MuscleMeat

Sticky Metabolisme: aankomen en afvallen

Je bent eerder bang dat je teveel eet dan te weinig lijkt me. Uit mn hoofd is activiteitsfactor 1,55 bij 3-5x per week sporten. Start gewoon op die kcals en zie wat de weegschaal doet. Als je 0,5kg afvalt per week, zit je ongeveer 500kcal onder onderhoud.
Die 1.55 komt bij mij veel te hoog

Meet wat je nu eet en wat je gewicht daardoor doet. Verander dat met +/- een paar honderd kcal elke paar weken om je gewicht te sturen waar je het heen wilt. Geen formule nodig, geen factoren, geen schattingen, geen rocket science.

Even ter bevestiging, volgende zaken zijn nog steeds geledend (toch?)

- je kan geen vetcellen kwijt raken
- je kan enkel vetcellen 'depleten'
- je kan wel nieuwe vetcellen aanmaken
- aangemaakte vetcellen 'vullen' kost minder energie dan nieuwe aanmaken
--> eenmaal dik zal je altijd sneller dik worden zelfs als je afgevallen bent gezien bovenstaande.

Is dit true?

Waarom zou je sneller dik worden?

Alle dikke powerlifterts (huh bestaan dr ook dunne?!:s) are screwed!

Eigenlijk hetzelfde dus na een cut
Nee, het aantal vetcellen na een cut is hetzelfde (normaal gesproken bij nooit-obesen). Punt is dat als je obees bent geweest, en je draagt bijvoorbeeld 15% vet mee, de totale hoeveelheid vet uiteindelijk is verdeeld over meer vetcellen dan wanneer je nooit obees bent geweest. Je hebt dan dus een groter aantal relatief legere vetcellen t.o.v. iemand anders.

Of ik begrijp je verkeerd, dat je bedoelt dat iemand die meer vetcellen heeft dan normaal bij een vetpercentage <x> ruwweg dezelfde problemen ervaart als iemand op een lager vetpercentage dan <x> met een normaal aantal vetcellen.

Wat ik eigenlijk bedoel, waarom zal iemand sneller aankomen, stel een obees komt op 10% aantal vetcellen blijft hetzelfde alleen verdeeld over meer cellen. Of een getraind persoon geen obees en cut van 20 naar 5%. Of je de cellen vult hangt toch gewoon af of de condities daar naar zijn, kcal overschot.

Wat ik eigenlijk bedoel, waarom zal iemand sneller aankomen, stel een obees komt op 10% aantal vetcellen blijft hetzelfde alleen verdeeld over meer cellen. Of een getraind persoon geen obees en cut van 20 naar 5%. Of je de cellen vult hangt toch gewoon af of de condities daar naar zijn, kcal overschot.
Ja, en een kcal overschot krijg je als je meer kcal inneemt dan dat je verbruikt. Je snapt toch dat fysiologisch gezien er veel factoren zijn die zowel de inname als het verbruik beinvloeden, waardoor het voor de een moeilijker of makkelijker is dan voor een ander om af te vallen? Vetcellen zijn endocriene cellen en de locatie en hoeveelheid vet die erin is opgeslagen beinvloeden de endocriene rol ervan. Die endocriene rol heeft onder meer invloed op de energie-inname. Als iemand eenzelfde hoeveelheid vet bezit als een ander, maar verdeelt over een grotere hoeveelheid vetcellen, dan heeft dit invloed op de endocriene rol die deze vetcellen vervullen.

Bestaat er ook onderzoek naar hoeveel werk volume (minimum) er nodig is om massa te behouden in een cut als je voeding goed is?

Heb eigenlijk zin om zo weinig mogelijk te doen komende cut.

Ja, en een kcal overschot krijg je als je meer kcal inneemt dan dat je verbruikt. Je snapt toch dat fysiologisch gezien er veel factoren zijn die zowel de inname als het verbruik beinvloeden, waardoor het voor de een moeilijker of makkelijker is dan voor een ander om af te vallen? Vetcellen zijn endocriene cellen en de locatie en hoeveelheid vet die erin is opgeslagen beinvloeden de endocriene rol ervan. Die endocriene rol heeft onder meer invloed op de energie-inname. Als iemand eenzelfde hoeveelheid vet bezit als een ander, maar verdeelt over een grotere hoeveelheid vetcellen, dan heeft dit invloed op de endocriene rol die deze vetcellen vervullen.
Zo ver had ik niet gedacht, en dat is een punt waar ik minder van weet

Terug
Naar boven