XXL Nutrition

Daan's log - Starting Strength

Succes dan ermee bro! Hopelijk beantwoord hij je vragen allemaal duidelijk

Damn, ik heb alles ff weer gelezen ben weer helemaal up2date. Veel succes, brah

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.123
Lekker getraind. Gewichten waren alleen... meh.

Goblet squat / back squat

3x12 24kg / 3x8 50kg

Kan aardig merken dat m'n core flink bal is. Voel helemaal niks in m'n benen bij die goblet squats, maar buikspieren gaan echt dood. Back squat niet echt zwaar gedaan, ben bang dat ik m'n knie verder verneuk dus durf nu niet echt hoog meer te gaan. Verder weer veel butt wink (back squat). Stond overigens na mij meisje van ongv. 15 ook 50kg te squatten, waren wel quarter reps maar toch :o:o:o

Pendlay rows

3x8 50kg

Aansturing echt stukken beter, alleen laatste reps nog slecht.

Chinups

8/6

Ben hier echt flink kracht kwijt, aansturing was hier verder ook nog slecht

Hyperextensions

3x12 BW

Hip thrusts

3x12 BW

Krijg hier maar geen goede contractie in m'n glutes. Techniek nog maar eens bekijken.

Ez bar curls

13/10 17,5kg + stang

Dumbell curl / Supinated Cross Body DB Curl

Harde knak in m'n rechter pols bij elke rep, teh **** krijgen we nu weer voor gezeik.

Abs: Planks / curl ups / lying leg raises

Fysio

Vandaag ook weer bij de fysio geweest. Schouder stabiliteit was een stuk beter geworden, zat wel weer veel spanning. Triggerpoints uitgedrukt en wat wervels gekraakt, voelt nu stuk beter.
Heb nu weer groen licht om voorzichtig weer presses te gaan doen. Vind het alleen zelf nog niet verstandig om weer met OHP e.d. te beginnen dus hou nu nog ff m'n aangepaste schema aan.

Ook nog knieën besproken. Hij was niet echt verbaasd dat laterale condyllen zijn afgesleten (vanwege dus m'n xbenen). Grootste deel van z'n behandeling tot dusver was er ook op gefocust om die druk op laterale condylen t.g.v. valgus stand wat beter te verdelen (over mediale condyl dus). Succes van een evt. operatie hang dus sterk af van hoe goed dat gaat lukken, anders slijt het idd binnen no time weer af. Operatie leek hem sowieso geen goed idee tenzij de slijtage heel erg was omdat een knie operatie blijkbaar een one way ticket is naar verdere knie slijtage over 20 jaar.
Hij vond overigens zelf ook dat dat versleten kraakbeen maar een klein deel van de klachten verklaard (wil ook een MRI van de heup) dus ben benieuwd wat de orthopeed maandag te vertellen heeft.

---------- Toegevoegd om 17:14 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:58 ----------

Damn, ik heb alles ff weer gelezen ben weer helemaal up2date. Veel succes, brah

Succes dan ermee bro! Hopelijk beantwoord hij je vragen allemaal duidelijk

Thanks jongens!

Interessant om lezen.. Heb 2 jaar geleden kijkoperatie gehad om mijn kraakbeen op te kuisen.. Zal eens kijken of ik het blaadje nog heb waarbij er voor en na de operatie foto's zijn getrokken van de effectieve uitgevoerde ingreep en eens posten.

Naar mijn persoonlijke ervaring, heb ik goed en slecht nieuws voor je :)

Goed nieuws: na 1 week kon ik mijn knie al vrij goed buigen en stapte ik er al op (wel mank maar toch :D). De 2de week begon ik op een home trainer al los te fietsen (zonder weerstand). 3de week stapte ik al normaal.

Het slechte nieuws (maar ik herhaal is mijn persoonlijke ervaring): Als ik na een 6tal maanden terug ging lopen, kwamen dezelfde kwalen - pijntjes terug. Dus ik denk dat ik momenteel terug met hetzelfde zit.
Zou interessant zijn om te weten te komen of ze je kunnen garanderen dat deze operatie je effectief probleem oplost of we er gewoon mee moeten leven dat dit steeds gaat terugkomen.

Succes ermee!

Ja dat is de vraag idd. Ga ook zeker vragen hoe dat zit. Bij mij zal de kans van slagen dus al sterk afhangen van hoe goed ik die valgusstand kan compenseren. Hoorde overigens van m'n fysio dat anterieure knie klachten jaren kan duren (tot 16 jaar)... dus ja, dat is weinig hoopgevend. Heb je wel weer contact met je orthopeed opgenomen?

Na 2 weken al weer lopen ? Herstel van collageen gaat zover ik weet ontzettend langzaam (alhoewel ik niet zeker weer hoe dat voor type II gaat). Na 2 weken dan alweer stappen lijkt me dan wel heel vroeg, was dat onder begeleiding?

Als je die foto's overigens nog kan vinden, graag :)

• #1.124
Mwa deze training beetje aanzet gemaakt om weer progressie te maken. Wel nog redelijk terughoudend geweest, had vanochtend zandbak lopen sjouwen dus onderrug was stijf als wat, en geen kuiten gedaan om knieën beetje te sparen.

Squat

2x5 60kg
2x5 65kg
1x5 70kg

Paused squats eruit gegooid. Werd het k*tten op laag gewicht zat, knieën konden er slecht tegen en butt wink werd er toch niet beter van. Heb nu m'n hoop gericht op core werk (i.e. goblet squats). Wel weer heerlijk om weer klein beetje gewicht er op te hebben.

Bench Press

2x5 60kg
1x10 50kg

Slechte techniek.

Deadlift

2x5 100kg

Stabiliteitoefeningen: Quarter squats/lunges

Of die beschadiging aan het kraakbeen nou wel of niet oorzaak van alle problemen is. Laat wel zien dat het toch erg belangrijk om m'n knieën nog meer naar buiten te duwen. Ga ik nu dus ook weer verder oppakken.

Skullcrushers

2x10 10kg + stang

Pushdown

12x 20kg
2x12 17,5kg

Heb echt ff een lesje armen trainen nodig.

Schouderoefeningen: Seated straight back row / wall pushups / rear delt flyes / face pulls / L-flies / standing pullover

Face pulls toegevoegd, nog beetje zoeken naar goede techniek.

Laatst bewerkt:
  • #1.125
Aardige pomptraining voor rug/biceps. Heerlijk om weer consistent met trainen bezig te zijn.

Goblet squat

3x12 24kg
3x12 28kg

Knie voelde in het begin weer k*t als wat, nu ook steeds meer last van anterieure pijn. Hou het er nu maar even op dat het door stijve RF kwam. Maar voorlopig hou ik nu ff een rustige training aan voor de knieën, geen back squats meer alleen gefocust op core/posterior chain.

Pendlay rows

3x8 55kg

Techniek/schouder weer slechter :(

Chinups

8/6

Deze ging zo goed na die mobilisatie, maar nu lijkt ie weer ouderwets slecht. Volgende keer misch maar ff omwisselen met Rows kijken of dat nog veel verschil maakt.

Hip thrusts

3x12 30kg

Hnnngggggg. Deze keer wat gewicht erop gegooid, ging meteen stuk beter. Heerlijke oefening is dit zeg. Linker glute vuurt alleen nog steeds slecht.

Ez bar curls

15/11 15kg + stang

Dumbell curl / Supinated Cross Body DB Curl

Iemand nog suggesties voor wat lekker biceps oefeningen? Ik vind die Ez bar curls (standing) wel nice, maar die dumbell curl werkt echt voor geen meter. Pols kraakt ook de hele tijd.

Schouderoefeningen: Seated straight back row / wall pushups / rear delt flyes / L-flies / standing pullover

Abs: Planks / curl ups / lying leg raises

Moet echt ff wat minder lullen tijdens het trainen, laatste twee trainingen steeds 2 / 2,5 uur bezig

Goed dat je weer consistent traint ;)

Waarom eigenlijk fb en geen ander schema. En zijn er oefeningen die wel goed zijn voor je knie, bijvoorbeeld leg press of lunges?

En klinkt misschien raar dat ik advies geef over goede bicepsoefeningen aangezien die bij mij slecht groeien, maar ik vind incline dumbbell curls echt een hele fijne oefening. One arm cable curls vind ik ook wel chill, continue spanning erop.

Hammer curls, incline dumbell curls, preacher curls, one arm cable curl, allemaal lekker voor een goeie pomp! 21en met ez-bar/barbell is ook nice :D

• #1.128
Goed dat je weer consistent traint ;)

Waarom eigenlijk fb en geen ander schema. En zijn er oefeningen die wel goed zijn voor je knie, bijvoorbeeld leg press of lunges?

En klinkt misschien raar dat ik advies geef over goede bicepsoefeningen aangezien die bij mij slecht groeien, maar ik vind incline dumbbell curls echt een hele fijne oefening. One arm cable curls vind ik ook wel chill, continue spanning erop.

Zal helaas wel van korte duur zijn maar toch :)

FB omdat dit eigenlijk starting strength hoort te zijn. Ik heb alleen me schema aangepast omdat ik ATM geen schouder oefeningen kan doen, en dus nogal met m'n knieën zit te k*tten. Zou in principe ook een UB / LB kunnen doen maar vind dit wel mooi. Ene dag worden beentjes redelijk hard getraind met back squat & deadlift. Andere dag wordt vooral gericht op techniek/core/posterior chain, dus niet zo belastend voor m'n knieën. Vervolgens rug en borst maar op aparte dagen gezet zodat ik dan elke dag armen kan trainen en me beter op alle fysio oefeningen kan focussen die ik kan doen. Echt een hele LB dag bij een UB/LB zou zonde zijn aangezien ik maar vrij weinig voor de benen kan doen.

Leg press is echt killer voor m'n knieën. Same voor lunges maar doe die doe ik wel, alleen dan heel licht en gefocust op stabiliteit/KUHV.

Hammer curls, incline dumbell curls, preacher curls, one arm cable curl, allemaal lekker voor een goeie pomp! 21en met ez-bar/barbell is ook nice :D

Thnx voor de oefeningen jongens! karma. Ga denk ik iets met die one arm cables of inclines doen.

Ik doe zelf een push/pull split, dan train je ook elke dag benen. Ene dag squat je dan en andere dag deadlift dan heb je ze niet in 1 training zegmaar. En je traint dus ook elke dag een deel van je upperbody dus als je niet veel benen te doen hebt zou je altijd meer aandacht aan armen kunnen geven. En borst en rug zijn ook op aparte dagen trouwens ;)

Had zelf dus ook moeite met bicepsoefeningen uitzoeken maar sinds 1 week doe ik die one arm cable oefeningen, ook voor triceps trouwens. One arm pushdown of one arm reverse pushdown, kreeg echt hele zieke burn daarvan :D

• #1.130
Zou in principe ook kunnen werken, maar de ene dag zwaar deadliften en andere zwaar squatten zou denk ik teveel zijn (eigenlijk is het inmiddels ook wel push/pull, DL is in principe beide). Dan liever op dezelfde dag als ik goed opgewarmd ben en dan wat meer herstel tijd.

Maar ben sowieso wel voorstander van elke dag benen trainen, zeker als je niet zo veel kan doen. Merk ook dat als ik echt een goede training heb dat m'n knieën meteen voor halve dag/dag bulletproof voelen (dat feel hnnnnggggggg, dan merk je ook meteen hoe gelimiteerd je eigenlijk bent).

---------- Toegevoegd om 18:41 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:37 ----------

Had zelf dus ook moeite met bicepsoefeningen uitzoeken maar sinds 1 week doe ik die one arm cable oefeningen, ook voor triceps trouwens. One arm pushdown of one arm reverse pushdown, kreeg echt hele zieke burn daarvan :D

Ben benieuwd dan :D one arm oefeningen zijn bij mij op een of andere manier altijd waardeloos.

Laatst bewerkt:
  • #1.131
Vandaag dus ff belletje van de Orthopeed gehad. Kreeg in principe gewoon weer hetzelfde te horen als de vorige keer. Er leek een beschadiging aan laterale condyl, en ze wouden een kijkoperatie om te bevestigen en evt. beter te maken.

Door m'n xbenen zou het iig niet moeten komen, want er lopen genoeg mensen rond met xbenen die dat niet hebben (of zij hij nou geen klachten :scratch:).
Gevraagd of het de rest nou verklaarde, dat deed het niet, maar toch wou hij eerst dit doen totdat ze wat anders gingen proberen. Zelf nog geprobeerd om te sturen dat probleem misch in m'n heupen zat, en dat ik liever het eerst zeker zou weten omdat een operatie dus een sure thing voor knie slijtage later schijnt te zijn. Maar volgens hem klopte dat niet en zou ik m'n knie als het goed ging gewoon weer helemaal moeten kunnen belasten. Verder onderzoek wimpelde hij nogmaals af... dus ja.

Ga het nog ff doorspreken met m'n fysio, kijken wat hij er van denkt. En zal morgen nog wel ff een afspraak maken om op locatie nog even met hem te bespreken, want hij leek nou weinig willend om vragen te beantwoorden. Als het aan hem lag ging ik geloof ik gewoon blind die operatie in. Toch vreemd, neem aan dat de meeste mensen wel wat meer info willen voordat ze onder het mes gaan.

• #1.132
Waardeloze training. Ben er ff helemaal klaar mee. Pijn aan bovenkant schouder & knie wordt alleen maar erger. Pijn rond patella blijft aanhouden, en ITBS lijkt nu weer de kop te steken. Had iig weer flinke steken aan buitenkant van m'n knieën ongeveer waar de tractus de kniespleet kruist (doet ook pijn bij palpatie). Zou dus weer op overbelasting wijzen ??? maar het vreemde is dus dat ik het relatief rustig heb aangedaan, sowieso ben ik pas weer een week weer redelijk aan het trainen.

Weet ff niet meer wat ik er mee aan moet, fysio heeft redelijk de hoop opgegeven, die doet aan m'n knieën in principe niks meer totdat er verder stappen door de orthopeed genomen zijn. Gaat schat ik nog wel ff duren tot dat gebeurd, dus weet ff niet meer wat ik moet doen. Kijken of ik nog wat aan die ITBS en pijn aan voorkant knie kan doen (dus pretty much stoppen met benen trainen) of gewoon door blijven trainen.

Enfin de training

Squat

2x5 50kg
1x5 60kg
2x5 70kg

Bench press

2x5 62,5kg
1x10 50kg

Quarter squats / lunges

Werd hier helemaal gek van de pijn.

Skullcrushers

Slecht idee, schouder voelde flink k*t.

Pushdown

3x12 20kg

Schouderoefeningen: Seated straight back row / wall pushups / rear delt flyes / L-flies / standing pullover

Het is wat man, het piept en kraakt aan alle kanten ..

Damn brah, echt jammer dit :( Kopop hé en succes =]

• #1.135
Shit man, dat is echt balen. Heel zuur dat juist zo'n gemotiveerd iemand als jij zoveel tegenslagen te verwerken krijgt. Knap dat je toch door blijft zetten.

echt k*t... Je motivatie gaat er ook aan.. balen balen..

Maar ik zou echt nu stoppen met trainen ik zeg dit bijna nooit, Maar je lichaam geeft aan dat er wat mis is en als je zoveel pijn hebt is het in mijn ogen geen optie meer om door te trainen.

Ik ben geen fysio ik weet niet veel van alle gewrichten maar 1 ding is zeker, Door te trainen wordt het erger en erger... :S

• #1.138
Shit man, dat is echt balen. Heel zuur dat juist zo'n gemotiveerd iemand als jij zoveel tegenslagen te verwerken krijgt. Knap dat je toch door blijft zetten.

Dankje LKK:)

echt k*t... Je motivatie gaat er ook aan.. balen balen..

Maar ik zou echt nu stoppen met trainen ik zeg dit bijna nooit, Maar je lichaam geeft aan dat er wat mis is en als je zoveel pijn hebt is het in mijn ogen geen optie meer om door te trainen.

Ik ben geen fysio ik weet niet veel van alle gewrichten maar 1 ding is zeker, Door te trainen wordt het erger en erger... :S

Thnx bra. Was het maar zo simpel als gewoon stoppen :(

---------- Toegevoegd om 21:47 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:12 ----------

Rug / lichte benen dag. Knieën voelden nog steeds even k*t, alleen heb ze nu stuk minder geirriteerd.

Goblet squats

2x12 20kg
2x12 26kg

Chin-ups

8/8/6 BW

Dat bicep pump. Stond aardig vol, rows kreeg ik hierna nog amper omhoog. Chins gingen voorderest stuk beter nu ik hem als eerst deed. Nog steeds beetje scheef echter.

Pendlay rows

3x5 50kg

Controle ver te zoeken.

Hip thrusts

3x12 40kg

Ez bar curl

12/10/8 17,5kg + stang

One arm cable curl

3x12 5kg

Wat heb ik toch een hekel aan cable oefeningen, krijg gewoon geen goede ROM. Wel goede pomp though.

Schouders weer ff lekker naar achter getrokken, waren weer flink naar voren gezakt.

Ja dat is waar je had een lichte afwijking in je knieën, ben soms zo vergeet achtig ... sorry dat ik soms dingen 3keer vraag :/ cable curls lijken mij ook niet echt lekker omdat je arm in gekke baan gaat tenzij je een bar neemt.

Ervaar dit zelf ook met 1 arm cable pull downs... Van het wekend 2 dagen rust nemen hopen dat knieën dan wat genezen..

• #1.140
Om het plaatje nog ff compleet te maken sinds gister ook flink ziek.
Had gister nog kunnen ontbijten om het vervolgens weer allemaal uit te kotsen, uiteindelijk die dag welgeteld 0kcal binnen gekregen.
Vandaag gaat het iets beter, tot nu toe iets van 600kcal aan rijst kunnen eten en heb het vooralsnog binnen kunnen houden.
Gek genoeg overigens totaal geen last van honger, maar dat zal m'n conditionering van al die jaren van amper eten wel zijn.
Onderhoud zit ergens rond de 4200kcal, word wel ''interessant'' om te zien wat m'n lichaam met zo'n extreem deficit doet :(

---------- Toegevoegd om 16:28 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:24 ----------

Ja dat is waar je had een lichte afwijking in je knieën, ben soms zo vergeet achtig ... sorry dat ik soms dingen 3keer vraag :/ cable curls lijken mij ook niet echt lekker omdat je arm in gekke baan gaat tenzij je een bar neemt.

Ervaar dit zelf ook met 1 arm cable pull downs... Van het wekend 2 dagen rust nemen hopen dat knieën dan wat genezen..

haha no prob brah.

Ja kan me vinger er nooit op leggen wat ik er nou vervelend aan vind. In principe kan die kabel gewoon alle kanten op dus daaraan hoeft het niet te liggen, wel irritant dat handvat altijd tegen je onderarm aan knalt.

Terug
Naar boven