Fitness Seller

Marvinnen met Skatermarvin: Round is also a shape

ik ook.. volgensmij is zijn de voedingswaarde achterop het pak ook gebaseerd op ongekookt zover ik weet. Met koken neemt het toch alleen water op, kan me niet echt voorstellen dat de cal's dan anders zijn.
Uiteraard zijn de kcals anders.
100 gram ongekookte rijst is 370 kcal oid. Als je dit kookt heb je vervolgens dus 370 kcal per 250 a 350 gram product, afhankelijk van de rijstsoort en hoe ver je het inkookt.

Per 100 gram zijn alle voedingswaardes inclusief kcals dus een factor 2.5 tot 3.5 lager.

Of gaat dit over resistant starch etc?

@Jwdoetookmee
ik vroeg het mij af, enkel over de totale kcal's per 100g ongekookt tov gekookt, en de verdeling kh, eiw, vetten... :o

kcals etc. bij 100 gram ongekookte rijst is dus ongeveer hetzelfde als bij 300 gram gekookte rijst?
Afhankelijk van de hoeveelheid vocht die wordt opgenomen, ja.
Is heel makkelijk te checken.

Weet je rijst onbekookte, of t nou 100 gram of een kilo is of whatever.
Koken.
Weeg t na t koken weer.
Had je 100 gram en nu 266?
Dan is alles dus een factor 2.66 verdund

kcals etc. bij 100 gram ongekookte rijst is dus ongeveer hetzelfde als bij 300 gram gekookte rijst?
hangt van de rijstsoort af hoeveel water t opneemt.
Gewoon 400 gr koken (=1 pak) en dan na t koken weer wegen. Dan weet je hoeveel t is.
Dan kan je gewoon berekenen hoeveel kcal er in je gekookte rijst zit adhv wat er op het pak staat voor ongekookt.

Inderdaad altijd voor het koken wegen. Dan kun je achteraf ook niet in de war raken. De ene keer wordt 100 gram ongekookte rijst 250 gram gekookt en de andere keer weer 270 gram gekookt. Wanneer ik bijvoorbeeld 6 porties van 60 gram ongekookte rijst bereid (360 gram) schep ik erna alles in een bak. Weegt dit bijvoorbeeld 936 gram, dan doe ik 936:6=156 dus 60 gram ongekookte rijst is 156 gram gekookt.

hangt van de rijstsoort af hoeveel water t opneemt.
Gewoon 400 gr koken (=1 pak) en dan na t koken weer wegen. Dan weet je hoeveel t is.
Dan kan je gewoon berekenen hoeveel kcal er in je gekookte rijst zit adhv wat er op het pak staat voor ongekookt.

Op het pak is dus de voedingswaarde voor ongekookte rijst? Ik weeg zelf altijd ongekookt af, dus dan scheelt dat wel wat omreken werk.

Inderdaad altijd voor het koken wegen. Dan kun je achteraf ook niet in de war raken. De ene keer wordt 100 gram ongekookte rijst 250 gram gekookt en de andere keer weer 270 gram gekookt. Wanneer ik bijvoorbeeld 6 porties van 60 gram ongekookte rijst bereid (360 gram) schep ik erna alles in een bak. Weegt dit bijvoorbeeld 936 gram, dan doe ik 936:6=156 dus 60 gram ongekookte rijst is 156 gram gekookt.

Ik heb losse basmati-rijst, en heb al meerdere keren getest, voor 300 gr ongekookte rijst + 900 ml water kom ik altijd een factor 3 uit, dus 900 gr gekookte rijst

Ik heb losse basmati-rijst, en heb al meerdere keren getest, voor 300 gr ongekookte rijst + 900 ml water kom ik altijd een factor 3 uit, dus 900 gr gekookte rijst
Ja kijk als je het zeker weet snap ik dat. Ik doe er altijd water op gevoel bij. Ene keer is het wat minder, andere keer wat meer.

Ik neem inderdaad altijd water in een maatbeker
en rijst afgewogen op keuken-weegschaal natuurlijk (en als er meer inzit dan de 300 gr, ga ik de rijstkorrels eruit plukken tot ik 300 gr heb :o)

Wat bedoel je met resistant starch? Denk je dat er een deel van het zetmeel is wat niet meer door het lichaam opgenomen kan worden?
In theorie kan de manier van verwerken van voeding de hoeveelheid RS in voeding redelijk beinvloeden.
Zou me er echter niet te druk over maken; dit ga je niet allemaal kunnen incalculeren. Ik hoopte ook dat het antwoord "nee" zou zijn

Whole grain wheat may contain as high as 14% resistant starch, while milled wheat flour may contain only 2%.[26]Resistant starch content of cooked rice may decrease due to grinding or cooking.[18]

Other types of processing increase resistant starch content. If cooking includes excess water, the starch is gelatinized and becomes more digestible. However, if these starch gels are then cooled, they can form starch crystals resistant to digestive enzymes (Type RS3 or retrograded resistant starch),[8] such as those occurring in cooked and cooled cereals or potatoes (e.g., potato salad).[27][28] Cooling a boiled potato overnight increases the amount of resistant starch

Ik weeg zowat alles wat ik kook af vooraleer ik het klaarmaak (aardappelen, rijst, spaghetti, vlees, vis, ...). Het boeit me niet of het na bereiding dan meer/minder weegt.

Nu ja, de laatste maanden houd ik me aan een AYCE dieet, veel minder kopzorgen en dankzij mijn gainzzzz een stuk warmer in de winter :trollface:

Ik was best geïriteerd vanmorgen. Woog zondagmorgen 82,5 en vanmorgen ineens 83 kg :mad:
Heb zondag alleen wat meer gegeten dan normaal en gisteren gewoon m'n cutschema gevolgd. Weten jullie hoe dit verschil dan ineens zo groot kan zijn? vocht oid?

De planning was eigenlijk dat dit de laatste week cutten zou zijn (82 kg halen), maar als het zo gaat... ???

Ik was best geïriteerd vanmorgen. Woog zondagmorgen 82,5 en vanmorgen ineens 83 kg :mad:
Heb zondag alleen wat meer gegeten dan normaal en gisteren gewoon m'n cutschema gevolgd. Weten jullie hoe dit verschil dan ineens zo groot kan zijn? vocht oid?

De planning was eigenlijk dat dit de laatste week cutten zou zijn (82 kg halen), maar als het zo gaat... ???
Vocht, glycogeen, maag/darm inhoud..

Gewichtsverlies gaat nooit in een lijn. Heeft te maken met maaginhoud, vochtbalans, wel/niet naar de wc geweest. Imo is elke ochtend wegen en op zondag het gemiddelde van de hele week pakken de beste methode om gewichtsverlies bij te houden.

In theorie kan de manier van verwerken van voeding de hoeveelheid RS in voeding redelijk beinvloeden.
Zou me er echter niet te druk over maken; dit ga je niet allemaal kunnen incalculeren. Ik hoopte ook dat het antwoord "nee" zou zijn

Whole grain wheat may contain as high as 14% resistant starch, while milled wheat flour may contain only 2%.[26]Resistant starch content of cooked rice may decrease due to grinding or cooking.[18]

Other types of processing increase resistant starch content. If cooking includes excess water, the starch is gelatinized and becomes more digestible. However, if these starch gels are then cooled, they can form starch crystals resistant to digestive enzymes (Type RS3 or retrograded resistant starch),[8] such as those occurring in cooked and cooled cereals or potatoes (e.g., potato salad).[27][28] Cooling a boiled potato overnight increases the amount of resistant starch
OK, thanks. Ik zal eens kijken naar de geciteerde artikelen. Ik ben altijd zeer sceptisch over dit soort verhalen, en wat mij betreft is het pas goed onderzocht als er ook een aanzienlijke hoeveelheid niet opgenomen zetmeel aangetoond kan worden in de ontlasting, na het eten van opgewarmde aardappels/pasta/graan tov vers gekookte (en in betrouwbare journals :D).
Wel lijkt het me duidelijk dat de opname uit ongekookt en slecht gekauwd voedsel slecht is, kijk maar eens in de pot na het eten van biologische musli, daar zitten vaak nog intakte graankorrels in :P Maar dit ga je inderdaad niet kunnen incalculeren in je berekeningen :)

Terug
Naar boven