XXL Nutrition

Log Jezza

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Het gaat wel weer WALGELIJK goed hier :barf: ;)
je voelt je machtig sterk
krijgt positieve aandacht van iedereen
en houdt elegante discussies met harpep die eigenlijk niet te moeilijk voor mij zijn maar ik toch niet snap, of misschien wel niet WIL snappen:rolleyes:

Hoewel ik nu qua training en dergelijke ook redelijk goed bezig denk te zijn heb ik ondanks het ongemakkelijke gevoel wat ik krijg bij deze serene perfectie toch ook het gevoel dat er hier iets te leren is voor mij:o

Wil je eigenlijk nog aan wedstrijden gaan meedoen Imponderabilia?:)

in mijn opinie maakt het niet zoveel uit hoe lang een schema duur is. Je wilt in een bepaalde reprange vallen om daarvan de vruchten te plukken. Binnen je 40 weken kun je nog altijd cycli aanbrengen, in de zin van periodes kracht en deload. Als je AMRAP doet waarvan in ieder geval meer als 3 verwacht wordt maar je doel is kracht zou ik dus schieten op een 5je. Aangezien het ook bedoelt is om met 80% je set uit te voeren gok ik ook dat de makers van het schema dit zo gedacht hebben 5a6.

11 reps schiet hier het doel wat voorbij. Zeker na je vorige schema waarbij je al zo hoog in de reps zat kan het geen kwaad nu rond de 5 te zitten qua reps.

Het gaat wel weer WALGELIJK goed hier :barf: ;)
je voelt je machtig sterk
krijgt positieve aandacht van iedereen
en houdt elegante discussies met harpep die eigenlijk niet te moeilijk voor mij zijn maar ik toch niet snap, of misschien wel niet WIL snappen:rolleyes:

Hoewel ik nu qua training en dergelijke ook redelijk goed bezig denk te zijn heb ik ondanks het ongemakkelijke gevoel wat ik krijg bij deze serene perfectie toch ook het gevoel dat er hier iets te leren is voor mij:o

Wil je eigenlijk nog aan wedstrijden gaan meedoen Imponderabilia?:)

:D

Ja lastig soms hoor al die perfectie. Laat het een motivatie zijn waarvoor de logjes ook zijn eigenlijk. Voor de log eigenaar maar ook zeker voor de lezers.

in mijn opinie maakt het niet zoveel uit hoe lang een schema duur is. Je wilt in een bepaalde reprange vallen om daarvan de vruchten te plukken. Binnen je 40 weken kun je nog altijd cycli aanbrengen, in de zin van periodes kracht en deload. Als je AMRAP doet waarvan in ieder geval meer als 3 verwacht wordt maar je doel is kracht zou ik dus schieten op een 5je. Aangezien het ook bedoelt is om met 80% je set uit te voeren gok ik ook dat de makers van het schema dit zo gedacht hebben 5a6.

11 reps schiet hier het doel wat voorbij. Zeker na je vorige schema waarbij je al zo hoog in de reps zat kan het geen kwaad nu rond de 5 te zitten qua reps.

In het begin zul je zonder problemen lachend boven die minimale vereisten blijven zitten. Naar verloop van tijd ga je meer in de buurt komen en wordt de "druk" hoger om er uit de buurt te blijven en uiteindelijk zal het behalen van die minimale rep-aantallen een grote uitdaging op zich worden, maar niet voordat je alle stadia van repranges eigenlijk al doorlopen hebt.

In de praktijk smeer je dus de doelstellingen over een veel langere periode uit, waardoo je ahw. meer momentum opbouwd voor het zwaardere krachtwerk in de lager repranges, WAT ONVERMIJDELIJK ZAL GAAN KOMEN.

De "makers" van dit schema hebben dit "zeer-licht-beginnen-en-verplichte-stap-voor-stap-progressie" precies ZO bedoeld. Zoals ik het zie is het vooral ook gestoeld op een psychisch mechanisme, dat er voor moet zorgen dat hongerige wolven zoals Impy in de pas worden gehouden en zich niet vergalopperen aan hun eigen enthousiasme.

In het begin zul je zonder problemen lachend boven die minimale vereisten blijven zitten. Naar verloop van tijd ga je meer in de buurt komen en wordt de "druk" hoger om er uit de buurt te blijven en uiteindelijk zal het behalen van die minimale rep-aantallen een grote uitdaging op zich worden, maar niet voordat je alle stadia van repranges eigenlijk al doorlopen hebt.

In de praktijk smeer je dus de doelstellingen over een veel langere periode uit, waardoo je ahw. meer momentum opbouwd voor het zwaardere krachtwerk in de lager repranges, WAT ONVERMIJDELIJK ZAL GAAN KOMEN.

De "makers" van dit schema hebben dit "zeer-licht-beginnen-en-verplichte-stap-voor-stap-progressie" precies ZO bedoeld. Zoals ik het zie is het vooral ook gestoeld op een psychisch mechanisme, dat er voor moet zorgen dat hongerige wolven zoals Impy in de pas worden gehouden en zich niet vergalopperen aan hun eigen enthousiasme.

Alles is zo logisch als 1+1 = 2 alleen vind ik het geen goed systeem.
Waarom zou je een periode lachend je doelstelling moeten halen. Impo stopt toch ook niet bij 5 reps zodat ie nog steeds lacht? Nee hij knalt door naar 11.

het effect van 5 reps is anders als 11 reps. Overtraining is iets wat je met de ervaring van Impo moet kunnen aanvoelen. Je gaat dan deloaden daarom bestaat periodisering.

Het psychologische effect geef ik je. Zouden de makers van het programma daadwerkelijk 80% van een 1RM opgeven maar 60% bedoelen:eek:
Zet er dan neer dat het programma 40 weken duurt en dat je start met 60% Amrap minimum 10.

Alles is zo logisch als 1+1 = 2 alleen vind ik het geen goed systeem.
Waarom zou je een periode lachend je doelstelling moeten halen. Impo stopt toch ook niet bij 5 reps zodat ie nog steeds lacht? Nee hij knalt door naar 11.
Mais non Gijs, minimale doelstelling is 5, maar je gaat voor zoveel mogelijk reps in goede vorm. Iedere training heeft dus z'n minimaal te behalen doelstelling. Dit motiveert om beter te zijn dan dat en biedt ook meteen een foutmarge, want als je echt een klotedag hebt en er maar 5 zou halen is toch de minimale doelstelling behaalt. (en is er hopelijk niet meteen de neiging om naar een ander schema uit te kijken. Dwz ook preventief tav. schema-hopping).

het effect van 5 reps is anders als 11 reps.
Klopt, het hele systeem is dan ook gebaseerd op een combi van kracht en hypertrofie
Het is dan ook de bedoeling dat dmv steeds lager in reps wordende rep PR's er steeds meer een verschuiving plaats vind van krachtuithoudingsvermogen naar maxkracht. Daar is natuurlijk niets nieuws aan, periodideringstechnisch gezien, het is de specifieke opbouw en met name het "psychologische" kantje van benaderen dat het anders en effectief kan maken.

Het psychologische effect geef ik je. Zouden de makers van het programma daadwerkelijk 80% van een 1RM opgeven maar 60% bedoelen:eek:
Zet er dan neer dat het programma 40 weken duurt en dat je start met 60% Amrap minimum 10.

Zo zou je het ook kunnen definieren, maar het is dus met opzet anders geformuleerd "om de trainee een beetje voor de gek te houden" zeg maar.
Voor iemand zoals jij is dit misschien niet noodzakelijk omdat je door de zaken heen prikt en de onderliggende trainings-essentie ziet.
Ik ga me steeds meer realiseren dat het niet zozeer alleen gaat om de deugdelijkheid van het aanbod aan trainingsprincipes, maar meer de vorm waarin dit wordt gegoten en wordt aangeboden die het uiteindelijke effect bepaald voor veel mensen.

Dus:

* Met per training haalbare microdoelstellingen.
* simpel en met steeds dezelfde primaire compound lift (greasing the groove)
* Focus op 1 belangrijke werkset waar alles moet worden in gestopt, maar waar wel eerst een bepaalde hoeveelheid werkvolume aan vooraf moet gaan.
* duidelijk meetbare progressie
* een marge die rek biedt voor de onvermijdelijke ups en downs qua trainingsdagen.

* Stap voor stap progressie om hardlopers af te remmen en blessures zoveel mogelijk te voorkomen.
* afwisseling load en deload
* Over de langere duur geleidelijk aan variatie biedt qua functionele repranges.
* mogelijkheid biedt om te spelen met accesoire werk.

Laatst bewerkt:
Zeer goede en duidelijke uitleg Harpep vraagje:

Zijn er ook bodybuilders die een dergelijk langdurig schema gebruiken met zo`n soort opbouw?

Vriendelijk groetend,

Mossad

Ikke inhalig:o :D Neej hoor, eerder ongeduldig ;)

Als het in deze discussie gaat om de cycli in Impo's schema, hebben we het dan over microcycli binnen de 40-weekse cyclus of de volledige cyclus?

Het is spijtig, maar ik kan zo gauw de posts niet meer vinden waarin de basis uit de doeken gedaan werd. Mijn vragen zijn alsvolgt: worden de 1rm's pas gefinetuned na de volledige cyclus of zitten er dus microcycli binnen de 40 weken waarna er bijgesteld kan worden? En hoe vindt de progressieve belasting precies plaats, door ophogen van de percentages voor de AMRAP sets?

Zeer goede en duidelijke uitleg Harpep vraagje:

Zijn er ook bodybuilders die een dergelijk langdurig schema gebruiken met zo`n soort opbouw?

Vriendelijk groetend,

Mossad

Tegenwoordig niet zo vaak meer denk ik. Alhoewel het principe van 12/10/8/6/6/ oid met toenemende belasting wat nog vaak wordt gebruikt er wel iets van weg heeft.

In de jaren 60/70 van de 20e eeuw toen training op massa en kracht nog als vanzelfsprekend hand in hand gingen werd er meer op dit soort wijze getrained en er is dus ook niets nieuws aan.....

Als het in deze discussie gaat om de cycli in Impo's schema, hebben we het dan over microcycli binnen de 40-weekse cyclus of de volledige cyclus?

Het is spijtig, maar ik kan zo gauw de posts niet meer vinden waarin de basis uit de doeken gedaan werd. Mijn vragen zijn alsvolgt: worden de 1rm's pas gefinetuned na de volledige cyclus of zitten er dus microcycli binnen de 40 weken waarna er bijgesteld kan worden? En hoe vindt de progressieve belasting precies plaats, door ophogen van de percentages voor de AMRAP sets?

Microcycli binnen die 40 weken (of hoe lang het ook moge duren voordat je op een plateau komt)

1RM finetuning vind, indien gewenst, pas na de cyclus plaats.
Tenzij er zo'n scheve verhouding ontstaat dat er een tussentijdse "evaluatie" noodzakelijk is. Het is goed te bedenken dat het systeem niet sec. bedoeld is om naar een 1RM toe werken, maar er wel losjes op gebaseerd is.
Het is dan ook geen strict PL georienteerde manier van werken, maar meer een langdurig off-season systeem om basiskracht en massa op te bouwen.
Zelf ben ik van mening dat wanneer je op een plateau komt, het beter is om vanaf daar met een meer ME achtige piekcyclus naar een nieuw 1RM toe
werken.

Verhoging belasting werksets vind plaats (indien minimale doelstellingen behaald) per nieuwe microcyclus met 2% van het uitgangs 1RM van de specifieke compound lift.

11x80 op mp, netjes heur!!!!

Is dat bouncen bij de squat nu wel of niet iets positiefs? Denk dat je zo meer reps kan halen, maar geeft het wel dezelfde krachtgains? Ik doe het zelf nl ook.

Hmmm . Ik denk dat als je makkelijk uit de hole komt dat bouncen op zijn tijd wel kan . Ik doe het liever niet gezien ik echt wil focussen op die spanning op de hams .

Het gaat juist om de spanning op de hams in deze, anders lukt die bounce niet.

Bouncen doe je dmv hamstring op het laagste punt van de lift die je op dat moment doet en dat is competitief gezien meestal net onder parallel.
Vooral vanaf parallel en lager zal de hamstring "actief" verlengen en dat is qua tensie natuurlijk DE ideale positie voor de stretch reflex.
Lager zou bij sommigen mogelijk zijn, maar je dient hoe dan ook te voorkomen dat er ook maar enigerlei "verende" activiteit in het kniegewricht zelf plaats vind, of dat er een voorwaartse beweging van de knie ontstaat. Dit is namelijk vragen om destructieve blessures.

Ik denk dat ik je verkeerd versta . Wat ik versta onder bouncen is iets heel anders dan wat jij nu uitlegt . Spanning opbouwen in hams tijdens het zakken zorgt ervoor dat ik omhoog kan 'veren' ahw . Dit is wat jij als bouncen beschrijft of heb ik het nu weer mis ?

Euh 11x187kg ? Das nice :p

Flinke training! :thumb:
En een flinke maat ook!
230kg...
Inspirerend lijkt me.
Zo'n set van 11 herh. is f.. fantastisch man! :thumb:

:hedbang: Jemig 187
en bouncen, weer wat bij geleerd :)

Top dat je toch de discipline hebt gehad wel te gaan, bikkel!

Ben je niet nieuwsgierig of je die 200 kan pakken met benchen? eeeeeven kijken hoe dat aanvoelt? Volgens mij kinst 'm wol ha ;):D

Greetzz

hallo Imponderabilia, ik volg je log al een tijdje en was benieuwd welke supps jij gebruikt ? en welke supps je waardeloos vindt. thnx!

sorry als dit al eerder is gevraagd. ik dacht van niet;)

ps ook fan van once upon a time in the west ?

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Terug
Naar boven