- Waardering
- 23.847
- Lengte
- 1m73
- Massa
- 77kg
- Vetpercentage
- 17%
precies, een kilo erboven of eronder op een moment is helemaal geen rare schommeling
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
precies, een kilo erboven of eronder op een moment is helemaal geen rare schommeling
Bacteriën in je darm kunnen goed overweg met RS , maar ook met slecht verteerbare eiwitten bijv. Dan zul je ze niet tegenkomen in je ontlasting, maar jij hebt ze zelf niet benutOK, thanks. Ik zal eens kijken naar de geciteerde artikelen. Ik ben altijd zeer sceptisch over dit soort verhalen, en wat mij betreft is het pas goed onderzocht als er ook een aanzienlijke hoeveelheid niet opgenomen zetmeel aangetoond kan worden in de ontlasting, na het eten van opgewarmde aardappels/pasta/graan tov vers gekookte (en in betrouwbare journals).
Wel lijkt het me duidelijk dat de opname uit ongekookt en slecht gekauwd voedsel slecht is, kijk maar eens in de pot na het eten van biologische musli, daar zitten vaak nog intakte graankorrels inMaar dit ga je inderdaad niet kunnen incalculeren in je berekeningen
![]()
Ik zie al snel in je wikipedia artikel dat resistent starch voor ons niet zo relevant is: het meeste resistant starch wordt door ons microbioom afgebroken en dan kunnen we het alsnog (voor een groot deel?) opnemen om er groot en sterk van te worden.Other types of processing increase resistant starch content.
Relevantie is inderdaad laag. Zoals ik zei hoopte ik daarom al dat dit niet de vraag was mbt het koken van rijstIk zie al snel in je wikipedia artikel dat resistent starch voor ons niet zo relevant is: het meeste resistant starch wordt door ons microbioom afgebroken en dan kunnen we het alsnog (voor een groot deel?) opnemen om er groot en sterk van te worden.
Zag dit ook net, maar een groot deel van de geproduceerde moleculen (kleine vetzuren, etc) kunnen we wel opnemen.Bacteriën in je darm kunnen goed overweg met RS , maar ook met slecht verteerbare eiwitten bijv. Dan zul je ze niet tegenkomen in je ontlasting, maar jij hebt ze zelf niet benut
Ha ha, I am with youRelevantie is inderdaad laag. Zoals ik zei hoopte ik daarom al dat dit niet de vraag was mbt het koken van rijst

Gewichtsverlies gaat nooit in een lijn. Heeft te maken met maaginhoud, vochtbalans, wel/niet naar de wc geweest. Imo is elke ochtend wegen en op zondag het gemiddelde van de hele week pakken de beste methode om gewichtsverlies bij te houden.
Yep. Dan heb je altijd een goed beeld.Ja dat moet ik inderdaad maar eens gaan doen op die manier. En dan het gemiddelde gewicht aan het eind van de week vergelijken met die van de week ervoor, neem ik aan?
Nope..zijn hetzelfde alleen gedeeld door factor xMarv,
ik vraag mij af, zijn de cal's anders dan eens gekookt ? ik neem droog afgewogen rijst, en weet dat het x3 is met het water (dus 100g droog is 300g gekookt) maar in mijn app neem ik dus de "droge" cal's...
Precies!ik ook.. volgensmij is zijn de voedingswaarde achterop het pak ook gebaseerd op ongekookt zover ik weet. Met koken neemt het toch alleen water op, kan me niet echt voorstellen dat de cal's dan anders zijn.
True, true..Ik ga er ook vanuit dat er geen verschil tussen zit, ook niet in opgewarmde preps. Heb wel eens theorieen gezien over verstijfseling in heropgewarmde pasta, maar volgens mij is dat lulkoek. Misschien is de glycemische waarde iets anders, maar uiteindelijk neemt je lichaam alles wel op (ga ik van uit).
Ik spoel overigens mijn rijst voor mijn prep nog een keer of 3 af met koud water. Dan plakt het niet meer en heb je dus die zetmeelmeuk eraf gespoeld..Uiteraard zijn de kcals anders.
100 gram ongekookte rijst is 370 kcal oid. Als je dit kookt heb je vervolgens dus 370 kcal per 250 a 350 gram product, afhankelijk van de rijstsoort en hoe ver je het inkookt.
Per 100 gram zijn alle voedingswaardes inclusief kcals dus een factor 2.5 tot 3.5 lager.
Of gaat dit over resistant starch etc?
Ik reken zelf voor basmati rijst met een factor 2.75 (2.73 om precies te zijn@Jwdoetookmee
ik vroeg het mij af, enkel over de totale kcal's per 100g ongekookt tov gekookt, en de verdeling kh, eiw, vetten...![]()
) en dat gaat al jaren perfect.Dit dus..
Ongeveer, maar meten = wetenkcals etc. bij 100 gram ongekookte rijst is dus ongeveer hetzelfde als bij 300 gram gekookte rijst?

Bij mij 2.73Afhankelijk van de hoeveelheid vocht die wordt opgenomen, ja.
Is heel makkelijk te checken.
Weet je rijst onbekookte, of t nou 100 gram of een kilo is of whatever.
Koken.
Weeg t na t koken weer.
Had je 100 gram en nu 266?
Dan is alles dus een factor 2.66 verdund

Ook weer waar!hangt van de rijstsoort af hoeveel water t opneemt.
Gewoon 400 gr koken (=1 pak) en dan na t koken weer wegen. Dan weet je hoeveel t is.
Dan kan je gewoon berekenen hoeveel kcal er in je gekookte rijst zit adhv wat er op het pak staat voor ongekookt.

Het ligt er gewoon aan hoe het in je schema staat en wat je gewend bent natuurlijk..Inderdaad altijd voor het koken wegen. Dan kun je achteraf ook niet in de war raken. De ene keer wordt 100 gram ongekookte rijst 250 gram gekookt en de andere keer weer 270 gram gekookt. Wanneer ik bijvoorbeeld 6 porties van 60 gram ongekookte rijst bereid (360 gram) schep ik erna alles in een bak. Weegt dit bijvoorbeeld 936 gram, dan doe ik 936:6=156 dus 60 gram ongekookte rijst is 156 gram gekookt.

Ik heb het omgerekend in mijn excel staan en werk al jaren met gekookt. Ik zou nu in paniek raken om met ongekookt te moeten gaan werken of rekenen..Op het pak is dus de voedingswaarde voor ongekookte rijst? Ik weeg zelf altijd ongekookt af, dus dan scheelt dat wel wat omreken werk.

Klopt..als je het maar vaak genoeg doet weet je wel welke factor er geldt..Ik heb losse basmati-rijst, en heb al meerdere keren getest, voor 300 gr ongekookte rijst + 900 ml water kom ik altijd een factor 3 uit, dus 900 gr gekookte rijst
Ik doe ook water op gevoel, maar ik kook altijd tot dezelfde garing en hetzelfde type rijst..Ja kijk als je het zeker weet snap ik dat. Ik doe er altijd water op gevoel bij. Ene keer is het wat minder, andere keer wat meer.
Haha, dat plukken herkennen er wel veel hier denkIk neem inderdaad altijd water in een maatbeker
en rijst afgewogen op keuken-weegschaal natuurlijk (en als er meer inzit dan de 300 gr, ga ik de rijstkorrels eruit plukken tot ik 300 gr heb)

Goede vragen en leuke discussie vandaag!Wat bedoel je met resistant starch? Denk je dat er een deel van het zetmeel is wat niet meer door het lichaam opgenomen kan worden?

En daarom spoel ik dus mijn rijst af na het koken. Al is dat ook vanwege het eetgemak..plakrijst is viesIn theorie kan de manier van verwerken van voeding de hoeveelheid RS in voeding redelijk beinvloeden.
Zou me er echter niet te druk over maken; dit ga je niet allemaal kunnen incalculeren. Ik hoopte ook dat het antwoord "nee" zou zijn
Whole grain wheat may contain as high as 14% resistant starch, while milled wheat flour may contain only 2%.[26]Resistant starch content of cooked rice may decrease due to grinding or cooking.[18]
Other types of processing increase resistant starch content. If cooking includes excess water, the starch is gelatinized and becomes more digestible. However, if these starch gels are then cooled, they can form starch crystals resistant to digestive enzymes (Type RS3 or retrograded resistant starch),[8] such as those occurring in cooked and cooled cereals or potatoes (e.g., potato salad).[27][28] Cooling a boiled potato overnight increases the amount of resistant starch
Ik weeg zowat alles wat ik kook af vooraleer ik het klaarmaak (aardappelen, rijst, spaghetti, vlees, vis, ...). Het boeit me niet of het na bereiding dan meer/minder weegt.
Nu ja, de laatste maanden houd ik me aan een AYCE dieet, veel minder kopzorgen en dankzij mijn gainzzzz een stuk warmer in de winter![]()
Als ik dat dieet zou volgen woog ik volgend jaar juli 115kg denk
Het allergemakkelijkste dieet om je aan te houden, houd iedereen vol. Ik adviseer dit ook altijd iedereen...![]()

Dat is behoorlijk wat helaas!

Vocht..of maag-/darminhoud..Ik was best geïriteerd vanmorgen. Woog zondagmorgen 82,5 en vanmorgen ineens 83 kg
Heb zondag alleen wat meer gegeten dan normaal en gisteren gewoon m'n cutschema gevolgd. Weten jullie hoe dit verschil dan ineens zo groot kan zijn? vocht oid?
De planning was eigenlijk dat dit de laatste week cutten zou zijn (82 kg halen), maar als het zo gaat...![]()
Dit dus..
Zeker waar!Gewichtsverlies gaat nooit in een lijn. Heeft te maken met maaginhoud, vochtbalans, wel/niet naar de wc geweest. Imo is elke ochtend wegen en op zondag het gemiddelde van de hele week pakken de beste methode om gewichtsverlies bij te houden.
Aha..daar gaat het mis bij mij! Ik kauw niet!OK, thanks. Ik zal eens kijken naar de geciteerde artikelen. Ik ben altijd zeer sceptisch over dit soort verhalen, en wat mij betreft is het pas goed onderzocht als er ook een aanzienlijke hoeveelheid niet opgenomen zetmeel aangetoond kan worden in de ontlasting, na het eten van opgewarmde aardappels/pasta/graan tov vers gekookte (en in betrouwbare journals).
Wel lijkt het me duidelijk dat de opname uit ongekookt en slecht gekauwd voedsel slecht is, kijk maar eens in de pot na het eten van biologische musli, daar zitten vaak nog intakte graankorrels inMaar dit ga je inderdaad niet kunnen incalculeren in je berekeningen
![]()
Nope, zeker niet. Al kon ik overigens wel voorspellen dat er vandaag na gister een hoop af zou zijn..precies, een kilo erboven of eronder op een moment is helemaal geen rare schommeling
Intressting...Poop-talkBacteriën in je darm kunnen goed overweg met RS , maar ook met slecht verteerbare eiwitten bijv. Dan zul je ze niet tegenkomen in je ontlasting, maar jij hebt ze zelf niet benut

Shit! Ik moet mijn rijst dus niet 3x afspoelen na het koken..Ik zie al snel in je wikipedia artikel dat resistent starch voor ons niet zo relevant is: het meeste resistant starch wordt door ons microbioom afgebroken en dan kunnen we het alsnog (voor een groot deel?) opnemen om er groot en sterk van te worden.

Relevantie is inderdaad laag. Zoals ik zei hoopte ik daarom al dat dit niet de vraag was mbt het koken van rijst

Klinkt net als mijn werk dit..vetzuren blablaZag dit ook net, maar een groot deel van de geproduceerde moleculen (kleine vetzuren, etc) kunnen we wel opnemen.

Jup..lijkt me wel zo logisch..Ja dat moet ik inderdaad maar eens gaan doen op die manier. En dan het gemiddelde gewicht aan het eind van de week vergelijken met die van de week ervoor, neem ik aan?

Bah! Bah!Ik spoel mijn rijst zeker niet af !! I looooove plakrijst
Kan je het zoveel makkelijker in brokken binnen spelen![]()
Zekers. Zoals wel vaker zie ik het vrij simpel en weet JW weer de puntjes op de i te zetten, gelukkig komt het aan het eind weer op het zelfde punt uit

Je werkt met propionzuur en boterzuur? (bleeh... stinkie
)Dat is een bekende uitspraak...Gezien je toch niet kauwt... slikken jongen, gewoon slikken![]()
Gelukkig die lage zuren niet al te vaak!Zekers. Zoals wel vaker zie ik het vrij simpel en weet JW weer de puntjes op de i te zetten, gelukkig komt het aan het eind weer op het zelfde punt uit
Je werkt met propionzuur en boterzuur? (bleeh... stinkie)
)
)
)
), 15 (1f.), 14 (3 alternate)
)
)
)
fik erin!)
)
)
)

(Tevreden, donderdag pull)
Ik geloof in NL hetzelfde. Maar ben geen deskundige

Ik merk vaak hieraan dat ik toch liever alleen trainOp zich leuk dat je met een collega kan tutten en mmcen![]()

In NL ook..en ook nog het opTUTTEN wat vrouwen voor het stapppen of een uitje doen..
Correct.Ik geloof in NL hetzelfde. Maar ben geen deskundige![]()
Maar nu dus ook 'nodig'

(~850kcals)Doe mij maar een echt broodje hamburger (nee, niet die van de mac).Daarna weer wat los gegaan op de snoeppot..
Stuk of 15-20 van deze:
![]()
Ook lekker! Ik heb gewoon soms mega snoep cravings..kan er ook niks aan doen..Doe mij maar een echt broodje hamburger (nee, niet die van de mac).