filmpie maken van de zijkant en hier posten
Niet gedaan..maar ze gingen al iets beter
Thanks Bart! Is wel gelukt
Inderdaad... bij front sq: bovenarmen parallel houden met de vloer. Dus ellebogen naar de muur laten wijzen.
Ipv de barbell vast te houden kan je ook gewoon je vuisten hoog houden. Net gelijk met je haarlijn zeg maar.
Dat vuisten hoog werkte niet zo..kreeg ik super zere schouders van en voelde erg stabiel..moet dus of clean of cross grip gebruiken..
Ik maak een kruis met mn armen. Duimen naast dat small grip stukje op de barbell en dan ellebogen goed omhoog duwen. Ik probeer ook serieus naar boven te kijken met front squat.
Dat iets omhoog kijken hielp eigenlijk wel een beetje..heb zowel clean als crossgrip geprobeert. Clean grip krijg ik last van mijn polsen en crossgrip heeft de barbell afrol neigingen..
Naar boven kijken is niet echt ergens voor nodig.
Verder goed spanning op je lats zetten en een beetje drukken tegen de halter met je armen.
Wat een hoop tips zeg!
Naar boven kijken is handig als je vergeet je borst naar voor te brengen.
Vond het eigenlijk best goed werken..
Je borst leren omhoog te brengen om je borst om hoog te brengen..
Liever het probleem rechtstreeks aanpakken als met problemen. Kwestie van opnieuw aanleren en dat kost wat tijd.
Het blijft een rot-oefening, maar alvast een hoop tips voor volgende week!
Gewicht ga ik dus lekker nog niet verhogen
Door naar boven te kijken span je automatisch je rugspieren anders aan en komt je borst naar boven. Na verloop van tijd kan je gewoon naar beneden kijken zonder je rug verkeerd te houden. Dat is omdat je lichaam went aan houdingen. Dus het is wel rechtstreeks een oplossing.
Ik moet het denk toch een keer laten filmen. Mijn gym leent zich daar alleen niet zo voor..geeft een beetje awkward gevoel
Ok, ok..lekker boeiend
Omhoog kijken bij squaten? Verwar je het niet met bankdrukken?
Hahaha
Als ik omhoog kijk met squatten gaat mn rug te hol staan :-(
Als ik mn buikspieren goed strak houd, creëer ik de ideale squat houding imo
Buikspieren aanspannen doe ik al volgens mij
Nee. Ik kijk zelf ook niet meer naar boven omdat ik de techniek goed te pakken heb. Maar als de barbell begint de schuiven bij front squat dan is dat een goede tip om het te leren. Meerdere trainers leren je dit zo aan.

Thanks, het werkte wel eigenlijk..
Fout, door naar boven te kijken span je automatisch je nekspieren aan.
Sterker nog, als je zwaar squat en je in een extensiepatroon (omhooggaan) je nek ook gaat extenderen heb je kans dat je daar last van gaat krijgen. Nek gewoon per definitie neutraal houden. Net zoals dat je rug niet vlak, hol of bol moet zijn, maar in de neutrale anatomische positie. Dan is de krachtoverdracht het meest efficiënt.
In principe zeker je met je buikspieren alleen het lagere gedeelte van je wervelkolom. (hoog) Thoracaal zal je toch echt je 'borst omhoog' moeten tillen / strekken, hoe je dat ook wilt noemen.
---------- Toegevoegd om 17:47 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:46 ----------
Bij een front squat strek je je bovenrug door je ellebogen omhoog te brengen. Niet door je nek te strekken.
Thanks FTIO..dit neem ik mee!
Ik spreek uit ervaring, jij duidelijk uit de boekskes.

Nog eens, ik zeg niet dat het de juiste methode is, wel om het aan te leren. Techniek leer je altijd aan met licht gewicht dus zie er geen gevaar in.
Niet rellen hier
Ik heb beide. Ervaring én boekskes.
Zowel de ellebogen omhoog én de borst omhoog werken beide beter. Ook met het aanleren. Als iemand daar moeite mee heeft, dien je daar als trainer op in te spelen.
Het zou best kunnen dat een trainer ervoor kiest om het dan met de nek te proberen, ik zou dat nooit aanraden. Ieder zijn eigen visie in deze sport
Ik schuil mij liever achter de cues van Rippetoe, anatomie in vivo en eigen ervaringen.
Misschien eens een filmpje van rppetoe zoeken..
Hoe zou je techniek aan gaan leren met licht gewicht? Iedereen kan alles perfect uitvoeren met licht gewicht, je moet het ook nog kunnen wanneer het serieus zwaar aan het worden is.
Het moet ook weer niet te licht zijn
Moet je dat maar doen. Mijn vorige trainer heeft genoeg mensen belgisch kampioen gemaakt in powerliften, waaronder mijzelf. Veel succes..
Dit is de discussie niet waard. Ik wou Marvin gewoon een tip geven zodat hij zonder problemen kon front squatten.
Gezellig, haha
Relatief licht, gewicht verbeteren met zware setjes is bijna onmogelijk imo.
+1
Techniek fine tunen doe ik met lichtere werksetjes of gedurende me warm-ups
Bij zware werksetjes is het vertrouwen op je "patroon" en gewoon alles goed geven.
Juist bij de zware setjes komen je zwakke punten naar voren en zodoende kun je fine tunen!
Hey Tim! Leuk dat je weer even in mijn log buurt..
Alles ok met de opleiding!?
Klopt, in het begin leerde mijn coach het me ook zo aan ja. Werkte goed bij mij.
Ik denk dat we het omhoog kijken vooral niet moeten overdrijven..

. Lichtjes kan IMO wel helpen om mij mijn ellebogen hoog genoeg te laten houden..