MuscleMeat

Daan's log - Starting Strength

Hele training duizelig, bij de compounds wit voor me ogen, en stond de hele training niet normaal te zweten, na warming up was m'n shirt al zeik en zeiknat. Alsof het 40 graden was en een luchtvochtigheid van 90%. Snap er niks van, eet genoeg, slaap genoeg, overtraining kan het ook niet zijn want ik heb laatste tijd vaak maar 2x p/w getraind met submax gewichten, en voel me verder ook niet ziek ofzo.
Dat is toch vreemd. Is het na de training dan direct weer over, of blijf je je de rest van de dag ook zo voelen? En op niet-trainingsdagen heb je die klachten niet?

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.083

Dankje brah :)

Dat is toch vreemd. Is het na de training dan direct weer over, of blijf je je de rest van de dag ook zo voelen? En op niet-trainingsdagen heb je die klachten niet?

Heb er voor zover ik weet alleen bij zware inspanning (i.e. de compounds) last van.

• #1.084
Deze keer minder last van duizeligheid, maar voelde me nog niet top.

Paused Squat

3x6 50kg
2x5 60kg
5x 70kg

Ging een stuk beter als de vorige keer (heb gewicht wel lager gehouden). Butt wink zit er nog in maar een stuk kleiner en rug blijft redelijk recht. Knieën komen wel stuk voorbij tenen, maar op mijn lengte is dat gewoon onvermijdbaar. Ik zou wel bij m'n tenen op kunnen houden maar de extra gebogen rug en extra belasting in m'n heupen (die misch nog slechter is dan m'n knieën) is dat niet waard. Bij de 70kg squat merkte ik wel dat m'n techniek weer af ging takelen en dat het weer een good morning werd (zag je bij laatste rep 60kg ook).
Wat kan ik nou trouwens het beste in de hole doen? Vasthouden (waardoor ik m'n core beter aankan spannen of ademhalen (ik las dat dat ook goed was om core te trainen, maar kan het niet meer vinden :o), ik geloof iig niet dat het voor m'n rug positie in de hole uiteindelijk veel uitmaakt, maar met vasthouden voelt voor het gevoel toch beter.

Chinups

8x BW
7X BW
7X BW

Core: Planks / Ab vacuum / Lying leg raises / Crunches

Schouderoefeningen: Seated straight back row / wall pushups / rear delt flyes / L-flies / standing pullover

3x15

Bij chinups beetje vergeten op m'n techniek te letten, dus weet niet of het nou beter ging of niet.

Ga van het weekend denk ik ff paar filmpjes uploaden, wordt echt tijd om SQ/DL nou echt goed te leren. Voor de mensen met de app ubersense kan ik ze overigens meteen geven.

Ik kan je anders wel keertje helpen met squat techniek, heb er vorige keer niet heel veel naar gekeken maar knieen voorbij de tenen is redelijk makkelijk op te lossen. Je gaat wel hard vooruit qua gewicht met die paused squats!

Ik ben volgende week gewoon op school, anders moet het de weken erop als ik tijd over heb wat niet word besteed aan de tentamenstof :o

Toch nette squats desondanks de klachten!, Misschien klint her raar maar doe eens 1 setje squaten zonder te focussen op 1 punt bijvoorbeeld je rug,Bij mij hielp dit bij het deadliften

• #1.087
Ik kan je anders wel keertje helpen met squat techniek, heb er vorige keer niet heel veel naar gekeken maar knieen voorbij de tenen is redelijk makkelijk op te lossen. Je gaat wel hard vooruit qua gewicht met die paused squats!

Ik ben volgende week gewoon op school, anders moet het de weken erop als ik tijd over heb wat niet word besteed aan de tentamenstof :o

Haha zit met hetzelfde probleem. Moet zo ziek veel nog inhalen :o:o

Maar klinkt goed, ben volgende week wel paar keer op school om vaardigheden te oefenen, dus zou dan evt. snel kunnen. Wann kan je?

Toch nette squats desondanks de klachten!, Misschien klint her raar maar doe eens 1 setje squaten zonder te focussen op 1 punt bijvoorbeeld je rug,Bij mij hielp dit bij het deadliften

Klinkt niet raar ;) Dat kan idd helpen ja, maar bij mij valt daar naar mijn idee niet veel meer uit te halen.

Knieën wat voorbij de tenen is toch niet zo erg? Als ze er maar min of meer boven blijven, toch? Als ik paused squat doe hou ik onderin mijn adem vast en blaas pas uit op het laatste stukje omhoog. Ook blijf ik niet eindeloos beneden zitten. Een seconde is zat lijkt me, als je maar even echt stil bent zodat er geen bounce is. Goed bezig zo met die paused squats. Chins blijven sterk, ik doe het je niet na.

• #1.089
Knieën wat voorbij de tenen is toch niet zo erg? Als ze er maar min of meer boven blijven, toch? Als ik paused squat doe hou ik onderin mijn adem vast en blaas pas uit op het laatste stukje omhoog. Ook blijf ik niet eindeloos beneden zitten. Een seconde is zat lijkt me, als je maar even echt stil bent zodat er geen bounce is. Goed bezig zo met die paused squats. Chins blijven sterk, ik doe het je niet na.

Dankje LKK :) Ja klein stuk is niet erg nee (anders wordt moment in je heupgewricht ook te groot), maar waar trek je dan de grens en hoeveel is realistisch haalbaar? Ben nog niet overtuigd dat met onze lengte een klein stukje te doen is. Blijf ongv. 1 a 2 sec zitten, maar in de hole lijkt dat een eeuwigheid :p

• #1.090
Beetje gemixte training. Knieën waren vanouds k*t, squat wou weer niet boteren. Verder dan dat gaat m'n schouder wel steeds beter, aansturing is een stuk beter en ik zie ook in de spiegel dat m'n schouders veel meer naar achteren staan. Grappig wat 2 weekjes aan constant werk teweeg kan brengen. Ook nog BP geprobeerd en die ging ook aardig. Enige wat ik nu nog heb is af en toe een knakje en beetje trekkend gevoel in m'n laterale deltoids als presses doe.

Box squat

3x5 40kg
3x5 50kg
2x5 60kg
2x5 65kg

Massive buttwink. Liet m'n knieën nu nog maar klein stukje voorbij m'n tenen komen, en focuste vooral op het achterover zitten, maar daardoor echt enorme butt wink :grumble:

Pendlay row

3x5 60kg

Hnnnggg heerlijke contractie in m'n bovenrug, goeie retractie, merkt echt een wereld van verschil door al die oefeningen. Elleboog flared nog maar klein beetje.

Deadlift

2x5 105kg

Mwa, mwa, geen feedback deze keer maar voelde redelijk.

Goblet squats

Ga deze voortaan elke training erin gooien, lees vrijwel overal dat dit kan helpen met butt wink, en merkte ook dat m'n core flink aangesproken werd.

Hip thrusts

Betere glute activatie schijnt ook te helpen, dus deze ook maar erin gegooid.

Single leg standing calf raises / toe press

3x8 BW / 3x8 100kg

Heb de seated er maar even uit gegooid, dit gaat sneller en ik geloof niet dat m'n gastroc's al voorlopen op m'n soleusen (voorzover dat mogelijk is met mijn massa). Vanaf nu alleen met gestrekte knie dus.

Schouderoefeningen: Seated straight back row / wall pushups / rear delt flyes / L-flies / standing pullover

3x15

Lying hip abductions

3x15

Geen curls / extensions meer gedaan. Linker pols zeurde vorig weekend ook al beetje, vanochtend knakte hij plots weer, daarna bij dorsaalflexie scherpe pijn aan duimzijde, en doffe pijn aan pinkzijde. Dus maar eens keer verstandig gedaan.

Laatst bewerkt:
Toch een nette training. Maar knieën voor je knieën laten komen mag je me eens uitleggen?:confused:

Hoe gaat je opleiding verder beetje naar je zijn toch?

• #1.092
Toch een nette training. Maar knieën voor je knieën laten komen mag je me eens uitleggen?:confused:

Hoe gaat je opleiding verder beetje naar je zijn toch?

Dat moet voorbij m'n tenen zijn natuurlijk :o

Ja gaat goed, goeie switch geweest. In vergelijking met m'n oude studie ben ik nu gewoon oprecht geïnteresseerd :o Vind vooral fysiologie erg nice. Super vet om te leren & beseffen wat er nou allemaal precies in je lichaam gebeurt, en dan vervolgens ook dingen te herkennen. Gaat ook heel anders tegen geneeskunde/zorg in het algemeen aankijken. Dat het dan nog eens mooi op BB aansluit is daarbij dan helemaal mooi meegenomen, maar grappig genoeg vind ik het trainings gedeelte nog het meeste saaie (of soms zelf irritant). Binnenkort tentamens dus ben nu ff lekker aan het blokken.

Ik vind het een nette training bro! Pfff ja ik mag ook weer lekker gaan blokken... Achja het hoort er bij!

• #1.094
Zwaar klote training. Zondag denk ik toch te hard gegaan. Knieën deden de hele tijd pijn en voel weer beetje uitstralende pijn over m’n linkerbeen lopen, glutes zullen wel weer stijf als wat staan. Had vorige keer voor het eerst in een tijdje kuiten weer getraind, zijn nu pijnlijk als fck, maar ik heb al vaker het idee gehad dat dergelijke kniepijn vaak precies samen valt met kuit problemen…

Paused squat

40kg
50kg

Ging dus voor geen meter, knieën stonden zo stijf als wat, blij elke stap die ik zetten knakte en kraakte het. Tweede set, trekkende pijn aan voorkant knie bij buigen. Derde set pijn aan voorkant in de hole. Daarna er maar mee gestopt.

Chinups

2x8 BW
1x7 BW

Nu begint m’n linker schouder weer te knakken =/

Goblet squats

Skullcrushers (ez- bar) / Cable pushdown

2x12 7,5kg + stang / 2x12 25kg

Ez bar curl / Supinated Cross Body DB Curl

13/10 17,5kg + stang / 2x12 12kg

Linker pols kraakte als mofo

Hip Thrusts

3x12 15kg + BW

Core: Planks / Crunches / lying leg raises etc.

Goblet squats

Nog shitload aan goblet squats gedaan om na al dat core werk, core activatie ff functioneel te gebruiken.

• #1.095
Hmm pijn die ik wou voorkomen door niet meer direct te stretchen is alleen maar erger worden.
Scherpe pijn op het midden van m'n quad ter hoogte van trochanter major tijdens het lopen vlak voor het einde van midstance - heel off fase.
Gezeik met m'n rechter illiopsoas wat ik maar blijf houden zou je denken dat het daar mee te maken heeft (rechter onderrug zit vaak vast).
Volgens mij hecht die ook ongv. op hoogte van trochanter m. aan.
Gekke is dat als ik een stretch voor illiopsoas doe dat ik die scherpe pijn weer niet voel (idem. voor de andere flexoren)... maar misch heeft dat er mee te maken dat hij tijdens het lopen excentrisch verlengd wordt, en vervolgens snel concentrisch..... :scratch:
Potverdomme waarom heb ik nog geen MSA gehad :mad:

Edit: zou evt. ook nog m'n TFL kunnen zijn, kan de pijn niet helemaal perfect lokaliseren maar zit iig wel echt bij de grens van TFL.

Laatst bewerkt:
  • #1.096
Vandaag eindelijk bij de orthopeed geweest.
Door al het werk rondom m'n opleiding niet meer de tijd genomen om alles op een rijtje te zetten.
Toen die man dus uiteindelijk vroeg wat er aan de hand was het: dit en dat en oja dit en dat en oja ook dat en dat...
Brief van m'n fysio was blijkbaar genoeg want stond binnen 5 minuten al weer buiten.

Uiteindelijk maar de helft kunnen vertellen.
Hij wou zelf ook geen MRI van m'n heup maken, dat zou komen als we er met die eerste niet uit kwamen.
Maar naar mijn idee had die man meer zoiets van 'oke hij heeft last van z'n knie, volgens fysio valt klachtpatroon niet samen met geboekte vooruitgang, laat ik dan maar een MRI maken', i.p.v. dat hij gewoon actief nadenkt over wat het kan zijn.

Maja volgende week dus MRI en week daarna afspraak, dan heb ik iig beeldmateriaal en hopelijk maakt hij dan wat meer tijd en kan ik dan ook m'n hele klacht, beloop e.d. uitleggen.

Binnen 5 min stond je alweer buiten en je had de indruk dat hij niet nadacht? Kon die je klacht goed samenvatten?

Ben benieuwd, volgende keer pas weggaan als jij ervan overtuig bent dat hij er een goed beeld van heeft.

• #1.098
Ben benieuwd, volgende keer pas weggaan als jij ervan overtuig bent dat hij er een goed beeld van heeft.

Dit idd.

Nee hij heeft niet samengevat, maar dat zou hij ook niet kunnen want ik heb de helft dus niet verteld.

Volgende keer idd zoals jij zei alles ff overzichtelijk op papier zetten, desnoods geef ik hem dat papier dan.

Hmm balen allemaal man... Succes dan volgende week bro! ;)

Dit idd.

Nee hij heeft niet samengevat, maar dat zou hij ook niet kunnen want ik heb de helft dus niet verteld.

Volgende keer idd zoals jij zei alles ff overzichtelijk op papier zetten, desnoods geef ik hem dat papier dan.

Weet je wat de fysio had opgeschreven voor de orthopeed?

Terug
Naar boven