beastin
Cool Novice
- Waardering
- 17
- Lengte
- 1m85
- Massa
- 95kg
- Vetpercentage
- 14%
Dus even samenvattend;Je lichaam maakt tot een bepaalde leeftijdsgrens meer vetcellen aan. Na deze leeftijdsgrens niet of nauwelijks meer en zullen het huidig aantal vetcellen alleen in formaat toenemen. Grens ligt rond de 20 jaar oid zo even uit m'n hoofd.
Eet je dus vanaf kinds af aan teveel, dan zul je meer vetcellen hebben dan iemand die altijd lean is geweest en daarna vet aanzet na z'n 20e oid.
Nu is het natuurlijk niet zo dat je "makelijker" aankomt als je meer vetcellen hebt ; kcal in kcal uit.
Maar het maakt wel verschil in gezondheid. 1miljard cellen met 10kg vet (compleet random getal) hebben betere doorbloeding dan 1miljoen cellen met 10kg vet. Waarschijnlijk zal laatstgenoemde ongezonder zijn bij eenzelfde vetpercentage
Iemand die dus dikker is geweest als kind en afvalt heeft dus een betere doorbloeding dan iemand die op latere leeftijd nog aankomt (even gezegd dat ze op leeftijd 30 allebei 80kg wegen, maar pers A was dikker als kind en B juist heel lean als kind). Dan is pers A gezonder? Omdat hij dus meer vetcellen heeft maar minder vet in verhouding tot zijn vetcellen?
In het leptin verhaal is het weer "kut"/negatief om dus als kind/jongere dikker te zijn geweest want dan zou je in theorie meer honger hebben omdat die vetcellen aan willen vullen?
Begrijp ik dit goed of trek ik conclusies die niet kloppen/zit mijn begrijpend lezen niet zo goed in elkaar als dat ik zelf denk?

)