Fitness Seller

Marvinnen met Skatermarvin: Round is also a shape

Even een algemene vraag: Gezien het feit dat ik nagenoeg geen zuivel eet, kan het zijn dat ik calcium/magnesium tekort kom? En is het raadzaam deze te supplementeren?

In een gevarieerd dieet met veel groenten heb je geen zuivel nodig om aan je ADH calcium te geraken. Je eet blijkbaar sowieso veel spinazie, wat zeer rijk is aan calcium!
Verder zijn ook broccoli & noten zeer rijk aan calcium. Als je verder nog twijfelt of je genoeg binnenkrijgt, kun je ook mineraalwater drinken waar veel calcium inzit.

• Topic Starter Topic Starter
  • #9.662
In een gevarieerd dieet met veel groenten heb je geen zuivel nodig om aan je ADH calcium te geraken. Je eet blijkbaar sowieso veel spinazie, wat zeer rijk is aan calcium!
Verder zijn ook broccoli & noten zeer rijk aan calcium. Als je verder nog twijfelt of je genoeg binnenkrijgt, kun je ook mineraalwater drinken waar veel calcium inzit.
Thanks voor je reply. Neem het mee in mijn overweging een calcium/magnesium supp te nemen.

Thanks voor je reply. Neem het mee in mijn overweging een calcium/magnesium supp te nemen.

Hou wel rekening met ook je vit. D inname...
Dit heeft namelijk een wisselwerking met calcium.
Bij een hoge vit. d inname en lage calcium inname wordt dit verschil in bloedserum onttrokken uit de botten.
Oftewel op de lange termijn kan dat zeer nadelige gevolgen hebben (breuken, poreuze botten etc...)

Kwam toevallig aan bod bij me vorige tentamen ;)

• #9.664
Hou wel rekening met ook je vit. D inname...
Dit heeft namelijk een wisselwerking met calcium.
Bij een hoge vit. d inname en lage calcium inname wordt dit verschil in bloedserum onttrokken uit de botten.
Oftewel op de lange termijn kan dat zeer nadelige gevolgen hebben (breuken, poreuze botten etc...)

Kwam toevallig aan bod bij me vorige tentamen ;)
Ik neem best hoge vitamine D. Tegenwoordig wissel ik af van de ene dag 1000IU per dag en de andere dag 5000IU.

Heb wel erg wveel voor mijn gevoel bot/gewricht georienteerde klachten...dus begrijp ik hieruit dat ik er niet onverstandig aan doe calcium bij te supplementeren?

Ik neem best hoge vitamine D. Tegenwoordig wissel ik af van de ene dag 1000IU per dag en de andere dag 5000IU.

Heb wel erg wveel voor mijn gevoel bot/gewricht georienteerde klachten...dus begrijp ik hieruit dat ik er niet onverstandig aan doe calcium bij te supplementeren?

Er wordt aanbevolen 1gr calcium per dag binnen te krijgen
Aanbevolen hoeveelheid voor vit. D is 400IU per dag, met 2000IU als aanvaardbare bovengrens.
Echter ligt de aanvaardbare bovengrens voor vit. D vanuit de EU op 4000IU dus daar zit je veilig mee.
Calcium heeft een aanvaardbare boven grens van 2.5gr per dag.

Aanvaardbare bovengrens is opgesteld omdat daarboven kans op averechtse effecten groot is.
Zal dus zo'n 1.5-2gr calcium aanhouden per dag gezien je vit. D inname van gemiddeld 3000IU.

Kijk eerst dus even wat je gemiddeld binnenkrijgt met je huidige voeding.
Verschil kan je dan dus aanvullen met een supplement.
Doseer dan alleen niet te hoog, want dat kan dan juist weer toxisch werken (boven de 2.5gr per dag)

Voeding ziet er weer goed uit, echt respect hoe je zo consequent altijd met je voeding bezig bent!
Op je algemene vraag heb ik helaas geen antwoord, maar probeer t anders eens een tijdje door zuivel toe te voegen?

• #9.667
Er wordt aanbevolen 1gr calcium per dag binnen te krijgen
Aanbevolen hoeveelheid voor vit. D is 400IU per dag, met 2000IU als aanvaardbare bovengrens.
Echter ligt de aanvaardbare bovengrens voor vit. D vanuit de EU op 4000IU dus daar zit je veilig mee.
Calcium heeft een aanvaardbare boven grens van 2.5gr per dag.

Aanvaardbare bovengrens is opgesteld omdat daarboven kans op averechtse effecten groot is.
Zal dus zo'n 1.5-2gr calcium aanhouden per dag gezien je vit. D inname van gemiddeld 3000IU.

Kijk eerst dus even wat je gemiddeld binnenkrijgt met je huidige voeding.
Verschil kan je dan dus aanvullen met een supplement.
Doseer dan alleen niet te hoog, want dat kan dan juist weer toxisch werken (boven de 2.5gr per dag)
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ga straks mijn voeding eens in een wat uitgebreider voedings excel sheet invullen om te kijken hoe mijn dagelijkse calcium inname nu ongeveer is:thumbs:

Voeding ziet er weer goed uit, echt respect hoe je zo consequent altijd met je voeding bezig bent!
Op je algemene vraag heb ik helaas geen antwoord, maar probeer t anders eens een tijdje door zuivel toe te voegen?
Neen, ik ga niet weer aan de zuivel. Daar wordt mijn huid dik van..True story

Misschien dat ik op zondag eventueel een potje kwark of griekse yoghurt kan gaan eten, omdat ik daar soms overdag niet weet wat ik moet eten..

Geen dank Marvin deel graag de kennis waarover ik beschik als ik een ander daarmee kan helpen ;)
Veel mensen maken namelijk de fout te suppleren, terwijl er niet eens een deficiëntie is...
Wat dus juist averechts kan werken ;)

• #9.669
Geen dank Marvin deel graag de kennis waarover ik beschik als ik een ander daarmee kan helpen ;)
Veel mensen maken namelijk de fout te suppleren, terwijl er niet eens een deficiëntie is...
Wat dus juist averechts kan werken ;)
Even gerekend aan mijn dieet. Gezien het feit dat ik geen vis eet krijg ik nagenoeg geen vitamine D binnen en heb ik een tekort aan calcium van ongeveer 1-1.5g per dag (zowel rust als trainingsdagen).

Even gerekend aan mijn dieet. Gezien het feit dat ik geen vis eet krijg ik nagenoeg geen vitamine D binnen en heb ik een tekort aan calcium van ongeveer 1-1.5g per dag (zowel rust als trainingsdagen).

Je krijgt dus helemaal geen calcium binnen begrijp ik uit je reactie?

Heb je het calcium in je water wel meegerekend?

• #9.672
Je krijgt dus helemaal geen calcium binnen begrijp ik uit je reactie?
Ehm..nee volgens de sheet die ik gebruik van Mister10 (True naturel bodybuilding) is de aanbevolen hoeveelheid calcium 1-2.5g. Ik kom nu zelf op 1, dus supplemteer er 1 tablet (1200mg) per dag bij denk..

Edit: 1 tablet is 1200mg calciumcarbonaat, dus kan er beter twee nemen waarschijnlijk (even rekenen aan de molmassa's.)
1 calcium ~ 40g/mol
1 carbonaat ~60g/mol
Dus 1 tablet bevat 480mg calcium..

Wat gebeurt er eigenlijk bij overdosering calcium. Want slik ook multi's met extra vit D (1000IU), dus kom gemiddeld op zeker 3000IU vit D uit..moet daar nog steeds slechts 1.5g calcium tegenover staan?
Heb je het calcium in je water wel meegerekend?
Nope..maar drink voornamelijk kraanwater..is niet verrijkt met calcium maar heb ook geen idee hoeveel erin zit..iemand?

Laatst bewerkt:
Ehm..nee volgens de sheet die ik gebruik van Mister10 (True naturel bodybuilding) is de aanbevolen hoeveelheid calcium 1-2.5g. Ik kom nu zelf op 1, dus supplemteer er 1 tablet (1200mg) per dag bij denk..

Edit: 1 tablet is 1200mg calciumcarbonaat, dus kan er beter twee nemen waarschijnlijk (even rekenen aan de molmassa's.)
1 calcium ~ 40g/mol
1 carbonaat ~60g/mol
Dus 1 tablet bevat 480mg calcium..

Wat gebeurt er eigenlijk bij overdosering calcium. Want slik ook multi's met extra vit D (1000IU), dus kom gemiddeld op zeker 3000IU vit D uit..moet daar nog steeds slechts 1.5g calcium tegenover staan?
Nope..maar drink voornamelijk kraanwater..is niet verrijkt met calcium maar heb ook geen idee hoeveel erin zit..iemand?

Wat ik vroeger geleerd had, was dat het per regio verscheeld,
In ieder geval zit er kalk in kraanwater, dus calcium.

Bij te hoge inname, > 2,5 g/dag
– Obstipatie
– Nierfalen en nierstenen
– Mogelijk interferentie met absorptie van andere mineralen (Fe, Zn)
– Eventueel hypercalciëmie en melk-alkalisyndroom (chronisch gebruik van Ca-bevattende maagzuurremmers, of zuurrremmers met melk)
– Mogelijk ↑ risico op cardiovasculaire events en juist botbreuken??

Bij een te hoge calciumconcentratie in het bloed (hypercalciëmie)
– Is in het algemeen gerelateerd aan ziekte (teveel PTH, maligniteit, nierfalen, ziekelijk verhoogd botmetabolisme)
– En ook vitamine D-intoxicatie
– En ook vitamine A-intoxicatie (leidt tot verhoogde botstofwisseling)
– Symptomen: zie hierboven; vaak ook symptoomloos; osteopenie

Dit heb ik letterlijk uit een hoorcollege overgenomen van me opleiding ;)
Zou dus echt niet de grenzen ermee op gaan zoeken, 1.5gr is gewoon voldoende.
Persoonlijk zou ik geld besparen en niet suppleren voeg dan liever iets toe in de vorm van:

kaas, groene bladgroenten, noten en/of peulvruchten

Hier nog verhaal omtrent calcium en vit. D en de wisselwerking.

Calciumhomeostase

Dat was weer de les voor vandaag :D

Schermafbeelding 2013-11-27 om 15.30.58.jpg

Mitrenz en Marvin, hoe zit dat dan precies met zuivel m'n huid dik maakt? Ik heb echt geen idee of ik een dunne of dikke houd heb..

• #9.677
Wat ik vroeger geleerd had, was dat het per regio verscheeld,
In ieder geval zit er kalk in kraanwater, dus calcium.
Dat kan wel kloppen inderdaad..dan moet ik het bij de waterschappen gaan opvragen..maar dat gaat me te ver.

Bij te hoge inname, > 2,5 g/dag
– Obstipatie
– Nierfalen en nierstenen
– Mogelijk interferentie met absorptie van andere mineralen (Fe, Zn)
– Eventueel hypercalciëmie en melk-alkalisyndroom (chronisch gebruik van Ca-bevattende maagzuurremmers, of zuurrremmers met melk)
– Mogelijk ↑ risico op cardiovasculaire events en juist botbreuken??

Bij een te hoge calciumconcentratie in het bloed (hypercalciëmie)
– Is in het algemeen gerelateerd aan ziekte (teveel PTH, maligniteit, nierfalen, ziekelijk verhoogd botmetabolisme)
– En ook vitamine D-intoxicatie
– En ook vitamine A-intoxicatie (leidt tot verhoogde botstofwisseling)
– Symptomen: zie hierboven; vaak ook symptoomloos; osteopenie

Dit heb ik letterlijk uit een hoorcollege overgenomen van me opleiding ;)
Zou dus echt niet de grenzen ermee op gaan zoeken, 1.5gr is gewoon voldoende.
Persoonlijk zou ik geld besparen en niet suppleren voeg dan liever iets toe in de vorm van:

kaas, groene bladgroenten, noten en/of peulvruchten

Hier nog verhaal omtrent calcium en vit. D en de wisselwerking.

Calciumhomeostase
Schermafbeelding 2013-11-27 om 15.30.58.jpg

Dat was weer de les voor vandaag :D
Bedankt voor de les..je bent geslaagd voor het tentamen over calcium..:rolleyes:. Ik probeer gewoon even 1 caps calcium bij te slikken..dan oversupplemteer ik in ieder geval niet, want de 'aanbevolen dosering' is drie..

Mitrenz en Marvin, hoe zit dat dan precies met zuivel m'n huid dik maakt? Ik heb echt geen idee of ik een dunne of dikke houd heb..
Ik denk dat het door lactose komt, maar het kan ook wat anders uit zuivel zijn wat het veroorzaakt.

Ik heb het proefondervinderlijk ondervonden dat mijn huid dunner werd toen mijn zuivel eruit ging..

Wat je eens kunt bekijken is de huid op bijvoorbeeld je onderarmen..als ik daar mijn huid zal klippen met een vetmeter meet ik nu echt heel weinig en ook met mijn vingers kan ik maar een heel dun velletje pakken.

Toen ik nog zuivel nam was dit een stuk dikker. Weet niet hoe vasculair je bent, want ook dat vind ik een goede maat voor een dunne huid. Als ik nu kijken zijn bijvoorbeeld mijn onderarmen al redelijk vol met aders..en tijdens het trainen veranderd heel mijn lijf in een soort landkaart ;)
Hier durf ik geen antwoord op te geven, want ervaar dat zelf niet zo...
Ik zou hier zo graag een wetenschappelijk artikel over zien. Ik gooi het meestal maar op het feit dat een groot deel van de bevolking licht lactose intollerant is..

Enfin, hier nog de training van vanmiddag! Ondanks dat ik last van mijn elleboog heb gingen de meeste oefeningen pijnloos! Alles de pushdowns heb ik bewust wat lager in gewicht gedaan..

Tja, en wanneer krijg je dan wel last van je elleboog...? Juist, als je de bietenstamppot staat te stampen...

C2 Schouders – armen
Seated OH-press:
27.5kg: 12
47.5kg: 8
57.5kg: 12, 12 (1f.), 10 (2pp.)
Dropset: 60kg-->47.5kg-->37.5kg-->27.5kg: 4, 5, 8, 13 (lekker!)

Alternate hammer grip shoulder press:
9kg: 12 (warmup)
14kg: 12, 12 (2f.), 11 (2f.), 9 (controlled reps)

Face pull:
36kg: 14, 12, 12 (niet verzwaren ivm MMC)
27kg: 20

Barbel curl:
20kg: 12 (warmup)
30kg: 12, 12 (nipt), 12 (2f.), 12 (close grip/2f.)

Seated dumbel Tricep ext.:
30kg: 12 (warmup)
36kg: 14, 12
32kg: 12, 10 (nipt) (Even iets lichter ivm MMC!)

Reverse grip cable curl:
41kg: 14, 12, 10
27kg: 17

Rope pushdown:
27kg: 12, 12, 12 (geen nette reps..)
23kg: 16 (waardeloze MMC!)

BB behind the back wrist curl:
40kg: 8
47.5kg: 12, 12 (2f.), 10 (1f.), 9 (3f.)

Je moet ook geen stamppot maken Marvin, zéker geen bietenstamppot.

Ziet eruit als een lekkere superdude training man. Mooie gewichten op de seated OH press :)

Goede Mind to Muscle Marvin.. MMM :)

• #9.679
Je moet ook geen stamppot maken Marvin, zéker geen bietenstamppot.

Ziet eruit als een lekkere superdude training man. Mooie gewichten op de seated OH press :)

Goede Mind to Muscle Marvin.. MMM :)
Haha MMM:D:D

Hoezo geen bietenstamppot? Is echt een heerlijk recept...ooit uit de allerhande gevist:eating:

Ik had hem vanmiddag bedacht (vraag me niet waarom, ik ben een dagdromer). Dus ik dacht die MOET ik vanavond posten :D

Nou omdat ik niet van stamppot houd en zeker niet van bieten.. Of was het nou rode kool ???

Terug
Naar boven