XXL Nutrition

Daan's log - Starting Strength

• Topic Starter Topic Starter
Pff wat een dag, heb me een slag in de rondte gefietst. Zometeen ook nog paar uurtjes bikkelen om een analyse af te maken, maar gelukkig nog wel ff tijd gevonden om te trainen. Voeding niet helemaal top, pakketje van B&F is dag te laat dus ik zit nu zonder haver =/

Squat

3x72,5kg

Zit nu bijna weer op m'n oude squat gewicht, het is een stuk beter te doen, maar techniek in de hole is nog steeds wat shaky. Vond m'n rug niet heel erg fijn.

Bench press

3x50kg

Man o man deze blijft moeilijk qua techniek, ik lig nu beter op m'n schouderbladen nu ik dat trucje ken.... maar tijdens het benchen gaan m'n schouders er tog nog een beetje uit als het ware. Dus af en toe voelde ik nog wel wat ongemakkelijk in m'n schouders. Techniek is nu wel lichtjaren verder als eerst maar nog steeds niet where it should be. Daarom gewicht omlaag gedaan en vanaf nu elke training verhogen met 2,5kg.

Deadlift

1x5 85kg

Ik kan deze nog niet snel doen omdat ik op de terugweg vaak m'n knieën raak. Ik blijf overigens maar pijn hebben in m'n linker heup. Ik strek m'n hip flexors en abductors een ongeluk maar het lijkt niet te helpen. Het belemmerd me nog niet maar is wel duidelijk te voelen. Afgezien van dat ging het wel goed, rechte rug (afgezien van de laatste) dus prima :)

Dips

2x5 BW

Ben gestopt met die vernaggelde assisted machine en doe ze in het squat rek. Voelde een stuk beter + borst kon nu eindelijk ook meedoen. Heb wel moeite met stil hangen.

Lekker bezig geweest man! En ik zou je MP is een seated proberen, als je dan op een plateau zit kom je er zo misschien vanaf

Zie ik nu pas :o Thx dude.

Mag niet zitten van coach rippetoe + zittend is ook moeilijker. Ga denk ik volgende keer gewoon 40kg proberen en see what happens.

Goed bezig Daan, goed dat je zo met je techniek bezig bent!

Gister voor het eerst in een hele lang tijd weer gejunkd (paste wel in m schema). Vroeger kon ik twee big tasty's op, nu strugglde ik al met 1 ???

Squat

3x72,5kg

Vorige keer dus moeite met controleren van techniek in de hole en dat merkte ik nu meteen, had weer last van m'n knie. Butt wink is minder maar nog steeds aanwezig (voelde m ook in m'n rug). Ik hoop echt dat sinterklaas een perfecte techniek of nieuwe knieën voor me meeneemt want dit begint irritant te worden.

Military press

3x40kg (laatste rep langzaam) PR

Focuste deze keer heel erg op explosiviteit waardoor het wel te doen was. Ging wel beetje ten koste van techniek, vergat een paar keer m'n traps op het eind aan te spannen en veel pijn in rug op hoogte van schouderbladen.

Pendlay row

3x5 60kg

erg langzaam en weinig explosiviteit, afgezien van dat wel goed te doen.

Chinups

2x8 BW -25kg PR

Ik zat vorige keer te zeiken dat assisted niet lekker voelde, maar ik had achteraf wel flink spierpijn in biceps. Dus ik heb nu gezorgd dat ik wel gewoon steeds m'n 8 haal. Nu afbouwen.

Goed bezig Daan, goed dat je zo met je techniek bezig bent!

Bedankt man!

Laatst bewerkt:
Mooie PR's bij je chins en MP, maar ik zou toch wat rustiger aan doen met je squat, als je techniek er nog zo onder lijdt.

Hey man nette training en mooie pr s.
Gaat vanaf nu elke keer pr komen als je deze workout weer doet. Ga zo verder.

Laatst bewerkt:
Mooie PR's bij je chins en MP, maar ik zou toch wat rustiger aan doen met je squat, als je techniek er nog zo onder lijdt.

Thx man! hield het eerst niet bij omdat het idee achter SS is dat je elke training PR's neerzet, maar het is toch wel motiverend om neer te zetten. Ik zal het gewicht idd niet te snel verhogen (laat het ook afhangen van hoe m'n knieën voelen) maar met alleen licht squatten schiet ik niet heel veel op (qua techniek dan) ik zal toch moeten leren om te gaan met het mentaal en fysiek zware aspect van squatten en dat te combineren met een goeie techniek.

Hey man nette training en mooie pr s.
Gaan vanaf elke keer pr komen als je deze workout weer komt dus. Ga zo verder.

Bedankt! maar wat bedoel je precies met je tweede zin, snap hem niet helemaal :D

Aangepast af en toe laat ook van auto correct gebruik altijd me gsm.

Ss is inderdaad elke training pr s zetten.

Hoe wijd zet je je voeten bij het squatten? Ik ben ook lang, net als jij, en ik kan alleen met goede techniek squatten met mijn voeten relatief ver van elkaar, wat verder dan schouderbreedte. Tenen wijzen wat naar buiten en knieen moet ik bewust naar buiten drukken zodat ze boven de tenen blijven. Alleen dan gaat het squatten goed. Post anders eens een filmpje. Ik zou zeker niet verder verhogen voordat je echt tevreden bent over detechniek. 70kg is zeker genoeg om schade aan je rug of knieen toe te brengen. Wel complimenten voor je doorzettingsvermogen. Succes ermee!

Hoe wijd zet je je voeten bij het squatten? Ik ben ook lang, net als jij, en ik kan alleen met goede techniek squatten met mijn voeten relatief ver van elkaar, wat verder dan schouderbreedte. Tenen wijzen wat naar buiten en knieen moet ik bewust naar buiten drukken zodat ze boven de tenen blijven. Alleen dan gaat het squatten goed. Post anders eens een filmpje. Ik zou zeker niet verder verhogen voordat je echt tevreden bent over detechniek. 70kg is zeker genoeg om schade aan je rug of knieen toe te brengen. Wel complimenten voor je doorzettingsvermogen. Succes ermee!

Thx!

Dat klinkt gewoon zoals rippetoe hem beschrijft. Zo doe ik m ook, tenen iets naar buiten voeten iets wijder dan schouderbreedte en bij het omhooggaan de vloer uit elkaar te proberen te trekken. Wat nu nog misgaat zit vooral in de core (butt wink enz.). Maak me daarom ook niet zo zorgen over m'n knieën, rug is toch wel grootste probleem (last bij squats en pijn bij MP en wrestlers bridges). Zal dus zeker niet zomaar verhogen heel goed kijken idd hoe alles voelt en gaat, maar er moet natuurlijk ook wel een beetje afgetast worden anders schiet ik niks op.

Heb jij geen last van butt wink dan? Ik wist niet eens dat ik het had totdat ik daar op werd gewezen =/

Aangepast af en toe laat ook van auto correct gebruik altijd me gsm.

Snap m, bedankt :D

Thx!
Heb jij geen last van butt wink dan? Ik wist niet eens dat ik het had totdat ik daar op werd gewezen =/
Tot nu toe niet, maar mijn gewichten zijn nog laag. Ik ga het de komende weken wel in de gaten houden, want ik herinner me van vroeger wel die neiging.

Maar is butt wink niet meer een kwestie van flexibiliteit dan van core strength? Doe je veel rek- en strekwerk? Ik doe de laatste tijd behalve rekken ook rollen of masseren van stijve spieren of aanhechtingen bij mijn heupen, en dat helpt tot nu toe vrij goed tegen lage rugpijn. En als je heupen losser worden, kan je onderrug ook langer recht blijven onderaan in de squat.

Het is een combo van core strength, flexibiliteit en genetics.

Flexibiliteit moet wel goed zitten. Ik strek dagelijks hamstrings, quads, kuiten, hip flexors, abductors en glutes. Dus ben inmiddels behoorlijk flexibel (kan met m'n handen plat op de grond).

Ik zat er wel aan te denken om een foam roller te kopen omdat ondanks het feit dat ik m'n een ongeluk strek nog steeds pijn in m'n abductor, flexor en bovenste deel van m'n glutes heb (en ik ben door m'n fysio behandeling heen voor dit jaar). En misch ook nog voor m'n rug maar ik las dat gevaarlijk zou zijn.

Maar wat doe je dan precies met masseren en rollen? (doe je dat zelf of ga je naar fysio? gebruik je foamroller? welke delen rol je dan?)

Platte handen... dan ben je leniger dan ik :) daar ligt het dan dus niet aan.

Een foam roller heb ik niet, ik gebruik een soort balk-achtige kunsttof strip van mijn vrouw haar yoga-les. Ik leg hem onder mijn heupen na de training, liggend op mijn rug, en draai dan benen/heupen van links naar rechts, zodat de zachte gedeeltes aan de zijkant net onder het heupbot "gerold" wordt. Onderrug rollen schijnt idd niet goed te zijn, kan me wat bij voorstellen met die wervels, maar ik rol dus heupen/bekken. Verder masseer ik het dan door de dag heen (gewoon flink knijpen met mijn handen). De dag erna merk ik duidelijk verschil. Ik zit wel over de aanschaf van zo'n foam roller na te denken.

Gebeurde weer het zelfde als vorige week, erg druk daarom snel na het ontbijt m'n shake genomen en.... het kwam er weer uit, framboos whey en oats gaan niet samen ^^

Squat

3x70kg

Same old story. Techniek blijft verbeteren maar nog steeds butt wink, voelde grote belasting in onderrug.. zucht

Bench press

2 (of 3x) 52,5kg
1x 40kg
1x 52,5kg

Vergeten te tellen of ik nou al 2 of 3x had gedaan. Nog een probleem stak nu z'n kop op grip is niet goed kreeg last van m'n pols dus toen heb ik hem even om laag gegooid om te kijken hoe ik het op kon lossen. Suicide grip lost het op maar is niet veilig, bij normale grip probeerde ik recht boven m'n polsen te leggen maar dat hielp ook niet. Toen ik uiteindelijk de bar als het ware probeerde te buigen door m'n polsen maar buiten te draaien ging het wel beter, m'n polsen draaide denk ik te veel naar binnen waardoor de palm van m'n hand niet parallel liep met de bar.

Deadlift

1x5 90kg

Deze ging erg lekker voor zover ik kon voelen, zat ook stuk meer tempo in. Wel ietwat pijnlijk omdat m'n schenen nog bont en blauw waren van de vorige keer :D

Dips

2x8 BW PR

Ik hou echt van deze oefeningen, voel me echt badass als ik m doe :P
Wel een dramatische verbetering ten opzichte van de vorige keer. Maar dat zou kunnen komen omdat ik het rek moest delen met iemand die een stuk kleiner was, daardoor kon ik niet veel lager dan par en het zou kunnen dat ik de vorige keer lager ging dan par, not sure though.

Toe press (in leg press)

3x100kg

Smith was helaas bezet, maar deze oefening mag er ook wel wezen. Flinke verzuring alleen wel in de onderkant van kuiten.

Lever seated leg raise crunch

15x92,5 kg
15x95 kg
15x97,5 kg PR

Laatst bewerkt:
de kracht begint al aardig te komen he? lkkr bezig man gewoon doorgaan met die squats desnoods wat lichter puur op techniek.

Thx gozer!
Kracht is zeker gegroeid maar met sommige oefeningen zit ik nu al meer dan een maand op ongv. hetzelfde. Best wel frusterend, maar goed wel erg mooie massa gains dus daar ben ik wel heel blij mee.

Goed bezig weer, ga zo door!

Mooie training hoor en die gewrichten op Sq komen vanzelf als je techniek goed is.

Lekker bezig! Jammer van die shake... :-)

Terug
Naar boven