- Waardering
- 2.020
- Lengte
- 1m88
- Massa
- 83kg
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.

Jonge, ga mn log eens goed lezen dan. Ik do HST = 6 workouts 15 reps en elke workout gewicht verhogen. Daarna met 10 en daarna 5 reps. Wel dikke pump in armen en schouders, leek wel twee keer zo breed![]()
(of je mindset al wat beter is
).Ik begrijp je reactie niet zo goed, waarom moet ik je log deftig gaan lezen?
Vroeg alleen of je een dikke pomp had na die 15 reps en wou eigenlijk weten wat je van je lichaam vond na de training(of je mindset al wat beter is
).

Mn mindset en motivatie is wel een stuk verbeterd sinds ik niet meer train op ma/woe/vrij maar wanneer het uitkomt (probeer om de dag KT te doen, en anders duurtraining voor Ethiopië).Omdat je dan zou snappen waarom ik alles op 15 reps draai
Mn lichaam vond het niet zo leuk: squatten met spierpijn van het squatten. Moet nog erg wennen aan fullbody 3x per week! Het lijkt wel alsof mn schouders ineens groeien als een malle, maar ik weet dat het te vroeg is om conclusies te trekken wat schema betreft. Maar db shoulder press + raises + facepulls = me gustaMn mindset en motivatie is wel een stuk verbeterd sinds ik niet meer train op ma/woe/vrij maar wanneer het uitkomt (probeer om de dag KT te doen, en anders duurtraining voor Ethiopië).

Beetje alles of niets hier Mc! Flinke training verzet![]()

Allereerst lekker bezig geweest Mac! Goede gewichten gebruikt.
Toch vallen mij een aantal dingen op
- je hebt veel oefeningen (15)
- als je op UB wilt focussen zou ik die toch vooraan zetten (o.a. bench)
- ik zou SLDL doen ipv deads. Puur om meer de nadruk te leggen op de hamstrings, zoals je dat voor je quads doet bij squats
- hoezo doe je chins en dips buiten de reprange en in een superset?
Ik ben benieuwd naar je reactie
Laat het duidelijk zijn dat ik niet altijd even tactisch ben, maar ik bedoel het goed!
Ja veel oefeningen, ik heb eigenlijk gewoon die example routine van die HST-site overgenomen. Nu ik er naar kijk zie ik dat ik 1 set dips meer doe dan in die routine en alle schouderoefeningen dubbel doe (daar staat 3 oefeningen 1 set, ik doe 2 sets) maar ik vind schouders een van de lekkerste dingen in mn huidige schema.

Oke, ik ken die example routine niet uit mijn hoofd, maar ik dacht dat die uit +- 9 oefeningen bestond.Hey bro, thanksJa veel oefeningen, ik heb eigenlijk gewoon die example routine van die HST-site overgenomen. Nu ik er naar kijk zie ik dat ik 1 set dips meer doe dan in die routine en alle schouderoefeningen dubbel doe (daar staat 3 oefeningen 1 set, ik doe 2 sets) maar ik vind schouders een van de lekkerste dingen in mn huidige schema.

Inderdaad heb je hier het meeste kracht voor nodig. Maar het zuigt ook de meeste kracht uit je. En met full body is dat nadelig voor de spiergroepen die al achterlopen in mijn opzichtIk vind er wel wat in zitten om meer te focussen op UB, maar squats en deadlifts zijn ook de oefeningen waar je het meeste kracht voor nodig hebt en dus het mest 'fris' voor wilt zijn imo. Dit in combinatie met je volume-comment (veel oef.) en wat ik eerder al bedacht had zorgt er wel voor dat ik in de 10-weken een set deadlifts minder doe. Ik voel mn hammies en glutes trouwens erg goed! Daarnaast is regular deads meer goed voor upperback ipv hamstrings I suppose (denk ik.. ? ). Ik houd gewoon van regular deads![]()
Dus wat doe je? je zet die ervoor.

Doe het regelmatig nu en voelt fijn.Oke, dat eerste deel klinkt goed inderdaad als je de reps verhoogd. Toch zou ik for the sake of it een dip machine en pull down pakken zodat je toch richting de 15 RM kan gaan en straks de 10 RM. Dan maar even niet. Maar dat is mijn mening.De chins en dips doe ik zo omdat ik ze niet weighted voor 15 reps kan en dan elke workout kan verhogen. Daarom verhoog ik 1 rep per 2 sets per workout: dan kan ik toch wekelijks verhogen. Supersetten gebeurt gewoon omdat spullen vaak bezet zijn, ik moet wachten of bepaalde spiergroepen nog even op adem moeten komen. Het zijn ook veel oefeningen dus antagonisten supersetten bespaard veel tijd (ik heb deze workouts wel eens in 1u en 15 min gedaan).
Thanks voor je commenst bro, vragen een beetje beantwoord? Benieuwd naar je reactie ook![]()

Inderdaad heb je hier het meeste kracht voor nodig. Maar het zuigt ook de meeste kracht uit je. En met full body is dat nadelig voor de spiergroepen die al achterlopen in mijn opzichtDus wat doe je? je zet die ervoor.
Die nemen ook veel minder kracht weg. Je zou anders altijd nog kunnen kijken naar een isotonic mix voor tijdens de workout die je krachtverlies wat kan verminderen en je energie niveau hoog houdt.
Ik doe nu een tijd al benen op het laatst en ik merk niet eens veel verschil. Het is ook een kwestie van je daar weer aanpassen. Squats en dergelijke gaan nog steeds vooruit![]()
Verder zou ik je toch sterk aanraden om voor glutes en hamstrings SLDL te doen, lichter gewicht en trekt ook een stuk minder energie uit je. Plus die oefening staat óók in de voorbeeld routine
Voor upper back hoef je in mijn opzicht geen deads te doen. Je rows en shrugs overkoepelen dat aardig. Anders kan je in plaats van side raises nog face pulls doen of upright rows als je die niet al deed. Anders bekrachtigt dat alleen maar mijn opmerking hierboven.
Ik weet dat je van regular deads houdt, maar daar juist vanaf stappen soms omdat het in je comfort zone ligt is ook wel eens goedDoe het regelmatig nu en voelt fijn.
Oke, dat eerste deel klinkt goed inderdaad als je de reps verhoogd. Toch zou ik for the sake of it een dip machine en pull down pakken zodat je toch richting de 15 RM kan gaan en straks de 10 RM. Dan maar even niet. Maar dat is mijn mening.
Tijdsbesparing snap ik inderdaad wel als je squats en deads doet én 14 oefeningen![]()
Waarom dan HST zou je zeggen? Naja, main prio is mass maar qua LB vind ik kracht belangrijker. En om mijn deadlift te verbeteren kan ik het best gewoon blijven deadliften dacht ik zo.
Ik vind het op zich niet erg om met name met chins wat lager in reps te gaan zodat ik weight kan blijven toevoegen: ik heb in het verleden vooral op volume pullups gedaan dus even wat lager in reps lijkt me prima afwisseling.

Mijn hele verhaal onderbouwd door Bryan Haycock himself
Onder de spoiler staat de vraag van een trainee, en het grootste deel van het antwoord van Bryan. Ik heb de essentie niet in de spoiler gezet
"My advice is to do your arm training first in your schedule. This will ensure two things, one, you are fresh when training them, and two, you don’t ever skip them. This alone while using HST will be enough to put the added emphasis on them you are looking for."Question: First, I can only say, wow!, thanks! I am a natural bodybuilder and the results of HST training have been fantastic. I am 40 and have been lifting since I was 12 years old (with a few dormant years here and there). I've never seen better, nor faster, results.
At any rate, my question is this: While the focus on compound movements really hits all my muscles, and gives me a very good and natural symmetry, I do still find I have some weak areas (after all, as bodybuilders we do want to shape our bodies in specific ways)--such as right now my arms seem to be lagging just a bit behind. So how do I target special areas without going to the point where I start experiencing muscle fatigue or interfering with the basic HST principles. Do I drop out some of my compounds and add in some more arm exercises? Surely I wouldn't add more sets to the targeted areas, that would be contrary to HST principles, correct?
Thanks for your time and consideration.
Sincerely,
C.R.
Answer: First off, that’s great to hear about the gains. And still growing with HST after over 25 years of training? That’s fantastic!
Unless you have inadvertently neglected lagging body parts, getting them to grow might require a bit of rearrangement of your training. However, you would never have any reason to adjust your training contrary to the principles of muscle hypertrophy. That wouldn’t make any sense at all.
Let start by summarizing some of the principles of HST:
Specificity: Muscle adapts in a way that is always specific to the nature of the stimulus.
Frequent loading: In order to create a potent stimulus for change, it must be frequently applied.
Repeated Bout Effect: Any stimulus able to cause adaptation of the muscle will lose potency over time as part of the adaptive process.
Progressive Load: Due to the Repeated Bout Effect, the stimulus (in this case weight loads) must grow heavier to accommodate the tissues growing resistance to the stimulus.
Now these are just generalizations. HST uses specific methods in order to take advantage of these principles. Namely:
48 hour Training Schedule: In order to take advantage of the muscles adaptive capacity, each muscle group is trained on a 48 hour schedule.
Mandatory Increase in training Load: Weight loads are increased each workout to ensure adequate potency of the training stimulus.
Strategic Deconditioning: Recognizing the Repeated Bout Effect, HST incorporates SD to maintain sensitivity of the muscle to the loading stimulus.
Now, this may seem like a long drawn out way to address the question at hand, but I thought it necessary to show that HST methods are easily applied to different situations when the principles are understood first.
Fatigue is not a bad thing; its simply not the goal as it is in all other bodybuilding methods. When fatigue becomes the goal of a training method, it leads to exhaustive workouts with little adherence to the principles of muscle growth and growth inevitably stops even in light of some strength-endurance gains. Cumulative fatigue is a different matter. This type of fatigue builds over the course of several days or weeks and can effect training motivation (e.g. burnout) and strength levels. Your concern about muscle fatigue is justified only on the grounds of cumulative fatigue, however, bis and tris being relatively small muscle groups, it is unlikely doing an extra set of curls or triceps extensions would significantly lead to burnout.
Do I drop out some of my compounds and add in some more arm exercises? Well, it really depends on how many other exercises you are doing. There is nothing wrong with using only 3 core lifts such as bench, chins, and squat for everything but shoulders and arms. This leaves quite a bit of room to add volume to your other body parts.
Surely I wouldn't add more sets to the targeted areas, that would be contrary to HST principles, correct? There is nothing about HST principles that dictates that you cant add sets. The number of sets you do depends on how quickly you can recover your strength from workout to workout. Usually, the more sets you do, the greater the growth stimulus. Though this has nothing to do with fatigue itself when talking about hypertrophy.

Ik vind dat toch apart: armen eerder in de workout doen zorgt niet voor meer sets of reps oid, alleen misschien soepelere MMC? Heb squats/deads iig iets verplaatst, maar ik blijf steeds volgordes switchen ivm bezette shit.
Heb het idee dat mn schouders lekker gaan, maar mn bodyweight niet. Ik weeg elke dag en dan denk ik "jeej ik ben niet dikker dan gister" terwijl ik heb gezegd VVM te willen bouwen dus dat klopt niet. Daarnaast worden de workouts erg veel zwaarder, meer dan ik had verwacht (gezien ik onder mn maxes train tot de laatste workout van de 6). BW-progressie is dit op 2600 cals op trainingsdagen en 2100 op rustdagen en bij eten voor duurtrainingen;

Deadlift
15x95kg
Had hier het gevoel dat ik of mn 2e set deads kon afmaken en kotsend naar de kleedkamers kon, of het bij 1 set laten en de rest van mn training afmaken![]()