AndroidHealthClinic

Sticky Metabolisme: aankomen en afvallen

Dan sla je op als vet. Stel 150g eiwit per dag behoefte. En je eet dus 7x zo veel als dat je nodig hebt op maandag, dan zal je de overige dagen niet opeens eiwit over hebben van maandag, want maandag had je al een overshot en dus vet.

Maar dat is dus m'n vraag. Een "klein" tekort (of juist) overschot wordt kan in de dag daarop makkelijk gecompenseerd worden om zo toch in balans te blijven, zie bijvoorbeeld ook IF-dieet stijlen. Maar waar trek je de lijn tussen wat wel gecompenseerd kan worden of wat een te groot surplus (of tekort) is?

Maar dat is dus m'n vraag. Een "klein" tekort (of juist) overschot wordt kan in de dag daarop makkelijk gecompenseerd worden om zo toch in balans te blijven, zie bijvoorbeeld ook IF-dieet stijlen. Maar waar trek je de lijn tussen wat wel gecompenseerd kan worden of wat een te groot surplus (of tekort) is?

Is lastig en ik weet zelf niet of daar echt een duidelijk antwoord op is. Je lichaam kijkt namelijk niet zoals wij op de klok en zegt het Is weer 00:00 mijn eiwitten staan weer op 0 en heb 150 nodig.
Dat proces is continu en wij verdelen dat over een dag.

Denk aan je proteine balans per dag om je gains te behouden en genoeg proteine/carbs om effectief te kunnen blijven trainen. Dat gaat geen week overbruggen en geeft al absoluut minimaal 1200-1500 kcal per dag.

Theoretisch moet je dan richting dingen zoals UD2.0 denken, of gewoon vrij extreem carb/vet cycling afstemmen op je activiteit. Ik dacht refeeds iets van 1 keer per week of om de week bij hoger vet%, 2 keer bij single digits en dan vaker of zelfs every other day refeeds bij hoge frequentie sporten.

Laatst bewerkt:
Even puur theoretisch, maar stel graan bevat de helft van de essentiele aminozuren. Erwten bevatten exact de andere helft. Als je van beide 10 gram eet dan, is dat samen geen 20 gram compleet eiwit, maar 10.

Als je ervan uitgaat dat eiwitten alleen dipeptiden zijn wel ja.

Als je ervan uitgaat dat eiwitten alleen dipeptiden zijn wel ja.
Wat heeft de moleculaire vorm waarin de aminozuren worden aangeboden daarmee te maken?

Edit: ik las je post verkeerd. Nu begrijp ik er overigens nog minder van van wat je bedoelt.

Hier komt het op neer:
359lg2g.jpg

Complementatie is een belangrijke voedingstechniek om eiwitkwaliteit te verbeteren. A Procentuele samenstelling (alleen getoond voor essentiële aminozuren) van een ideaal eiwitmengsel (melkeiwit). B Graaneiwit waarin lysine specifiek deficiënt is (voor de didactische eenvoud zijn de andere aminozuren onderling hetzelfde gebleven t..o.v. A). Alleen de ruimte binnen de gestippelde binnenste cirkel kan door menselijke cellen worden gebruikt voor eiwitsynthese, omdat daarbuiten lysine ‘op’ is. C Complementatie door een mengsel van graaneiwit (deficiënt aan lysine) en boneneiwit (deficiënt aan methionine, maar bevat genoeg lysine). Door deze combinatie tijdens dezelfde maaltijd wordt de eiwitkwaliteit verbeterd. De ruimte binnen de gestippelde cirkel is vergroot, omdat de ribosomen een groter deel van alle soorten aminozuren kunnen gebruiken
Uit 'Leerboek metabolisme' van Frans Schuit.

Wat heeft de moleculaire vorm waarin de aminozuren worden aangeboden daarmee te maken?

Edit: ik las je post verkeerd. Nu begrijp ik er overigens nog minder van van wat je bedoelt.
Ik gok op een verschil in biologische beschikbaarheid?

Ik gok op een verschil in biologische beschikbaarheid?
Nee, dat is alleen het aantal aminozuren en of functie. Of je nou een aminozuur, dipeptide, carboxyl, polypeptide of whatever hebt. Zolang de 8 essentiële aminozuren aanwezig zijn zit je goed.

Ofwel las ik het verkeerd, maar het leek alsof hij zei 10 az + 10 az = 10 ei

en dat klopt alleen als die eiwitten dipeptiden zijn, ofwel snap ik gewoon zijn reactie niet :rolleyes:

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.350
Of verband tussen voeding en acne?

Dat van de carb/vet ratio is mij nog steeds niet helemaal duidelijk JW. Je beïnvloedt je hormonen hiermee?

Terugkomend op dat > carbs < vetten. Dat is toch eigenlijk interessant in de cut? Gezien je in de bulk sowieso genoeg carbs tot je krijgt en het niet bevorderlijk is maanden low fat te zitten.

Bijvoorbeeld de eerste 4 weken van een 10-12 weekse cut zou t een goede toepassing zijn.

Om nog ff door te gaan op kelei. Gister zei je dat gluconeogenese alleen plaatsvindt bij een groot kcal tekort en low carb. Wat gebeurt er dan met een protein overschot tijdens een bulk? Ik las ook een onderzoek dat proteïne ook in een groot surplus niet bijdraagt aan vetopslag enkel aan vvm. Ik vind dit lastig te geloven in het geval van gevorderde krachtsporters. Wat denk jij?

vitamine, mineralen, spoorelementen. Deficiëntie nog steeds.

Ben ook wel benieuwd naar vochthuishouding en wat praktische tips om er all day every day zo ripped als jw uit te zien :$

Invloed van macros, water, zouten, cortisol, etc? Ik weet er eigenlijk het minst van tov alle rest.

Laat eens wat horen met betrekking tot voedinginname afgestemd op je bloedgroep.

Probeer eens te mediteren voor het slapen, ik doe het zelf sinds enkele maanden en val tegenwoordig als een blok in slaap. Mijn tante heeft de afgelopen jaaaaren ook heel slecht/onrustig/laat geslapen, beweerde alles geprobeerd te hebben... Na 1 meditatiesessie kwam ze de volgende ochtend huilend naar me toe (familieweekend) met het bericht dat ze in jaren niet zo snel/diep had geslapen.

@Jwdoetookmee
De invloed van zout/natrium op je hormoonhuishouding en vochtbalans

En welke verhouding raad je ONGEVEER aan ?

Vraagje gezien mislukte BBQ gisteren.
Heb denk ik verkeerd stuk vlees op want zit de hele daag aan de diarree..
Zal niet verder in detail treden.
Hoe zit het met de hoeveelheid voedingsstoffen die opgenomen wordt in deze situatie?
Dus zowel micro als macronutriënten?

En hoe zou dit bijvoorbeeld zijn als diarree veroorzaakt werd door buikgriep?
Probeer gewoon hetzelfde te eten als normaal in ieder geval maar blijft een drama..
Ben ook bang dat er veel kcals direct uit gaan waardoor ik eigenlijk dik onder onderhoud zit.

Not sure of al behandeld, maar bij deze de vraag;

Wat gebeurt er als je aan het bulken bent, maar dagelijks niet genoeg aan je eiwitten komt? Verzuur je dan spier? Of kan je dan toch wel gainen? Je zit immers in een kcal surplus. En met dagelijks tekort bedoel ik dan zegmaar mee elke dag weken lang.

Ik noem maar wat, 100gr prots per day..

Wat voor effect heeft suiker op onze gezondheid en dergelijke en wat voor veranderingen kun je zien als je vrijwel compleet zonder gaat?

Ik vraag me nog wel eens m.b.t. kcals in vs kcals out in termen van vet aanzetten / aankomen hoe breed je window is waarin je lichaam 'rekent'. Stel je onderhoud is 2500 kcals en je eet dag 1 2000 en dag 2 3000 eet je gemiddeld 2 dagen op onderhoud en zul je niet aankomen of afvallen. Je lichaam compenseert dan gewoon naar een gemiddelde over die 2 dagen toe, maar hoe breed kun je dit trekken.

Puur theoretisch, al eet je op 1 dag 7x2500 kcals = 17500 en vervolgens 6 dagen 0 kcal, zou je over een week gewoon precies je onderhoud hebben binnen gekregen. Ik kan me echter niet voorstellen dat je lichaam die 17.500 die je op 1 dag naar binnnen werkt rustig in je systeem zal houden om het te verdelen over 7 dagen zonder 80% als vet op te slaan. Dus in hoeverre kunnen we van een window spreken om kcals in vs kcals out te compenseren over meerdere dagen / wat zijn de maximale deficits / surplus die je hiermee kunt nemen (ongeveer)?

Ik doe morgen weer even een reactie, wekker gaat over 5 uur en druk geweest verder.
Wel supertof, mn baas vond de artikelen goed die ik schreef, dus zal vanaf binnenkort voor mn werk ook artikelen gaan schrijven, waar ik gewoon betaald voor krijg. Echt supernice :D :D :D

Ik doe morgen weer even een reactie, wekker gaat over 5 uur en druk geweest verder.
Wel supertof, mn baas vond de artikelen goed die ik schreef, dus zal vanaf binnenkort voor mn werk ook artikelen gaan schrijven, waar ik gewoon betaald voor krijg. Echt supernice :D :D :D

Heeft jouw baas ze wel gelezen?:angstig:

:windup:

Gefeliciteerd brah. Wel tof dat je er voor betaald gaat krijgen. Keep it going!!

Voor wie werk jij dan?

Wat een geweldig topic @Jwdoetookmee ! Veel interessante info! Afgelopen dagen het hele topic doorgelezen! :D

Wat ik mezelf nog wel afvraag en wellicht wil je dat ook nog eens in een van je toekomstige artikelen behandelen: je zegt in principe dat het altijd kcal in vs kcal out is, ongeacht of je in de bulk/cut zit.

Als het zo simpel is, dan zou je tijdens de cut dus eigenlijk helemaal geen aanvullende supplementen meer hoeven te nemen die de vetverbranding stimuleren? En dan bedoel ik dus bijv. niet whey waarmee je je eiwitten aanvult of multivitaminen, maar denk dan meer aan: cafeïne, groene thee (EGCG), ECA (T5) en Coleus Forskohlii.

De Coleus Forskohlii heb ik namelijk al liggen en ben ook van plan om cafeïne en groene thee aan te schaffen en eventueel voor het eind vd cut nog T5. In hoeverre helpt dit bij het cutten/vetverbranden?

http://www.nytimes.com/2016/05/02/health/biggest-loser-weight-loss.html

Off-topic, maar vond het wel interessant om hier te plaatsen. Basically, nadat de deelnemers van The biggest loser weer "normaal" gingen leven kwamen ze heel snel weer aan, omdat hun metabolisme schade heeft geleden en hun leptine met de helft verminderd is ten opzicht van voor hun gewichtsverlies.

Off-topic, maar vond het wel interessant om hier te plaatsen. Basically, nadat de deelnemers van The biggest loser weer "normaal" gingen leven kwamen ze heel snel weer aan, omdat hun metabolisme schade heeft geleden en hun leptine met de helft verminderd is ten opzicht van voor hun gewichtsverlies.
Mooie conclusie trek je daar gelijk bij. Of de metabilic adaptation was tijdens het afvallen laag omdat ze actief waren en nu zijn ze weer 6 jaar niks doen verder.

Sorry dat ik het zeg maar wat een debiel artikel. Ze hongeren mensen uit die van 485lbs naar 191lbs gaan met een deficit van 3500 PER DAG. PER DAG ja. Niet per week, nee PER DAG.
Dan vinden ze het gek dat als ze een debiel routine zoals 6-7 uur per dag cardio stoppen je aankomt. Amerikanen zijn soms zo t*ring dom, alles moet in het extreme, dan kom je dus ook extreem weer aan als je stopt met 7 uur per dag cardio en 'normaal' gaan eten. Want om die 6-7 uur cardio op een dag vol te houden heb je ook een bepaald eetpatroon nodig: eetroutine/eetgewoontes noem het wat je wil. Maar daar op gaan ze fout, je hebt dus een routine van eten om dat vol te houden (3-4k per dag oid wat ze eten, ik heb even over het artikel geskimd en zie 8-9k cardio en 3.5k deficit dus dan zouden ze 4.5k eten?) dan heb je ernaast nog eens 7 uur tijd over die je normaal besteedt aan cardio. Echt my ass met hormonen, ze eten gewoon weer teveel. Klaar. Je bent geen superhuman die tegen de natuurkunde ingaat, ik ontken niet dat leptin dropt en dat er mensen zijn met schildklier aandoeningen maar dit soort onzin maakt me echt heel kwaad.
"Ik val niet af, maar eet super gezond en beweeg mega veel" , "Wauw als ik echt maar 1 chocolaatje eet word ik direct dik"
Nee je eet te veel. VOLGENS MIJ GAAT HET NIET OM DAT ENE CHOCOLAATJE MAAR OM DIE 39 BOTERHAMMEN DIE JE NAAR BINNEN VOUWT.

Sorry voor de rant boyos.

Ik link ook altijd naar een krant als ik refereer naar een studie.

Terug
Naar boven