Cardio
Volgende logische toevoeging lijkt mij cardio; ook rond dit onderwerp zijn er veel meningen en mythes; iedereen
vindt dat hij of zij het het beste weet want elk lichaam is anders en
'ik moet toch echt cardio doen en alleen maar clean eten want anders word ik alleen maar vet, jij hebt gewoon mazzel met je genen'. Een andere waar ik jeuk van krijg: JAMAN BOKSUH IS DE BESTUH CARDIO JE WEETTOCHHH DAARMEE VERBRAND JE ZOIEZO T MEESTUH VET EN OOK NOG SPIER OPBOUWUH *loopt stoer op de bokszak af en geeft er een flinke hengst tegenaan in de hoop dat iedereen kan zien hoe stoer hij zijn vet verbrandt en spiermassa opbouwt.
vindt staat inderdaad dikgedrukt ja; In dit topic gaat het niet over vinden; de 'meningen' die ik heb zijn geen meningen, maar onderbouwd met feiten vanuit literatuur. Daarmee wil ik niet zeggen dat wat ik zeg altijd klopt; ik kan literatuur verkeerd interpreteren, en ookal trek ik de goede conclusies vanuit studies, ook de wetenschap heeft vaak niet gelijk. De wetenschap leert ook van zijn fouten, en ik hoop dat als ik een fout maak hier of waar ook, iemand mij daarop wijst zodat ik van mijn fouten kan leren; maar tot die tijd dat er bewijs tegen bepaalde claims is neem ik ze duizend keer liever aan als waar dan Piet's pleidooi 'dat hij toch echt zeker alleen clean kan eten omdat hij alles meteen aan zet als vet, zelfs als hij in een calorie tekort zit'.
Anywayyyy; dit zal een best veelomvattende post worden, dus wellicht dat ik later nog dingen toevoeg ook. Wordt wel een beetje chaotisch zo, maar dat komt omdat ik per post maar 15.000 tekens kan gebruiken, dus helaas kan niet alles in de openingspost. Wel zal ik daar weer een kopje
Cardio aanmaken met een link naar deze post, zoals ik ook heb gedaan met Keto. Tot slot, iedereen hier mag vragen stellen en ik zal proberen zoveel mogelijk dingen te behandelen, maar als je met vragen of opmerkingen komt die ik in dit topic al heb behandeld irriteer ik me daar flink aan. Een vraag of 5 maaltijden je insulinespiegel vlakker houden en er daarmee minder vetopslag is dan 3 maaltijden, terwijl t antwoord al in mn posts staat krijgt dus gewoon een oneervolle vermelding.

alsjeblieft
@creamers
Fasted cardio
Een veelbesproken onderwerp is of fasted cardio ervoor kan zorgen dat je meer vet verliest/dit beter is voor body compositie; ik zal hier mijn visie op geven, vanuit literatuur onderbouwd; uiteraard mogen jullie hier kritiek op hebben, of me ongelijk geven, mits je het kan onderbouwen; graag zelfs, daar kan ik alleen maar van leren, en het is altijd goed om open te staan voor verschillende visies.
Het idee achter fasted cardio is dat je, doordat de beschikbaarheid van koolhydraten/glycogeen lager is, je lichaam dwingt om andere energiebronnen aan te spreken en meer vet(reserves) zou verbranden. Zit natuurlijk iets in; ik bedoel, behalve de genetische wonders die claimen maar 500 calorieen per dag te eten en alsnog niet af te vallen
(die echt FKINGG veel voorkomen trouwens, tegenwoordig lijkt het eerder een wonder dat je lichaam wel werkt volgens elementaire natuurwetten) (sidenote, als jij een van die freaks of nature bent die zo’n zuinig metabolisme heeft dat je niet afvalt op een calorietekort, en je houdtjeozostrakaanjevoedingsschemamaarergebeurtniksenzelfsjecalorieenverlagenwerktniet zou ik je aanraden eens je gegevens naar shell of nasa te mailen; zij zijn sowieso erg geinteresseerd in baanbrekende efficientie) moet de energie die je nodig hebt om te bewegen ergens vandaan komen; en als je glycogeenstores leeg zijn en je hebt geen voeding in je maag/systeem, is het het meest logisch dat dit uit vetmassa komt, toch? Yes correct, heel goed pietertje. Tijdens fasted cardio verbrand je inderdaad meer vet dan iemand die vantevoren eet;
na deze fasted cardio ga jij lekker je b**kes voldouwen met je ontbijt, want ja, je hebt al vet verbrand. Maar je denkbeeldige vriend (mensen die cardio doen hebben geen vrienden) die heeft ontbeten vóór zn training, en zn ontbijt voor een deel tijdens zijn cardio heeft verbrand, eet dus geen ontbijt (laten we het eerlijk houden jongens, 2 ontbijten..? de kindertjes in afrika zouden een moord doen voor een half ontbijt). Jullie gaan beiden je ding doen, en omdat je vriendje toch denkbeeldig is doet hij precies hetzelfde als jij. Het doen van alle dingen die vriendloze personen doen kost energie; jij zal deze energie halen uit je ontbijt; je vriendje daarentegen heeft zn ontbijt al verbrand, dus............
haalt zn energie uit zn vetreserves tadaaa jullie komen exact tegelijk over de finish.
Eventjes on a serious note though, het lichaam is ZEER dynamisch; denken in aan en uit knoppen is veel en veel en veel te simpel; denken in duizenden dimmers met een heel schakelbord en nog meer elektische termen waar ik niks vanaf weet is een veel betere representatie van de werkelijkheid. Het is geen spieropbouw of spierafbraak. Spieropbouw en afbraak vinden beiden continu tegelijkertijd plaats. Het is geen vetverbranding of koolhydraatverbranding; je lichaam is continu bezig met alles tegelijk; zegmaar net als jij tijdens de laatste dag voor je tentamen waarvoor je nog moet beginnen met leren, terwijl je ook nog naar de gym moet, boodschappen moet doen, een film moet kijken, eten, naarvriendentoe, facebooken en balendatjenognietbegonnenbentmetleren; enige verschil is dat je lichaam er wel goed in is en niet faalt.
Om deze reden is het helemaal niet interessant om aan te halen dat je tijdens fasted cardio, of in een bepaalde hartslagzone een groter aandeel of misschien wel absoluut gezien meer grammen vet verbrandt; het wordt pas interessant als je gegevens hebt over the course van uren of wellicht zelfs een dag/dagen. Precies om deze reden is het verschil tussen HIIT en steady state cardio ook niet te vergelijken door alleen tijdens het trainen zelf te kijken welk substraat welke hoeveelheid energie levert.
Een andere reden waarom fasted cardio in mijn ogen kak is (eenzelfde reden als ik bij keto ook als negatief effect aan gaf) is energielevels; op een lege maag fasted cardio doen (uberhaupt sochtends je bed uit komen, wtfbruh, jijlieverdanik) IN DE OCHTEND (nog een keer, om te benadrukken hoe kut ochtenden zijn (waarvan ik er morgen ook geen een van mee ga maken trouwens omdat ik dit voor jullie aant typen ben om half2 snachts en ik ook nog suits moet kijken))... gaatmnietwordenvriend; ookal voel je je energiek, je trainingsintensiteit zal zeer waarschijnlijk een stuk lager liggen dan dat hij had gelegen MET voeding; wat uiteindelijk resulteert in minder verbrandde
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
latenweverdergaan.
Volgens verschillende studies is het zo dat eten voor training samen met de training meer energie verbruikt dan training + eten na training. Zie onderandere
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2750573
Waar je ook rekening mee moet houden is, bij volledig fasted cardio, spierafbraak; Volgens deze studie
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7380688 is fasted cardio niet optimaal als zoveel mogelijk spiermassa je doel is (en dat is iedereens doel natuurlijk; misschien dat je het zelf nog niet weet, of zelfs ontkent; can't force you to be right though)
Hier is dan weer tegenin te gaan door bijvoorbeeld BCAAS voor je cardio te nemen, maar dan is je cardio eigenlijk niet helemaal fasted; beetje hetzelfde als een atleet die meedoet aan naturel wedstrijden, maar wel ananas neemt (de natuurlijke anabool).