AndroidHealthClinic

MiTrenZ's Log (cutting)

Allright, ik vraag me wel af hoe effectief het is om 2x per week een paar zware reps te maken en daarin nog wat lichte setjes. In tegenstelling tot een aantal zwaardere sets met meer reps, zodat je volume op de juiste intensiteit omhoog gaat.

• Topic Starter Topic Starter
Allright, ik vraag me wel af hoe effectief het is om 2x per week een paar zware reps te maken en daarin nog wat lichte setjes. In tegenstelling tot een aantal zwaardere sets met meer reps, zodat je volume op de juiste intensiteit omhoog gaat.

Ahw kijk, snap nu meer waar je heen wilde qua vraag/feedback.
Ja, zelf ben ik van hoge intensiteit als ik aan het cutten ben.
Dit om zo hoog mogelijke spierprikkel te geven.

Enige doel wat ik nu nastreef is kracht en spierbehoud.
Hoger volume draaien vind ik zelf effectiever als ik daadwerkelijk kracht wil bouwen.
Maar dan gooi ik sowieso ook mijn frequentie omhoog en alles gezien me verbeterde herstel dan.

Sowieso zal ik persoonlijk op de BIG 3 niet gauw boven de 5 reps gaan.

Squat ~30min: DM, BO x2
Kreeg vanaf 150 aardig last van mijn polsen...
Normaal draag ik ook altijd wrist wraps om stress erop te verminderen.
Echter ben ik deze laatst kwijtgeraakt en had mijn nieuwe nog niet binnen.
Was dus iets teveel daarmee bezig, maar desalniettemin niet ontevreden.
Setjes met 155 waren sowieso flink onder parallel.
Wil daar nu beter op focussen om twijfel te voorkomen!

Warm-up
1 x 150
1 x 160
1 x 170
1 x 175 @ 9.5
2 x 155
2 x 155
2 x 155
2 x 155
2 x 155
2 x 155 @ 8.5

Bench ~25min: DM, BO x2
Had vandaag iets meer moeite met mijn setup.
Laatste back-off setje was ook eigenlijk iets te grindy naar mijn mening...
Voortaan dus iets eerder afkappen en dus 100% eerlijk wezen naar mijzelf!

Warm-up
1 x 95
1 x 100
1 x 105 @ 9
2 x 95
2 x 95
2 x 95
2 x 95 @ 9.5

Chin-up ~7min: AMRAP
Alle setjes chest to bar chin-ups gedaan.
Polsen hielden het goed hierbij, dus dat is erg fijn!

10 x BW
6 x BW
4 x BW
2 x BW
2 x BW
2 x BW
2 x BW

Overige feedback
Was niet ontevreden aangezien ik 8 uur al in de gym was.
Ben totaal geen ochtend persoon en ga normaal pas begin middag sporten.
Nu even flink wat eten inslaan bij de supermarkt en dan richting werk!

Vind je dat het veel scheeld met die wrist straps?
Krijg de laatste tijd zelf ook veel last van me polsen dus was ook aan het twijfelen om daar iets voor te zoeken.

Krijg de laatste tijd zelf ook veel last van me polsen dus was ook aan het twijfelen om daar iets voor te zoeken.

+1

merk zelf dat ik met benchpress wat aan me grip moet doen.

@mitrenz, hoe hanteer jij je grip bij benchpress? deadgrip of hooked?

Je hand moet ook OP de bar liggen en niet onder de bar komen. Dan kan hij ook nooit gewicht dragen en zul je geen last krijgen van je pols bij squatten.

---------- Toegevoegd om 11:15 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:15 ----------

Rippetoe heeft daar goede voorbeeldplaatjes van.

Ja, met wristwraps heb ik geen last meer.

+1

merk zelf dat ik met benchpress wat aan me grip moet doen.

@mitrenz, hoe hanteer jij je grip bij benchpress? deadgrip of hooked?

Altijd duim er omheen.
Vind ik prettiger en is tevens veiliger.

Je hand moet ook OP de bar liggen en niet onder de bar komen. Dan kan hij ook nooit gewicht dragen en zul je geen last krijgen van je pols bij squatten.

---------- Toegevoegd om 11:15 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:15 ----------

Rippetoe heeft daar goede voorbeeldplaatjes van.

Ja, weet wel wat je bedoelt ;)
Maar dat vind ik persoonlijk heel onprettig!
Heb met duim er omheen sterkere grip en voelt stabieler.
Met behulp van wristwraps is het probleem ook gelijk verholpen, dusja

Pijn komt ook mede voort uit oude blessure...
Had voorheen sowieso amper à geen last ervan.

Je was er vroeg bij vandaag Tim:). Alsnog goed getraind. Wrist wraps vind ik zelf ook heel fijn, vandaag ook niet bij me en merkte het bij bankdrukken met brede grip dat ik ze miste.

Misschien hangt je hand meer naar achteren bij het squatten. Met met wrist wraps blijft je hand dan neutraler staan tegenover je pols. Ik heb er ook wel eens last van gehad.

Last van polsen met squaten? Whut?

Je was er vroeg bij vandaag Tim:). Alsnog goed getraind. Wrist wraps vind ik zelf ook heel fijn, vandaag ook niet bij me en merkte het bij bankdrukken met brede grip dat ik ze miste.

Vroeg was het zeker!
Stond al om 06:30 naast me bed, maar beviel best goed.
Denk dat ik de komende tijd dat ritme ga zien vast te houden.
Namelijk best een lekker begin van je dag zo, nadat je dan getraind hebt.

Ja, stress op je polsen wordt dan toch wel redelijk groot.
Mede doordat ik al gevoelige polsen heb - gezien mijn eerdere blessure - zijn wrist wraps wel een must momenteel.

Misschien hangt je hand meer naar achteren bij het squatten. Met met wrist wraps blijft je hand dan neutraler staan tegenover je pols. Ik heb er ook wel eens last van gehad.

Ja, verwacht inderdaad dat dit het probleem zal wezen!
Heb gelukkig gisteren mijn nieuwe wrist wraps binnen gekregen.
Heb deze van Fitness Seller gehaald:

http://www.fitness-seller.nl/iron-force-wrist-wraps/

Heb dan de super heavy variant besteld en moet zeggen dat ze echt super aanvoelen.
Echt heel stevig en lekker stijf, ben benieuwd hoe ze me gaan bevallen met trainen!

Last van polsen met squaten? Whut?

Ja, komt omdat ik - zoals Vito hierboven ook al aangaf - dus schijnbaar mijn polsen ietwat buig.
Je ziet powerlifters - bijvoorbeeld Dan Green - dit ook weleens doen, maar dan heb je wel wrist wraps nodig.
Wordt hieronder door Izzy T. Narvaez van Powerlifting To Win ook mooi beschreven in het volgende artikel:

http://www.powerliftingtowin.com/powerlifting-technique-how-to-squat/

Heb tevens ook even een soort van setup gemaakt voor de komende weken qua trainen.
Doordat ik momenteel een vrij onregelmatige planning heb qua afspraken en tentamens hou ik geen vaste dagen nog aan.
Met de start van het nieuwe studiejaar zal ik op basis van me rooster weer vaste planning gaan aanhouden.
Momenteel is het dus gewoon zien hoe het uitkomt en ik zal dan - meestal - één van de volgende templates volgen.

Squat / Bench / chin-ups of pull-ups
FSQ / CG Bench / speed pulls, chin-ups of pull-ups
Deadlift / Push Press / kroc rows

Wil toch weer rustig beetje bij beetje pulls terug laten komen in me schema.
Heb het idee dat me polsen het wel weer goed gaan houden en wil daarnaast vooral werken aan techniek.
Mijn focus gaat momenteel ook liggen op de Bench en de rest wil ik gewoon bijhouden (lichtelijk verbeteren).

Daarnaast heb ik ook een lichte disbalans in mijn stabilisatoren - kleine spiertjes die bijna altijd werken - en grote uitwendige spieren.
Dit resulteert vervolgens in het zogeheten lower crossed syndrome gepaard met een anterior pelvic tilt.

Zie dit artikel voor meer tekst en uitleg over het hele geheel: http://www.pt-nijmegen.nl/lower_cross_syndrome.htm

Mede daardoor ga ik momenteel overstappen op high bar squats om zo mijn onderrug te ontlasten.
Het enige waarmee ik mijn onderrug dus zwaar ga belasten zal de deadlift zijn.
Deze doe ik echter maar één keer zwaar per zes trainingssessies.
Dus die frequentie is bewust vrij laag gehouden.

Kortom het resterende deel van 2014 zal in teken staan van mezelf versterken en mijn disbalans herstellen!

Goed die tips volgen van dat filmpje over high bar squat :) Komt helemaal goed dan.

Ga je ook een fysio bezoeken voor je LBCS of ga je zelf vogelen?

Goed die tips volgen van dat filmpje over high bar squat :) Komt helemaal goed dan.

Ga je ook een fysio bezoeken voor je LBCS of ga je zelf vogelen?

Heb een maat van me die momenteel studeert voor fysiotherapeut.
Heeft me voorheen keer behandelt en toen ook tips en oefeningen meegegeven.
Hij kwam toen ook tot dezelfde conclusies als die getrokken worden in het artikel.
Ben toen ook keer getapet met van die roze tape die je lichaamshouding corrigeert.
Merkte daarbij al wel gelijk verschil en laat dit wellicht bij start van de studie opnieuw doen.
Zal dus met behulp van zijn tips en eigen onderzoek proberen het geheel te corrigeren en versterken!

Als er inderdaad niks anders / onderliggends aan de hand is, zou je het prima met de tips van PT Nijmegen en gezond verstand kunnen oplossen.

De roze tape (MTC tape?) Verricht geen wonderen hoor. Het kan helpen bij... Ik gebruik het zelf ook hier en daar. Maar het is geen therapie op zich.

---------- Toegevoegd om 20:22 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:21 ----------

Je zou bijv. Je glutes en abs toniserend tapen en / of je heupflexoren en erector detoniserend tapen.

Als er inderdaad niks anders / onderliggends aan de hand is, zou je het prima met de tips van PT Nijmegen en gezond verstand kunnen oplossen.

De roze tape (MTC tape?) Verricht geen wonderen hoor. Het kan helpen bij... Ik gebruik het zelf ook hier en daar. Maar het is geen therapie op zich.

---------- Toegevoegd om 20:22 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:21 ----------

Je zou bijv. Je glutes en abs toniserend tapen en / of je heupflexoren en erector detoniserend tapen.

Nee, klopt zie/zag het ook niet als een wondermiddel.
Hij heeft toen onderrug gedaan, nadat ik juist houding had aangenomen.
Daardoor merkte ik zelf dat ik gecorrigeerd werd om telkens die juist houding aan te nemen.

Heb voor de rest geen onderliggende problemen, althans nooit vastgesteld door fysio..
Voorheen weleens fysio behandelingen gehad en dat had toen met dezelfde problemen te maken.
Moet zeggen dat ik het gewoon verwaarloos, waardoor ik er dus telkens weer tegenaan loop :o

Bekend probleem bij patiënten. De klachten zijn weg, dus de motivatie om te onderhouden ook..

Goeie progressie man :), Wanneer gaan we keer samen trainen?

Bekend probleem bij patiënten. De klachten zijn weg, dus de motivatie om te onderhouden ook..

100% true :o

Goeie progressie man :), Wanneer gaan we keer samen trainen?

Thanks!
Uhmm... zouden we gewoon even data moeten plannen man ;)

Body stat updates
Gemiddelde afgelopen week: 91.6 :o

Mijn gewicht liep ineens op van 90.6 naar 92.8 in 4 dagen ???
Daarna terug naar 92.3 op zondag en nu ineens 90.4 vandaag en gisteren...
Denk dat het te maken heeft gehad met bepaalde inname van zout of carbs.
Kwam afgelopen week dus gemiddeld hoger uit dan de week daarvoor (toen 91.2).
Was ook de eerste week dat ik dus gemiddeld genomen niet was afgevallen, maar zelfs aangekomen.
Verwacht weer gewoon een verdere daling deze week en beschouw vorige week dus maar als een uitschieter.

Middel omtrek (@ navel): 82cm :D

Deze is dus met 2cm afgenomen sinds de vorige keer dat ik die heb gemeten.
Is voor mij wel een goede indicatie dat ik nog steeds effectief vet aan het verbranden ben.

Conclusie
Al met al blijft dit dus een zeer succesvolle cut, waarbij ik gewicht verlies maar massa/kracht behoud!
Zeker iets om dus mee te nemen voor eventuele toekomstige cut pogingen, omdat het nu ook geen moeite kost.

Nu zometeen met Sebas @ USC chest mayhem workout houden.
Zo nu en dan hou ik wel van fun workouts en pas ik me dus aan op schema van een ander.
Post workout gaan we lekker naar de subway dus ga mezelf daar dan ook heerlijk volvreten :D

Incline DB Bench
10 x 12
8 x 18
6 x 24
4 x 28
2 x 32
1 x 36
1 x 38
3 x 40 PR!
4 x 36
11 x 30

Incline cable flyes: 5 setjes pompen
Low high cable flyes: 4 setjes pompen

DB Bench
8 x 30
5 x 34
2 x 36
1 x 38
1 x 40 :o + 6 x 30 dropset

Pec deck: 3 setjes pompen + 1 dropsetje om af te maken!

Feedback
Was fun training samen met Sebas, leuk om eens op andere wijze te trainen.
Merkte wel dat ik vrij instabiel was met de Incline DB bench, waardoor 40 niet echt lekker ging.
Daarna heerlijk de borst eens volgepompt, ook leuk om dat een te zien qua look.
DB Bench had ik beter rond 30 kunnen houden, want was helemaal leeg...

Achteraf nog twee 30cm subway sandwiches naar binnengewerkt met Sebas!
Was maar goed voor ~1750kcal dus viel me nog reuze mee ook!

Morgen fijn een rustdagje en dan vrijdag richting Jorick om weer te trainen!
Heb er nu al zin in en dat in me cut, mood is echt beter dan ooit!

Conclusie
Al met al blijft dit dus een zeer succesvolle cut, waarbij ik gewicht verlies maar massa/kracht behoud!
Zeker iets om dus mee te nemen voor eventuele toekomstige cut pogingen, omdat het nu ook geen moeite kost.
Yes mad..:mad:

Terug
Naar boven