XXL Nutrition

Daan's log - Starting Strength

Om zo iets meer te gainen ik zit nu op 300 boven onderhoud, en straks dan 700 boven onderhoud met ongeveer 4000 kcal.

• Topic Starter Topic Starter
Als je gewoon goed aankomt is nergens voor nodig toch. Ik ben trouwens nu toch m'n voedingsschema aan het herschrijven. Ben de afgelopen week niet aangekomen dus breng hem nu weer terug naar 4100. Voorderest heb ik nu m'n macro's beter uitgerekend want die klopten nog niet helemaal. Kan nu nog 200 kcal bij om 4100 te maken, maar daarbij kom ik nog 100gr koolhydraten te kort =/ dat past nooit, zit echt te hoog in m'n eiwitten :(

Bijlagen

Zal vanmiddag ff kijken, ga nu ff lekker knallen haha!

Squat

Veel setjes met 40 50 en 60kg. Techniek gaat nu een stuk beter, knieën en heup doen ook niet zoveel pijn meer. Focus nu heel erg om de bar kaarsrecht omhoog en naar beneden te krijgen en dat werkt wel. Nog wel last van ''butt wink'' though.

Bench press

1x5 60kg
2x5 57,5kg

Deze blijft toch erg wiebelig, maakt niet uit hoe zwaar, weet niet waarom.

Deadlift

1x5 90kg

Had deze keer gewone schoenen aan ipv. van ren schoenen en dat maakte al een hoop verschil (ook bij squat). Kreeg m nu wel van de grond, techniek nog niet geweldig echter. Ook had ik moeite de bar vast te houden, lijkt me een beetje vroeg om nu al naar mixed grip te switchen.

Laatst bewerkt:
Squat

3x5 60kg

Vooral geprobeerd butt wink te fixen, maar no luck, blokjes onder hielen hielp wel maar dat voelde niet goed voor m'n knieën. Voorderest gingen knieën wel goed maar ik heb het idee dat Hip drive er nu niet meer goed inzit want met 60kg heb ik nu opeens al moeite.

Military press

3x5 35kg

Pendlay row

3x5 52,5kg

FF een update m.b.t. gewicht en progressie. Heb meer dan week lang op zelfde gewicht gezeten (83)kg en toen opeens naar 84,2 kg gegaan en vandaag 84kg. Heb wel 's ochtends gemeten ipv. 's avonds (scheelt als snel 2,5kg) om hopelijk meer consistentere metingen te krijgen. Huidplooien lijken ongv. hetzelfde te blijven, je zou dus denken dat 4100 kcal onderhoudsniveau is. Toch wel vreemd dat er in 1 dag 1kg bij is gekomen... maybe omdat ik meer ben gaan drinken? ga eten iig 500 kcal omhoog gooien.

Overigens nog een leuke indicator van progressie. Heb inmiddels al twee schakels aan m'n horloge moeten bijzetten. Bijna al m'n broeken passen ook niet meer. Heb er nu nog maar 1 en die zou je nu kunnen classificeren als skinny jean =/ Als ik nu ook zo naar foto's kijk van de vakantie behoorlijk groot verschil, zag er echt uit als een skelet.

Squat

3x65kg

Techniek gaat steeds iets beter, hip drive zit er nu weer in waardoor het wel weer makkelijk ging, maar moest wel oppassen voor m'n knieën want m'n schouders ging niet snel genoeg daarmee omhoog. Voorderest blijft die k*t butt wink er maar inzittten, dat terwijl ik inmiddels tog redelijk flexibel ben, strek elke dag.

Bench press

5/5/4 60kg (laatste met hulp spot)

Iets minder wiebelig.

Deadlift

1x5 95kg

techniek ook hier nog steeds beetje iffy. betrapte mezelf erop om nog wel eens met gekromde rug te trekken.

Calf raises in smith

3x8 90kg+stang

Lever seated leg raise crunch

15x85kg
15x87,5kg
15x90kg

Laatst bewerkt:
Zag dat ik inmiddels al weer 5 weken bezig ben met SS. Heb daarom maar dips en chinups toegevoegd (bovendien zouden die voordelig helpen bij de bech, daar kan ik wel hulp gebruiken). Had overigens behoorlijk last van m'n rug, denk omdat m'n techniek bij deadlift niet helemaal top was en ook knieën deden nu weer langer pijn dan normaal, daarom gewicht bij squat hetzelfde gehouden.

Squat

3x5 65kg

Heel veel squats met lagere gewichten gedaan vooral om ademhaling en butt wink proberen te fixen. Niet helemaal gelukt, maar instructeur zij dat als ik het lang genoeg deed je core vanzelf sterker word en daardoor butt wink er langzaam uitgaat. Ademhaling ook erg lastig ik haal hier altijd veel kracht uit door hard uit te blazen als ik omhoog ga, maar blijkbaar moet je vrijwel gedurende de hele rep je adem in houden om je core stable te houden.

Military press

3x5 35kg

Nogal uitgeput van squats, daarom durfde ik het niet aan om hoger te gaan.

Pendlay row

3x5 57,5kg

Dacht dat ik vorige keer al 55kg had gedaan, daarom te grote sprong gemaakt, maar kon het prima hebben.

Chinups

2x4 BW
4x BW-20kg

Pendlay put behoorlijk uit, dus lukte me niet om 8x te doen, daarom uiteindelijk maar wat met assist gedaan.

Voorderest heb ik weer een nieuw schema 200kcal erbij en beter gebalanceerd qua e/k/v, moet wel zeggen dat het ontzettend lastig is om hoog in je kcal te komen zonder te hoog in je vetten en eiwitten te gaan zitten.

Bijlagen

Squat

3x70kg

Butt wink zit er nog steeds in, en hip drive is ook nog niet helemaal top. Maar afgezien van dat gaat het wel erg goed. Knieën voelen sinds de vorige training erg goed, geen pijn of dergelijke dus daar ben ik erg blij mee, hopen dat het zo doorgaat.

Bench press

3x60kg

Ik begin echt gek te worden van deze oefening. Ten eerste is het erg wiebelig, ten tweede is m'n techniek gewoon niet goed genoeg. Probeer m'n schouders in te trekken en op m'n schouderbladen te liggen met arch in m'n rug. Maar als ie erg zwaar begint te worden gaat deze houding al snel verloren, ga ik meer op m'n rug liggen en lijkt veel kracht uit m'n schouders te komen. De oefening is dan echter wel een stuk stabieler......

Deadlift

1x5 90kg

Gewicht terug gegooid om meer op techniek te focussen, ging beter nu.

Dips

6x BW - 15kg
8x BW - 25kg

Hoop dat ik over 1 a 2 weken de techniek van alle oefeningen echt goed te pakken heb, zodat ik eindelijk het gewicht op schema kan verhogen. Enige die tot nu toe continue omhoog gaat is pendlay =/

Hmm ik denk dat je te zwaar bent begonnen met SS. Toen ik ermee begon, ben ik 20kg overal minder gaan liften. Zorg gewoon dat jij je 1RM weet van DL, SQ, BP en MP. Dan post je die hier eens, kan ik eens zien of je nu niet te zwaar doet. Maarja bij mij was het te licht, vandaar dat ik ermee stopte. En zit niet zo in over je gewicht, dat komt niet met de dag, maar met de maand. Spiegel zegt meer dan weegschaal. Kan zijn dat je sommige dagen teveel vocht drinkt!

Btw, wel nette dips man!

Thx! maar dat dat is een - he (assisted) geen plus :P

Qua gewicht ben ik met elke oefening met een lege stang begonnen, behalve dus de benchpress (van 60 naar 55).

En bij alleen me 1RM heb ik zo'n slechte form.
Daarom ga ik me voorlopig nog even niet aan 1rm wagen. Wil eerst de techniek echt goed beheersen, ik heb het ook niet echt nodig als ik SS gewoon goed volg.

Ik had overigens eerst ook het idee dat SS veels te licht was (had daarvoor een maandje slechte split gedaan) maar als je squats beetje zwaar beginnen te worden ben je toch wel blij dat je nog maar 2 oefeningen moet :D

Ja dat klopt. Na mijn squat doe ik altijd 3 oefeningen. Zo pak ik alles goed aan :)

Gisteren tijdens het stretchen van m'n hamstrings iets fout gedaan, ging liggen en had opeens kapot veel pijn in m'n onderrug. Kon amper voorover buigen, zitten, liggen etc. Pijn is nu grotendeels weg, maar als ik nu zonder gewicht squat voel ik m al weer. Ben nu zo stijf als een plank, snap eindelijk wat de term een knoop in je spier inhoud. Denk dat ik de MP wel omhoog kan gooien maar pendlay en squat gaan lastig worden. Knieën voelen nog wel goed dus dat is at least one positive :)

Laatst bewerkt:
Dan doe je even rust nemen met je squat!

Was niet echt een fijne training, ben snipverkouden dus ik voelde me nogal k*t, maar meeste toch nog wel gedaan.

Squat

Ging prima tot de 60kg, ging zelf beter als normaal omdat m'n rug zo tight was, daardoor minder butt wink. Maar na de 60kg deed het opeens pijn en lager dan dat ook weer. Daarom gestopt en leg press gedaan... maar voelt gewoon waardeloos vergeleken met squat :P

Military press

3x37,5kg (laatste rep erg langzaam)

Pendlay row

3x5 57,5kg

Durfde m niet omhoog te gooien vanwege m'n rug, maar achteraf gezien ging het gewoon erg goed.

Chinups
2x4 BW
1x4 BW - 20kg

Calfs

Was op speciale calf machine, weet niet meer hoe die heette (smith was bezet)

Lever seated leg raise crunch

15x87,5kg
15x90kg
15x92,5kg

Laatst bewerkt:
Best mooie training hoor! Jammer van je squat..

Ik ga je volgen Daan, veel succes!

Volgende week begint nieuw kwartaal met nieuw rooster dus ga nu op donderdag, zaterdag, maandag trainen. Skip alleen wel ff aanstaande donderdag anders heb ik maar 1 dag rust (lijkt me niet echt verstandig met me rug, morgen ook naar fysio). Hopen dat zaterdag alles weer top is.

Ik ga je volgen Daan, veel succes!

Thx man!

Ik snap je voedingsschema niet helemaal, die oude dan. Daar staat voor hoeveelheid nog een cijfertje, wat betekent dat cijfertje?
Goedzo man, lekker vreten, eten = fijn:)

Dat is het nummer van waar het voedsel in de calorietabel staat.

Terug
Naar boven