MuscleMeat

Sticky Metabolisme: aankomen en afvallen

ja dat zou je zeggen, maar je verbruikt energie bij het verteren van voedsel dat is een feit. ik vraag me af of er voedsel bestaat waarvan lichaam meer energie verbruikt om het te verteren dan het voedsel levert (bijv. onverteerbare delen zoals vezels).
je verbruikt idd energie maar dat is zo minimaal. Een stukje bleekselderij van 6kcal kost je lichaam 0,5kcal om te verteren uit onderzoeken en bleekselderij zou een 'nagative calorie food' zijn

Omdat het theoretisch gezien nergens op zou slaan;

op het moment van opname zijn koolhydraten, waar ze nou ook vandaan komen (suiker, graan, fruit, de maan) gelijk aan elkaar; ze zijn namelijk afgebroken tot monosacharides en een paar disacharides;
Het enige wat voor lichaamscompositie uit zou moeten maken is energie inname, en anabolische respons op voeding (eiwit, glycogeen aanvullen..)

er zitten geen sensoren in je lichaam die bepalen wat de bron van je voeding / koolhydraten is geweest
Ik denk dat carb-source voor vetverlies sowieso niet uitmaakt, daar zijn wel veel studies over te vinden en denk dat daar een groot deel van de mening al uit gevormd is.

Maar waar ik naar verwees noemt wel echt verschil in isocaloric fat gain bij die candy-peanut study dus dat zou relevant moeten zijn en erop wijzen dat het bij aankomen ander resultaat geeft. Ik zal nog wat verder zoeken.. kan ook goed zijn dat het gewoon aan die studie lag hoor.

Daarbij zou TEF sowieso een significant verschil kunnen maken wat betreft macro ratios als je dat ook onder clean eten verstaat.

Laatst bewerkt:
@Jwdoetookmee, ik zou nog ff terugkomen op welke kruiden. Het zijn er te veel om op te noemen maar wat ik veel lees her en der is bv: ' Doe ‘s ochtends wat kaneel bij je havermout en je verhoogt hiermee je metabolisme. Kaneel zorgt voor een snellere verbranding van koolhydraten en het stabiliseert de bloedsuikerspiegel.' Ook over gember, kurkuma, chili, groene thee gaan dergelijke verhalen. Maar in hoeverre is het waar dat deze invloed hebben op je metabolisme. En zo ja, hoeveel moet je dan wel niet gebruiken om het effectief te laten zijn? Ik zie eigenlijk nooit bronnen, onderzoek waarop eea gebaseerd is... Kun jij hier ook iets zinnigs over schrijven :-)? Thnx!

Ik heb wel wat research gevonden, daar in wordt wel gesteld dat het een positief effect heeft op je TEF of op je metabolisme in ze geheel maar dat kleine beetje is imo vrij insignificant.
De gezondheidseffecten van kruiden zijn positief maar wel op lange termijn gesteld, je hoeft er dus niet voor te gaan mega doseren.

Er zijn wel veel broscience artikelen over herbs en spices en de supplement industrie spelen daar graag op in met hun superfood en superherbs bullshit.

Wil je echt je metabolisme verhogen met een 'substantie' dan kun je eventueel met moderatie koffie drinken. Caffeine heeft een aanzienlijk meer en bewezen positief effect op metabolisme en zelfs op spiermassa.

Schijnt dat je lichaam laten wennen aan hoge koolhydraten wel een enorm positief effect heeft op je metabolisme, met name ook zodat je in je cut niet heel laag hoeft te gaan. (ie cutten op 400 carbs) Layne Norton doet dat vooral met zijn coaching.

Research:

Effect of spiced food on metabolic rate.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3957721

Beneficial effects of herbs, spices and medicinal plants on the metabolic syndrome, brain and cognitive function.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23092406

Metabolic effects of spices, teas, and caffeine.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16580033

Laatst bewerkt:
Postprandial energy expenditure in whole-food and processed-food meals: implications for daily energy expenditure
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2897733/

En verschilt het TEF niet tussen simpele en complexe carbs?

Ik heb wel wat research gevonden, daar in wordt wel gesteld dat het een positief effect heeft op je TEF (metabolisme) maar dat kleine beetje is imo vrij insignificant.
De gezondheidseffecten van kruiden zijn positief maar wel op lange termijn gesteld, je hoeft er dus niet voor te gaan mega doseren.

Er zijn wel veel broscience artikelen over herbs en spices en de supplement industrie spelen daar graag op in met hun superfood en superherbs bullshit.

Wil je echt je metabolisme verhogen met een 'substantie' dan kun je eventueel met moderatie koffie drinken. Caffeine heeft een aanzienlijk meer en bewezen positief effect op metabolisme en zelfs op spiermassa.

Schijnt dat je lichaam laten wennen aan hoge koolhydraten wel een enorm positief effect heeft op je metabolisme, met name ook zodat je in je cut niet heel laag hoeft te gaan. (ie cutten op 400 carbs) Layne Norton doet dat vooral met zijn coaching.

Research:

Effect of spiced food on metabolic rate.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3957721

Beneficial effects of herbs, spices and medicinal plants on the metabolic syndrome, brain and cognitive function.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23092406

Metabolic effects of spices, teas, and caffeine.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16580033

Deze is ook wel interessant:

Combined medium-chain triglyceride and chilli feeding increases diet-induced thermogenesis in normal-weight humans
http://link.springer.com/article/10.1007/s00394-012-0463-9

Laatst bewerkt:
Hoe zit het eigenlijk met HDP (dacht dat dat de naam was), Was XXL heel positief over. Zou een koolhydraat zijn dat zich als een vet gedraagt?

Postprandial energy expenditure in whole-food and processed-food meals: implications for daily energy expenditure

Combined medium-chain triglyceride and chilli feeding increases diet-induced thermogenesis in normal-weight humans

Interessant.

Zie ook dit stukje:
Within the last 30 years the obesity rate for adult Americans has more than doubled from 15 to 32% and currently it is estimated that two-thirds of Americans are either overweight or obese, a 42% increase since 1980 (1). A primary cause of this obesity epidemic is thought to be gross caloric intake (2, 3), which has risen by an estimated 300 calories per day in the past 25 years in the USA (4). This has a strong association with increased consumption of pre-prepared processed foods (PF) (2, 5, 6) and insufficient consumption of whole foods (WF), such as fruits, vegetables, and whole grains (7). These trends call for more research into the physiological consequences of PF consumption and its possible relationship to net-energy balance.

Ik denk zelf dit:

Dat hele verhaal van whole food vs processed food en dus simpele carbs vs complexe carbs heeft er meer te maken dat je van een maaltijd van complexe carbs langer voldaan bent en met een maaltijd van simpele carbs weer sneller honger hebt. Daarom zie je bijvoorbeeld al die clean eaters ook altijd complexe carbs eten met lage gi waarde zeker in een wedstrijdprep. (Correct me if I'm wrong)
Voorbeeld; als je McDonalds eet, dan heb je een uur later alweer honger.

Conclusie:
Mensen die grotendeels meer junkfood eten zijn sneller geneigd om meer te eten dan dat ze nodig hebben omdat ze minder lang vol zitten. Waardoor ze dus makkelijker over hun dagelijkse calorieën behoefte heen gaan.
Dan laat ik zelf beheersing even buiten beschouwing. Meeste obese mensen hebben dit niet. Dus; meer een psychologische reden.

Het verhaal van kcal in vs kcal out staat nog steeds en daar kun je met geen mogelijkheid om heen.

je verbruikt idd energie maar dat is zo minimaal. Een stukje bleekselderij van 6kcal kost je lichaam 0,5kcal om te verteren uit onderzoeken en bleekselderij zou een 'nagative calorie food' zijn

Komt er dus op neer dat "negatieve calorieën" geen significant kcal verbruik stimuleren. jammer :rolleyes:

Nope, dat bestaat niet. Waarom zou je dat willen?

Als je kon kiezen tussen A) appel: 100 kcal, benodigde energie verteren: 101kcal OF B) appel: 100kcal, benodigde energie verteren: 50kcal zou je veel meer voordeel kunnen halen (in de cut) bij appel A. Je zou op die manier namelijk je voeding zo kunnen aanpassen dat je meer "negatieve kcal" consumeert en zodoende je lichaam meer energie verbruikt en sneller glycogeen en vet voorraden aanspreekt.

Interessant.

Zie ook dit stukje:
Within the last 30 years the obesity rate for adult Americans has more than doubled from 15 to 32% and currently it is estimated that two-thirds of Americans are either overweight or obese, a 42% increase since 1980 (1). A primary cause of this obesity epidemic is thought to be gross caloric intake (2, 3), which has risen by an estimated 300 calories per day in the past 25 years in the USA (4). This has a strong association with increased consumption of pre-prepared processed foods (PF) (2, 5, 6) and insufficient consumption of whole foods (WF), such as fruits, vegetables, and whole grains (7). These trends call for more research into the physiological consequences of PF consumption and its possible relationship to net-energy balance.

Ik denk zelf dit:

Dat hele verhaal van whole food vs processed food en dus simpele carbs vs complexe carbs heeft er meer te maken dat je van een maaltijd van complexe carbs langer voldaan bent en met een maaltijd van simpele carbs weer sneller honger hebt. Daarom zie je bijvoorbeeld al die clean eaters ook altijd complexe carbs eten met lage gi waarde zeker in een wedstrijdprep. (Correct me if I'm wrong)
Voorbeeld; als je McDonalds eet, dan heb je een uur later alweer honger.

Conclusie:
Mensen die grotendeels meer junkfood eten zijn sneller geneigd om meer te eten dan dat ze nodig hebben omdat ze minder lang vol zitten. Waardoor ze dus makkelijker over hun dagelijkse calorieën behoefte heen gaan.
Dan laat ik zelf beheersing even buiten beschouwing. Meeste obese mensen hebben dit niet. Dus; meer een psychologische reden.

Het verhaal van kcal in vs kcal out staat nog steeds en daar kun je met geen mogelijkheid om heen.
Bij zulke epidimiologische studies die er vaak voor de significantie bij genoemd worden is dat wel een grote factor ja, ook samen met gemak, invoeden uit de omgeving, emotioneel eten, en allerlei psychologische redenen. Dat is relevant omdat normale mensen geen kcal bijhouden.

Doe je dat wel of wil je de achterliggende feiten weten moet je naar calorie-controlled studies kijken. Dan maken die psychologische factoren niet meer uit, maar kcal kunnen nog wel elders eindigen dan vetopslag.

Kan best zijn dat een groot deel van het clean eten idee door de subjectieve factoren komt, maar ik zie in die TEF studies toch ook wel mogelijk dat er verschillen in kcal in vs out komen. Eigenlijk neem je dan gewoon netto minder kcal in.

Staat dan wel weer tegenover of je verbruik niet elders compenseert en of je uberhaupt zo precies je kcal uit voeding kunt weten.

Komt er dus op neer dat "negatieve calorieën" geen significant kcal verbruik stimuleren. jammer :rolleyes:
clenbuterol heeft wel negatieve kcal ;)

Laatst bewerkt:
Als je kon kiezen tussen A) appel: 100 kcal, benodigde energie verteren: 101kcal OF B) appel: 100kcal, benodigde energie verteren: 50kcal zou je veel meer voordeel kunnen halen (in de cut) bij appel A. Je zou op die manier namelijk je voeding zo kunnen aanpassen dat je meer "negatieve kcal" consumeert en zodoende je lichaam meer energie verbruikt en sneller glycogeen en vet voorraden aanspreekt.

Ik begrijp dat het een extreem voorbeeld is maar, als die theorie alleen al mogelijk zou zijn, dan zou dat imo niet bevorderlijk voor je spiermassa zijn. Kan bovendien nooit fijn zijn, ben geen voorstander van een geforceerd dieet en gelimiteerde opties qua voeding.

Je kan ook gewoon meer frequentie, volume en cardio pakken.

Ik begrijp dat het een extreem voorbeeld is maar, als die theorie alleen al mogelijk zou zijn, dan zou dat imo niet bevorderlijk voor je spiermassa zijn. Kan bovendien nooit fijn zijn, ben geen voorstander van een geforceerd dieet en gelimiteerde opties qua voeding.

Je kan ook gewoon meer frequentie, volume en cardio pakken.
Ja, mijn voorkeur gaat ook naar lekker eten en gewoon extra cardio doen.. Helaas gaat het daarmee niet zo snel bij mij dus moet echt strak op mn voeding letten

• Topic Starter Topic Starter
@Jwdoetookmee Ten eerste complimenten met jouw bijdragen aan het forum! Ik vond jouw artikelen interessant en vooral vermakelijk om te lezen :)
Zou als verzoek graag willen weten hoe jij denkt over "negatieve calorieen", hoor hier namelijk de laatste tijd steeds meer over maar ben er zelf sceptisch over. Hoe kijk jij hier tegenaan?

graag gedaan ofcourse.
kan je wat specifieker zijn? waar zouden die in moeten zitten?

yes, en ik denk dus ook dat dit de reden is dat die studie die jij aanhaalde verschil vond in body comp. Maar dit is voor ons dus niet interessant, omdat wij kcals tellen, en uitgaan van onze onderhoudsbehoefte

Terug
Naar boven