MuscleMeat

Sticky Metabolisme: aankomen en afvallen

Entertainend geschreven :D. wist zelf nieteens wat keto dieten was maar weet nu dat ik er niet aan ga beginnen​

Ben benieuwd wat Hell93 hier van vind. Waarschijnlijk zal er (volgens haar) toch wel weer niks van kloppen..

Als antwoord op de vraag waar die energie heen gaat:

wordt als warmte vrijgegeven?
Conversie naar warmte is bijzaak. Warmte is een bijproduct, geen hoofddoel; als je al je vetmassa zou uitstralen als warmte zou dat betekenen dat vet niet als reserve zou kunnen dienen voor lichaamsprocessen
je hebt wel gelijk, maar dat vet gewoon uitgeademd wordt als CO2 is toch ook te kort door de bocht? Een vetzuur (of bepaalde onderdelen ervan) doorloopt eerst de B-oxidatie, de citroenzuurcyclus en daarna de oxidatieve fosforylering. In de eerste twee processen worden gereduceerde elektronencarriers gevormd die gebruikt worden om ATP te produceren in de oxidatieve fosforylering.

Dus als ik geen fout maak in mijn redenatie, wordt een deel chemische energie van het vetzuur omgezet in warmte (metabole processen zijn niet 100% efficient), een deel in chemische energie (CO2, H2O en ATP-> dat dan weer kan omgezet worden in warmte, mechanische energie, chemische energie, kinetische energie, blablabla).

Waarschijnlijk maak ik hier of daar wel ergens een fout, dus feel free te correct me!

je hebt wel gelijk, maar dat vet gewoon uitgeademd wordt als CO2 is toch ook te kort door de bocht? Een vetzuur (of bepaalde onderdelen ervan) doorloopt eerst de B-oxidatie, de citroenzuurcyclus en daarna de oxidatieve fosforylering. In de eerste twee processen worden gereduceerde elektronencarriers gevormd die gebruikt worden om ATP te produceren in de oxidatieve fosforylering.

Dus als ik geen fout maak in mijn redenatie, wordt een deel chemische energie van het vetzuur omgezet in warmte (metabole processen zijn niet 100% efficient), een deel in chemische energie (CO2, H2O en ATP-> dat dan weer kan omgezet worden in warmte, mechanische energie, chemische energie, kinetische energie, blablabla).

Waarschijnlijk maak ik hier of daar wel ergens een fout, dus feel free te correct me!

TO correct :o

Nee klopt 84% co2 16% water

Ideaal topic met goed leesvoer! Ik blijf het volgen :thumbs:

Ik heb wel eens gelezen dat HIIT je metabolisme zou verbeteten. In hoeverre is dit waar? Wat heeft cardio voor een effect op je metabolisme?

Misschien interessant om de ins en outs te weten over metabolisme icm verschillende typen cardio/trainingsmethodieken.

Nette post Bruh!! ik volg je (al een tijdje muhaha)

• Topic Starter Topic Starter
@Jwdoetookmee zie je nog voordelen bij fastened cardio?
Heb ik nog wel een interessante visie over gehoord van een Guru.

In principe blijft het kcal in kcal out verhaal staan ofc. MAAR

het zou kunnen dat fasted cardio plus iets van cafeïne iets doet voor het "diehard" vet.

Onderbouwing moet ik eventjes opzoeken nog.

Maar het hele fasted cardio is beter voor vet verbranden is onzin , die hele hype valt met de kcal in kcal out theorie

Nice, in! Mooi verwoord, goede spoilers (NCBI artikel en site in algemeen erg boeiend ook)!
Is het een idee om nog iets te schrijven over de (eventuele) invloed van bepaalde soorten supps, kruiden, voeding op het metabolisme? Zo wordt er bv wel gesuggereerd dat bepaalde kruiden je metabolisme verhogen, is dat zo, welke dan, hoe dan, kun je überhaupt zoveel van dat kruid binnen krijgen wil dit effect hebben etc.

En hormonen vs metabolisme. Heeft de hoogte van oestrogeen, testosteron invloed op je metabolisme? Is het nuttig om daar iets over te schrijven of is daar weinig over te zeggen (of gewoon totaal niet belangrijk en interessant)...? En zo ja, als er negatieve effecten te beschrijven zijn, hoe kun je deze dan positief beïnvloeden?

Hey JW, ben stiekem nog wel benieuwd of je over bovenstaande nog iets zou kunnen en willen beschrijven...:)... Volgens mij was je daar (nog) niet op in gegaan. Verder, keep it up, mooi werk dit!

Hey JW, ben stiekem nog wel benieuwd of je over bovenstaande nog iets zou kunnen en willen beschrijven...:)... Volgens mij was je daar (nog) niet op in gegaan. Verder, keep it up, mooi werk dit!
Will look into!
Alleen, bedoel je het exogeen toedienen van hormonen, of gewoon hormonen op fysiologische waardes? Verder, bepaalde kruiden in gedachten?

Heb ik nog wel een interessante visie over gehoord van een Guru.

In principe blijft het kcal in kcal out verhaal staan ofc. MAAR

het zou kunnen dat fasted cardio plus iets van cafeïne iets doet voor het "diehard" vet.

Onderbouwing moet ik eventjes opzoeken nog.

Maar het hele fasted cardio is beter voor vet verbranden is onzin , die hele hype valt met de kcal in kcal out theorie
Lyle Mcdonald zegt dat het voordelen heeft bij lagere vet% <15% http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/fasted-cardio-and-fat-loss-qa.html/

Zowel exogeen als ook fysiologisch. Of misschien eerder andersom gesteld. Hoe beïnvloed je ook nog eens de fysiologische waardes exogeen (ook bv door insuline etc)?

Qua kruiden bedoel ik eigenlijk de gewone huis tuin en keukenkruiden als kaneel, komijnzaad, mosterdzaad, gember, chili... Verhalen hierover genoeg, maar wat is hiervan feitelijk waar en hoeveel is hier dan van nodig om het daadwerkelijk effectief te laten zijn?

@Jwdoetookmee zie je nog voordelen bij fastened cardio?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21411835

Hier een klein onderzoek met betrekking tot, dat aansluit bij mijn visie.
@chrisk true, maar, (ik zeg niet dat het meteen onzin is) alleen ben ik erg sceptisch over dit soort dingen; als mensen boeken schrijven moeten ze iets hebben dat hun dieet onderscheidt van de rest; als jij een boek schrijft met 'het maakt niet veel uit, er zijn geen trucjes, stop minder vreten in je smoel en hou op met je gejank over honger'' ga je weinig sales halen i guess.

Zowel exogeen als ook fysiologisch. Of misschien eerder andersom gesteld. Hoe beïnvloed je ook nog eens de fysiologische waardes exogeen (ook bv door insuline etc)?

Qua kruiden bedoel ik eigenlijk de gewone huis tuin en keukenkruiden als kaneel, komijnzaad, mosterdzaad, gember, chili... Verhalen hierover genoeg, maar wat is hiervan feitelijk waar en hoeveel is hier dan van nodig om het daadwerkelijk effectief te laten zijn?
ik ga na trainen even checken

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21411835

Hier een klein onderzoek met betrekking tot, dat aansluit bij mijn visie.
@chrisk true, maar, (ik zeg niet dat het meteen onzin is) alleen ben ik erg sceptisch over dit soort dingen; als mensen boeken schrijven moeten ze iets hebben dat hun dieet onderscheidt van de rest; als jij een boek schrijft met 'het maakt niet veel uit, er zijn geen trucjes, stop minder vreten in je smoel en hou op met je gejank over honger'' ga je weinig sales halen i guess.
True, ik denk ook dat er sowieso meer praktische redenen te overwegen zijn zoals hoeveel tijd je hebt voor welke vorm cardio. Met weinig tijd kun je moderate of high intensity doen en daar waarschijnlijk meer uit halen als je iets gegeten hebt. Met alle tijd van de wereld kun je meer verbruiken met low intensity en jezelf en je eten wat sparen voor latere krachttraining.

Terug
Naar boven