Zeker niet het geval, maar wat hij wel gedaan heeft is vanuit de Russische trainingsleer&periodisatie systemen een potpourri aan de man gebracht welke zeer bekend en populair is geworden onder de noemer "westside barbell training system."
Hij heeft zich onder andere sterk laten beinvloeden daarin door Zatsiorsky, Verkoshansky en de wijlen Mel Siff.
Vanuit dit gedachtengoed kwam zijn benaming "conjugate" system.
Omdat deze manier van trainen meerdere fysiologische basis-eigenschappen (ME, DE, RE) tegelijk in dezelfde tijdseenheid (week) aanpakt.
Loui interpreteerde het woord "conjugate" in deze context in de zin van de verbondenheid van ME, DE en RE werk, terwijl vanuit de oorspronkelijke betekenis met conjugate een sequentiele verbondenheid van training blocks (conjugate sequence) werd bedoeld, zoals tegenwoordig vooral bekend staat als Block Periodization.
Wat men a la westside training doet, (het ontwikkelen van diverse kwaliteiten min of meer tegelijkertijd per training of per trainingsweek) is feitelijk een vorm van
complexe training of misschien nog beter gedefinieerd,
concurrent periodization en niet conjugate.
De ironie hier achter is dat deze oorspronkelijke definitie van conjugate binnen de periodisatieleer juist precies het tegenovergestelde impliceert van wat me in WSB nastreeft, namelijk: Kwaliteiten als ME, DE en RE worden daar niet in dezelfde, maar juist in elkaar opvolgende perioden aangepakt qua accent tijdens de sessies binnen zo'n blok.
Wat we - ondanks al dit mieren zwanger maken van mijn kant - in ieder geval hebben aan WSB, is een zeer efficiente manier van trainen om massa, explosiviteit en maximale kracht tegelijkertijd te ontwikkelen, zowel naturel als met juice...