Fitness Seller

Sticky Metabolisme: aankomen en afvallen

Volgens mij klopt dit niet, en denk je aan molverhoudingen. Als er in vlees bijvoorbeeld 20g eiwit/100g in zit is dit ook niet 20g van elk aminozuur maar 20g in totaal, verdeeld over alle aminozuren. Maar dit noem je wel volwaardig eiwit.

Duidelijker misschien:
stel volwaardig eiwit is 50% aminozuur A en 50% aminozuur B. 10 gram volwaardig eiwit is dan 5 gram aminozuur A en 5 gram aminozuur B (Ik doe even alsof ze even veel massa hebben). Als je dan 10 gram aminozuur A en 10 gram aminozuur B eet heb je toch 20 gram volwaardig eiwit binnen.

Als jij een spiegel in 2 stukken slaat heb je toch 2x 50% van 1 spiegel? Die 2 stukken vormen samen dan toch 1 hele spiegel?

Inb4 is gewoon 2 spiegels..

Dan gaan we samen rijk worden!

Als jij een spiegel in 2 stukken slaat heb je toch 2x 50% van 1 spiegel? Die 2 stukken vormen samen dan toch 1 hele spiegel?
Als jij 2 halve spiegels heb van 1 kg en die bij elkaar doet heb je toch een spiegel van 2kg en niet een van 1 kg?

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.244
Volgens mij klopt dit niet, en denk je aan molverhoudingen. Als er in vlees bijvoorbeeld 20g eiwit/100g in zit is dit ook niet 20g van elk aminozuur maar 20g in totaal, verdeeld over alle aminozuren. Maar dit noem je wel volwaardig eiwit.

Duidelijker misschien:
stel volwaardig eiwit is 50% aminozuur A en 50% aminozuur B. 10 gram volwaardig eiwit is dan 5 gram aminozuur A en 5 gram aminozuur B (Ik doe even alsof ze even veel massa hebben). Als je dan 10 gram aminozuur A en 10 gram aminozuur B eet heb je toch 20 gram volwaardig eiwit binnen.

Neen. Want als je op die manier telt zit er dus geen verschil tussen volwaardig en onvolwaardig eiwit. Een volwaardig eiwit bestaat uit iig de 8 essentiele aminozuren. Stel erwt bevat 1 2 3 en 4, en graan bevat 5 6 7 en 8.

Eventjes uitgetekend voor je:
http://i12.photobucket.com/albums/a246/DarkR4ge/aminozuren_zpsm9zvrxul.png
aminozuren_zpsm9zvrxul.png

en tuurlijk is dit kort door de bocht, maar heb het eventjes over het scenario dat de aminozuurverdeling dusdanig zou zijn. Je ziet hier dus dat wanneer een eiwit niet volwaardig is, 20 gram eiwit met de helft van alle aminozuren samen met een ander eiwit dat de andere helft van de aminozuren bevat (totaal dus 40 gram eiwit) slechts 20 gram volwaardig eiwit maakt.

Molverhoudingen etc buiten beschouwing latende

• #1.245
Als jij 2 halve spiegels heb van 1 kg en die bij elkaar doet heb je toch een spiegel van 2kg en niet een van 1 kg?
die vergelijking slaat nergens op omdat je nu een spiegel met eiwit vergelijkt, en voorbij gaat aan het feit dat een eiwit uit verschillende aminozuren bestaat

• #1.246
Maar 20 gram eiwit bestaande uit 8 aminozuren zoals in dat plaatje is 2,5 gram per aminozuur.
20 gram eiwit bestaande uit 4 aminozuren is 5 gram per aminozuur.

Dus als je 2 onvolwaardige eiwitten (20 gram per "product") bij elkaar gooit heb je toch echt 5 gram per aminozuur, wat meer is dan 2,5.

Kortom, een eiwit bestaande uit minder aminozuren heeft per gewichtseenheid meer van die aminozuren dan een eiwit dat daarnaast ook andere aminozuren heeft.

Als je met dat plaatje bedoelt dat je van elk aminozuur 20 gram hebt (dus niet het oppervlakte = 20 maar dat de hoogte 20 is), dan heb je volgens het rechter plaatje 2x de helft (in gewicht) bij elkaar gedaan.

En ik snap je punt dat dit natuurlijk kort door de bocht is, maar het is theoretisch.

Heb nogal slechte paint skills dus even zo.

eiwit gram.jpg

Even een vraag van een iets ander kader: wat zeggen jullie van het idee om in minicycli te cutten en bulken? Laten we zeggen 2 weken bulk, een week cut. Dit is vooral voor de zomer, de cut week is dan je lichtere week, en de bulk weken zijn je zwaardere weken. In de winter zou ik dan langere bulkcycli pakken 5 om 1 oid). Ik vind langdurig cutten zuur omdat ik dan geen progressie maak, maar met een goede bulk zet je nu eenmaal wat vet aan en dat wil ik wel kwijt [emoji14]
Goed idee of totaal kut?

En nog een tweede hersenspinsel: het is zo dat je als je dichter bij je max komt het lastiger wordt om massa aan te zetten. Nu zou ik dus denken dat je, hoe dichter je bij je max komt, hoe minder groot je kcal overschot dus hoeft te zijn, je kunt immers maar beperkt spier aanzetten en de rest zal dan logischerwijs vet zijn. Of denk ik nu verkeerd?

De tweede is voor mij nog niet erg boeiend natuurlijk, maar ik vond het wel een intetessante kwestie.

@Jwdoetookmee wat denk je van een 24 uur vast na een weekend niet naar kcal gekeken te hebben? Lees er veel goeie verhalen over.

@Draidy
Volgens mij zie je over het hoofd dat 5g onvolledigA + 5g onvolledigB = 5gram volledig met een netto gewicht van 10 gram.
Bij een volwaardig aminozuur is het 5g volledig=5 gram volledig met een netto gewicht van 5 gram.

Dus je moet indd meer netto aan onvolzadigde amino's eten dan netto aan volwaardige amino's

Gaat wel allemaal wat ver om hier eventuele gains of iets te gaan zoeken ofzo. Ik raad je aan om gewoon kip te gaan eten:D scheelt weer typ werk.

Even een vraag van een iets ander kader: wat zeggen jullie van het idee om in minicycli te cutten en bulken? Laten we zeggen 2 weken bulk, een week cut. Dit is vooral voor de zomer, de cut week is dan je lichtere week, en de bulk weken zijn je zwaardere weken. In de winter zou ik dan langere bulkcycli pakken 5 om 1 oid). Ik vind langdurig cutten zuur omdat ik dan geen progressie maak, maar met een goede bulk zet je nu eenmaal wat vet aan en dat wil ik wel kwijt [emoji14]
Goed idee of totaal kut?

En nog een tweede hersenspinsel: het is zo dat je als je dichter bij je max komt het lastiger wordt om massa aan te zetten. Nu zou ik dus denken dat je, hoe dichter je bij je max komt, hoe minder groot je kcal overschot dus hoeft te zijn, je kunt immers maar beperkt spier aanzetten en de rest zal dan logischerwijs vet zijn. Of denk ik nu verkeerd?

De tweede is voor mij nog niet erg boeiend natuurlijk, maar ik vond het wel een intetessante kwestie.

Dat eerste zou ik niet doen, cut eerst tot je lean genoeg ben en ga dan leanbulken 2-300 kcal boven onderhoud zitten. Blijf je lean en kan je nog wat massa pakken. Zal een stuk stabieler zijn. @Jwdoetookmee zal je misschien wat meer over de hormonen kunnen vertellen maar ik denk dat als jij continu switched deze indd gaan schommelen(broscience dunno) JW?

Heb dit 2e ook ooit wel eens gelezen indd maar zie er geliever eerst te raken dan dat ik het precies weet. Zou opzich wel logisch zijn ofc

Draidy heeft gewoon gelijk hier. Hoe kan 10gram eiwit nou weer 5 gram eiwit zijn. Makes no sense.

Buiten het feit dat dit puur theoretisch is natuurlijk en incomplete eiwitten elkaar nooit perfect zullen aanvullen. Of dat de aminozuren uit onvolledige eiwitten niet nuttig gebruikt worden door het lichaam.

Naja het gaat er om dat de dierlijke eiwiten aant eind van de streep meer/completere aminozuren per eiwit bevat dan plantaardige maar dezelfde energie hoeveelheid bevatten 1kcal.

@Jwdoetookmee

Hoe denk jij hierover..is geschreven door Kelei van bodybuilding.com (hij is PHD)

Loop

Hij stelt dus dat 1g eiwit is 0.32kcals ipv de bekende 4kcals. Dit zou betekenen dat je je eiwitten extreem kan opvoeren, zonder dat je daar van aankomt..en eveneens verklaren waarom een hogere eiwit ratie binnen je voeding er voor zorgt dat je sneller afvalt..

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Behalve kelei heb ik dit nergens anders kunnen vinden.

Lijkt me dat thermic effect of food en gluconegenisis geen stappen achter elkaar zijn ofzo. Als je thermic effect of food van alleen proteine inname meet dan maakt gluconeogenesis en elk andere conversie voor zover die optreden daar al deel van uit.

http://nutritionandmetabolism.biomedcentral.com/articles/10.1186/1743-7075-1-5

Hele tabel vol studies over thermic effect of food met verschillende macros, en noemt de theoretische efficienties:

Theoretically, based on the amount of ATP required for the initial steps of metabolism and storage, the DIT is different for each nutrient. Reported DIT values for separate nutrients are 0 to 3% for fat, 5 to 10% for carbohydrate, 20 to 30% for protein [16], and 10 to 30% for alcohol [6]. In healthy subjects with a mixed diet, DIT represents about 10% of the total amount of energy ingested over 24 h. When a subject is in energy balance, where intake equals expenditure, DIT is 10% of daily energy expenditure.

Die % zijn misschien niet zomaar uit de lucht gegrepen, maar je kan ze niet zomaar kris kras bij elkaar optellen. En heel anders in een mixed diet plus de invloeden van activiteit.

Eerst 57% efficiency pakken daar dan nog de kosten van dat proces van het resultaat aftrekken? Dat is die efficiency toch al? En 300 calories gaan verloren door digestion maar er worden wel 1000 van de 1000 calories proteine omgezet naar glucose? Hoe dan?

Laatst bewerkt:
  • #1.259
Goed idee of totaal kut?

die minicycles zijn imo wel interessant, maar dan ben je meer aant recompen; progressie zal wel redelijk traag gaan, maar je houdt je vp zeker netjes in check dan; je cutcycles zou ik dan wel redelijk klein tekort pakken though.

en je tweede puntje klinkt zeker aannemelijk ja; nu is het natuurlijk wel zo dat het kcal overschot zelf niet anabool werkt; calorieen in overschot vertalen zich niet naar meer spiermassa; wel naar wellicht meer glycogeen, wat voor t oog meer massa is.
Een kcal overschot werkt wel anti katabool; dus met dat in het achterhoofd heb je zeker gelijk imo

• Like
Waarderingen: cnh
  • #1.260
Maar 20 gram eiwit bestaande uit 8 aminozuren zoals in dat plaatje is 2,5 gram per aminozuur.
20 gram eiwit bestaande uit 4 aminozuren is 5 gram per aminozuur.

Dus als je 2 onvolwaardige eiwitten (20 gram per "product") bij elkaar gooit heb je toch echt 5 gram per aminozuur, wat meer is dan 2,5.

Kortom, een eiwit bestaande uit minder aminozuren heeft per gewichtseenheid meer van die aminozuren dan een eiwit dat daarnaast ook andere aminozuren heeft.

Als je met dat plaatje bedoelt dat je van elk aminozuur 20 gram hebt (dus niet het oppervlakte = 20 maar dat de hoogte 20 is), dan heb je volgens het rechter plaatje 2x de helft (in gewicht) bij elkaar gedaan.

En ik snap je punt dat dit natuurlijk kort door de bocht is, maar het is theoretisch.

Heb nogal slechte paint skills dus even zo.

ik twijfelde inderdaad toen ik het plaatje tekende, maar ik denk dat je gelijk hebt man.. my bad.
thanks!

Terug
Naar boven