makkelijk 4x8 dat ik er maar een setje aan heb geplakt :D

Decline CGBP
8x22.5kg
10x42.5kg
10x52.5kg
10x52.5kg
10x52.5kg
10x52.5kg

Eerste keer, wel lekker pompen!

Incline Fly
8x7kg
8x10kg
10x10kg
8x8kg
8x8kg
12x6kg
12x6kg
12x6kg

Eerste keer sinds hele lange tijd, ff zoeken naar goeie hoek enzo. Wel nice burn.

Thunderset Cable Overhead Extension ss Side Raise ss Pecdeck
12x41kg ss 12x8kg ss 12x60
12x36kg ss 12x10kg ss 12x55
12x32kg ss 12x10kg ss 12x50
12x32kg ss 12x8kg ss 12x45

Echt lopen hengsten, zeker op die eerste sets extensions en pecdeck, eigenlijk te heavy voor 12 reps gheghe :D Had van te voren niet super veel motivatie maar echt een mega lekkere workout op 2 bakken koffie. Alsof mn schouders vorige keer in 1 klap gewend zijn geraakt aan volume. Liep de gym uit en dacht in mezelf "crap t doet nog steeds pijn", goeie zaak.

Laatst bewerkt:
goed man! en nu een tijdje aan het plan vasthouden heh?! goede volgorde ook, heb er weinig op aan te merken. incline flyes zijn lekker op 45 graden - klinkt wat hoog en ik moest er ook aan wennen, maar die enkele keer dat ik ze nog doe gaat het bankje standaard op 45 graden en is de pomp epic!

• #6.420
Terug
Naar boven