XXL Nutrition

Ouwe vent log from "H.E.L. 2010" (Hummer's echte leven vanaf 2010)

oh shibby, je bench is sterker dan je squat :eek:?

are you a beachboy?

• Topic Starter Topic Starter
Ik ben één van de weinige beach boys van 140kg! :D
Nee, ik heb heel lang geen Squats kunnen doen vanwege pijnlijke knieën, en geen Deadlifts vanwege een verrotte rug.
Ik ben pas geleden voorzichtig weer begonnen, en het gaat tot nu toe redelijk goed.
Er is natuurlijk geen kracht , maar dat verbeterd nog wel een beetje hoop ik.
Vroeger was ik een beach boy en deed heel weing benen.
Een tijdje geleden zat ik ineens weer op 8x180 Squats en 5x180 Deadlifts toen het ineens weer foute boel was.
Ik hoef geen gekke dingen meer te doen hoor, maar een beetje kniebuigen en deadliften wil ik toch wel graag blijven doen.
Als die tussenwervel in mijn rug er vandaag of morgen weer uitschiet, ben ik klaar natuurlijk, maar alles voelt tot nu toe best goed.
Ik heb haast geen pijn meer in mijn rug, behalve als ik heel weinig doe, en veel in mijn nest lig enzo...

je kan er zelf ook wat van hoor amigo!
Als wij samen op het strand zouden zijn werden we bedolven onder de chickies denk ik. ;)

true, stel dat je 2x zo oud mag worden als je nu bent schiet dat ook niet op met een ****ed up rug... stel je voor... nu nog eens al die jaren alleen dan met rugpijn.. het klinkt alleen al k*t
Dat gaan we proberen te voorkomen natuurlijk.
Maar je snapt dat wat "wij" doen het risico wel wat groter maakt dan wanneer je netjes "fitness deadlifts" doet met onder de 100kg éh..? ;)

Iets om te lezen.

[Link niet meer beschikbaar]

[Link niet meer beschikbaar]

Interessant artikel! :)

Wat me ook hier weerin opvalt over schouderoefeningen is het volgende:

3. Shoulder Movement — You should only do one or two light shoulder movements as the shoulders get hit in every session anyway. For example, when you squat, your shoulders are getting pounded. They also get trained each time you bench press.
I believe most shoulder injuries are a result of overuse and overtraining of the deltoid area. With this in mind, I’d suggest all the shoulder movements be part of the raises or rotation categories. These would include:
All types of rotator cuff work
Side Raises of any kind
Front Raises of any kind
Rear Raises of any kind
Chest Supported Rows — Performed on any rowing machine where your chest is supported on a pad.
Barbell Rows
Dumbbell Rows
Face Pulls — Stand in front of a lat machine and pull the bar to your face.
Chins to the front
Pulldowns to the front with close or wide gripThe sets and reps would average around 2 to 4 sets of 10 to 12 reps.

Ik vind het opvallend dat er wederom geen enkele shoulderpress-movememt in vermeld wordt...maar de voorkeur worden gegeven aan raises. Bij Westside zijn ze ook geen vrienden van een shoulderpress en ook Kennely en Mendelsson geven de voorkeur aan raises...zou shoulderpress (overhead/military/dumbbell) dan wellicht toch te veel van het goede zijn voor een bankdrukker en meer kwaad dan goed doen? :dunno:

Interessant artikel! :)

Ik vind het opvallend dat er wederom geen enkele shoulderpress-movememt in vermeld wordt...maar de voorkeur worden gegeven aan raises. Bij Westside zijn ze ook geen vrienden van een shoulderpress en ook Kennely en Mendelsson geven de voorkeur aan raises...zou shoulderpress (overhead/military/dumbbell) dan wellicht toch te veel van het goede zijn voor een bankdrukker en meer kwaad dan goed doen? :dunno:

Ik denk dat het er maar net aan ligt hoe vaak en met wat voor intensiteit je al bankdrukt: als dit 1 van je core-oefeningen is als bankdrukker of powerlifter hoef je in principe geen zware shoulderpresses er naast te doen, anders dan als assistance.

Vroeger, zo voor 1972, vond men de OHP al een betere graadmeter voor upperbody-kracht en eigenlijk is het nog een betere compound dan de bench press ... :D

Aan de andere kant zullen er zat atleten zijn die EN 2x in de week bankdrukken EN shoulderpresses doen, waarbij progressie op bijv. de OHP ook tot een verbetering leidt op de BP.

Overhead press heeft (schijnbaar) naenoeg geen overdracht op de Bench press.
Voor een Powerlifter/Bankdrukker is het dus niet zo belangrijk om Shoulder presses op te nemen in je schema.
Aan de andere kant heeft een Strongman niet veel aan Bankdrukken.
Westside, Elite enz. enz. zijn gericht op Powerlifting, en zodoende hechten ze er geen waarde aan.
Als je echter allround sterk wilt zijn zl je toch ook een fatsoenlijke Overhead press moeten hebben in mijn opinie.
Zelfs al vind ik Bankdrukken het belangrijkste.
Ik denk dat het zeker geen kwaad kan.
Kijk maar naar Frans! ;)

Al je goed kijkt naar het Bankdrukken, en wat voor bewegingen je maakt, dan kun je precies zien wat de oefeningen zijn die je kunt gebruiken om daar sterker in te worden.
Triceps lock outs, Pendlay/Bent over row, Front raises, Bent over lateral raises, Hammer curls en e.v.t. Wrist curls (om je polsen te versterken) zijn volgens mij de belangrijkste, en om scheef groeien te voorkomen moet je alle andere spiergroepen (Squats, Deadlifts, Overhead press) ook trainen natuurlijk. ;)

Maar als je er zelf niet over wilt nadenken, of als je gewoon beter functioneerd als iemand je precies zegt wat je moet doen (Markos ;)) en als zo goed mogelijk Powerlifting/Bankdrukken je doel is, kun je denk ik wat Dave Tate zegt gewoon doen en goede resultaten boeken.
(Wel even letten op de dingen die hij aanraad en bij de NPB verboden zijn natuurlijk...)

Zo heb ik nog nooit naar gekeken. Echter doe ik "maar" 1x per week de borst en triceps specifiek trainen, flat bench, flat dumbbell bench,Flys met en of zonder bands ik doe nooit de schuinen-bench oefeningen daar krijg ik weer last van aan mijn schouders.

Volgens mij moet je je hele lichaam trainen en probeer op ieder onderdeel vooruitgang te boeken of je ze nou leuk vind om trainen of niet.:dunno:och weet ik veel;).

Alex Moonen vertelde mij laatst dat hij ontzettende vooruitgang boekte op de IFSA -log door het bankdrukken:rolleyes: volgens mij heeft inmiddels wel een bank van 200 RAW en een log van ruim boven de 160

Overhead press heeft (schijnbaar) naenoeg geen overdracht op de Bench press.
dit kan ik idd beamen, mijn strict OH is gestegen van 60kg naar 90kg en ik heb in die periode niet gebenched... en mijn bench is idd nagenoeg gelijk gebleven

Trainen na ruim 3kg gekookte mosselen.

Military press (echte!) ;)
12x20
12x20
8x30
5x40
5x50
5x60
5x70
5x80
3x90 Net niet uitgestrekt, moe...
3x90 Niet netjes, maar wel zonder Push in de press, en de voetjes nog steeds tegen elkaar. ;)

Op een heel snel tempo gedaan, binnen enkele minuten klaar.
Allen de laatste set met 90 even wat tijd rust genomen, maakte geen fluit uit trouwens...

Speed pinky Bench press,
8x3x65 Heel snel.
3x80 Heel snel.
3x90 Heel snel.
3x100 Mooi snel nog.
3x110 De gang gaat er wat uit, maar nog o.k. :thumb:
3x120 Nog iets minder... :D
3x130 Hier spreek ik niet meer van speed/snelheid, was een normale rep, maar wel al behoorlijk zwaar...

J.M. Press,
10x30 Even voordoen voor iemand.
8x50 Ellebogen zeuren inmiddels een beetje, dus:

Klaar!

Ik was zo gaar als boter na het eten van mijn mosseltjes en een héél klein beetje frites.
Ik was het liefst in mijn nest gekropen, maar toch besloten te trainen.
Lekkere training geweest met zijn drieën, en binnen een uur klaar met alles.
Goed op tempo gewerkt, lekker.
Goed gevoel over! :thumb:

Morgen naar "de sterkste man van Nederland" als er niets tussen komt. ;)

Laatst bewerkt:
Ik denk dat het er maar net aan ligt hoe vaak en met wat voor intensiteit je al bankdrukt: als dit 1 van je core-oefeningen is als bankdrukker of powerlifter hoef je in principe geen zware shoulderpresses er naast te doen, anders dan als assistance.

Vroeger, zo voor 1972, vond men de OHP al een betere graadmeter voor upperbody-kracht en eigenlijk is het nog een betere compound dan de bench press ... :D

Aan de andere kant zullen er zat atleten zijn die EN 2x in de week bankdrukken EN shoulderpresses doen, waarbij progressie op bijv. de OHP ook tot een verbetering leidt op de BP.

Als je overhead press staande doet is het sowieso een "completere" compound omdat het meer je rug- en beenspieren zal aanspreken (je hebt immers geen bank om op te liggen ;)).
Maaaaar...voor een bankdrukker (die geen strongman wedstrijden doet) zal niet de belangrijkste vraag zijn welke oefening completer is...de vraag is welke oefening de beste carryover heeft op het bankdrukken...daarover verschillen de meningen nogal.

---------- Toegevoegd om 20:26 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:23 ----------

Military press (echte!) ;)
12x20
12x20
8x30
5x40
5x50
5x60
5x70
5x80
3x90 Net niet uitgestrekt, moe...
3x90 Niet netjes, maar wel zonder Push in de press, en de voetjes nog steeds tegen elkaar. ;)

Op een heel snel tempo gedaan, binnen enkele minuten klaar.
Allen de laatste set met 90 even wat tijd rust genomen, maakte geen fluit uit trouwens...

Speed pinky Bench press,
8x3x65 Heel snel.
3x80 Heel snel.
3x90 Heel snel.
3x100 Mooi snel nog.
3x110 De gang gaat er wat uit, maar nog o.k. :thumb:
3x120 Nog iets minder... :D
3x130 Hier spreek ik niet meer van speed/snelheid, was een normale rep, maar wel al behoorlijk zwaar...

J.M. Press,
10x30 Even voordoen voor iemand.
8x50 Ellebogen zeuren inmiddels een beetje, dus:

Klaar!

Ik was zo gaar als boter na het eten van mijn mosseltjes en een héél klein beetje frites.
Ik was het liefst in mijn nest gekropen, maar toch besloten te trainen.
Lekkere training geweest met zijn drieën, en binnen een uur klaar met alles.
Goed op tempo gewerkt, lekker.
Goed gevoel over! :thumb:

Morgen naar "de sterkste man van Nederland" als er niets tussen komt. ;)

Mooie training Hummer, ondanks je vermoeidheid! :)
Wellicht zien we ons morgen bij de SM van NL...misschien moeten we in de pauze nog een demonstratie geven hoe het echt moet ;)...ik neem mijn twee zonen (13 & 11 jaar) ook mee.

---------- Toegevoegd om 20:30 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:26 ----------

dit kan ik idd beamen, mijn strict OH is gestegen van 60kg naar 90kg en ik heb in die periode niet gebenched... en mijn bench is idd nagenoeg gelijk gebleven

Ik doe vrij onregelmatig de OH...maar wel uiteraard iedere week bankdrukken...ondanks dat ik de OH dus maar zo weinig doe, ga ik er niet op achteruit en blijf ik hierin constant, hetgeen volgens laat zien dat je met bankdrukken ook goed je schouders traind :)

mooie training hummie

Zo heb ik nog nooit naar gekeken. Echter doe ik "maar" 1x per week de borst en triceps specifiek trainen, flat bench, flat dumbbell bench,Flys met en of zonder bands ik doe nooit de schuinen-bench oefeningen daar krijg ik weer last van aan mijn schouders.

Volgens mij moet je je hele lichaam trainen en probeer op ieder onderdeel vooruitgang te boeken of je ze nou leuk vind om trainen of niet.:dunno:och weet ik veel;).

Alex Moonen vertelde mij laatst dat hij ontzettende vooruitgang boekte op de IFSA -log door het bankdrukken:rolleyes: volgens mij heeft inmiddels wel een bank van 200 RAW en een log van ruim boven de 160

Ik weet niet of het noodzakelijk is om op ieder onderdeel progressie te boeken als je beter wilt worden in alleen het bankdrukken (zoals ik).
De rest boeid mij namelijk niet meer zo...ik heb geen ambities meer in de Strongmanwereld en ook niet meer in het powerliften...just & only the benchpress ;).

Ik neem hier het voorbeeld van Joanne Schaeffer...zij is voormalig powerlifster maar is met SQ en DL moeten stoppen wegens medische klachten...ze heeft zich toen specifiek toegelegd op het bankdrukken en zie het resultaat...ze drukte een nieuw wereldrecord van ruim 200kg :).

Een ander voorbeeld...Denkemenke van dit forum (een trainingsmaatje van me bij Leon Smeets) liep helaas tijdens het NK PL een beenblessure op tijdens het DL...hij kon daardoor een tijd lang niet meer SQ en DL...en wat gebeurde er? Hij ging zienderogen vooruit met bankdrukken...:dunno:

Laatst bewerkt:
Ik doe vrij onregelmatig de OH...maar wel uiteraard iedere week bankdrukken...ondanks dat ik de OH dus maar zo weinig doe, ga ik er niet op achteruit en blijf ik hierin constant, hetgeen volgens laat zien dat je met bankdrukken ook goed je schouders traind :)

ik denk idd dat de overdracht omgekeerd een stuk groter is.

hum als je er morgen ben laat je kop dan ff zien! ik ben er ook

Ik weet niet of het noodzakelijk is om op ieder onderdeel progressie te boeken als je beter wilt worden in alleen het bankdrukken (zoals ik).
De rest boeid mij namelijk niet meer zo...ik heb geen ambities meer in de Strongmanwereld en ook niet meer in het powerliften...just & only the benchpress ;).

Ik neem hier het voorbeeld van Joanne Schaeffer...zij is voormalig powerlifster maar is met SQ en DL moeten stoppen wegens medische klachten...ze heeft zich toen specifiek toegelegd op het bankdrukken en zie het resultaat...ze drukte een nieuw wereldrecord van ruim 200kg :).

Een ander voorbeeld...Denkemenke van dit forum (een trainingsmaatje van me bij Leon Smeets) liep helaas tijdens het NK PL een beenblessure op tijdens het DL...hij kon daardoor een tijd lang niet meer SQ en DL...en wat gebeurde er? Hij ging zienderogen vooruit met bankdrukken...:dunno:

Het zal wel allemaal zo zijn, echter heb ik er nog geen verklaring voor waarom Alex mede door het zwaar bankdrukken specifiek op de IFSA-log vooruit gaat:dunno: De kern van de discussie gaat erover of de overhead presses een voordeel zou kunnen zijn bij het flat bench pressen visa versa toch?

Terug
Naar boven