MuscleMeat

Rick's homegym log

Merk je verbetering in je pull-ups?
Als ik ze assisted doe dan maak ik er nooit progressie op. Nu doe ik ze gewoon aan een target rpe. Dus gewoon BW en ik zet een max rpe voor de set en doe dan reps tot ik aan die rpe geraak. In het verleden heb ik zo met chin-ups veel meer geboekt. Dis voor pull-ups denk ik dat het zeer gelijkaardig werkt.

• Topic Starter Topic Starter
Merk je verbetering in je pull-ups?
Als ik ze assisted doe dan maak ik er nooit progressie op. Nu doe ik ze gewoon aan een target rpe. Dus gewoon BW en ik zet een max rpe voor de set en doe dan reps tot ik aan die rpe geraak. In het verleden heb ik zo met chin-ups veel meer geboekt. Dis voor pull-ups denk ik dat het zeer gelijkaardig werkt.

Ja wel verbetering, maar zou denk ik sneller kunnen. Ik gebruik nu mijn op één na dunste elastiek, met bovenin minieme assistentie. Ik wil ze graag strikt en met dead hang doen, dat zou momenteel wel moeten lukken voor 4x10 reps, maar wel RPE10 en met meer dan 2min rust tussendoor. En aangezien er meer pull oefeningen in deze sessie zitten vind ik assisted wel prima voor nu. Veel volume, steady as she goes!

Ik deed ze eerder op GPP dagen wel eens met een timer op 7 minuten AMRAP, dat waren vaak sets van 7-7-6-5-4-3-3-3 etc. met daartussen 20 sec rust. En verre van strikt :rolleyes:

Ik had altijd succes als ik af en toe korte setjes met gewicht deed. Setjes van 3-4 reps mrt 10-20kg. Deed altijd goed voor mijn bw pull ups

Als ik dat hier lees heb ik nog veel werk aan mijn pull-ups. Setjes van 10 gaat me niet lukken.

Zo 8 nov 2020 (BBM Bodybuilding B2W3D1)

SSB
4x8x93,5@7

Dumbbell Bulgarian split squat
4x10x15,9@8

Dumbbell goblet squat
4x12x29,4@8

Calf raise
4x12x103,5@8

Wordt een drukke week, dus vandaag maar gepakt om alvast de eerste sessie neer te zetten. Ik kwam achter een leesfout die ik nu al twee weken maak, de SSB squats hadden setjes van 8 moeten zijn, i.p.v. 10. RPE klopte wel dus niet veel aan de hand, behalve iets meer volume dan de bedoeling. Maar dat was ik van block 1 nog wel gewend.

Wo 11 nov 2020 (BBM Bodybuilding B2W3D2)

Dumbbell bench
4x8x29,5@8

Incline dumbbell flye
4x12x12,4@8

Dips
3x10x BW @8

Superset Dumbbell seal row
3x10x27,2@8

Dumbbell lat raise
3x12x10,2@8

Do 12 nov 2020 (BBM Bodybuilding B2W3D3)

Snatch grip deadlift
4x8x112,5@7

5cm deficit deadlift
4x10x121@8

Banded leg curls
3x12x blauw @8

Calf raise
4x15x93,5@8

Lekker weer.

Za 14 nov 2020 (BBM Bodybuilding B2W3D4)

Pull up
4x10x assisted zwart-8 @8

DB seal row
4x12x23,8@7

Incline bench TnG
3x12x48,5@8

Superset DB rear delt flye
3x15x9,1@8

DB shrug
3x10x26@8

Ging weer goed deze week. Geen specifieke GPP sessies gedaan, wel een keer 8km gewandeld en een keer 5km. Dat moet het maar zijn.

Ma 16 nov 2020 (BBM Bodybuilding B2W4D1)

SSB
4x8x97,5@8

3x10x15,9@8

Dumbbell goblet squat
4x12x29,4@8

Calf raise
4x12x103,5@8

Di 17 nov 2020 (BBM Bodybuilding B2W4D2)

Dumbbell bench
4x8x29,5@8

Incline dumbbell flye
4x12x12,4@8

Dips
3x10x BW @8

Superset Dumbbell seal row
3x10x27,2@8

Dumbbell lat raise
3x12x11,3@8

Vr 20 nov 2020 (BBM Bodybuilding B2W4D3)

Snatch grip deadlift
4x8x117,5@8

5cm deficit deadlift
4x10x121@8

Banded leg curls
4x12x blauw @8

Calf raise
4x15x93,5@8

Oke, snatch grip deads én deficit deads is nogal veel van het goede met dit volume. Bij volgend block ook hier een zware compound combineren met een lichtere.

72reps deadlift is best veel ja :p

Vr 20 nov 2020 (BBM Bodybuilding B2W4D3)

Snatch grip deadlift
4x8x117,5@8

5cm deficit deadlift
4x10x121@8

Banded leg curls
4x12x blauw @8

Calf raise
4x15x93,5@8

Oke, snatch grip deads én deficit deads is nogal veel van het goede met dit volume. Bij volgend block ook hier een zware compound combineren met een lichtere.
Had je de oefeningen zelf gekozen?
Ik vond het al vreemd dat ze bij BBM 2 zeer gelijkaardige oefeningen na elkaar programmeren.
Wat zijn de keuze criteria die ze voorschrijven?

Had je de oefeningen zelf gekozen?
Ik vond het al vreemd dat ze bij BBM 2 zeer gelijkaardige oefeningen na elkaar programmeren.
Wat zijn de keuze criteria die ze voorschrijven?

Heb ze zelf gekozen ja. De toelichting die ze erbij geven:

The Bodybuilding Template allows users to pick their own exercises based on personal preference, goals, and equipment availability.

Criteria:
  1. The totality of the exercises included in a program should load all major muscle groups of the body.
  2. The range of motion for included exercises should be relatively large when possible.
  3. Exercises should allow for increases in training volume over time, which may vary based on the individual.
  4. Exercises should allow for a wide variety of different loading protocols that allow the individual to get near failure in different repetition ranges.
  5. Exercises should be selected based on existing resources such as training time and equipment availability.
  6. For strength, exercises should be relatively specific to the test with respect to movement and bioenergetic characteristics, but also include related variations.
  7. The individual’s preferences for certain exercises should be taken into account whenever possible.

Voor specifiek deze oefeningen kon ik kiezen uit onderstaande, waarbij de oefeningen/sets van hammies meestal sets van 8 zijn, en glutes sets van 10. Met de keuze heb ik vooral gekeken naar wat ik kan met homegym materiaal, wat ik (recentelijk) nog niet heb getraind en wat ik leuk vind. Maar net als het vorige block met quads dag (3 varianten squats) moet ik denk ik toch maar gaan voor één zware compound en één lichtere variant.

Hamstring/hinge:
  • SLDL
  • RDL
  • Good mornings
  • Block pulls
  • Snatch grip DL
Glute:
  • Conventional DL
  • Sumo DL
  • Trap bar DL
  • Deficit DL
  • RDL
  • Hip thrust
  • GHR

Heb ze zelf gekozen ja. De toelichting die ze erbij geven:

The Bodybuilding Template allows users to pick their own exercises based on personal preference, goals, and equipment availability.

Criteria:
  1. The totality of the exercises included in a program should load all major muscle groups of the body.
  2. The range of motion for included exercises should be relatively large when possible.
  3. Exercises should allow for increases in training volume over time, which may vary based on the individual.
  4. Exercises should allow for a wide variety of different loading protocols that allow the individual to get near failure in different repetition ranges.
  5. Exercises should be selected based on existing resources such as training time and equipment availability.
  6. For strength, exercises should be relatively specific to the test with respect to movement and bioenergetic characteristics, but also include related variations.
  7. The individual’s preferences for certain exercises should be taken into account whenever possible.

Voor specifiek deze oefeningen kon ik kiezen uit onderstaande, waarbij de oefeningen/sets van hammies meestal sets van 8 zijn, en glutes sets van 10. Met de keuze heb ik vooral gekeken naar wat ik kan met homegym materiaal, wat ik (recentelijk) nog niet heb getraind en wat ik leuk vind. Maar net als het vorige block met quads dag (3 varianten squats) moet ik denk ik toch maar gaan voor één zware compound en één lichtere variant.

Hamstring/hinge:
  • SLDL
  • RDL
  • Good mornings
  • Block pulls
  • Snatch grip DL
Glute:
  • Conventional DL
  • Sumo DL
  • Trap bar DL
  • Deficit DL
  • RDL
  • Hip thrust
  • GHR
Ja, ik zou ook voor een zware compound kiezen als eerste oefening en een lichtere variant als 2de. En daarbij ook rekening houden met de ROM van beide oefeningen of welk stuk van de totale ROM er benadrukt wordt.
Je hebt nu snatch grip DL en deficit DL in 1 training zitten. Dat zijn eigenlijk 2 bijna identieke oefeningen. De extra brede grip bij snatch grip dient om een deficit te creëren.
Als je main stance conventional is kan je b.v als eerste SLDL doen en beltless sumo DL* doen als 2de oefening. (*ook een zware variant, dus je moet hiervan kunnen herstellen) Als je een lichtere oefening voor je glutes wil nemen dan vind ik persoonlijk RDL wel een goeie.
... Ik zou het hele schema eens moeten zien want op zich vind ik de keuzes hier misschien niet zo heel logisch. Maar ik heb bij BBM nogal vaak het idee dat ze programmeren op een manier die IK niet goed verteer. Dus ik zou aan heel wat zaken wel wat aanpassingen doen op dat vlak.
Gezien je een hele cycle best wel netjes door het schema bent geraakt is dat voor JOU dus veel minder van toepassing.
Het is dus altijd van belang het herstelvermogen van degene die het schema gaat uitvoeren in het achterhoofd te houden. Als je dus qua volume en intensiteit weinig problemen hebt ondervonden is er op zich geen reden om de 2de oefening lichter te kiezen. Ik zou dan gewoon eentje kiezen die ietsje meer afwijkt van wat je tijdens de eerste deed.

Ja ik merk wel dat ik beter reageer (en herstel) op high-rep schema's dan singles @8 gevolgd door sets van 3-5.

Ook deze gaat op zich prima, de upper body dagen helemaal. Lower dagen gewoon rekening houden met oefening selectie. Al vind ik bovenstaand rijtje wel wat beperkt, en dan wordt je nog meer beperkt door je materiaal. Als er een GHR in zit, zou er mijns inziens ook wel een nordic curl in kunnen zitten.

Stiekem vind ik deads met grote ROM ook lekkere oefeningen om te doen. Ik denk dat SLDL ook m'n favoriete (en verhoudingsgewijs misschien ook m'n sterkste) oefening is, ook met hogere reps. Zo'n sessie als gisteren is ook absoluut leuk om te doen, maar ben altijd wel blij dat ik daarna op de bank kan gaan liggen :grinny:

Ik heb dezelfde ervaring. Een single @8 hakt er bij mij ook altijd stevig in. Niet zo handig voor een powerlifter. Maar daar zijn ook oplossingen voor.

Zo 22 nov 2020 (BBM Bodybuilding B2W4D4)

Pull up
4x10x assisted zwart-7 @8

DB seal row
4x12x24,9@8

Incline bench TnG
3x12x48,5@8

Superset DB rear delt flye
3x15x9,1@8

DB shrug
3x10x26@8

Pull up gaat nu gestaag richting sets van 10 unassisted reps, ik gebruik nu het dunste elastiek en ben op m'n rack weer een hole gezakt. Onderin nog minimale spanning, halverwege de rep kom ik los van het elastiek. Upper back groeit ook lekker.

Di 24 nov 2020 (BBM Bodybuilding B2W5D1)

SSB
4x8x97,5@8

3x10x17@8

Dumbbell goblet squat
4x12x30,5@8

Calf raise
4x12x103,5@8

Nette SSB squats. 4 sets @8? Da's werken!

Terug
Naar boven