Solway Firth
Competitive Bodybuilder
- Waardering
- 2.859
- Lengte
- 1m73
- Massa
- 70kg
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Volgens Rip moet je onderin de squat "boing" denken en op de spanning van de spieren omhoog komenWeek 6
LB2
Squat 77kg 3x6
RDL 51kg 3x10
Bb hacksquat 51kg 3x9
N hamstring curl 2x9
Bb calf raise 77,5kg 3x8
Hanging leg raise 2x10
Squat laatste set normaal tempo, ging verrassend easy dus lange pause op laatste rep. Normaal zak ik langzamer, wat de oefening blijkbaar een stuk zwaarder maakt.
Rest ging ook goed, hamstring curls doen wel pijn zeg. Hacksquat en rdl voelen wat te licht maar moet nog wat aan de uitvoering schaven.
Heavy lowbar squats doe (deed) ik idd zo. Nu probeer ik meer op fysiek te trainen, dus meer focus op tut enzo. Maar soms is simpel 'pompen' ook lekkerVolgens Rip moet je onderin de squat "boing" denken en op de spanning van de spieren omhoog komen
Alle gekheid op een stokje.. ja, dat maakt de squat een stuk zwaarder..

Bedoel je met simpel 'pompen' de zware low bar squats?Heavy lowbar squats doe (deed) ik idd zo. Nu probeer ik meer op fysiek te trainen, dus meer focus op tut enzo. Maar soms is simpel 'pompen' ook lekker![]()
Ja idd, 3-5 reps eruit knallen. Nu gebruik ik meer tut en pauses voor de hbs, maar als dat ff te zwaar wordt kan ik omschakelen naar 'lomp pompen' voor een keertje.Bedoel je met simpel 'pompen' de zware low bar squats?
Ik kan mezelf voorstellen dat je low bar makkelijker vindt. Daarmee kan ik (ook) veel meer gewicht handelen.Ja idd, 3-5 reps eruit knallen. Nu gebruik ik meer tut en pauses voor de hbs, maar als dat ff te zwaar wordt kan ik omschakelen naar 'lomp pompen' voor een keertje.
Lowbar vind ik persoonlijk veel makkelijker, maar vraagt te veel van mijn onderrug. Highbar vind ik dan weer meer geschikt om iets hoger in reps op te gaan.
Highbar squatIk kan mezelf voorstellen dat je low bar makkelijker vindt. Daarmee kan ik (ook) veel meer gewicht handelen.
Ook ik vind het met de high bar squat, voor de quads, fijner om hoger in reps te gaan zitten.
Het gekke is dat ik de high bar eerder in m'n rug voel.
Wat bedoel je met hbs?
.Ah, dat je high bar squat bedoelde had ik moeten kunnen raden. Volgens mij raken beide squats de spieren anders, waarbij de lbs de glutes en hamstrings meer gebruikt en het terugveren ook voor spierspanning kan zorgen die helpend is voor spiergroei. Het niet terugveren zou dan weer kunnen helpen voor de recrutering van motorunits lijkt me. Ik ben echter geen ervaringsdeskundige aangezien ik nog met m'n (core)stabiliteit loop te prutsen.Highbar squat.
In principe zou highbar minder belastend voor de onderrug moeten zijn. Voel wel veel kleine spieren (stabilisatoren) die ik met lowbar niet tot nauwelijks voel, zowel rug als abs.
Ja core heb je wel echt nodig. Die heb ik zelf wat verwaarloosd afgelopen periode, en dat merk ik ook wel. Is ook wel een wisselwerking, als je squat sterker wordt wordt ook je core mee sterker.Ah, dat je high bar squat bedoelde had ik moeten kunnen raden. Volgens mij raken beide squats de spieren anders, waarbij de lbs de glutes en hamstrings meer gebruikt en het terugveren ook voor spierspanning kan zorgen die helpend is voor spiergroei. Het niet terugveren zou dan weer kunnen helpen voor de recrutering van motorunits lijkt me. Ik ben echter geen ervaringsdeskundige aangezien ik nog met m'n (core)stabiliteit loop te prutsen.
Heb je nog tips voor het trainen van de TVA?Ja core heb je wel echt nodig. Die heb ik zelf wat verwaarloosd afgelopen periode, en dat merk ik ook wel. Is ook wel een wisselwerking, als je squat sterker wordt wordt ook je core mee sterker.

Goed punt!Het niet terugveren helpt ook met dieper komen en je onderin 'comfortabeler' te voelen.
Moest m even opzoeken..denk dat vooral deadlifts (plus variaties) en squats deze effectief trainen. Kan me voorstellen dat goodmornings ook erg effectief zijn, maar dit is wel een beetje een gevoelige oefening. Techniek moet absoluut goed zijn.
Daar heb ik niet direct een antwoord op, behalve hanging leg raises doe ik nu weinig specifiek voor core.Hoe ben je van plan core te trainen?
Alleen SQ en DL doen veel voor core, maar ik weet niet of het altijd genoeg is.
...
Hele idee met lbSQ is vaak dat je "hip crease below the knee" of welke andere diepte je wilt halen, want daar zit een PL-smaakje aan.
Bij hbSQ is het idee vaak zo diep als je normaal kan, hetzij voor meer tut, bereik oid of anderzijds hoe dieper je kan squatten hoe lager je een snatch kan opvangen.
Vooral squatten hoe je wilt of kunt, tenzij je specifieke doelen hebt.

.In verhouding tot wat vind je de load van de BoR laag? In relatie tot de bench lijkt ‘ie mij prima, helemaal als je fatsoenlijk voorover buigt en de focus goed op je rugspieren legt.Week 7
UB1+
AM session
Bench 71kg 3x8
BoR 52kg 3x8
Low incl db press 12,5kg 3x9
+ Pull-up 3x5
+ Db row 15kg 3x10
+ Bb rev grip benchpress 32,5kg 2x8, 1x12
Goed geslapen afgelopen weekend en vanmorgen waande ik me even Tony Montana. t*ring wat een energie opeens, terwijl ik het weekend op 1800kcal heb geleefd.
Omdat volgende week rust/deload week is en ik me zo goed voel, heb ik besloten ub1 te splitsen in twee sessies. In de ochtend het 'zware' werk, einde middag komen de armpjes aan de beurt. Buiten dat ik het leuk vind om ook even wat andere oefeningen te doen mag rug en borst wel wat extra hebben. + zijn de oefeningen die normaal niet in het schema zitten.
BoR heavy op het laatst, maar nog goed te doen. Vind wel in verhouding de load laag, misschien doe ik iets in de uitvoering wat het (onnodig) zwaar maakt.
Het zal vast mijn ego zijnIn verhouding tot wat vind je de load van de BoR laag? In relatie tot de bench lijkt ‘ie mij prima, helemaal als je fatsoenlijk voorover buigt en de focus goed op je rugspieren legt.
, maar ik zie vaak mensen BoR doen met veel meer gewicht die dan niet echt zwaarder benchen ofzo. Zelfde heb ik met rdl, snap gewoon niet hoe mensen die met 80kg+ doen terwijl ze nog geen 100kg squatten.