Fitness Seller

Ouwe vent log from "H.E.L. 2010" (Hummer's echte leven vanaf 2010)

Uitgaande van mijn laatste max. set van 4x140kg, een 1 rep max. gekozen van 152,5kg
De cycle begint redelijk relaxed, dus ik denk dat dit wel moet kunnen...

Week: 1 - 2x10x100kg
Week: 2 - 2x10x105kg
Week: 3 - 2x8x115kg
Week: 4 - 2x8x120kg
Week: 5 - 2x5x125kg
Week: 6 - 2x5x130kg
Week: 7 - 2x5x135kg
Week: 8 - 2x5x140kg
Week: 9 - 2x3x147,5kg
Week: 10 - 2x3x152,5kg
Week: 11 - 2x2x157,5kg
Week: 12 - 1x1x170kg

Het geeft me wel houvast, en zou een mooi resultaat zijn na 12 weken.
Het is ook laag volume, iets dat me wel aanspreekt. ;)
Ik ga er nog even over denken.
Zoals ik nu bezig ben zet ook geen zoden aan de dijk. :rolleyes:

de dijk gaat doorbroken worden hummer
mooi rijtje - 1x170 is he ...... erg zwaar

• Topic Starter Topic Starter
Het is nog niet zeker hoor, en al helemaal niet of ik het ook echt zal/zou halen! ;)

Jongens, dit klinkt in de oren van lazy huggybear te mooi om waar te zijn...slechts 1 of maximaal 2 werksetjes?
Ideaal! Hoef ik me niet echt moe te maken, (want geloof me 5x5 met minimaal 80% is slopend), en ben ik binnen 30 minuten klaar met trainen :rolleyes:.

Jongens, dit klinkt in de oren van lazy huggybear te mooi om waar te zijn...slechts 1 of maximaal 2 werksetjes?
Ideaal! Hoef ik me niet echt moe te maken, (want geloof me 5x5 met minimaal 80% is slopend), en ben ik binnen 30 minuten klaar met trainen :rolleyes:.
Dat is zo.
5x5x80% is zwaar, maar de laatste is de zwaarste, en degene die echt telt.
De sets daarvoor, zeker de eerste, doe je vrij makkelijk denk ik.

Dat is zo.
5x5x80% is zwaar, maar de laatste is de zwaarste, en degene die echt telt.
De sets daarvoor, zeker de eerste, doe je vrij makkelijk denk ik.

Het 1e set gaat meestal inderdaad "makkelijker" dan het laatste set...maar vanaf set 3 word het pittig, waarom denk je dat velen maar 3x5 doen?
Probeer maar eens 5x5x140...ik verzeker je dat het bloed, zweet en tranen kost ;)

Het 1e set gaat meestal inderdaad "makkelijker" dan het laatste set...maar vanaf set 3 word het pittig, waarom denk je dat velen maar 3x5 doen?
Probeer maar eens 5x5x140...ik verzeker je dat het bloed, zweet en tranen kost ;)
Dat red ik niet!!!! :o
Was het maar (al) waar! ;)
Ik ben eigenlijk altijd al mijn hele leven gestopt na mijn zwaarste set...
Je zou kunnen zeggen dat iedere andere set dan je zwaarste verloren moeite is geweest eigenlijk, toch..?

---------- Toegevoegd om 10:59 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 10:56 ----------

5x140 is ongeveer een theretische top van 165kg denk ik.
Maar 5x5x140 is zeker een top van 165kg weet ik zeker! ;)

Dat red ik niet!!!! :o
Was het maar (al) waar! ;)
Ik ben eigenlijk altijd al mijn hele leven gestopt na mijn zwaarste set...
Je zou kunnen zeggen dat iedere andere set dan je zwaarste verloren moeite is geweest eigenlijk, toch..?

Dan doe je toch eerst 3x5x140...dan maak je wat langere pauzes tussendoor...kopje koffie drinken, krantje lezen, effies was slap ouwhoeren op het forum :coffeepc: ;)

Ik denk niet dat iedere andere set dan je zwaarste set verloren moeite is, in zekere zin wel (als je er te veel doet tijdens de weg naar je werksets)...het lijkt me niet zo verstandig om meteen te beginnen met 80% zonder je daarnaar toe op te werken :D

Nou, dat bedoel ik.
Het principe is eigenlijk hetzelfde.
Het opwarmen heb je gewoon nodig denk ik.
Ik zeker wel, anders schrik ik me een ongeluk als ik gelijk onder 140kg ga liggen.
Maar eigenlijk is het gewoon een verspilling van je energie, en dus ook een beetje kracht.
Vroeger deed ik een pyramide systeem hanteren.
Nu weet ik dat dit eigenlijk een enorme verspilling was, omdat ik iedere set zo'n beetje de max drukte met het gewicht dat ik aan de halter had hangen...
Toch ging ik er mee vooruit, dus het werkt wel, maar niet optimaal.
Ik ben nu ziek, en heb dus tijd om me over zulke dingen "te buigen" en eens uit te zoeken wat theoretisch de beste methode zou zijn.
Ik denk in principe 1 set maximaal.
Maar omdat dit heel moeilijk te voorspellen is qua gewicht en reps, is 2 sets misschien nog niet zo gek.
En eigenlijk neig ik dan een beetje naar Wendler zijn systeem dat je de ruimte geeft wat meer reps te doen tot die set echt maximaal was met dat gewicht.
Maar dan bedenk ik me weer dat het herstel ook hee belangrijk is, en dat wel eens in het gedrang zou kunnen komen door iedere week voluit te gaan.
Al zal dat met 1x/week wel meevallen, maar als je 2x of 3x/week wilt drukken is dat wel iets om rekening mee te houden
Misschien 1x/week zo'n voluit training op de Wendler manier, en de 2de training 80-90% van die 1ste training..?
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden/lijden, en er zijn heel veel (goed onderbouwde) meningen over wat de beste manier is om er te komen. ;)
http://www.youtube.com/watch?v=6bu9csQC45c
Dit is toch eigenlijk het mooiste.
Die aangever is ook wel een stevig menneke...

Laatst bewerkt:

Dacht dat het aan mij lag. Set 3-4-5 heb ik altijd moeite om de laatste rep er uit te persen. In de 5e set zelfs de laatste 2 reps. Maar red het wel altijd :D

Heel veel rust zal wel helpen, maar dat gun ik me meestal niet zo heel veel... ;)

Hummer's newest mind fart!

Alleen voor geïntereseerden! ;)
Het is een kwestie van even goed lezen, en de bijlage bekijken. :D

Op zoek naar een goed systeem om mijn bankdrukken naar een hoger niveau te brengen, kwam ik met het volgende op de proppen.

Ik heb de formule van Wendler gebruikt om een schema te maken.

“Rij 1” A t/m Q zijn de reps in het zwart van die set, met het gewicht in de kolom daaronder.
Helemaal onderaan de gewichten staan de reps nog een keer in het zwart.
“Rij 2 t/m 55” zijn in het rood de gewichten van de “warming up” voor het gewicht in “kolom F” in het zwart, en de gewichten in het blauw in de “kolommen G t/m Q” zijn de theoretische 1rm’s van het gewicht (kolom F) x de reps (kolommen G t/m Q, Rij 1)

Je kiest een gewicht waarmee je wilt trainen die dag.
Ik heb bijvoorbeeld laatst 1x4x140kg (i21) gedrukt wat volgens het schema overeenkomt met een 1 rep max van 160kg (f25)

Als ik er nu voor kies om een lichte dag te doen qua gewicht zou ik kunnen kiezen voor een gewicht van 120kg (f17) en kijken of ik daar vandaag dan 10 reps (o17) mee kan doen zoals het schema aangeeft.
Ik begin dan met “kolom A” en doe alle sets tot het gewicht in “kolom F” en kijk hoeveel reps ik kan doen.

Wil ik een middelzware dag doen, dan zou ik kunnen kiezen voor een gewicht van 145kg (kolom F), en kijken of ik dit 3x kan drukken, en evt voor meer sets dan slechts 1.

Om te maxen kies je dan gewoon voor 160kg (kolom F) en doe je de “warming up” die daarbij hoort, evt aangevuld met wat extra setjes als je dat nodig acht.

Zo kun je kiezen voor ieder gewicht dat bij 12 reps (kolom Q) niet minder dan 160kg aangeeft, en in “kolom F” niet meer dan 160kg.

Het komt er dan op neer dat je niet met minder dan 115kg (kolom F) gaat werken, omdat je anders duidelijk “onder je kunnen” gaat trainen, tenzij je meer dan 12 reps gaat maken per set…

Het is wel een manier om af en toe eens wat “lichter” te trainen, en toch “op niveau” bezig te zijn.
Ook heb je een beetje een idee waar je zit met je 1rm, al is dit voor iedereen heel persoonlijk natuurlijk.

Ik heb Huggy even als voorbeeld genomen.
Huggy zijn beste sets zijn:
5x5x160 kg (is volgens het schema een 1rm van 187,5kg)
3x3x170 kg (is volgens het schema een 1rm van 187,5kg)
1x1x190 kg

5x5x160 kg drukken is wel even wat anders dan 1x160 kg natuurlijk.
Net als 3x3x170 kg, maar het zit wel redelijk in de buurt vind ik.
Het schema “rekent” met slechts één set, en is daarom wellicht met een iets lagere 1rm gekomen dan Huggy zijn daadwerkelijke 1rm.
Ik denk dat het als “trainings leidraad” wel wat is.
Een echte 1 rm bepalen doe je natuurlijk door gewoon een 1 rm neer te zetten, en dan het liefst op een wedstrijd! ;)

Bijlagen

Oh ja, het wereldrecord bankdrukken zonder shirtje, dus RAW! is 325kg dacht ik, dus ben daar maar gestopt met rekenen. :thumb:

aardig werkje Hummer ...

Ik gebruik meestal gewoon onderstaand :p

Reps % 1RM

1 100%
2 95%
3 90%
4 88%
5 86%
6 83%
7 80%
8 78%
9 76%
10 75%
11 72%
12 70%

Laatst bewerkt:
Bij dit soort berekeningen gaat men altijd uit van gemiddeldes.
Het daadwerkelijke 1 RM zal voor velen dus wel in de buurt liggen, maar meestal lager òf hoger.
Ik ben bijvoorbeeld sterker in het low volume / high intensity gebeuren, een ander weer in een high volume / low intensity...het heeft ook te maken met welke doelstelling je traind, denk ik :)

Bij dit soort berekeningen gaat men altijd uit van gemiddeldes.
Het daadwerkelijke 1 RM zal voor velen dus wel in de buurt liggen, maar meestal lager òf hoger.
Ik ben bijvoorbeeld sterker in het low volume / high intensity gebeuren, een ander weer in een high volume / low intensity...het heeft ook te maken met welke doelstelling je traind, denk ik :)
Dat ben ik met je eens, en zeg ik ook dacht ik. ;)

ziet er uit als een redelijk goed doordachte opzet. Als je even een mindere dag hebt kun je lichter gewicht pakken en dan hoger volume draaien om qua belasting toch op hetzelfde niveau bezig te blijven :)

ziet er uit als een redelijk goed doordachte opzet. Als je even een mindere dag hebt kun je lichter gewicht pakken en dan hoger volume draaien om qua belasting toch op hetzelfde niveau bezig te blijven :)
Kijk, jij snapt 'm! :thumb:
In één oogopslag. ;)

---------- Toegevoegd om 13:53 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:51 ----------

aardig werkje Hummer ...

Ik gebruik meestal gewoon onderstaand :p

Reps % 1RM

1 100%
2 95%
3 90%
4 88%
5 86%
6 83%
7 80%
8 78%
9 76%
10 75%
11 72%
12 70%
Da's Brzycki. :thumb:

Bedankt voor de Excel-sheet en de uitvoerige uitleg, Hummer: geweldig, hier heb ik wat aan!

Ik ben slechts een beginneling op bankdrukgebied en zodoende zal ik eerst het 5x5 schema wat Huggy mij heeft geadviseerd, hanteren.

Dit is iets voor als ik over een jaar wat gevorderd ben ... :D

Bedankt voor de Excel-sheet en de uitvoerige uitleg, Hummer: geweldig, hier heb ik wat aan!

Ik ben slechts een beginneling op bankdrukgebied en zodoende zal ik eerst het 5x5 schema wat Huggy mij heeft geadviseerd, hanteren.

Dit is iets voor als ik over een jaar wat gevorderd ben ... :D
Huggy zijn 5x5 schema zal heel goed icm de sheet gebruikt kunnen worden denk ik.
Al geeft het je maar een beetje een idee waar je zit. :thumb:

Terug
Naar boven