MuscleMeat

Marvinnen met Skatermarvin: Round is also a shape

ja dat lijkt me wel. Je doet tripples niet op 50% en 10 reppers niet op 90%

Dan ga je dus uit dar Marvin nu 180kg squat? No offence marvin maar het laatste wat ik voorbij heb zien komen was een struggle met 160kg toch ofzo?

Hmm. True. Uitgaande van een max van 160, is het dus verstandig te starten met 90 kg.

Fijne vakantie Marvin, doe voorzichtig en geniet er vooral van!

Ik zou als ik @Skatermarvin was op dezelfde manier gaan laden als @kaluro dat momenteel doet. Beginnen op 55-60% (laten we zeggen 105 kg) en simpelweg wekelijks/per workout met 2.5 kg verhogen.
Zoals @TheWasp al aangeeft hoef je je inderdaad niet echt druk te maken over slechte/goede dagen. Je weet dat je de gewichten altijd aankunt. Je bouwt hiermee vertrouwen en kan een aantal maandjes je techniek er goed inrammen.

Ik haal 10% / 10kg van mn 5RM af en ga via 5x5 ramping (10% stappen) per week 2,5% / 2,5kg verhogen ;).

Ik bench 5x110 dus doe ik het zo:

W1: 5x60 5x70 5x80 5x90 5x100
W2 5x62,5, 5x72,5 5x82,5 5x92,5 5x102,5
...
W5 5x70, 5x80, 5x90, 5x100, 5x110
W6 5x72,5 5x82,5 5x92,5 5x102,5 5x112,5

Blijven verhogen tot je 2x achter elkaar faalt op hetzelfde gewicht, dan kan je evt je laatste ramp set weghalen zodat je piekset frisser is, en anders weer -10%/-10kg van je nieuwe 5RM en repeat.

Volume doe ik adhv assistance oefeningen, de hoofdoefening doe ik puur op 1 piekkracht set.

Door het meerdere keren te proberen na een faal, sluit je een slechte 'dag' ook uit, waar @Skatermarvin het over had :)

...Althans dat deed ik afgelopen schema, nu doe ik 3x5/5x5 lineair op oefeningen ;).

Daarom ben je ook zwak op de mainlifts.

Zou dat een correlatie hebben ja? Ben ik even blij dat ik geen powerlifter ben :D
Momenteel 5x5 squat, 1x5 deadlift, 5x5 bench, (5x5 rows).. ben benieuwd of ik verschil ga merken.

Met 1x5 kan je overigens meer kracht genereren dan 5x5 natuurlijk (met een fatsoenlijke rustperiode), zou dat geen positieve invloed hebben op cns/kracht ontwikkeling?

Zou dat een correlatie hebben ja? Ben ik even blij dat ik geen powerlifter ben :D
Momenteel 5x5 squat, 1x5 deadlift, 5x5 bench, (5x5 rows).. ben benieuwd of ik verschil ga merken.

Meer volume op de compounds betekent gewoon sterker worden, ja. Natuurlijk is er een verband. Het gaat ook om het feit dat je een beweging gewoon op een mooie manier vaak doet, waardoor er meer adaptatie is. Als je bijvoorbeeld 1x in de week een paar zware setjes zou squatten en verder alleen assistance zou doen, zul je nooit een sterke squat ontwikkelen. Er is wel wat carry-over maar de beste carry-over naar squat is gewoon squat, if you know what I mean.

Goede legday Marv! Nog succes met je laatste training vandaag en alvast een hele fijne vakantie toegewenst!

• Topic Starter Topic Starter
  • #23.269
Helpt dat veel om je onderrug te ontlasten zo'n riem?
Zit er ook aan te denken maar wil ook core strength opbouwen..
Wat is het trouwens precies met je onderrug heb dit gemist in je log
Ehm..ik vind het wel een voordeel hebben. Ik heb eens in de zoveel tijd een blokkade boven in mijn bil die zeurt richting mijn onderrug..gewoon vervelend, maar niks ernstigs..

Zit inderdaad op het randje van wel of niet nuttig, maar als startpunt is het prima. Gewoon de week erop laden, dan zit je binnen no time tussen de 65% en 70% wat wel over het algemeen als nuttig wordt gezien. Niets mis met licht starten.
True..true!
60 % als te licht: ik vind inderdaad dat je werkgewichten voor je main lifts vanaf 70 % zijn (afhankelijk van waar je in je cyclus zit en hoe je periodiseert) maar geen idee of dat voor de gevorderde lifter ook nog geldt...
wie is periodiseren

Daar wil je redelijk snel bij in de buurt komen, maar zeker als techniek niet on point is, dan is 60% juist een prima startpunt. Uit oogpunt van techniek kan Marvin prima op 60% starten, als hij maar meteen gaat laden en dat goed gaat bijhouden en blijft laden.
Maar je kunt toch niet oneindig blijven laden..? Er komt toch een punt dat je vast loopt?

Anders zou iedereen wel 280kg squatten..

ligt wel aan de rep range. Maar 5 reppers onder de 70% zijn inderdaad wel erg licht.

Al moet je wel afvragen 60% van wat? Je 1rm die je ooit hebt gezet, of wat je nu als max zou liften
Denk dat ik uit moet gaan van wat ik nu zou liften...want als ik dat vergelijk met wat ik ooit deed..

Heb oprecht tijden gehad dat ik zelfs met 160kg nog zo'n zieke lift-off had dat de barbel bovenin loskwam van mijn nek..

Vroeger..:roflol:
7 x 5 met 60% als startpunt om te werken aan techniek o.i.d. kan prima. Alsof hoeveel reps je per set doet de doorslaggevende factor is.
Vanwaar die 7? Volume?

Ik zou als ik @Skatermarvin was op dezelfde manier gaan laden als @kaluro dat momenteel doet. Beginnen op 55-60% (laten we zeggen 105 kg) en simpelweg wekelijks/per workout met 2.5 kg verhogen.
Zoals @TheWasp al aangeeft hoef je je inderdaad niet echt druk te maken over slechte/goede dagen. Je weet dat je de gewichten altijd aankunt. Je bouwt hiermee vertrouwen en kan een aantal maandjes je techniek er goed inrammen.
Toch heb ik dat ook wel en tijdje gedaan hoor..zo ook met bijvoorbeeld mijn incline benches, maar op een gegeven moment kom ik dan op een punt dat ik toch weer vastloop..

I'll keep working on it ;)

ja dat lijkt me wel. Je doet tripples niet op 50% en 10 reppers niet op 90%

Dan ga je dus uit dar Marvin nu 180kg squat? No offence marvin maar het laatste wat ik voorbij heb zien komen was een struggle met 160kg toch ofzo?
Klopt..mijn squats ATM zijn zwaar droevig te noemen...kan wat te maken hebben met die 1800-2300kcals per dag..

En Marvinnen is zeker niet optimaal voor kracht gains..ik blijf er mee in shape, maar daar is alles mee gezegd..

Stel dat onderhoud is 2600kcals dan geldt: 7x2600kcals = 18200kcals/week
Als ik in het weekend 7000kcals eet hou ik nog maar 11200kcals over die ik over 5 dagen verdeel = 2240kcals per dag..

Goed om in shape te blijven..niet goed om kracht vooruit te laten gaan..

Echter zitten de meeste van de volgers hier daar meer mee dan ik zelf.

Eigenlijk weet ik dus zelf ook de verklaring wel..en ben de meeste van jullie wel dankbaar voor de input..echter zal er heel wat moeten gebeuren om mij van het Marvinnen af te krijgen ;)
Ook belangrijk!
ik kaapverdie :D

juli -> 3 weken Ohio (zakelijk)
augustus -> 2,5 week bali :o
Ja, ja...dat wist ik al..:mad:
Hmm. True. Uitgaande van een max van 160, is het dus verstandig te starten met 90 kg.
Vind 100kg altijd een mooi setpoint..maar na mijn vakantie is 90kg misschien verstandiger ;)
Fijne vakantie Marvin, doe voorzichtig en geniet er vooral van!
Thanks Sanne! Dat komt helemaal goed!
Ik haal 10% / 10kg van mn 5RM af en ga via 5x5 ramping (10% stappen) per week 2,5% / 2,5kg verhogen ;).

Ik bench 5x110 dus doe ik het zo:

W1: 5x60 5x70 5x80 5x90 5x100
W2 5x62,5, 5x72,5 5x82,5 5x92,5 5x102,5
...
W5 5x70, 5x80, 5x90, 5x100, 5x110
W6 5x72,5 5x82,5 5x92,5 5x102,5 5x112,5

Blijven verhogen tot je 2x achter elkaar faalt op hetzelfde gewicht, dan kan je evt je laatste ramp set weghalen zodat je piekset frisser is, en anders weer -10%/-10kg van je nieuwe 5RM en repeat.

Volume doe ik adhv assistance oefeningen, de hoofdoefening doe ik puur op 1 piekkracht set.

Door het meerdere keren te proberen na een faal, sluit je een slechte 'dag' ook uit, waar @Skatermarvin het over had :)

...Althans dat deed ik afgelopen schema, nu doe ik 3x5/5x5 lineair op oefeningen ;).
Interessante insteek, maar op die manier pak je toch maar een heel beperkt aantal werksets op je compound?
Daarom ben je ook zwak op de mainlifts.
shots fired..

Met 1x5 kan je overigens meer kracht genereren dan 5x5 natuurlijk (met een fatsoenlijke rustperiode), zou dat geen positieve invloed hebben op cns/kracht ontwikkeling?
Ben ik ook wel benieuwd naar ;)
Meer volume op de compounds betekent gewoon sterker worden, ja. Natuurlijk is er een verband. Het gaat ook om het feit dat je een beweging gewoon op een mooie manier vaak doet, waardoor er meer adaptatie is. Als je bijvoorbeeld 1x in de week een paar zware setjes zou squatten en verder alleen assistance zou doen, zul je nooit een sterke squat ontwikkelen. Er is wel wat carry-over maar de beste carry-over naar squat is gewoon squat, if you know what I mean.
akkoord..

Goede legday Marv! Nog succes met je laatste training vandaag en alvast een hele fijne vakantie toegewenst!
Thanks Freak!

Dat moet goed komen...

Gaan we nu toch nog rellen hier voor ik weg ga?

Top Marvin. Na de vakantie lekker beginnen met 90 kg! ;)
Je was toch van plan een nieuw schema te starten dan?

• #23.272
Ehm..ik vind het wel een voordeel hebben. Ik heb eens in de zoveel tijd een blokkade boven in mijn bil die zeurt richting mijn onderrug..gewoon vervelend, maar niks ernstigs..

Maar je kunt toch niet oneindig blijven laden..? Er komt toch een punt dat je vast loopt?

Anders zou iedereen wel 280kg squatten..

Vanwaar die 7? Volume?

Je gaat laden totdat je techniek te lelijk is en / of je in de buurt van het niet kunnen halen van je volume zit. Dan ga je opnieuw laden vanaf een laag gewicht, maar start je gewoon hoger dan je op je eerste "cyclus" begonnen was. Dit is een heel eenvoudig bij te houden manier van periodiseren, die zelfs voor gevorderden nog wel werkt. Voorbeeld:

Starten op 5 x 5 x 100 en uiteindelijk heb je het kunnen verhogen tot 5 x 5 x 130. Die haal je net, maar je techniek is lelijk en het voelt slecht en veel te zwaar aan. De week erop ga je weer laag starten en begin je bijvoorbeeld op 5 x 5 x 110 en doe je dezelfde truc van laden opnieuw.

En ja, het gaat om hoeveel volume je draait. Hoe je dat over sets en reps verdeelt is over het algemeen niet zo boeiend, maar persoonlijk ben ik vooral voor lage reps doen in de set omdat je dan beter op techniek kan focussen omdat je nooit in de buurt van vermoeidheid komt waardoor de reps lelijker worden.

Laatst bewerkt:
  • #23.275
Je gaat laden totdat je techniek te lelijk is en / of je in de buurt van het niet kunnen halen van je volume zit. Dan ga je opnieuw laden vanaf een laag gewicht, maar start je gewoon hoger dan je op je eerste "cyclus" begonnen was. Dit is een heel eenvoudig bij te houden manier van periodiseren, die zelfs voor gevorderden nog wel werkt. Voorbeeld:

Starten op 5 x 5 x 100 en uiteindelijk heb je het kunnen verhogen tot 5 x 5 x 130. Die haal je net, maar je techniek is lelijk en het voelt slecht en veel te zwaar aan. De week erop ga je weer laag starten en begin je bijvoorbeeld op 5 x 5 x 110 en doe je dezelfde truc van laden opnieuw.

En ja, het gaat om hoeveel volume je draait. Hoe je dat over sets en reps verdeeld is over het algemeen niet zo boeiend, maar persoonlijk ben ik vooral voor lage reps doen in de set omdat je dan beter op techniek kan focussen omdat je nooit in de buurt van vermoeidheid komt waardoor de reps lelijker worden.
Blij dat te horen en bedankt voor je insteek! Dat high rep/set squatten was ik toch al een beetje klaar mee. Tussen 1&6 reps vind ik fijner..en beter voor de uitvoering:thumb:

• #23.280
Terug
Naar boven