Fitness Seller

Sticky Metabolisme: aankomen en afvallen

Bezoekers in dit topic

True, ik denk ook dat er sowieso meer praktische redenen te overwegen zijn zoals hoeveel tijd je hebt voor welke vorm cardio. Met weinig tijd kun je moderate of high intensity doen en daar waarschijnlijk meer uit halen als je iets gegeten hebt. Met alle tijd van de wereld kun je meer verbruiken met low intensity en jezelf en je eten wat sparen voor latere krachttraining.
of gewoon geen cardio :p
 
Interessant verhaal!
Jou verhaal gaat puur over metabolisme, maar anders zou ik zeggen dat 7 maaltijden per dag meer voordelen geeft dan 3 (grotere) maailtijden. Zeker tijdens een cut. Misschien in het stukje ook aangeven dat naast metabolisme meerdere maaltijden per dag andere voordelen kan geven zonder dat je van je metabolisme onderwerp afwijkt?

Kopje Cheatmeals en metabolisme een boost te geven, daar zou ik ook meer van willen lezen.
IMO: In mn eigen cutperiode (ziekelijk strikt gevolgd) kon ik zien dat 1 x week een cheatmeal de week erna een beter resultaat gaf.
Kun je technisch verklaren/uitleg geven waarom een cheatmeal/refeed wel een beter resultaat zou kunnen geven dan geen refeed?

Bulken, eigenlijk dezelfde vraag. Je eet 10% clean boven je onderhoud, strict en clean.
Op een gegeven moment past je lichaam zich ook aan en merk je dat je veel moeilijker aan komt. Is dit ook te relateren aan je metabolisme.?
Kan me voorstellen dat meer en meer eten op een gegeven moment je metabolisme niet meer kan verhogen toch?

Nice om eens wat meer theoretische discussies te lezen (T)
 
Interessant verhaal!
Jou verhaal gaat puur over metabolisme, maar anders zou ik zeggen dat 7 maaltijden per dag meer voordelen geeft dan 3 (grotere) maailtijden. Zeker tijdens een cut. Misschien in het stukje ook aangeven dat naast metabolisme meerdere maaltijden per dag andere voordelen kan geven zonder dat je van je metabolisme onderwerp afwijkt?

Kopje Cheatmeals en metabolisme een boost te geven, daar zou ik ook meer van willen lezen.
IMO: In mn eigen cutperiode (ziekelijk strikt gevolgd) kon ik zien dat 1 x week een cheatmeal de week erna een beter resultaat gaf.
Kun je technisch verklaren/uitleg geven waarom een cheatmeal/refeed wel een beter resultaat zou kunnen geven dan geen refeed?

Bulken, eigenlijk dezelfde vraag. Je eet 10% clean boven je onderhoud, strict en clean.
Op een gegeven moment past je lichaam zich ook aan en merk je dat je veel moeilijker aan komt. Is dit ook te relateren aan je metabolisme.?
Kan me voorstellen dat meer en meer eten op een gegeven moment je metabolisme niet meer kan verhogen toch?

Nice om eens wat meer theoretische discussies te lezen (T)

paar vragen terug aan jou om jouw vragen te kunnen beantwoorden:

1: welke andere voordelen zitten er aan 7 maaltijden tov 3 maaltijden , zeker in een cut, in jouw ogen dan? en welke voordelen zou ik in het stuk moeten plaatsen?

2: hoe heb jij gemeten dat het resultaat beter was na een cheatmeal?

3: ten eerste, waarom noem je specifiek clean? wat heeft die toevoeging voor meerwaarde in je vraag?
 
Ik ben geen deskundige , maar zie wel een bepaalde logica erin ;) :
1: Als je in je cut om de 5 uur pas je eiwitten neemt of om de 2 uur. Kan me voorstellen dat je lichaam elke twee uur de eiwitten beter kan 'besteden' en nodig heeft. Denk dat kleinere maaltijden ook je insuline spiegel vlakker houden dan een paar zeer grote maaltijden en daarmee je vetopslag beperkt.
2: Heb me elke dag gewogen. De rode lijnen zijn cheatmeal +/- 1 keer per 1a2 weken

3. Met clean bedoel ik dat je niet elke dag vette snacks gaat eten om 'zwaarder' te worden.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben geen deskundige , maar zie wel een bepaalde logica erin ;) :
1: Als je in je cut om de 5 uur pas je eiwitten neemt of om de 2 uur. Kan me voorstellen dat je lichaam elke twee uur de eiwitten beter kan 'besteden' en nodig heeft. Denk dat kleinere maaltijden ook je insuline spiegel vlakker houden dan een paar zeer grote maaltijden en daarmee je vetopslag beperkt.
2: Heb me elke dag gewogen. De rode lijnen zijn cheatmeal +/- 1 keer per 1a2 weken

3. Met clean bedoel ik dat je niet elke dag vette snacks gaat eten om 'zwaarder' te worden.

1: lees de links eens naar de artikels die ik heb gepost bij dit onderwerp.
En je insuline vraag? bruh, doyouevenread? ik heb daar juist een heel stuk over geschreven onder het kopje keto
2: gewicht is niet alleen afhankelijk van vetmassa; ook bijvoorbeeld van spiermassa, maaginhoud en vocht; zegt dus weinig over progressie met andere meetgegevens. Kan verder uit je grafiek ook niet aflezen welk voordeel die cheatmeals voor je hebben gehad.

3: als je 10% boven onderhoud eet, eet je 10% boven onderhoud. Ik zie eventjes niet in wat clean of 'dirty' hier aan verandert.
 
Zowel exogeen als ook fysiologisch. Of misschien eerder andersom gesteld. Hoe beïnvloed je ook nog eens de fysiologische waardes exogeen (ook bv door insuline etc)?

Qua kruiden bedoel ik eigenlijk de gewone huis tuin en keukenkruiden als kaneel, komijnzaad, mosterdzaad, gember, chili... Verhalen hierover genoeg, maar wat is hiervan feitelijk waar en hoeveel is hier dan van nodig om het daadwerkelijk effectief te laten zijn?
zoals je zelf zegt zijn er fucking veel kruiden, dus alles nalopen is helaas pleurisveel werk. Metabolisme is een veelomvattend onderwerp; zo zijn er kruiden die de maaglediging lijken te remmen, kruiden die zorgen voor meer galproductie, kruiden die insulinerespons verbeteren, etc etc.
als je een specifiek doel hebt/onderwerp dan kan ik wat verder zoeken voor je.
Over hormonen zal ik eventjes wat verder kijken
 
Dat blijft toch altijd een moeilijk verhaal, product a is weer goed voor dit maar weer slecht voor iets anders.
Neem lijnzaad, als superfood de hemel in geprezen maar bevat dan wel veel fytinezuur.
 
Cardio

Volgende logische toevoeging lijkt mij cardio; ook rond dit onderwerp zijn er veel meningen en mythes; iedereen vindt dat hij of zij het het beste weet want elk lichaam is anders en 'ik moet toch echt cardio doen en alleen maar clean eten want anders word ik alleen maar vet, jij hebt gewoon mazzel met je genen'. Een andere waar ik jeuk van krijg: JAMAN BOKSUH IS DE BESTUH CARDIO JE WEETTOCHHH DAARMEE VERBRAND JE ZOIEZO T MEESTUH VET EN OOK NOG SPIER OPBOUWUH *loopt stoer op de bokszak af en geeft er een flinke hengst tegenaan in de hoop dat iedereen kan zien hoe stoer hij zijn vet verbrandt en spiermassa opbouwt.

vindt staat inderdaad dikgedrukt ja; In dit topic gaat het niet over vinden; de 'meningen' die ik heb zijn geen meningen, maar onderbouwd met feiten vanuit literatuur. Daarmee wil ik niet zeggen dat wat ik zeg altijd klopt; ik kan literatuur verkeerd interpreteren, en ookal trek ik de goede conclusies vanuit studies, ook de wetenschap heeft vaak niet gelijk. De wetenschap leert ook van zijn fouten, en ik hoop dat als ik een fout maak hier of waar ook, iemand mij daarop wijst zodat ik van mijn fouten kan leren; maar tot die tijd dat er bewijs tegen bepaalde claims is neem ik ze duizend keer liever aan als waar dan Piet's pleidooi 'dat hij toch echt zeker alleen clean kan eten omdat hij alles meteen aan zet als vet, zelfs als hij in een calorie tekort zit'.

Anywayyyy; dit zal een best veelomvattende post worden, dus wellicht dat ik later nog dingen toevoeg ook. Wordt wel een beetje chaotisch zo, maar dat komt omdat ik per post maar 15.000 tekens kan gebruiken, dus helaas kan niet alles in de openingspost. Wel zal ik daar weer een kopje Cardio aanmaken met een link naar deze post, zoals ik ook heb gedaan met Keto. Tot slot, iedereen hier mag vragen stellen en ik zal proberen zoveel mogelijk dingen te behandelen, maar als je met vragen of opmerkingen komt die ik in dit topic al heb behandeld irriteer ik me daar flink aan. Een vraag of 5 maaltijden je insulinespiegel vlakker houden en er daarmee minder vetopslag is dan 3 maaltijden, terwijl t antwoord al in mn posts staat krijgt dus gewoon een oneervolle vermelding. :p alsjeblieft creamers

Fasted cardio
Een veelbesproken onderwerp is of fasted cardio ervoor kan zorgen dat je meer vet verliest/dit beter is voor body compositie; ik zal hier mijn visie op geven, vanuit literatuur onderbouwd; uiteraard mogen jullie hier kritiek op hebben, of me ongelijk geven, mits je het kan onderbouwen; graag zelfs, daar kan ik alleen maar van leren, en het is altijd goed om open te staan voor verschillende visies.

Het idee achter fasted cardio is dat je, doordat de beschikbaarheid van koolhydraten/glycogeen lager is, je lichaam dwingt om andere energiebronnen aan te spreken en meer vet(reserves) zou verbranden. Zit natuurlijk iets in; ik bedoel, behalve de genetische wonders die claimen maar 500 calorieen per dag te eten en alsnog niet af te vallen (die echt FKINGG veel voorkomen trouwens, tegenwoordig lijkt het eerder een wonder dat je lichaam wel werkt volgens elementaire natuurwetten) (sidenote, als jij een van die freaks of nature bent die zo’n zuinig metabolisme heeft dat je niet afvalt op een calorietekort, en je houdtjeozostrakaanjevoedingsschemamaarergebeurtniksenzelfsjecalorieenverlagenwerktniet zou ik je aanraden eens je gegevens naar shell of nasa te mailen; zij zijn sowieso erg geinteresseerd in baanbrekende efficientie) moet de energie die je nodig hebt om te bewegen ergens vandaan komen; en als je glycogeenstores leeg zijn en je hebt geen voeding in je maag/systeem, is het het meest logisch dat dit uit vetmassa komt, toch? Yes correct, heel goed pietertje. Tijdens fasted cardio verbrand je inderdaad meer vet dan iemand die vantevoren eet;
IxWYq.png

na deze fasted cardio ga jij lekker je bakkes voldouwen met je ontbijt, want ja, je hebt al vet verbrand. Maar je denkbeeldige vriend (mensen die cardio doen hebben geen vrienden) die heeft ontbeten vóór zn training, en zn ontbijt voor een deel tijdens zijn cardio heeft verbrand, eet dus geen ontbijt (laten we het eerlijk houden jongens, 2 ontbijten..? de kindertjes in afrika zouden een moord doen voor een half ontbijt). Jullie gaan beiden je ding doen, en omdat je vriendje toch denkbeeldig is doet hij precies hetzelfde als jij. Het doen van alle dingen die vriendloze personen doen kost energie; jij zal deze energie halen uit je ontbijt; je vriendje daarentegen heeft zn ontbijt al verbrand, dus............
haalt zn energie uit zn vetreserves tadaaa jullie komen exact tegelijk over de finish.

fbd.jpg
Eventjes on a serious note though, het lichaam is ZEER dynamisch; denken in aan en uit knoppen is veel en veel en veel te simpel; denken in duizenden dimmers met een heel schakelbord en nog meer elektische termen waar ik niks vanaf weet is een veel betere representatie van de werkelijkheid. Het is geen spieropbouw of spierafbraak. Spieropbouw en afbraak vinden beiden continu tegelijkertijd plaats. Het is geen vetverbranding of koolhydraatverbranding; je lichaam is continu bezig met alles tegelijk; zegmaar net als jij tijdens de laatste dag voor je tentamen waarvoor je nog moet beginnen met leren, terwijl je ook nog naar de gym moet, boodschappen moet doen, een film moet kijken, eten, naarvriendentoe, facebooken en balendatjenognietbegonnenbentmetleren; enige verschil is dat je lichaam er wel goed in is en niet faalt.
Om deze reden is het helemaal niet interessant om aan te halen dat je tijdens fasted cardio, of in een bepaalde hartslagzone een groter aandeel of misschien wel absoluut gezien meer grammen vet verbrandt; het wordt pas interessant als je gegevens hebt over the course van uren of wellicht zelfs een dag/dagen. Precies om deze reden is het verschil tussen HIIT en steady state cardio ook niet te vergelijken door alleen tijdens het trainen zelf te kijken welk substraat welke hoeveelheid energie levert.

Een andere reden waarom fasted cardio in mijn ogen kak is (eenzelfde reden als ik bij keto ook als negatief effect aan gaf) is energielevels; op een lege maag fasted cardio doen (uberhaupt sochtends je bed uit komen, wtfbruh, jijlieverdanik) IN DE OCHTEND (nog een keer, om te benadrukken hoe kut ochtenden zijn (waarvan ik er morgen ook geen een van mee ga maken trouwens omdat ik dit voor jullie aant typen ben om half2 snachts en ik ook nog suits moet kijken))... gaatmnietwordenvriend; ookal voel je je energiek, je trainingsintensiteit zal zeer waarschijnlijk een stuk lager liggen dan dat hij had gelegen MET voeding; wat uiteindelijk resulteert in minder verbrandde
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

latenweverdergaan.

Volgens verschillende studies is het zo dat eten voor training samen met de training meer energie verbruikt dan training + eten na training. Zie onderandere http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2750573

Waar je ook rekening mee moet houden is, bij volledig fasted cardio, spierafbraak; Volgens deze studie http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7380688 is fasted cardio niet optimaal als zoveel mogelijk spiermassa je doel is (en dat is iedereens doel natuurlijk; misschien dat je het zelf nog niet weet, of zelfs ontkent; can't force you to be right though)
Hier is dan weer tegenin te gaan door bijvoorbeeld BCAAS voor je cardio te nemen, maar dan is je cardio eigenlijk niet helemaal fasted; beetje hetzelfde als een atleet die meedoet aan naturel wedstrijden, maar wel ananas neemt (de natuurlijke anabool).
 
Jwdoetookmee zie je nog voordelen bij fastened cardio?

Ken het hele verhaal erachter niet zo super goed, maar voorspel je dat de hele theorie daarachter achterhaald is en dus bullshit

Ideaal topic met goed leesvoer! Ik blijf het volgen :thumbs:

Ik heb wel eens gelezen dat HIIT je metabolisme zou verbeteten. In hoeverre is dit waar? Wat heeft cardio voor een effect op je metabolisme?

Misschien interessant om de ins en outs te weten over metabolisme icm verschillende typen cardio/trainingsmethodieken.

Lyle Mcdonald zegt dat het voordelen heeft bij lagere vet% <15% http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/fasted-cardio-and-fat-loss-qa.html/


stuk over cardio toegevoegd
 
zoals je zelf zegt zijn er fucking veel kruiden, dus alles nalopen is helaas pleurisveel werk. Metabolisme is een veelomvattend onderwerp; zo zijn er kruiden die de maaglediging lijken te remmen, kruiden die zorgen voor meer galproductie, kruiden die insulinerespons verbeteren, etc etc.
als je een specifiek doel hebt/onderwerp dan kan ik wat verder zoeken voor je.
Over hormonen zal ik eventjes wat verder kijken

Haha, ehm, ja, begrijp ik. Ik zal ff kijken welke kruiden specifiek & why ;-). Thnx iig!
 
echt leuk om te lezen, ik kijk uit naar de volgende update
 
Goed stuk weer, kaolo rietjes:roflol:
 
ik ook nog suits moet kijken))
Suits, 10/10 serie. Ben aan het wachten op season 5. Op popcorntime werktie bij mij niet en downloaden kan ik alleen maar schurft kwaliteit vinden :o
Welke seizoen/aflevering ben jij? :p

Verder, top stuk man! Eindelijk een goed stuk over cardio. Ga dit topic zeker vaker linken naar beginners. Heb laatst ook al iemand wijs gemaakt over keto dat het eigenlijk wel bullshit is ;)
 
Nice stuk JW.
Zoals Matt Ogus over cardio zegt (wel wedstrijd prep tho), het belangrijkste van cardio is is dat je iets doet je wat je kan blijven doen, herhaaldelijk en over langere periode
 
Nice stuk JW.
Zoals Matt Ogus over cardio zegt (wel wedstrijd prep tho), het belangrijkste van cardio is is dat je iets doet je wat je kan blijven doen, herhaaldelijk en over langere periode
En dat je jezelf er niet bij tegenwerkt zoals door mogelijk spierveries of intensiteit/herstel van krachttraining te beinvloeden.
 
Suits, 10/10 serie. Ben aan het wachten op season 5. Op popcorntime werktie bij mij niet en downloaden kan ik alleen maar schurft kwaliteit vinden :o
Welke seizoen/aflevering ben jij? :p

Verder, top stuk man! Eindelijk een goed stuk over cardio. Ga dit topic zeker vaker linken naar beginners. Heb laatst ook al iemand wijs gemaakt over keto dat het eigenlijk wel bullshit is ;)
het wordt alleen maar beter in s05
 
het wordt alleen maar beter in s05
Waar heb jij hem gekeken dan? Ben bijna het verhaal alweer vergeten. Als ik ergens season 05 heb gevonden, ff laatste 3 afl van season 04 kijken om weer op te pakken.
 
Waar heb jij hem gekeken dan? Ben bijna het verhaal alweer vergeten. Als ik ergens season 05 heb gevonden, ff laatste 3 afl van season 04 kijken om weer op te pakken.
kat.cr en dan torrente zijn ongeveer 16 afleveringen
 
Suits, 10/10 serie. Ben aan het wachten op season 5. Op popcorntime werktie bij mij niet en downloaden kan ik alleen maar schurft kwaliteit vinden :o
Welke seizoen/aflevering ben jij? :p

Verder, top stuk man! Eindelijk een goed stuk over cardio. Ga dit topic zeker vaker linken naar beginners. Heb laatst ook al iemand wijs gemaakt over keto dat het eigenlijk wel bullshit is ;)

primewire, online streamen , niks downloaden, wordt elke donderdag gewoon meteen een aflevering toegevoegd (wel zonder subs dus), geen idee of zulke sites posten toegestaan is op dit forum, zoniet, excuus. Vandaag weer de nieuwste online gekomen, kans is groot dat ik 'm meteen na werk ga kijken, die van vorige week had ook echt een major cliffhanger

OT: Goed stuk over cardio ook weer, pluspunten
 
Wat gaat 't volgende subject zijn
 
Back
Naar boven